Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Graviditetskrämpor, Erfarenheter?
          cosmos
          Inlägg 04-09-2006, 17:34
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 7 897

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-09-2006, 17:57)
          Det känns som ett nederlag om jag inte klarar av att jobba tiden ut men om han säger att det är nödvändigt så kommer jag lita helt på det.

Men,men, men....tänk inte så....det viktigaste är väl ändå din och ditt barns hälsa!!!!!

Jag vet inte varför du resonerar som du gör.
          ..om det är dina egna duktighetskrav eller omgivningens.
          ... men i det perspektivet att du håller på att hjälpa en ny människa till livet
          ...så är allt det med att göra ett bra jobb och vara solidarisk med arbetskamraterna bara oväsentligt!!!

Ta hand om dej och ditt barn..det är det viktiga!

Önskar er allt väl! wub.gif wub.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-09-2006, 17:57
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (cosmos @ 04-09-2006, 18:34)
          Jag vet inte varför du resonerar som du gör.
          ..om det är dina egna duktighetskrav eller omgivningens.

Det är mina egna krav...det är jag helt medveten om. Jag har fått för mig att jag inte vill vara klen den här gången så det har nästan blivit som en fix idé. Men jag lyssnar och tar in vad alla säger så jag är inte omöjlig! tongue.gif

Citera
          cosmos
          Inlägg 04-09-2006, 18:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 7 897

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-09-2006, 18:57)
          Det är mina egna krav...det är jag helt medveten om. Jag har fått för mig att jag inte vill vara klen den här gången så det har nästan blivit som en fix idé. Men jag lyssnar och tar in vad alla säger så jag är inte omöjlig! tongue.gif

Nä...man ska inte vara klen!

Jag mår bra...jag mår fint...jag är nog tuffare än somliga tror...Mowglisyndromet brukar jag kalla det för! tongue.gif

Jag är ibland ett offer för det syndromet....så jag tror jag förstår hur du känner! rolleyes.gif

Hoppas du lyckas sätta dej över det....och unna dej och ditt barn en vilotid !!
          wub.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-09-2006, 19:05
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-09-2006, 17:57)
          Det känns som ett nederlag om jag inte klarar av att jobba tiden ut men om han säger att det är nödvändigt så kommer jag lita helt på det.

Att vara gravid är en av de få tillfällena i livet där det anses var OK att var lite introvert, tänka på sig själv och bli ompysslad.

Så tänk inte på det som ett nederlag utan ta det som en gåva och ett tillfälle att skämma bort dig själv och bli bortskämd.

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-09-2006, 16:28
          Länk hit: #25

Medlem

Nu har jag varit hos BM och det gav inte så jättemycket egentligen. Jag berättade om sammandragningarna och strypkänslorna. Summan blev väl att jag skulle höra av mig till spec.MVC om det blev värre. Så det är väl så jag får göra när jag känner att det inte funkar längre. Jag har bara 8 jobbnätter kvar nu iallafall.

Nåt som var roligt var att jag för första gången i mitt liv fått ligga på den översta tillväxtkurvan av någonting! biggrin.gif Hon mätte livmodern och då hamnade jag på översta kurvan. 31 cm var livmodern....25 cm var den för 4 veckor sen. Djingis låg med huvudet uppåt och ansiktet utåt min mage. smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 07-09-2006, 16:43
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

INTET ÄR SOM VÄNTANSTIDER

Intet är som väntanstider,
          vårflodsveckor, knoppningstider,
          ingen maj en dager sprider
          som den klarnande april.
          Kom på stigens sista halka,
          skogen ger sin dävna svalka
          och sitt djupa sus därtill.
          Sommarns vällust vill jag skänka
          för de första strån som blänka
          i en dunkel furusänka,
          och den första trastens drill.

Intet är som längtanstider,
          väntansår, trolovningstider.
          Ingen vår ett skimmer sprider
          som en hemlig hjärtanskär.
          Sällan mötas, skiljas snarligt,
          drömma om allt ljuvt och farligt
          livet i sitt sköte bär!

Ta det lugnt Magdis, och sköt om dej och barnet, det är det viktigaste du har att göra nu och många år frammåt. Inget annat är så viktigt som det, låt inte arbetsgivaren inbilla dig något annat, för då ska de matats med 1 liter ricinolja och 2 paket lunelax så de blir av med skitpratet biggrin.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-09-2006, 16:48
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (LadyG @ 07-09-2006, 17:43)
          Ta det lugnt Magdis, och sköt om dej och barnet, det är det viktigaste du har att göra nu och många år frammåt. Inget annat är så viktigt som det, låt inte arbetsgivaren inbilla dig något annat, för då ska de matats med 1 liter ricinolja och 2 paket lunelax så de blir av med skitpratet biggrin.gif

Hihi...det finns mycket att plocka ur medicinskåpet! rolleyes.gif

Nädå...min arbetsgivare är väldigt förstående och för hennes del skulle det inte vara någon som helst fara om jag var hemma och tog det lugnt.

Citera
          LadyG
          Inlägg 07-09-2006, 16:58
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-09-2006, 18:48)
          CITAT (LadyG @ 07-09-2006, 17:43)

Hihi...det finns mycket att plocka ur medicinskåpet! rolleyes.gif

Nädå...min arbetsgivare är väldigt förstående och för hennes del skulle det inte vara någon som helst fara om jag var hemma och tog det lugnt.

laugh.gif laugh.gif

Jag glömde ju att du har tillgång till betydligt bättre raketbränsle än lunelax biggrin.gif

Bra att de är snälla vid dig, det har du förtjänat smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-09-2006, 17:13
          Länk hit: #29

Medlem

Glömde att säga att BM sa att sammandragningarna inte påverkar barnet negativt (hoppas jag kan lita på det, den kvinnliga läkaren jag hade under förra grav. tyckte nåt annat).

Strypkänslorna trodde hon, precis som jag själv trott, att det var bebisen som trycker min vena cava mot ryggraden så att den snörs åt. Det borde dock bli bättre i sidoläge så där är jag fortfarande lite oviss. Det kan vara så att Djingis vuxit så kraftigt och just nu ligger med sin hårda skalle precis så att den trycker mot vena cava.

Citera
          LadyG
          Inlägg 07-09-2006, 17:15
          Länk hit: #30

Medlem

I så fall borde det bli bättre när han vänder sig väl??

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-09-2006, 17:56
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (LadyG @ 07-09-2006, 18:15)
          I så fall borde det bli bättre när han vänder sig väl??

Ja det borde det. Och det skulle ske någon gång snart enligt BM. Brukar göra...iallafall.

Citera
          LadyG
          Inlägg 07-09-2006, 17:58
          Länk hit: #32

Medlem

Då får vi hoppas han snor på lite så du slipper känna dig som om du snörts av på mitten titt som tätt. smile.gif

Han har inte sparkat fotboll med blåsan? En del kvinnor brukar bli besvärade av ivrigt sparkande åt sönder innan babyn vänt sig biggrin.gif

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 01-10-2006, 17:07
          Länk hit: #33

Medlem

Nu funderar jag på om det är ytterligare en graviditetskrämpa som dykt upp eller om det är nåt annat. Det kliar över hela kroppen så jag håller på att bli sinnesrubbad! Låg vaken och kliade mig till 6.00 imorse. Det kryper i hela kroppen, i hårbotten, inuti öronen och under fotsulorna och i handflatorna....överallt! sad.gif Det syns ingenting på huden.

Jag har tagit Tavegyl några gånger men det hjälper inte särskilt mycket, jag bli bara så trött dagen efter så jag håller på att dö.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 01-10-2006, 17:13
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Klåda över hela kroppen kan vara ett tecken på att levern är hårt belastad av graviditeten (+ nattjobbet) -levervärdena ska i så fall övervakas noga -Gå till BM i morron !

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Magdis
          Inlägg 01-10-2006, 17:22
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 01-10-2006, 18:13)
          Klåda över hela kroppen kan vara ett tecken på att levern är hårt belastad av graviditeten (+ nattjobbet) -levervärdena ska i så fall övervakas noga -Gå till BM i morron !

Har tid på onsdag, det borde väl funka att vänta tills dess va? Jag tänkte också på levern men har försökt slå det ifrån mig.

Citera
          Gloriana
          Inlägg 01-10-2006, 19:30
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem nr: 3 741

Jag blir så himla upprörd av att läsa detta. Varför tas aldrig kvinnor på allvar? Och varför anses graviditet lindrigare än en lättare förkylning? Hästar får inte tävla när de är gravida. Hundar och katter får inte heller tävla eller ställas ut. Men kvinnor, de ska kämpa in i det sista! Graviditet är helt normalt men det innebär ju inte att man kan göra allt man kan göra utan bebis i magen.

Du ska begära läkartid. Jag hade sammandragningar på det sätt du beskriver när jag väntade min dotter. För att göra en lång historia kort så kom jag till läkare och hon sjukskrev mig på stubben då jag redan hade börjat öppna mig, detta var i v24 tror jag. Sammandragningarna var min kropps sätt att tala om: ta det lugnt. Min dotter föddes 5 v för tidigt och när hon föddes visade det sig att navelsträngen inte satt som den skulle i moderkakan. Hon fick inte tillräckligt med näring utan bestämde som sagt att hon skulle ut (ja, det är bebisen som bestämmer när de ska ut - lång historia det med men enl läkare på Karolinska är det så). Allt gick hur bra som helst även om hon var pyttig när hon föddes - viktkurvan gick rätt upp när hon väl kom ut.

Nu hör det till med sammandragningar och jag menar inte alls att skrämmas. Det jag blir förbannad på är att det inte tas på allvar. Det är skillnad att som jag gjorde då, arbetade på kontor, och arbeta i vården. Arbeta kan man men inte med vad som helst.

Klåda är tyvärr en graviditetskrämpa och stämmer det med leverpåverkan så tycker jag inte heller du ska vänta. Ring, kanske finns en återbudstid.

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Gräva bör man annars dör man!

Citera
          pejori
          Inlägg 01-10-2006, 20:32
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-10-2006, 18:22)
          Har tid på onsdag, det borde väl funka att vänta tills dess va? Jag tänkte också på levern men har försökt slå det ifrån mig.

tycker inte du ska vänta sad.gif sad.gif
          ring dom imorgon....direkt.... sad.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 01-10-2006, 21:16
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Instämmer ... blir ju orolig för dej huh.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 02-10-2006, 10:37
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Snöflinga @ 01-10-2006, 22:16)
          Instämmer ... blir ju orolig för dej huh.gif

Nejdå, det behöver du inte vara! He ordnar sig! smile.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-10-2006, 10:55
          Länk hit: #40

Medlem

Nu har jag varit hos barnmorskan och tagit leverprover, så nu får vi se. smile.gif
          Blodsockret var lite högt så jag fick komma tillbaka efter 2 timmar och ta om det och då låg det bra. Skönt att slippa göra glukosbelastning iallafall. smile.gif Maggen hade vuxit också. smile.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 14:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon