LottaPB
Mina gurkor mår inte bra, vare sig slanggurrkan eller västeråsgurkan. De växer i krukor, får dagligt vatten och har sedan i början på juli fått en dos Compo tomatgödsel och en dos Biobact i pulverform, härom dagen. Ändå skiftar slanggurkans blad mer i gult än i grönt. Och de tio fruktämnen som börjat växa längs hela den drygt meterhöga huvudrankan har torkat in. Jag har bara skördat den första gurkan på rankan, inget mer. Inga nya frukter på gång. Sidoskotten har börjat komma väldigt smått, men har inte fått mer än ett par blad än. Vad är det för fel? Bladen har minimala små gula fläckar på ovansidan, de ser mer vita eller genomskinliga ut sedda underifrån.

Har de kanske för små krukor och hur stora behöver de? De är alla uppbundna, västeråsgurkan har inte nått mer än 50 cm höjd och har liknande problem, men där har inte frukterna torkat in. Än. En del av dem ser dock lite gula ut och vissa har börjat torka in, tror jag. De har haft en del kompost blandat med ny plantjord i krukorna och har aldrig torkat, vad jag vet. (Jag var bortrest i fyra dagar och hade vattningshjälp.)

Hur får jag gurkorna att trivas igen?

sad.gif
Sollan
Kolla att du inte har fått spinn.... Yttepytte små saker på undersidan av bladen som sedan bygger nät.
Har haft det också.... mad.gif Tyvärr hämtade sig inte mina gurkor....
Jubell
CITAT (LottaPB @ 14-08-2006, 13:22)
Mina gurkor mår inte bra, vare sig slanggurrkan eller västeråsgurkan. De växer i krukor, får dagligt vatten och har sedan i början på juli fått en dos Compo tomatgödsel och en dos Biobact i pulverform, härom dagen. Ändå skiftar slanggurkans blad mer i gult än i grönt. Och de tio fruktämnen som börjat växa längs hela den drygt meterhöga huvudrankan har torkat in. Jag har bara skördat den första gurkan på rankan, inget mer. Inga nya frukter på gång. Sidoskotten har börjat komma väldigt smått, men har inte fått mer än ett par blad än. Vad är det för fel? Bladen har minimala små gula fläckar på ovansidan, de ser mer vita eller genomskinliga ut sedda underifrån.

Har de kanske för små krukor och hur stora behöver de? De är alla uppbundna, västeråsgurkan har inte nått mer än 50 cm höjd och har liknande problem, men där har inte frukterna torkat in. Än. En del av dem ser dock lite gula ut och vissa har börjat torka in, tror jag. De har haft en del kompost blandat med ny plantjord i krukorna och har aldrig torkat, vad jag vet. (Jag var bortrest i fyra dagar och hade vattningshjälp.)

Hur får jag gurkorna att trivas igen?

sad.gif

Hmm, jag undrar, ska du gödsla nu? Kanske för gott om näring? Jag hörde att gödningen ska avta i slutet av juli.
Detta sagt utan att veta så mycket om gurkor just...
Jubell
Lady Hamilton
Gurkor o tamater odlar man bara för "säsongen" så de kan du gödsla så mycket du vill smile.gif De behöver inte "avmogna" eller förbereda sig på övervintring, som perennerna, träden och flera växter
ÅsaF
De kanske får för lite vatten. En kanna per dag och planta har jag hällt på minst.
LottaPB
För lite vatten är det definitivt inte, smarare för mycket, speciellt under de störtskurar då himlen öppnat sig. Senast i dag, då de stod i vatten från fem i morse till halv nio i kväll. De har aldrig torkat under sommaren, inte det minsta.
Jag tror själv mest på det här med spinn och eventuellt - eller troligen - på att näringen inte riktigt räcker. Trots inblandad kompost och byten till större krukor. Vid sådana här störtskurar sköljs ju näringen ut direkt!
Jag kan i och för sig tycka att plantorna inte är tillräckligt törstiga, de verkar inte bli torra på en dag, men jag vattnar lite varje dag ändå, utom när det regnat, förstås. Och de brukar inte stå i vatten, men vara fuktiga för jämnan.
Om spinnet funnit en bostad, är det inget som syns. Förmodligen har jag lite för små krukor och i och med det borde jag gödsla mer för att kompensera den jord som fattas. Ska testa att gödsla lite varje vecka i fortsättningen. smile.gif
Eva 33c
Hur stora krukor har du?
Jag har aldrig odlat gurka i kruka utan i jordbäddar. Men de brukar uppföra sig som dina till att börja med. Först kommer en gurka, men sedan torkar en del gurkämnen bort pga att rotsystemet ännu inte vuxit till sig för att orka bära fram fler frukter. Och sedan sätter de fart "på riktigt" och har nu snott in hela växthuset med rankor. OM krukorna är för små för att tillåta tillväxten av rotsystemet så hjälper det inte att gödsla. Jag kan tänka mig att man nog behöver en 20l hink till en slanggurkeplanta. Och även om gurkor är törstiga växter vill de inte stå i vatten, har man otur kan de ruttna i atammen vid jordytan.
Men det kan alltid finnas fler orsaker till att saker inte växer som man tänkt sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon