|
Intressant debatt, SVT på nätet |
|
|
|
16-08-2006, 13:40
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
16-08-2006, 14:06
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (LadyG @ 16-08-2006, 14:40) Rössner är rolig  Håller med.  Dessutom har han rätt i det han säger... tycker jag
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
16-08-2006, 14:20
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Tycker att Rössner har fel, det är många som har gott ner i vikt med GI och tror att det är bra med många olika vägar att gå ner i vikt, på så sätt kan man plocka det som passar varje människa och därmed gå ner i vikt.
Alla människor kan inte springa och jag tror att man inte skall göra det om man lider av fettma.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
16-08-2006, 14:22
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 16-08-2006, 16:06) CITAT (LadyG @ 16-08-2006, 14:40) Rössner är rolig  Håller med.  Dessutom har han rätt i det han säger... tycker jag  Ja, han jobbar ju med människor som måste gå ner i vikt pga hälsan så han borde veta. Tyvärr fick inte författarinnan komma till tals lika mycket som de andra båda, det kanske blir för trångt med tre i debattsoffan?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
16-08-2006, 14:28
|

Medlem

|
En intressant länk som handlar om Rössner Rössner
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
16-08-2006, 14:30
|

Medlem

|
Mm, tycker GI-killen fick för mycket plats med tanke på att han inte egentligen hade så mycket att säga... Hade gärna hört mer av författarinnan.
--------------------
|
|
|
|
|
16-08-2006, 14:36
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 16-08-2006, 15:28) En intressant länk som handlar om Rössner Rössner...som handlar om vad Läkaren Annika Dahlqvists tycker om professor Rössner, i hennes lågkolhydratblogg...
--------------------
|
|
|
|
|
16-08-2006, 14:43
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 16-08-2006, 15:36) CITAT (andersen @ 16-08-2006, 15:28) En intressant länk som handlar om Rössner Rössner...som handlar om vad Läkaren Annika Dahlqvists tycker om professor Rössner, i hennes lågkolhydratblogg... Ja och hon tycker inte som Rössner.och det gör inte jag heller utan skall man gå ner i vikt så enl mej så skall man först titta på vad man äter= man blir som man äter, och motionera i lungn takt.
--------------------
|
|
|
|
|
16-08-2006, 14:51
|

Medlem

|
Hon lyckas inte prestera en enda länk till någon studie på stödjer hennes påståenden, trots att hon ivrigt refererar till studier som gjorts. Jag vill gärna se dem. Jag tror faktiskt att folk rör sig mindre nu är förr, och att det har en tydlig koppling till att vi blir tyngre och tyngre. Det i kombination med sämre matvanor nu = viktuppgång. Dessutom ska man skilja på GI och GI-metoden (dvs Glykemiskt index och Lauritzons kassa-ko). GI (kombinerat med GL) är ett utmärkt sätt att vara på sin vakt mot fett- och sockerfällorna som får folk att gå upp i vikt. Men att tro att Lauritzon basunerar ut GI-metoden för något annat än egen vinnings skull är naivt. Lauritzon pratar vitt och brett om sig själv som överviktig, men han var bara lätt överviktig tidigare. Han har ingen utbildning som kostrådgivare eller dietist f ö, han är civilekonom. Alltså, ät gärna nyttigt och enligt GI-tabellerna men betala inte Lauritzon pengar för att tala om för er vad som är nyttigt när det är så enkelt att räkna ut själv. Som en annan dietist sagt "GI-metoden är bara ett omständigt sätt att säga att mörkt bröd är nyttigare än ljust.".
--------------------
|
|
|
|
|
16-08-2006, 15:05
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Rössner kan nog sin sak Jag tror att nutidens alla Light-produkter är en av orsakerna till övervikt och fetma plus (ofta) stillasittande arbete och lika stillasittande fritid. Naturliga produkter i lagom dos samt röra på sig, det tror jag är nykeln till "lagom" vikt om det nu inte handlar om sjukdom. Ang. motion...man behöver inte jogga eller springa, det går lika bra att promenera eller trampa motionscykel, träna styrke mm mm ... huvudsaken är att man gör av med fler kalorier än man fått i sig... precis som Rössner säger. Som sagt... så tror jag.
|
|
|
|
|
16-08-2006, 15:11
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 16-08-2006, 17:05) Rössner kan nog sin sak Jag tror att nutidens alla Light-produkter är en av orsakerna till övervikt och fetma plus (ofta) stillasittande arbete och lika stillasittande fritid. Naturliga produkter i lagom dos samt röra på sig, det tror jag är nykeln till "lagom" vikt om det nu inte handlar om sjukdom. Ang. motion...man behöver inte jogga eller springa, det går lika bra att promenera eller trampa motionscykel, träna styrke mm mm ... huvudsaken är att man gör av med fler kalorier än man fått i sig... precis som Rössner säger. Som sagt... så tror jag.  Jag kan bara hålla med
--------------------
|
|
|
|
birgitek
|
16-08-2006, 15:54
|
Gäster

|
Av egen erfarenhet så vet jag att man går ner i vikt om man minskar ner kohydratintaget rejält, ökar andelen protein samt väljer kolhydrater med lågt GI. Birgit Ek
|
|
|
|
|
16-08-2006, 18:47
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Förra hösten refererades i media en undersökning som jämförde dagens matvanor med tiden strax runt andra världskriget. Inte mitt under kriget då...kanske 195x eller 193x...tror på 1955 ca, för det var nog 50 år sedan. Attans att jag inte sparade länkar...för det tänkte jag.
Hur som helst, studien, som jag TROR var svensk...men kan ha varit holländsk...visade att genomsnittsmannen (för data för kvinnor kanske inte fanns 1955, vem vet) idag såklart är tyngre än mannen för 50 år sedan. Även korrigerat för att män idag är en smula längre.
Det som var intressant var att vi för 50 år sedan inte bara åt mer fett, vi åt även mer socker. Antar att det beror på att vi åt mer sylt, mer frukt som äpplen kanske....vet ej...blev förvånad iaf. Trots detta vägde vi alltså mindre. Orsaken till att vi vägde mindre ansågs bero på att de flesta män på den tiden var kroppsarbetare, medan de flesta män idag har fysiskt lätta jobb. (OBS, även fysiskt lätta jobb kan vara slitande, pga enformighet etc)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
16-08-2006, 19:11
|

Medlem

|
Det låter logiskt, man går ju inte upp i vikt om man rör sig mycket och en skogshuggare gör av med betydligt mer än en datatekniker (som exempel). Det hade varit kul att se den studien förresten, den lät intressant.  Sen kan man enligt både Aftonblaskans dietist och min läkare äta nästan hur mycket frukt och grönt som helst utan att gå upp i vikt. Det är näringstäta livsmedel men de är energifattiga och vi vill ju hamna på energiminus om vi vill gå ner i vikt. Fast jag vet inte om man åt mer grönt och frukt förr än idag, det kanske man gjorde?
--------------------
|
|
|
|
|
16-08-2006, 19:26
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Man åt definitivt mer potatis, förmodligen mer äpplen, sen vet jag inte vad gäller övrigt...men man åt säkert mer kålrötter etc. Exotiska livsmedel fanns ju inte i så stor omfattning, men även idag äter vi väl inte sådana i supervolymer direkt. Banan undantaget kanske, men, sådana importerades ju även förr. En anledning till att man åt mer socker och salt förr är kanske att dessa använts vid konservering. Skulle vara intressant att se en jämförelse av matvanor nu och då  Mina äldre släktingar äter exempelvis lingonsylt till ungefär ALLT. Och sylten är ju 50% socker eller så.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
16-08-2006, 21:31
|

Medlem

|
Ja, i köpesylten är det oftast så. Antagligen är det samma för hemgjord sylt. Men jag undrar om man inte använde mer fett i matlagningen också, olja är väl ändå ett ganska modernt påfund här i Sverige?
--------------------
|
|
|
|
|
16-08-2006, 21:39
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Visst åt man mer potatis.. och rotsaker/grönsaker förr. Tror faktiskt att vi 40-talister är bland de sista som äter potatis så gott som dagligen...alltså vanlig potatis som vi tvättar , skalar och kokar. Inte Pommes, fryst klyftpotatis, potatisbullar m.fl förädlade produkter.
|
|
|
|
|
16-08-2006, 21:50
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Betty @ 16-08-2006, 15:36) CITAT (andersen @ 16-08-2006, 15:28) En intressant länk som handlar om Rössner Rössner...som handlar om vad Läkaren Annika Dahlqvists tycker om professor Rössner, i hennes lågkolhydratblogg... Jag har haft envisa debatter med A Dahlqvist på ett forum om fett i maten. Jag skulle aldrig ens klara av att äta det hon rekommenderar, då sätter magkatarren igång. ( Jag frågade henne då vad hon rekommenderar att man gör då, men hon vidhöll att det var bara att nöta på med hennes fett-diet och vara envis) Däremot har jag gått ner drygt 25 kg i vikt på min egen metod, dvs äta av allt men inte jämt samt motionera. Hon menar på att det jag ätit borde inte resultera i viktnedgång, dessutom så pratar hon ganska lite om motionens betydelse. Precis som LadyG skriver så har hon inte en enda gång lyckats prestera att ta fram länkar till någon studie som stödjer hennes påståenden, vilket är synd eftersom hennes trovärdighet hos Rössner och co inte står så högt. För dem är hon mer en glad amatör i ulltofflor. (det stod skrivet i ett av de mailsvar hon fick för något år sen)
|
|
|
|
|
16-08-2006, 21:57
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Jag tror som Felix matte light produkter är skräp ... och vi i början 60 slutet 50 talet är också potatis folket ....  fö är jag trött på den energi som företrädesvis kvinnor lägger på utsidan .. blir man lyckligare om man väger mindre helt automatiskt ? Svar nej
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
16-08-2006, 22:31
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 16-08-2006, 16:05) Rössner kan nog sin sak Jag tror att nutidens alla Light-produkter är en av orsakerna till övervikt och fetma plus (ofta) stillasittande arbete och lika stillasittande fritid. Naturliga produkter i lagom dos samt röra på sig, det tror jag är nykeln till "lagom" vikt om det nu inte handlar om sjukdom. Ang. motion...man behöver inte jogga eller springa, det går lika bra att promenera eller trampa motionscykel, träna styrke mm mm ... huvudsaken är att man gör av med fler kalorier än man fått i sig... precis som Rössner säger. Som sagt... så tror jag.  Håller fullständigt med dig!
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|