Full version: Jordgubbe Fresca
Lady Hamilton
Jag sådde STRAWBERRY Fresca (Mr.Fothergill's) i dec-05. Det blev 7 plantor som jag planterade i en "smultron kruka" Bären började att mogna i juli. Smaken var "sisådär" och under denna torra sommar så lyckades jag inte helt med vattningen av krukan, så den översta plantan torkade bort. Sedan har jag bara låtit krukan stå och fåglarna (och ev. barnen) har fått ätit av bären. Men den har fortsatt att blomma och ge bär hela tiden. Nu har det ju varit en längre regn-period och det är betydligt svalare i luften och idag tog jag och åt en jordgubbe och den var gätte god! Så nu måste jag fundera på hur jag skall göra........Skall jag övervintra plantorna i allafall? I så fall hur? Gräva ner dem i jordgubbs landet eller i växthuset, där jag har de "vanliga" plantorna? Eller ska jag ta in krukan i uterummet och låta plantorna fortsätta blomma och ge bär så länge de orkar? I så fall hur går det då med vintervilan om de inte blir utsatta för minusgrader? Är det någon som har testat denna sort? Och finns det någon som testat att övervintra j-g-plantor frostfritt och i så fall hur har det lyckas? Eller ska jag "ge upp" detta projekt?

Susanna
Hej!

Fina plantor! Är det jordgubbssmak eller smultronsmak på bären? Jag har också dragit upp en sort som skulle ge bär under lång tid, satte dem i dec 05 precis som du. Endast en planta överlevde dock och den blommar först nu. Men den ser mer ut som smultron än som en jordgubbsplanta. Jag har inte funderat så mycket mer på det hela utan planterat den i jordgubbslandet.

Jag har egentligen inget svar på din fråga men funderar på varför den inte skulle klara sig ute under vintern, tillsammans med de vanligt gubbarna. Är det en känslig sort? Kanske kan du testa att gräva ner några plantor ute och ha några frostfritt?
Lady Hamilton
Det är helt klart jordgubbar. En rev fri sort. Och som sagt var det är första året jag har dem. Tror att det var en "nyhet" när jag beställde fröna.
Min fundering grundar sig främst på att de inte smakade så gott tidigare i sommar, men nu är smaken helt underbar wub.gif Och att de ser små ut är nog pga vädret, det blåser och regnar om vart annat.
Men kanske jag skulle göra som du föreslår unsure.gif Men om jag tar in dem så kanske jag kan få njuta av färska jordgubbar fram till jul laugh.gif
Tack i allafall för dutt svar biggrin.gif
Susanna
Mmmmm färska jordgubbar till jul låter smarrigt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon