Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Graviditetskrämpor, Erfarenheter?
          Magdis
          Inlägg 02-09-2006, 19:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Här finns antagligen massor med erfarenheter av sånt! Min barnmorska på MVC är liksom så tam och kan inte säga varken bu eller bä om nånting tycker jag.

Jag har mycket sammandragningar som kommer av lätta ansträngningar. På jobbet t.ex har vi aldrig haft så lugnt som de senaste nätterna, ändå är min livmoder stenhård hela tiden nästan. Det behövs inte mer än att vända en fjäderlätt gumma på sida i sängen så blir det en enda ond kramp i livmodern. Det är säkert inget som påverkar så att jag öppnar mig, men jag funderar på om det kan vara så nyttigt för bebisen. Syret minskar ju under sammandragningar och hjärtljuden går ner, det vet man ju. Tyvärr kan inte min BM svara på om det stressar bebisen eller inte.

Sen undrar jag om nån har varit med om att det känns som att man blir strypt ibland när man ligger ner och får en sammandragning? Oavsett om jag ligger på rygg eller sida är det nåt som kommer i kläm så att det känns som att det snörps åt ända nere från naveln och upp mot halsen.

Jag ska till BM på torsdag, då ska jag ta upp det igen. Tur att det är så lugnt på jobbet nu iallafall så att jag hinner vila magen lite emellan.
          Snart ska jag åka och jobba igen.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 02-09-2006, 19:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Frågade dotter som fött tvillingar i januari, hon säger...

Rent allmänt brukar det sägas att sammandragningar känns som massage för barnet, och jag har aldrig hört att syresättningen minskar under vanliga sammandragningar...
          Sedan brukar man säga att sammandragningar är "ofarliga" om de ger med sig om man vilar en stund. Om de inte gör det så KAN det vara värt att kolla upp. Men å andra sidan finns det vissa gravida som har väldigt mycket smdr utan att det är något knasigt med det.
          Det där med strypt känner jag inte riktigt igen, däremot är det så att en del gravida mår väldigt dåligt av att ligga på rygg eftersom stora kroppsvenen kan komma i kläm vilket kan göra att man blir illamående och yr och så.

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 02-09-2006, 19:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag häller med om det som Felixmatte skriver men det där med stora kroppspulsådern kan ge långt mera allvarliga symtom.
          Därför lär vi alltid ut till på "kurserna" att en gravid kvinna som man hittar liggandes avsvimmad eller medvetslös, skall man alltid försöka att höja hö höft på (pula under en jack eller liknande) för att motverka att barnets tyngd blockerar kroppspulsådern. Sedan kollar man medvetande grad och kan starta ev hjärt o lung räddning. Men i många fall så kan "höft lyftet" vara den enda hjälpen som behövs.

Själv har jag endast haft sammandragningar av enklare slag och i övrigt lätta graviditeter.

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Magdis
          Inlägg 02-09-2006, 23:37
          Länk hit: #4

Medlem

Om man gör CTG-kurva så ser man att barnets hjärtslag sjunker under sammandragningarna och kan även göra det om man ligger på rygg. Jag blev tillsagd under min förra grav. att inte ligga på rygg eftersom de såg på CTG att hjärtljuden dippade. Då kände jag ändå inga strypkänslor.

Nu har jag börjat få mer ont igen vid sammandragningarna, det börjar mola i ryggslutet och kännas som mensvärk. När jag springer omkring på jobbet så hinner jag inte känna så mycket men om jag stannar av så känner jag att livmodern är konstant stenhård.

Citera
          pejori
          Inlägg 03-09-2006, 09:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

jag tillhör dom som blev "strypt" laugh.gif laugh.gif
          barnet tryckte mot kroppspulsådern och diafragman...då blev det så, sa min läkare....om man vänder sig, släpper det igen smile.gif smile.gif

hade också mycket sammandragningar med mina, men tror det är väldigt individuellt,...men det ska inte göra ONT i den bemärkelsen att det känns som det är dags, så du ska nog stanna hemma resten av tiden....den får inte komma.... än wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 03-09-2006, 10:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Försök att ta en lång kudde och vik den på längden. Stoppa den bakom ryggen på ena sidan så att det blir en kil. Alltså ytterändarna in mot ryggraden.

När magen blir stor så är det inte alltid det är så bekvämt att ligga på sidan, speciellt inte i slutet när bäckenfogarna är lite rörliga. Så visst vill man kunna ligga på rygg och inte belasta höfterna.

På det här sättet så blir det lite mitt emellan

Lider lite med dig wub.gif

Citera
          scorpan
          Inlägg 03-09-2006, 10:27
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 310
          Medlem nr: 8 387

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2006, 00:37)
          Om man gör CTG-kurva så ser man att barnets hjärtslag sjunker under sammandragningarna och kan även göra det om man ligger på rygg. Jag blev tillsagd under min förra grav. att inte ligga på rygg eftersom de såg på CTG att hjärtljuden dippade. Då kände jag ändå inga strypkänslor.

Nu har jag börjat få mer ont igen vid sammandragningarna, det börjar mola i ryggslutet och kännas som mensvärk. När jag springer omkring på jobbet så hinner jag inte känna så mycket men om jag stannar av så känner jag att livmodern är konstant stenhård.

Hej!
          hur långt gånget är du? *bara lite nyfiken* wub.gif

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          yenny
          Inlägg 03-09-2006, 11:53
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

En liten fundering... är det så bra att stressa runt på jobbet på natten när man är gravid... speciellt om man börjar få sammandragningar så det gör ont?
          Jag har inte några erfarenheter av att vara gravid, men det låter inte så bra i mina öron. Du kanske behöver ta det lite lugnare?

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Magdis
          Inlägg 03-09-2006, 13:11
          Länk hit: #9

Medlem

Tack för svaren! Ska testa kudde under ryggen. Det konstiga är att "strypningen" inte släpper när jag ligger på sidan heller.

Scorpan: Jag är i v. 29 nu, beräknad förlossning är 21 november.

Yenny: Nä det är kanske inte så nyttigt. sad.gif förra graviditeten var jag sjukskriven 3 månader före förlossningen för att jag hade sammandragningar ideligen. Jag får höra vad BM säger på torsdag.

Det taskiga är att jag har likadant hemma, fast det är ju klart att man spänner sig lite mer när man är på jobbet.

Citera
          yenny
          Inlägg 03-09-2006, 21:08
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2006, 14:11)
          Yenny: Nä det är kanske inte så nyttigt. sad.gif förra graviditeten var jag sjukskriven 3 månader före förlossningen för att jag hade sammandragningar ideligen. Jag får höra vad BM säger på torsdag.

Det taskiga är att jag har likadant hemma, fast det är ju klart att man spänner sig lite mer när man är på jobbet.

Du får kolla med din BM... och se till att hon ger dej ordentliga svar.
          Kanske behöver du vara hemma en tid innan det är dags denna gången med.
          Även om det är mycket hemma med så är det ju i alla fall i ditt hem där du kan sätta dej ner när du behöver vila och får sova på natten (förhoppningsvis) som ju är det naturliga för kroppen.

Ta hand om dej ordentligt nu... vi vill ju att den lilla ska må bra så vi får se söta bäbisbilder sen wub.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          scorpan
          Inlägg 03-09-2006, 21:29
          Länk hit: #11

Medlem

21 November....det är ganska snart ändå....men den "korta " tiden kan kännas som en evighet när man väntar och är nyfiken.
          Jag önskar dig Lycka till. Håller alla tummar jag har.

Själv ska jag bli moster om jättesnart *s*
          Min syster var beräknad till 11/9....vilket datum!
          Hur som helst så gick det inget bra för henne förra graviditeten (sprack något enormt) så de skulle ta henne tidigare denna gången....nu hade de kollat fostret (vägde på ett ungefär 3,8 kg nu)och skulle ta och starta henne i Fredags men enligt läkare/BM så skulle det komma igång av sig själv under helgen...annars så skulle de starta henne på måndag......så då blir jag moster igen! Är det till snart 8 stycken nu...alltid lika kul.
          Förra bebisen som idag är lite mer än 2 år vägde 4½ vid födseln...

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          Magdis
          Inlägg 03-09-2006, 21:46
          Länk hit: #12

Medlem

Oj det var ett stort barn det, 4,5 kg. Min flicka vägde bara 2,7 när hon föddes. Jag gissar att barnet jag bär på nu kommer väga högst 3 kg när det föds. Det känns som en evighet till den 21 november, särskilt eftersom det känns så tungt redan nu.

Citera
          scorpan
          Inlägg 03-09-2006, 22:26
          Länk hit: #13

Medlem

ja det var stort....men jag och alla mina syskon har varit stora vid födseln men blivit mindre när vi växt upp....

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          Annika i Korshol...
          Inlägg 04-09-2006, 13:23
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 181

Ja, ta det lungt och kolla ifall du behöver bli sjukskriven. Jag har två bekanta som fått sina första barn 1 och 2 månader för tidigt. Nu med nästa blev de sjukskrivna 3 mån före beräknat och fick barnen ungefär enligt beräknat. De tyckte förstås det var väldigt jobbigt att vara sjukskriven och inte få göra något. Mer än en butik per dag var för mycket osv. Men att få barn 2 mån för tidigt är ju inte heller roligt när barnet hamnar att stanna länge på sjukhus innan det får komma hem.

Sköt om er!

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-09-2006, 13:36
          Länk hit: #15

Medlem

Jag tyckte också det var trist att vara sjukskriven så länge men jag kanske inte har något val. Jag lämnade dottern på dagis idag och på den korta biten dit fick jag så ont i magen så jag höll på att rasa ihop. Det tryckte på neråt och högg som knivar ner mot snippan wub.gif

Nä det är inget vidare att få för tidigt ju. Min syster fick sin första dotter 3 månader för tidigt.

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-09-2006, 13:57
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-09-2006, 14:36)
          Jag tyckte också det var trist att vara sjukskriven så länge men jag kanske inte har något val. Jag lämnade dottern på dagis idag och på den korta biten dit fick jag så ont i magen så jag höll på att rasa ihop. Det tryckte på neråt och högg som knivar ner mot snippan wub.gif

Nä det är inget vidare att få för tidigt ju. Min syster fick sin första dotter 3 månader för tidigt.

NÄ nu Magdis så måste du göra något.

Du har väl syndromet som många sjukvårdsanställda har. Vill inte söka hjälp. Inte ska väl jag, Det är nog inte så farligt. GÅr nog över.

Fast med de symptom du beskriver då ska du söka NU. Sedan för du ta skeden i vacker hand och göra som farbror doktorn säger.

Kan du inte gå en kortare promenad utan att det gör så ont, då skall man inte piska iväg kroppen på ett helt arbetspass. Speciellt inte ett pass med lyft och så.

Tänk på vad som är viktigast nu

wub.gif

Citera
          Katarina H
          Inlägg 04-09-2006, 14:31
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem nr: 119

Jag säger detsamma, se till att bli sjukskriven - du kan ju gå ned till deltid. Det är inte sunt att ha sammandragningar så ofta och med sådan smärta. Tänk om bebisen skulle komma redan nu? Jag fick min första 6 veckor för tidigt och blev därför deltids sjukskriven när jag fick väldiga sammandragningar med min tvåa och gick då 39 veckor. Vem tackar dig för att du kämpar på och istället riskerar att föda barnet för tidigt?

--------------------
          Katarina

Citera
          pejori
          Inlägg 04-09-2006, 15:11
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

instämmer med tidigare talare ohmy.gif ohmy.gif
          sök hjälp och var hemma om det behövs, då kan du åtminstånde gå och lägga dej om du behöver vila.... smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          cosmos
          Inlägg 04-09-2006, 15:19
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 7 897

Instämmer också...tror verkligen du behöver bli sjukskriven så du kan ta

riktigt bra hand om dej och den lilla(lille)!
          rolleyes.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-09-2006, 16:57
          Länk hit: #20

Medlem

Ja jag inser ju att ni har rätt och det är säkert vad jag själv skulle sagt till nån annan också. Men jag är ju envis...."ska bara!" biggrin.gif

Iallafall ska jag ta upp det med BM och få henne att förstå att jag menar allvar. Förhoppningsvis får jag då komma på spec.mödravården och träffa samma toppenläkare som jag hade sist jag var där.

Det känns som ett nederlag om jag inte klarar av att jobba tiden ut men om han säger att det är nödvändigt så kommer jag lita helt på det.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon