|
Tonårsdotter, Stökigt rum |
|
|
|
02-09-2006, 00:59
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Bettson !! Det är PEDAGOGIK !!! Av det jordnära slaget ... mycket bra.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
02-09-2006, 10:47
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Evgeni @ 01-09-2006, 22:53) Hmmm, är ni tvillingar kanske? Mmmm jag är 7 minuter äldre, men vi är inte födda på samma dag!
--------------------
|
|
|
|
|
02-09-2006, 16:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 475
Medlem nr: 7 256

|
Håller med! Herregud det är väl inte att vara vuxen att vara 19 år?! Man har knappt gått ut gymnasiet, och det var minsann ingen i min årskull som ens snackade om att varken gifta sig eller skaffa barn då! Det är skittufft att vara tonåring nuförtiden, och det ser inte alls ut som för bara 20 år sedan. Hela årsklasser är redan slutkörda och sönderstressade ens innan de börjar på Universitetet (som ALLA ska in på nuförtiden). Tror inte att alla fattar hur mycket skit en tonåringstjej måste stå ut med (bli kallad för hora och tafsad på i skolan, läsa mellan 15-20 olika skolämnen mellan 8-16 hela dagarna + läxor och föräldrar som är på en hela kvällarna för att man inte uppför sig som de vill, grupptryck om allt från märkeskläder till rökning, kanske en pojkvän som kräver analsex "för det gör brudarna i porrfilmerna", droger, sprit och fullständigt oförstående vuxna överallt...) Cut the girl some slack!
Så fort man lär sig om konsekvenser av sitt beteende (och då menar jag inte en tjatande mamma - för det gör hon ändå hela tiden, utan att det inte finns ett enda par rena trosor att ta på sig en dag) så ändrar man på sig, så är det bara. Så länge mamma (för var är PAPPA i hela diskussionen???) städar, tvättar och lagar mat - varför ska man själv göra det då? En tonåring har MYCKET större tålamod med smuts och vet kanske att mamma ändå gör det tillslut. Och att tro att vänner kommer säga något om det är lite naivt, de bryr sig lika lite. Det är en helt annan sak när man bor själv första gången, då lär man sig snabbt och lortgrisarna är som bortblåsta! Om ett par år så är hon inte din lilla flicka längre och du får problem att ens nå henne per telefon. Njut medan du kan!
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
|
|
|
|
|
02-09-2006, 18:04
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (catlady @ 02-09-2006, 17:53) Håller med! Herregud det är väl inte att vara vuxen att vara 19 år?! Man har knappt gått ut gymnasiet, och det var minsann ingen i min årskull som ens snackade om att varken gifta sig eller skaffa barn då! Det är skittufft att vara tonåring nuförtiden, och det ser inte alls ut som för bara 20 år sedan. Hela årsklasser är redan slutkörda och sönderstressade ens innan de börjar på Universitetet (som ALLA ska in på nuförtiden). Tror inte att alla fattar hur mycket skit en tonåringstjej måste stå ut med (bli kallad för hora och tafsad på i skolan, läsa mellan 15-20 olika skolämnen mellan 8-16 hela dagarna + läxor och föräldrar som är på en hela kvällarna för att man inte uppför sig som de vill, grupptryck om allt från märkeskläder till rökning, kanske en pojkvän som kräver analsex "för det gör brudarna i porrfilmerna", droger, sprit och fullständigt oförstående vuxna överallt...) Cut the girl some slack!
Så fort man lär sig om konsekvenser av sitt beteende (och då menar jag inte en tjatande mamma - för det gör hon ändå hela tiden, utan att det inte finns ett enda par rena trosor att ta på sig en dag) så ändrar man på sig, så är det bara. Så länge mamma (för var är PAPPA i hela diskussionen???) städar, tvättar och lagar mat - varför ska man själv göra det då? En tonåring har MYCKET större tålamod med smuts och vet kanske att mamma ändå gör det tillslut. Och att tro att vänner kommer säga något om det är lite naivt, de bryr sig lika lite. Det är en helt annan sak när man bor själv första gången, då lär man sig snabbt och lortgrisarna är som bortblåsta! Om ett par år så är hon inte din lilla flicka längre och du får problem att ens nå henne per telefon. Njut medan du kan! Är man 19år så är man vuxen! man bedöms som vuxen att göra värnplikt,ta körkort, köpa öl mm, eller kan det vara så att vi i Sverige har barnsoldater? och barn som kör bil? nää är man 19år så skall man betraktas som vuxen och då borde man klara av att städa sitt eget rum, jag har en dotter på 13år och hon har städat sitt rum i flera års tid. Jag tycker fortfarande att om hon inte blir bättre så borde hon flytta hemifrån, var själv 16-17 år när jag flyttade hemifrån första gången.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
02-09-2006, 18:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (Bettson @ 02-09-2006, 00:24) Fortfarande kör jag med metoden att problemen skall vara deras inte mitt.
Tex yngsta sonen bad att bli skjutsad en kväll när han hade sommarlov................. Bettson den var väldigt bra. Ska berätta denna metoden för min dotter som har 2 tonåringar 14 och snart 16. Tyvärr så finns det en pappa som inte är fostrad till att hjälpa till och det smittar av sig på grabben. Men min dotter gör så gott hon kan men som ett gammalt ordspråk säger>: Äpplet faller inte så långt från päronträdet eller Sådan far sådan son.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
02-09-2006, 18:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (andersen @ 02-09-2006, 19:04) CITAT (catlady @ 02-09-2006, 17:53) Håller med! Herregud det är väl inte att vara vuxen att vara 19 år?! Man har knappt gått ut gymnasiet, och det var minsann ingen i min årskull som ens snackade om att varken gifta sig eller skaffa barn då! Det är skittufft att vara tonåring nuförtiden, och det ser inte alls ut som för bara 20 år sedan. Hela årsklasser är redan slutkörda och sönderstressade ens innan de börjar på Universitetet (som ALLA ska in på nuförtiden). Tror inte att alla fattar hur mycket skit en tonåringstjej måste stå ut med (bli kallad för hora och tafsad på i skolan, läsa mellan 15-20 olika skolämnen mellan 8-16 hela dagarna + läxor och föräldrar som är på en hela kvällarna för att man inte uppför sig som de vill, grupptryck om allt från märkeskläder till rökning, kanske en pojkvän som kräver analsex "för det gör brudarna i porrfilmerna", droger, sprit och fullständigt oförstående vuxna överallt...) Cut the girl some slack!
Så fort man lär sig om konsekvenser av sitt beteende (och då menar jag inte en tjatande mamma - för det gör hon ändå hela tiden, utan att det inte finns ett enda par rena trosor att ta på sig en dag) så ändrar man på sig, så är det bara. Så länge mamma (för var är PAPPA i hela diskussionen???) städar, tvättar och lagar mat - varför ska man själv göra det då? En tonåring har MYCKET större tålamod med smuts och vet kanske att mamma ändå gör det tillslut. Och att tro att vänner kommer säga något om det är lite naivt, de bryr sig lika lite. Det är en helt annan sak när man bor själv första gången, då lär man sig snabbt och lortgrisarna är som bortblåsta! Om ett par år så är hon inte din lilla flicka längre och du får problem att ens nå henne per telefon. Njut medan du kan! Är man 19år så är man vuxen! man bedöms som vuxen att göra värnplikt,ta körkort, köpa öl mm, eller kan det vara så att vi i Sverige har barnsoldater? och barn som kör bil? nää är man 19år så skall man betraktas som vuxen och då borde man klara av att städa sitt eget rum, jag har en dotter på 13år och hon har städat sitt rum i flera års tid. Jag tycker fortfarande att om hon inte blir bättre så borde hon flytta hemifrån, var själv 16-17 år när jag flyttade hemifrån första gången. ...dra inte allt till överkant nu Alla kanske inte är lika duktiga, diciplinerade, lydiga och vuxna som du var. Vi alla är olika.
|
|
|
|
|
02-09-2006, 18:45
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (andersen @ 02-09-2006, 19:04) Är man 19år så är man vuxen! man bedöms som vuxen att göra värnplikt,ta körkort, köpa öl mm, eller kan det vara så att vi i Sverige har barnsoldater? och barn som kör bil? nää är man 19år så skall man betraktas som vuxen och då borde man klara av att städa sitt eget rum, jag har en dotter på 13år och hon har städat sitt rum i flera års tid.
Jag tycker fortfarande att om hon inte blir bättre så borde hon flytta hemifrån, var själv 16-17 år när jag flyttade hemifrån första gången. Håller med andersen. Nitton år har alla vuxna varit... till o me vi som nu har tonåringar eller vuxna barn. Skola och läxor har man också alltid haft... på min tid hade vi skola också på lördagar. Jag/vi har fyra nu vuxna barn, tre flickor och en pojke. Alla har de fått lära sig att hålla någorlunda ordning i sina rum... jag har väl röjt en ggr/år... om de tillåtit att jag rotar igenom allt i rummen. Visst har det sett ut som storhaveri ibland, men vi har sagt som så att så länge de bor hemma och inte betalar hyra så får de följa våra regler. Smutskläder som inte lagts i tvättkorgen, har hamnat på balkongen. Krävdes ingen lång inlärningstid... när favorittröjan eller byxan inte fanns i garderoben kom frågan... var är min.... svaret blev... har du stoppat den i tvättkorgen så ska den vara ren men om inte så kan du leta ute på balkongen. Sedan så har alla barnen fått lära sig att sköta tvättutrustnig... de har redan i 13-års ålder klarat av att sortera och köra tvättmaskin och tumlare. Lika väl som de fått lära sig att laga lättare maträtter och baka och också spika, skruva och "fixa" smågrejs som ju alltid behövs i ett hem. Ingen av dom står handfallen om en säkring går eller en hylla ska sättas upp..... Barnen har inte mått illa av det... tvärtemot ... de har klarat sig utmärkt när de flyttat hemifrån.
|
|
|
|
|
02-09-2006, 18:47
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Margith @ 01-09-2006, 18:56) eller i hans säng är ett bra förslag Om han sen väljer att raka ner det på golvet, det är hans bekymmer, körde stenhårt med sängen när det begav sig här.... allt som låg fel, hamnade där, inklusive ren vikt tvätt som inte tagits från platsen det blev deras jobb att sortera rent och smutsigt
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
03-09-2006, 10:37
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (Inga från Närke @ 02-09-2006, 19:19) CITAT (Bettson @ 02-09-2006, 00:24) Fortfarande kör jag med metoden att problemen skall vara deras inte mitt.
Tex yngsta sonen bad att bli skjutsad en kväll när han hade sommarlov................. Bettson den var väldigt bra. Ska berätta denna metoden för min dotter som har 2 tonåringar 14 och snart 16. Tyvärr så finns det en pappa som inte är fostrad till att hjälpa till och det smittar av sig på grabben. Men min dotter gör så gott hon kan men som ett gammalt ordspråk säger>: Äpplet faller inte så långt från päronträdet eller Sådan far sådan son. Det får konsekvenser på lång sikt jag lovar. Yngsta sonen ligger i lumpen nu. Han har inte varit hemma på fjortondagar. Han har det ganska tufft så jag försöker faktiskt pyssla om honom och ge extra god mat och se till att han har det kul när han väl är hemma. Igår ville han bli skjutsad till en kompis tjugoårsfest. Nästan fyra mil. Han frågade så snällt om jag kunde. VIsst sa jag, ska jag hämta också. Han drog på det och sa att han nog kunde sova över. Det lät så tveksamt att jag sa att jag skulle hämta. När jag skjutsat upp honom så frågar han hur sen han får vara med att ringa efter hämtning. Så sen du vill sa jag, det var länge sedan du var på fest. Han tittar på mig långt, så säger han mamma du är så himla snäll så du är nog snällare än vad som är nyttigt för dig. Jag gör gärna saker för dig om du uppskattaer det menade jag. Så fick jag en stor kram och en puss på kinden trots att kompisarna tittade. Det kändes så himla gott när man tänker tillbaka på den kravfulla fjortisen+
|
|
|
|
|
03-09-2006, 10:53
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (Bettson @ 03-09-2006, 11:37) CITAT (Inga från Närke @ 02-09-2006, 19:19) CITAT (Bettson @ 02-09-2006, 00:24) Fortfarande kör jag med metoden att problemen skall vara deras inte mitt.
Tex yngsta sonen bad att bli skjutsad en kväll när han hade sommarlov................. Bettson den var väldigt bra. Ska berätta denna metoden för min dotter som har 2 tonåringar 14 och snart 16. Tyvärr så finns det en pappa som inte är fostrad till att hjälpa till och det smittar av sig på grabben. Men min dotter gör så gott hon kan men som ett gammalt ordspråk säger>: Äpplet faller inte så långt från päronträdet eller Sådan far sådan son. Det får konsekvenser på lång sikt jag lovar. Yngsta sonen ligger i lumpen nu. Han har inte varit hemma på fjortondagar. Han har det ganska tufft så jag försöker faktiskt pyssla om honom och ge extra god mat och se till att han har det kul när han väl är hemma. Igår ville han bli skjutsad till en kompis tjugoårsfest. Nästan fyra mil. Han frågade så snällt om jag kunde. VIsst sa jag, ska jag hämta också. Han drog på det och sa att han nog kunde sova över. Det lät så tveksamt att jag sa att jag skulle hämta. När jag skjutsat upp honom så frågar han hur sen han får vara med att ringa efter hämtning. Så sen du vill sa jag, det var länge sedan du var på fest. Han tittar på mig långt, så säger han mamma du är så himla snäll så du är nog snällare än vad som är nyttigt för dig. Jag gör gärna saker för dig om du uppskattaer det menade jag. Så fick jag en stor kram och en puss på kinden trots att kompisarna tittade. Det kändes så himla gott när man tänker tillbaka på den kravfulla fjortisen+ Jag får nästan tårar i ögonen Tror att skulle många av de stackars vilsna ungdomar ha en Betts som mor så skulle livet se helt annorlunda ut för dem.
|
|
|
|
|
03-09-2006, 17:59
|

Medlem
Antal inlägg: 159
Medlem nr: 8 255

|
Hej De var många goda och en del mindre goda råd Hon har faktiskt inte bott hemma på 3 år eftersom hon har pluggat i en annan stad, då bodde hon bl a i hop med 3 klasskompisar i en 3:a och allihopa var likadana, usch vad det såg ut där,  , men ja hjälpte inte till en enda gång med städningen, men de var svårt att hålla fingrarna borta vill ja lova Det värsta är att dom inte anser att de är stökigt, lite kläder är och där är väl ingenting att gnälla om. Ja förhoppningsvis blir de ordning och reda på henne nån gång vad det lider, får väl stänga rummet till hennes dörr så ja slipper att se "skiten" MVH Catarina
|
|
|
|
|
03-09-2006, 18:54
|

Medlem
Antal inlägg: 78
Medlem nr: 4 383

|
Har själv samma problem!! Tvätta får hon göra själv sen två år tillbaka, det hon lämnar framme lägger jag demonstrativt på hennes säng(allt från glasspapper,fön, snoddar mm) Jag skulle aldrig komma på tanken att städa hennes rum. Största problemet är att hon inte har vett att skämmas inför sina kompisar för enligt henne ser alla rum lika eländiga ut!!
Jag tror trots allt att hon kommer att få ett jättefint hem när hon flyttar hemifrån...
--------------------
Annika i Flen
|
|
|
|
|
03-09-2006, 19:22
|

Medlem
Antal inlägg: 159
Medlem nr: 8 255

|
Hej Jag får också höra att alla andras rum ser likadana ut, har även en arbetskamrat vars dotter är likadan. Min sons flickvän är precis likadan, tänk när vi var semester över en långhelg, då hade ja 2 som spred saker på liten yta, allt från kläder till hårspännen Min son är 17 år och dom här problemen har ja aldrig haft med honom, efter sina träningar lägger han ner smutsiga sockar, kalsonger och handdukar i tvättstugan. Varför sån skillnad? jag har aldrig gjort någon skillnad med att hjälpa till här hemma, typ som att killar ej ska göra si eller så: MVH Catarina
|
|
|
|
|
04-09-2006, 08:13
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Bettson @ 02-09-2006, 00:24) Fortfarande kör jag med metoden att problemen skall vara deras inte mitt.
Tex yngsta sonen bad att bli skjutsad en kväll när han hade sommarlov. Visst jag skjutsar alltid. Han skulle iväg klockan sju. Jag kom hem från jobbet klockan fem.
Jag väckte båda sönerna som då var femton och sjutton på morgonen innan jag gick. Jag dem uppgifter under dagen som skulle ta högst en timme. Den en skulle hänga upp tvätten jag laddat i tvättmaskinen och handla. Den andre skulle laga mat till kvällen.
När jag kommer hem är inget gjort. NÄr jag frågar varför så har de inte haft tid. Jag behåller mitt lugna face på. Säger ingenting, åker och handlar, lagar mat och så.
Sönerna äter maten och då är klockan halvsju. Sedan reser jag mig och går ner i tvättstugan och tvättar om tvätten sonen skulle hängt upp.
Kvart i sju så kommer sonen och förväntar sig att bli skjutsad. Jag svarar jättelugnt att jag inte har tid. Sonen blev ganska upprörd för jag hade ju lovat. Det hade du också svarade jag. Du hade lovat att du skule hänga upp tvätten och handla, men du hade inte tid trots att du var hemma hela dagen. Det var en förusättning för att jag skulle ha tid att skjutsa dig. Så jag skjutsar dig så snart jag har hängt upp tvätten.
Halvnio är jag klar och skjutsar sonen. De flesta han stämt möte med hade då gått hem eller någon annan stans. Men valet var hans inte mitt.
Höll han inte sitt löfte så skulle det få konsekvenser och det skulle vara konsekvenser som skulle drabba honom. INte mig.
Jag behöver väl inte säga att nästa gång var allt som jag bett om gjort. Det skönaste av allt att vi inte behövde ha en konflikt och vara arga.
Ja, ja, sonen var väl lite arg men det var som att hälla vattn på en gås. Det var så satans klockrent Bettson. Helt i min smak. För övrigt så vill jag påpeka att kramar och smek står väldigt högt på trivsellistan i den här familjen. Sonen hade en kort period i 11-12-års åldern, när han satte sig längst bak i bussen om jag satte mig ländst fram. Men det gick snabbt över. Dottern hade ingen sån period över huvud taget. Men man känner sig inte så lite stolt när man går armkrok mitt i city med sin 15-åriga son. Det sista stycket bara med tanke på din solskenshistoria med skjutsandet
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|