Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sabla skrot de säljer nuförtiden!, TV
          Rossi
          Inlägg 28-08-2006, 11:45
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          CITAT (Scrollan @ 28-08-2006, 12:37)
          Köper man en vara från en näringsidkare så är det säljarens skyldighet att bevisa att det inte var fel på varan vid köpet, om det nu är så. En TV ska hålla längre än något år och därför kan man direkt hänvisa till att felet var något som uppstod redan från början, dvs ett fabrikationsfel.

          Fast detta stod också i sidan som du länkade till:

          "Sexmånadersregeln
          För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
          "


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 28-08-2006, 11:54
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-08-2006, 11:58)
          Garantin var bara på ett år. sad.gif

          2 år är det ju garanti, på alla prylar - även på väckarklockan för 99 kr vi köpte. ohmy.gif
          Jag hade tappat (?) alla kvitton på diskmaskinen, men jag ringe till affärskedjan, och dom hittade oss i sin dator och kunde hjälpa oss vidare (och berätta, att vi hade en extraförsäkring, för tvättmaskinen var 2 år och 1 vecka gammal...)


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Kathy
          Inlägg 28-08-2006, 12:27
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem sedan:
          09-01-2005
          Medlem nr: 4 848



          CITAT (Rossi @ 28-08-2006, 12:45)
          CITAT (Scrollan @ 28-08-2006, 12:37)
          Köper man en vara från en näringsidkare så är det säljarens skyldighet att bevisa att det inte var fel på varan vid köpet, om det nu är så. En TV ska hålla längre än något år och därför kan man direkt hänvisa till att felet var något som uppstod redan från början, dvs ett fabrikationsfel.

          Fast detta stod också i sidan som du länkade till:

          "Sexmånadersregeln
          För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
          "

          Det är uppenbart att en ny TV bör hålla längre än 6 månader - tycker jag. Redan där är det enkelt att påvisa att felet är något som funnits från början, om man nu behöver yrka det.

          De få gånger det har uppstått problem kring sånt här för mig, så har det räckt med att hänvisa till konsumentköplagen.
           
          Citera
          Kathy
          Inlägg 28-08-2006, 12:29
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem sedan:
          09-01-2005
          Medlem nr: 4 848



          CITAT (Scrollan @ 28-08-2006, 13:27)
          CITAT (Rossi @ 28-08-2006, 12:45)
          CITAT (Scrollan @ 28-08-2006, 12:37)
          Köper man en vara från en näringsidkare så är det säljarens skyldighet att bevisa att det inte var fel på varan vid köpet, om det nu är så. En TV ska hålla längre än något år och därför kan man direkt hänvisa till att felet var något som uppstod redan från början, dvs ett fabrikationsfel.

          Fast detta stod också i sidan som du länkade till:

          "Sexmånadersregeln
          För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
          "

          Det är uppenbart att en ny TV bör hålla längre än 6 månader - tycker jag. Redan där är det enkelt att påvisa att felet är något som funnits från början, om man nu behöver yrka det.

          De få gånger det har uppstått problem kring sånt här för mig, så har det räckt med att hänvisa till konsumentköplagen.

          Vad jag menar är att Norrbottens-Magdis har stora chanser att få felet åtgärdat, trots att det står som det gör i lagen kring bevisbördan. wink.gif
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 28-08-2006, 12:52
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          Har ringt runt en del nu och fått reda på att det är ett servicebolag som reparerar TV:n och sen lämnar kostnadsförslag till Expert. Tyvärr måste man baxa dit TV:n. När vi lämnar in den ska vi iallafall tydligt påpeka vad konsumentköplagen säger så att det blir rätt. Det kommer säkert att ordna sig.

          Kostnaden är inte det värsta, det jag är mest förbannad över är att saker inte ska hålla och att vi måste göra oss besväret att baxa den till reparatören. mad.gif
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 28-08-2006, 13:08
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-08-2006, 13:52)
          Kostnaden är inte det värsta, det jag är mest förbannad över är att saker inte ska hålla och att vi måste göra oss besväret att baxa den till reparatören. mad.gif

          Jag hoppas att du har bil, jag har cyklat med en TV på styret (en något mindre) några km. Det var inte speciellt bekvämt!
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 28-08-2006, 13:16
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          CITAT (KURT @ 28-08-2006, 14:08)
          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-08-2006, 13:52)
          Kostnaden är inte det värsta, det jag är mest förbannad över är att saker inte ska hålla och att vi måste göra oss besväret att baxa den till reparatören.  :angry:

          Jag hoppas att du har bil, jag har cyklat med en TV på styret (en något mindre) några km. Det var inte speciellt bekvämt!

          Ojoj! Det skulle aldrig gå! Jodå vi har bil. Det blir svårt bara att få den dit.
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 28-08-2006, 13:22
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-08-2006, 14:16)
          CITAT (KURT @ 28-08-2006, 14:08)
          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-08-2006, 13:52)
          Kostnaden är inte det värsta, det jag är mest förbannad över är att saker inte ska hålla och att vi måste göra oss besväret att baxa den till reparatören.  mad.gif

          Jag hoppas att du har bil, jag har cyklat med en TV på styret (en något mindre) några km. Det var inte speciellt bekvämt!

          Ojoj! Det skulle aldrig gå! Jodå vi har bil. Det blir svårt bara att få den dit.

          Om det går på garantin har du dessutom rätt till körersättning etc. men jag har aldrig hört någon som i verkligheten har fått ut det av butiken ...


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 28-08-2006, 13:26
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          CITAT (Scrollan @ 28-08-2006, 13:27)
          CITAT (Rossi @ 28-08-2006, 12:45)
          CITAT (Scrollan @ 28-08-2006, 12:37)
          Köper man en vara från en näringsidkare så är det säljarens skyldighet att bevisa att det inte var fel på varan vid köpet, om det nu är så. En TV ska hålla längre än något år och därför kan man direkt hänvisa till att felet var något som uppstod redan från början, dvs ett fabrikationsfel.

          Fast detta stod också i sidan som du länkade till:

          "Sexmånadersregeln
          För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
          "

          Det är uppenbart att en ny TV bör hålla längre än 6 månader - tycker jag. Redan där är det enkelt att påvisa att felet är något som funnits från början, om man nu behöver yrka det.

          De få gånger det har uppstått problem kring sånt här för mig, så har det räckt med att hänvisa till konsumentköplagen.

          Visst, en TV ska hålla längre än så men den stora frågan är ju VARFÖR den inte gör det. Är det fabrikationsfel eller har kunden tappat TV:n i golvet när man skulle damma under den? Magdis vet att det inte är handhavandefel men det vet ju inte butiken. De får nog höra alla möjliga valser. Det är ju just därför det finns olika regler för var bevisbördan ligger.

          Nu hoppas vi att Magdis får sin TV reparerad alternativt får en ny TV!


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 28-08-2006, 13:58
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Men det syns väl om det är fabrikationsfel eller handhavandefel; det är lite skillnad på t ex en kabel som lossnat för att den var dåligt fäst eller om den har ett halvt akvarium inannför skalet?

          smile.gif


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 28-08-2006, 14:40
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          CITAT (LadyG @ 28-08-2006, 14:58)
          Men det syns väl om det är fabrikationsfel eller handhavandefel; det är lite skillnad på t ex en kabel som lossnat för att den var dåligt fäst eller om den har ett halvt akvarium inannför skalet?

          smile.gif

          laugh.gif Förhoppningsvis ser de så enkla lösningar iallafall! Men tänk om de hävdar att TV:n inte tål att zappas på för mycket och anklagar oss för att ha gjort det?
          Nåväl, det är iallafall frakten dit jag ser som största problemet. Varför köpte vi inte en TV med platt skärm, de borde ju vara lättare?
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 28-08-2006, 15:03
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          När vi köpte vår 32" TV på Power så tecknade vi en extraförsäkring (inte alls så dyr) i den ingår att de hämtar och lämnar TVn om det blir nåt fel så man måste lämna in den.

          Platt-TV är lättare men inte lika bra som en TV med bildrör


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 28-08-2006, 16:56
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          CITAT (Betty @ 28-08-2006, 16:03)
          När vi köpte vår 32" TV på Power så tecknade vi en extraförsäkring (inte alls så dyr) i den ingår att de hämtar och lämnar TVn om det blir nåt fel så man måste lämna in den.

          Platt-TV är lättare men inte lika bra som en TV med bildrör

          Ja, en platt TV är mycket lättare och nog är vi mycker mer nöjda med vår platta TV än med vår gamla rörbilds-TV på alla sätt och vis. Mycket bättre bild, ljus, ljud och inställningsmöjligheter. Men man kan förstås inte dra alla över en kam. Man får vad man betalar för. Och så kan man ju köpa antingen LCD eller plasma. Det finns för- och nackdelar med båda.


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Kathy
          Inlägg 28-08-2006, 17:53
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem sedan:
          09-01-2005
          Medlem nr: 4 848



          CITAT (LadyG @ 28-08-2006, 14:58)
          Men det syns väl om det är fabrikationsfel eller handhavandefel; det är lite skillnad på t ex en kabel som lossnat för att den var dåligt fäst eller om den har ett halvt akvarium inannför skalet?

          smile.gif

          laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

          Jaa...det borde vara en viss skillnad där.
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 28-08-2006, 19:30
          Länk hit: #35


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Åska tar livet av många TV-apparater, och jag misstänker att dagens mer moderna apparater är ännu känsligare. Dra ur el- och antennsladd om åskan är inom ett par mil (!) om ni vill vara säkra. Jag arbetade på ett TV-reparationsföretag tidigare (fast jag reparerade inte), efter varje åskväder fick vi in mängder med TV-apparater. En del helt 'stekta', men andra hade bara blivit knäppa i elektroniken.
          Tillägg : åska tar livet av annat också, mitt modem dog exempelvis förra veckan... :/


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 28-08-2006, 20:16
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          CITAT (Pirum @ 28-08-2006, 20:30)
          Åska tar livet av många TV-apparater, och jag misstänker att dagens mer moderna apparater är ännu känsligare. Dra ur el- och antennsladd om åskan är inom ett par mil (!) om ni vill vara säkra. Jag arbetade på ett TV-reparationsföretag tidigare (fast jag reparerade inte), efter varje åskväder fick vi in mängder med TV-apparater. En del helt 'stekta', men andra hade bara blivit knäppa i elektroniken.
          Tillägg : åska tar livet av annat också, mitt modem dog exempelvis förra veckan... :/

          Fast jag brukar också alltid slita ur både antenn och elsladd ur TV:n när det åskar. I sommar har det dessutom bara kommit några enstaka åskknallar så det kan inte bero på det att TV:n blivit knäpp.
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 29-08-2006, 07:14
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          CITAT (LadyG @ 28-08-2006, 14:58)
          Men det syns väl om det är fabrikationsfel eller handhavandefel; det är lite skillnad på t ex en kabel som lossnat för att den var dåligt fäst eller om den har ett halvt akvarium inannför skalet?

          smile.gif

          Ja, ditt exempel med akvarium hade ju t.o.m. en dumskalle som jag fattat att det var handhavandefel. sad.gif Men det finns massor med andra handhavandefel som inte är helt lätta att fastställa. Om du t.ex. har en plasma-TV så kan text/bilder brännas fast på skärmen om du har haft TV:n på för många timmar i sträck. Det räknas som handhavandefel. Du kan ha tappat TV:n i golvet som jag skrev. Ingenting som syns utanpå men den funkar helt plötstligt inte.


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 29-08-2006, 10:12
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          CITAT (Rossi @ 29-08-2006, 09:14)
          CITAT (LadyG @ 28-08-2006, 14:58)
          Men det syns väl om det är fabrikationsfel eller handhavandefel; det är lite skillnad på t ex en kabel som lossnat för att den var dåligt fäst eller om den har ett halvt akvarium inannför skalet?

          smile.gif

          Ja, ditt exempel med akvarium hade ju t.o.m. en dumskalle som jag fattat att det var handhavandefel. sad.gif Men det finns massor med andra handhavandefel som inte är helt lätta att fastställa. Om du t.ex. har en plasma-TV så kan text/bilder brännas fast på skärmen om du har haft TV:n på för många timmar i sträck. Det räknas som handhavandefel. Du kan ha tappat TV:n i golvet som jag skrev. Ingenting som syns utanpå men den funkar helt plötstligt inte.

          Om jag vill titta på en fotbollsmatch och sedan en långfilm på kanal 3 kommer deras logga att ligga i övre delen av tv-rutan hela tiden, i minst 3 timmar i sträck och så gott som garanterat brännas in. Är det handhavandefel också? ohmy.gif

          I så fall är ju plasma-TV sämsta tv-typen man kan köpa.

          Att tappa TV:n borde förresten täckas av allriskförsäkringen, om man har anledning att ge sig in under den?


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 29-08-2006, 11:18
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          CITAT (LadyG @ 29-08-2006, 11:12)
          CITAT (Rossi @ 29-08-2006, 09:14)
          CITAT (LadyG @ 28-08-2006, 14:58)
          Men det syns väl om det är fabrikationsfel eller handhavandefel; det är lite skillnad på t ex en kabel som lossnat för att den var dåligt fäst eller om den har ett halvt akvarium inannför skalet?

          smile.gif

          Ja, ditt exempel med akvarium hade ju t.o.m. en dumskalle som jag fattat att det var handhavandefel. sad.gif Men det finns massor med andra handhavandefel som inte är helt lätta att fastställa. Om du t.ex. har en plasma-TV så kan text/bilder brännas fast på skärmen om du har haft TV:n på för många timmar i sträck. Det räknas som handhavandefel. Du kan ha tappat TV:n i golvet som jag skrev. Ingenting som syns utanpå men den funkar helt plötstligt inte.

          Om jag vill titta på en fotbollsmatch och sedan en långfilm på kanal 3 kommer deras logga att ligga i övre delen av tv-rutan hela tiden, i minst 3 timmar i sträck och så gott som garanterat brännas in. Är det handhavandefel också? ohmy.gif

          I så fall är ju plasma-TV sämsta tv-typen man kan köpa.


          Det krävs nog mer än tre timmar innan logon bränns in. Vi köpte en LCD-TV i våras och jag tittade i manualen på den och även där står att t.ex. en logo kan brännas in i skärmen. Jag trodde att det bara gällde plasma-TV men tydligen även LCD. Nåja, så mycket som det zappas här så är det nog ingen risk att någon logo bränns fast i vår TV! laugh.gif


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 29-08-2006, 11:24
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Så många kanaler men inget att titta på laugh.gif

          Jag är så nöjd med den TV vi har, och plasma kommer jag nog aldrig att våga skaffa. Kanske en LCD, men då ska det undersökas på bredden och tvären först smile.gif

          Fast skulle något gå sönder som man är skyldig till s a s ska man inte glömmaatt kontrollera vad allriskförsäkringen täcker, den kan täcka även sånt som man tappar eller råkar trampa sönder (som glasögon). Det är inte för inte den brukar kallas drulleförsäkringen smile.gif


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 08:47
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon