| |
passiflora, edulis? |
|
|
|
flaxss
|
07-09-2006, 20:10
|
Gäster

|
CITAT (niklaswik @ 07-09-2006, 19:51) Eftersom den står i kruka är det nog inte att rekommendera. Dessutom är det bara bra om du klipper ner den rejält, sen kan du övervintra den inne utan att den tar nån skada, även om det antagligen är bättre om den kan stå i ett rätt kallt rum. Kommer nog växa mer än nog nästa sommar ändå så nedklippningen ska du inte vara orolig över..  frigolit skyddar rätt så bra bara inte röttern får under ca-10c så är det ingen fara . om man sätter ner krukan i en frigolitlåda plus fyller upp med leca å stänger igen med ett frigolit lock skulle det bli kallare så kna man lägga över mer frigolit eller tyg plus så sätter man hela paketet så nära husväggen man kan . har man tur så snöar det rejält över detta paket som ger extra skydd man kna skotta över mer .plus har jag märkt att äkta ute krukor skyuddar rötterna bra sen har jag läst har den kallt +0c till +5c så blommar den har man den i rumstemp så bllommar den sämre eller inte alls
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2006, 20:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587

|
CITAT (niklaswik @ 07-09-2006, 19:51) Eftersom den står i kruka är det nog inte att rekommendera. Dessutom är det bara bra om du klipper ner den rejält, sen kan du övervintra den inne utan att den tar nån skada, även om det antagligen är bättre om den kan stå i ett rätt kallt rum. Kommer nog växa mer än nog nästa sommar ändå så nedklippningen ska du inte vara orolig över..  Jag kommer nog att ta in den över vintern i förrådet 5 - 10 grader. Vid närmare eftertanke vågar jag inte riskera att förlora plantan om den står ute. Och det blir antagligen bara bra att klippa ner den, så blommar den kanske rikligt nästa år!
--------------------
Rosita zon 1
www.ankispassion.blogg.se
www.dromtolkning.blogg.se
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
07-09-2006, 20:45
|
Gäster

|
CITAT (rosita @ 07-09-2006, 21:32) CITAT (niklaswik @ 07-09-2006, 19:51) Eftersom den står i kruka är det nog inte att rekommendera. Dessutom är det bara bra om du klipper ner den rejält, sen kan du övervintra den inne utan att den tar nån skada, även om det antagligen är bättre om den kan stå i ett rätt kallt rum. Kommer nog växa mer än nog nästa sommar ändå så nedklippningen ska du inte vara orolig över..  Jag kommer nog att ta in den över vintern i förrådet 5 - 10 grader. Vid närmare eftertanke vågar jag inte riskera att förlora plantan om den står ute. Och det blir antagligen bara bra att klippa ner den, så blommar den kanske rikligt nästa år!  du kna ju prova med halva plantan överlever en del så vet du det . själv tror jag den hadde överlevt imed att det ger väldigt bra skydd
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2006, 23:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Tack Rosita..Du har alttså 3 plantor i en kruka...Bra, jag har just köpt 3 bambupinnar 2 m höga som kommer att passa bra. Dessutom har jag 4 plantor utspridda, och 3 av dom är ungefär lika höga...Det betyder att jag kommer att kopiera dig, för jag tycker att det ser läckert ut som den står. ....Jag förstår verkligen att du tvekar att ha den ute i vinter även om den är skyddad. Jag tror inte att jag skrlle våga.... Tack för hjälpen och tipsen.. niklaswik..Hur mycket kan man klippa ner dom utan att dom tar skada???
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 05:10
|

Medlem

|
CITAT (lissa @ 08-09-2006, 00:21) Tack Rosita..Du har alttså 3 plantor i en kruka...Bra, jag har just köpt 3 bambupinnar 2 m höga som kommer att passa bra. Dessutom har jag 4 plantor utspridda, och 3 av dom är ungefär lika höga...Det betyder att jag kommer att kopiera dig, för jag tycker att det ser läckert ut som den står. ....Jag förstår verkligen att du tvekar att ha den ute i vinter även om den är skyddad. Jag tror inte att jag skrlle våga.... Tack för hjälpen och tipsen.. niklaswik..Hur mycket kan man klippa ner dom utan att dom tar skada???  Lissa, jag har bara 1 planta i krukan! Stammen är ganska grov och delar sig vid ca 15 cm höjd i 3 rankor! Därför behövde jag 3 bambupinnar.
--------------------
Rosita zon 1
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
08-09-2006, 09:26
|
Gäster

|
CITAT (rosita @ 08-09-2006, 06:10) CITAT (lissa @ 08-09-2006, 00:21) Tack Rosita..Du har alttså 3 plantor i en kruka...Bra, jag har just köpt 3 bambupinnar 2 m höga som kommer att passa bra. Dessutom har jag 4 plantor utspridda, och 3 av dom är ungefär lika höga...Det betyder att jag kommer att kopiera dig, för jag tycker att det ser läckert ut som den står. ....Jag förstår verkligen att du tvekar att ha den ute i vinter även om den är skyddad. Jag tror inte att jag skrlle våga.... Tack för hjälpen och tipsen..
niklaswik..Hur mycket kan man klippa ner dom utan att dom tar skada??? :) Lissa, jag har bara 1 planta i krukan! Stammen är ganska grov och delar sig vid ca 15 cm höjd i 3 rankor! Därför behövde jag 3 bambupinnar. rfcik med förmig det var 3plantor . men då förstår jag att du heldre tar in den . för hadde man haft en hadde man kkunnat dela dom å lämnat en att testa
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 15:03
|

Medlem
Antal inlägg: 809
Medlem nr: 4 547

|
Du kan ju plantera ut den i marken så fort frostrisken är nära noll i slutet av maj så klarar den nästan helt säkert nästa vinter, kanske helt utan skydd. För övrigt så kan Linus ha en poäng i det där att packa in i frigolit, men isåfall skulle nog jag också ha lagt ner en sån där "lys-slang" som finns på t.ex. Rusta och inte kostar så farligt mycket, som man kan knäppa på när det blir nån väldig köldknäpp. Dom värmer väldigt bra, i alla fall vissa sorter av dom där slangarna. Själv funderar jag på att gräva ner en sån i jorden runt rötterna på min nya P. caerulea "ute-på-vintern-testplanta"...
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2006, 17:41
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (flaxss @ 08-09-2006, 10:26) CITAT (rosita @ 08-09-2006, 06:10) CITAT (lissa @ 08-09-2006, 00:21) Tack Rosita..Du har alttså 3 plantor i en kruka...Bra, jag har just köpt 3 bambupinnar 2 m höga som kommer att passa bra. Dessutom har jag 4 plantor utspridda, och 3 av dom är ungefär lika höga...Det betyder att jag kommer att kopiera dig, för jag tycker att det ser läckert ut som den står. ....Jag förstår verkligen att du tvekar att ha den ute i vinter även om den är skyddad. Jag tror inte att jag skrlle våga.... Tack för hjälpen och tipsen..
niklaswik..Hur mycket kan man klippa ner dom utan att dom tar skada??? :) Lissa, jag har bara 1 planta i krukan! Stammen är ganska grov och delar sig vid ca 15 cm höjd i 3 rankor! Därför behövde jag 3 bambupinnar. rfcik med förmig det var 3plantor . men då förstår jag att du heldre tar in den . för hadde man haft en hadde man kkunnat dela dom å lämnat en att testa  Jag har 3 st plantor av P. alata i samma kruka med 3 st höga pinnar. Frösådda i våras och de har grenat sig själva här o där längs stammen. De är nog ca 2 m nu, rankorna. Inga blommor men det hade jag inte väntat mig i år. De blommar på årsskotten, eller? Sådde 24 januari, 4 av 5 frön grodde.
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
08-09-2006, 18:31
|
Gäster

|
CITAT (niklaswik @ 08-09-2006, 16:03) Själv funderar jag på att gräva ner en sån i jorden runt rötterna på min nya P. caerulea "ute-på-vintern-testplanta"...  vilken zon bor du i .
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2006, 07:00
|

Medlem

|
CITAT (Margareta Hansson @ 08-09-2006, 18:41) Jag har 3 st plantor av P. alata i samma kruka med 3 st höga pinnar. Frösådda i våras och de har grenat sig själva här o där längs stammen. De är nog ca 2 m nu, rankorna. Inga blommor men det hade jag inte väntat mig i år. De blommar på årsskotten, eller? Sådde 24 januari, 4 av 5 frön grodde. Min blommade redan första året, så de blommar på årsskotten. Har du nån bild att visa?
--------------------
Rosita zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 17:47
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 08-09-2006, 19:31) CITAT (niklaswik @ 08-09-2006, 16:03) Själv funderar jag på att gräva ner en sån i jorden runt rötterna på min nya P. caerulea "ute-på-vintern-testplanta"...  vilken zon bor du i . Ungefär 4.
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2006, 09:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 453
Medlem nr: 3 938

|
du kanske väntar för länge med att linda dem?  sedan så brukar passiflora inte linda sig runt, de brukar ta tag med klängena istället
--------------------
Odlar i Uppsala, Zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
23-09-2006, 09:59
|

Medlem

|
Exakt, dom ska klänga med sina "armar" eftersom det är så dom växer vilt. Fast det är ju svårt att låta dom växa så jämt så jag brukar också böja mina ibland, men då får du vara riktigt snabb och göra det innan grenen blir för hård.
Man kan ju alltid sätta fast den med något så att den växer som man vill.
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
23-09-2006, 20:35
|
Gäster

|
man kan själv vira in dom klängsakerna nån annan stanns om man vill annars fixar den det själv
|
|
|
|
|
|
|
|
24-09-2006, 18:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Tack för era svar...Jag försöker vira deras "gripstänglar" runt diverse trådar etc, tur att dom är så pass långa att man har lite hjälp där. Men biten som är mjuk är så kort att den inte räcker till att leda. Fortsätter väl att försöka böja så fort som möjligt och hoppas på tur. Som tur är har dom hitintills överlevt med stjälken "nästan" av...
--------------------
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|