Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förvara morötter, Hur förvarar man morötter bäst?
          Bajare
          Inlägg 02-10-2006, 18:36
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 8 246

CITAT (Digger @ 28-09-2006, 21:07)
          Men varför mjuknar morötterna om dom ligger i kylen, beror det på att dom torkar?

Just så är det. När cellerna är fyllda med vatten, så är cellarna i moroten spänd, men om vatten torkas bort, så blir de mjuka. Eller skulle man säjer slappa?

Vist kan man lägga morötter i en plastpåse i kylen, men då skulle det inte vara kondensvatten i påsen. Det gynner mögeln.

Bäst skulle det vara att lägga morötter i en kar och sedan fyller sand imellan. Karen lagras i en kall plats.

Bajare

Citera
          Annika i Korshol...
          Inlägg 12-10-2006, 09:51
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 181

Otvättade morötter håller bättre än tvättade i kylskåp. Så ska de väl förvaras så att morötterna inte ligger i fukten därför är plastpåse inte bra. En låda med ett galler eller något i bottnen kunde fungera.

Jag har som tur var bra jordkällare. Där har jag en trälåda som jag fyller först med en stor plastpåse i bottnen och sedan en tidning och så ett lager morötter och sedan tidning igen och ett lager morötter. Sist lägger jag en tidning och en stor plastpåse överst bara löst liggande. Man kunde kanske skippa den undre plastpåsen om morötterna är mycket fuktiga när man tar upp dem, men det har jag inte provat.

Jag gillar också nantes och mina står sig fina till april - maj men går nog att använda kokta till midsommar (ibland åtminstone). Jag brukar skära bort lite från båda ändor så att de inte ska börja växa så lätt. Det är nog bara lite som ska bort. Borde väl prova ett år utan att skära dem för att se om det är någon skillnad.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 12-10-2006, 12:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

mormor säger att bästa sättet att förvara morötter är
          i hinkar (el liknande) med sand i....
          (lite fuktig tror jag den skulle vara), i matkällare då
          hennes håller fram till vår/sommaren

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 12-10-2006, 12:41
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

om du bor i lägenhet skulle jag kolla om det finns matkällare i huset..
          det finns det hos oss

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Digger
          Inlägg 30-10-2006, 18:54
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Jag skördade alla morötterna häromdagen, det blev nästan en skottkärra! Jag tog en gammal pappkartong med frigolit i botten och varvade sand och morötter.Nu är dom helt täckta av sand och står i garaget som inte har någon värme. Ska bli kul att se hur det går, får gå ut där vid behov och ta ett par till maten! En del är verkligen stora, jag har aldrig sett så stora morötter. rolleyes.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 31-10-2006, 16:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Se bara till att de inte ligger kvar i garaget om det blir frysgrader.

Citera
          Digger
          Inlägg 01-11-2006, 22:15
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Christa @ 31-10-2006, 17:33)

Ajaj, dom ligger där nu och det är minus fyra grader ute! Kommer dom att förstöras nu? sad.gif

Citera
          littlegem
          Inlägg 04-11-2006, 23:00
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 2 590

Jag har provat diverse sätt att förvara motrötterna, sval källare etc.

De senaste åren har jag istället använt en mycket gammal och klassisk metod som alla har hört talas om men nästan ingen nyttjar: stuka. Stukan är ett helt suveränt sätt att förvara rotfrukter, mycket bättre än matkällare och liknande. Rotfrukterna känns fräscha och nyskördade även när jag skottar fram dem i mars-april. Det slår allt jag provat innan.

Så här lägger jag min stuka: Rotfrukter blandas i sorktäta lådor (en modern utveckling) med torv. De sätts ner i jorden på ett djup ovanför den nivå dit markvattnet når. Sedan skottar jag på ett par dm jord ovanför. Ovanpå det lägger jag ett täcklager med löv, säckar med planteringsjord, halm (om jag får tag i det) och annat som kan tjäla men är lätt att bryta upp.

Det är viktigt att hålla ordning i stukan och att lägga en jämn blandning av de olika rotfrukterna i varje låda.

Den första lådan kommer att åka upp nästa helg, då har förrådet i kylen tagit slut.

Citera
          littlegem
          Inlägg 04-11-2006, 23:03
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 2 590

CITAT (Digger @ 01-11-2006, 22:15)
          CITAT (Christa @ 31-10-2006, 17:33)

Ajaj, dom ligger där nu och det är minus fyra grader ute! Kommer dom att förstöras nu? sad.gif

Inte givet, morötter tål viss kyla.

Citera
          Digger
          Inlägg 19-11-2006, 20:26
          Länk hit: #30

Medlem

Det där med att förvara morötterna i sand fungerar faktiskt väldigt bra! biggrin.gif Morötterna är fortfarande fullständigt fräscha, ja metoden är helt överlägsen allt annat jag nu provat. Jag plockade fram ett par igår från lådan i garaget, se bilden. Sedan kan man lägga dom i kylen som fungerar som mellanlager och då är min metod att rulla in dom i plastfolie så dom ligger helt tätt. Där kan dom ligga en eller två veckor och är helt fräscha när man tar fram dom. Sen fyller man på kylen igen från sandlagret osv. Ska bli spännde att se om det funkar hela vintern och när det blir riktigt kallt ute, garaget med morotslådan har ingen värme.

Citera
          Digger
          Inlägg 02-12-2006, 14:21
          Länk hit: #31

Medlem

Det händer märkliga ting i morotslådan fylld med sand, nu har morötterna som ligger där börjat växa! Det växer blast på dom, kanske för att dom trivs så bra där? Alla morötterna ser fortfarande ut som nya efter ett par månaders lagring. Det skär lite i hjärtat att äta upp dom!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-12-2006, 14:35
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om de börjar växa ligger de troligtvis för varmt det ska bara vara ett par plusgrader då stannar de upp i utvecklingen, men det är ju svårt att få ner temperaturen iår med tanke på att det är så varmt ute.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Digger
          Inlägg 19-02-2007, 19:04
          Länk hit: #33

Medlem

Hej, tänkte bara meddela att nu har den sista moroten ätits upp av dom som legat i kartongen med sand i garaget. Moroten var utmärkt och såg helt ny och fräsch ut. Summerar man detta lagringsprojekt kan man bara konstatera att lagring av morötter i en liten pappkartong med sand är ett utmärkt lagringssätt, ja helt oslagbart. Temperaturen har skiftat från plusgrader under den varma hösten/vintern till 10-15 minusgrader i januari, ja som ni vet har ju temperaturen svängt en hel del denna säsong.

Morötterna började växa när det var som varmast i december och eftersom morötterna låg ner i kartongen svängde blasten 90 grader uppåt men blev aldrig längre än kanske två centimeter. Dom låg helt mörkt med locket stängt i lådan men blasten var ändå gröngul! Sanden har nog mest hela tiden varit lite fuktig men det har den blivit med automatik, den var torr från början. Intressant har det i alla fall varit, nu vågar man nog odla ännu mer rotfrukter nu när lagringsproblemet antagligen inte är något problem längre! Tyvärr räckte inte morötterna längre än till februari men inte en enda morot har visat tecken på att vara dålig så antagligen hade dom klarat sig flera månader till. biggrin.gif

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 19-02-2007, 21:19
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Menar du att du har haft minusgrader i garaget så att morötterna har frusit? Borde ju kunna jämföras med att lägga en morot i frysen och sen tina upp den (något jag iof aldrig har testat).

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-02-2007, 22:07
          Länk hit: #35

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Hm, ja, undrar hur mycket frost morötter tål egentligen? Jag tog upp morötter ur min pallkrage på julafton, var väl ett par centimeter tjäle då kanske, och tidigare hade det varit åtminstone en del kalla nätter med tjäle i marken även då. Morötterna var fina från topp till tå, ja, blasten var ju borta, menmen.

--------------------
          zon2.5

Citera
          KURT
          Inlägg 20-02-2007, 07:07
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Pirum @ 19-02-2007, 22:07)
          Hm, ja, undrar hur mycket frost morötter tål egentligen? Jag tog upp morötter ur min pallkrage på julafton, var väl ett par centimeter tjäle då kanske, och tidigare hade det varit åtminstone en del kalla nätter med tjäle i marken även då. Morötterna var fina från topp till tå, ja, blasten var ju borta, menmen.

Vilda morötter klarar ju tjäle utmärkt, så det är nog inget problem så länge de är i jorden!

Citera
          Christa
          Inlägg 20-02-2007, 17:52
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag har råkar ut för att morötterna blivit frostskadade så det skall bli intressant att höra vad Digger svarar.

Har du mätt temperaturen i garaget?

Citera
          Digger
          Inlägg 28-02-2007, 19:01
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Katti med torpet @ 19-02-2007, 21:19) *
          Menar du att du har haft minusgrader i garaget så att morötterna har frusit? Borde ju kunna jämföras med att lägga en morot i frysen och sen tina upp den (något jag iof aldrig har testat).

Japp, jag har haft en minmaxtermometer i garaget och den har visat många minusgrader som mest (minst). Har även haft en vattenkanne med vatten där och vattnet var odentligt fruset!

CITAT (Christa @ 20-02-2007, 17:52) *
          Jag har råkar ut för att morötterna blivit frostskadade så det skall bli intressant att höra vad Digger svarar.

Har du mätt temperaturen i garaget?

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur kallt det var som minst (eller heter det mest??) men i alla fall kallare än sex minus vet jag med säkerhet. Vattenkannan med vatten har dock inte spruckit för jag har en pinne nerstucken i den, samma knep kan man ju utnyttja med vattentunnor men då ska det nog vara en grovare gren.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 06:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon