Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mogen röd chili, hur lång tid tar det?
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-11-2006, 08:49
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det kan ju ske korsbefruktning mellan chili och paprika så det brukar vara bäst att köpa frön och gärna av någon snabb sort.

Den Albanska är nog den snabbaste jag testat men jag tyckte inte den var så stark. Starkare är den gula Sarit Gat och den är ganska snabb den med den har 63 utvecklingsdagar.

Aji blanco cristal är en annan snabb sort (55 utvecklingsdagar) stark men inte superstark.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          sunkan_85
          Inlägg 02-11-2006, 17:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 8 771

vad kan ni rekomendera för sort i stället för pirri pirri vill helst inte ha för stora frukter thai chili kanse är det en tidig skörd på dom?

missade lite i din text jag tror jag ska pröva på Aji blanco cristal

Citera
          Gurkan
          Inlägg 02-11-2006, 21:25
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Jag har haft samma problem med thaichilin (från Örtagårdens plantskola) att den inte började blomma förrän i aug-sep och det hann inte bli nån skörd.

Jag har odlat en god lite röd i sommar som heter Rumänsk Chili som gav bra skörd och goda, "lagom" starka frukter på små kompakta plantor.

Aji blanco kristal ger ganska stora upprättväxande fruker som går från nästan vitt till gult och orange och är mycket dekorativ.

En annan favorit från i år är Aji Kristal (inte ens samma art som Aji cristal blanco ... lurigt med namn) som gav underbart fruktiga och smakrika, inte för starka frukter och massor av dem. Den tillhör arten Capsicum baccatum. Rekomenderas verkligen.

Annars brukar olika sorter som heter nåt med Cayenne vara tidiga och säkra, inte för starka men goda. De Cayenne, Cayenne Long Slim, Golden Cayenne (Gul) har alla get mycket stor skörd här i år.

Jag får också slå ett slag för Örtagårdens orangea Habanero, det är den äkta varan, ger stor skörd av de vackraste och starkaste habanerosar man kan tänka sig !!! Har ganska lång utvecklingstid men funkar i ett skyddat läge utan västhus (mot en vägg eller vid en mur t.ex.) om man börjar tidigt (jan-feb) och har dem på fönsterbrädan (eller helst med extraljus) på våren och hösten.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Ciczi
          Inlägg 03-11-2006, 08:34
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

CITAT (rosita @ 02-11-2006, 07:07)
          Förra våren satte jag frön från en ICA-chili och det blev inte vad jag kallar chili på den plantan, de smakade som paprika!

Har också satt åtskilliga chilifröer från ICA. Vissa smakade som paprika och andra smakade eld, trots att de satt på samma planta.
          Förra året hade jag både paprika och chili ute och jag skördade inte förrän på fars dag.

mvh Ciczi

(P.s på min hemsida finns det berättelser om mina paprikeodlingar)

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 16:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon