Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordgubbe Fresca, Någon som har testat den sorten?
          Lady Hamilton
          Inlägg 07-09-2006, 09:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag sådde STRAWBERRY Fresca (Mr.Fothergill's) i dec-05. Det blev 7 plantor som jag planterade i en "smultron kruka" Bären började att mogna i juli. Smaken var "sisådär" och under denna torra sommar så lyckades jag inte helt med vattningen av krukan, så den översta plantan torkade bort. Sedan har jag bara låtit krukan stå och fåglarna (och ev. barnen) har fått ätit av bären. Men den har fortsatt att blomma och ge bär hela tiden. Nu har det ju varit en längre regn-period och det är betydligt svalare i luften och idag tog jag och åt en jordgubbe och den var gätte god! Så nu måste jag fundera på hur jag skall göra........Skall jag övervintra plantorna i allafall? I så fall hur? Gräva ner dem i jordgubbs landet eller i växthuset, där jag har de "vanliga" plantorna? Eller ska jag ta in krukan i uterummet och låta plantorna fortsätta blomma och ge bär så länge de orkar? I så fall hur går det då med vintervilan om de inte blir utsatta för minusgrader? Är det någon som har testat denna sort? Och finns det någon som testat att övervintra j-g-plantor frostfritt och i så fall hur har det lyckas? Eller ska jag "ge upp" detta projekt?

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 03:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon