Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur tjocker kan man vara?, Och vad kan man träna hemma?
          Bettson
          Inlägg 08-09-2006, 07:39
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Ibland undrar man.................................

Ester har genomgått en graviditet, det är inte ovanligt att man går upp mer än sin nio kilo under en graviditet. När man fått barn så är det mycket slit och man får ont om tid.

Ester hade 13 kilo extra efter sin graviditet. Hon har redan tagit bort 8.
          Ester tänker på vad hon äter osv.

Ester har ett BMI som ligger på 26 dvs i den UNDRE skalan för att vara överviktig (obs inte fet).

Ester vill gå ner 5 kg för att känna sig nöjd med sig själv.

Ester behöver bara gå ner 3 kg för att komma på att BMI som ligger inom nivån idealvikt.

Ester frågade indirekt om lite uppmuntran

Ester frågade oss direkt vilken typ av motion man kan göra hemma med en busig två-åring som tar tid.

Ett BMI som ligger på 26 hos en person som är viktmedveten är inget att håsa upp sig för hälsomässigt. Det vore en helt annan sak om det vore en person som inte var så smart som Ester, för då hade BMI ökat. Men det handlar om 3 kg inte 30 kg.

Det som det egentligen handlar om är att Ester blev kränkt av sin kollega. Det skall hon inte behöva bli. För vanligt hyfs säger att ifall du inte har något positivt att säga om folks utseende så håller du käften.

Ester behöver inte kritik hon behöver uppmuntran.

OCh Ester vill ha tips.

Mitt enda tips är att jag tror du lägger för stor vikt vid sallader. De flesta sallader ger ingen mättnadskänsla i längden. Precis som Hannele säger så behöver du protein för att hålla dig mätt. Jag skulle vilja tillägga att du även behöver fett. En rätt balansedad kost innebär att du får mera ork också.

Det känns som om du tror att begreppet banta innebär att du skulle behöva svälta. Så är inte fallet, men du behöver äta smart.

Jag skulle rekommendera dig att köpa boken våra bästa GI-recept av lauritzon och co. Och innan du gör något annat så läs kapitlen om kost. Och när du har gjort det så läs dom igen och igen.

Det finns jätteläckra recept i boken som skulle få hela familjen att bara himla med ögonen ( för det gör min) så det finns mycket att prova.

Men kom ihåg en sak. Dessa recept i boken är egentligen bara gjorda för fas ett dvs kickstart och så lågt ska man bara ligga fjorton dagar. En balanskost ligger annars på ca 80 g kolhydrater om du inte motionerar för då kan du äta mera.

Men observera att det är dags att lära sig att begreppen kolhydrater och kcal inte behöver vara sammankopplade.Jag har bara räknat kalorier tidigare och det funkande inte.

Det andra är att se till att skaffa din familj matvanor som är så långt bort från socker som möjligt. Det är viktigt för ditt barn att hon hamnar rätt.

Citera
          pejori
          Inlägg 08-09-2006, 10:25
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Bettson @ 08-09-2006, 08:39)
          Det känns som om du tror att begreppet banta innebär att du skulle behöva svälta. Så är inte fallet, men du behöver äta smart.

helt sant det där. smile.gif
          det finns mängder av kvinnor och män, som tror att banta är att svälta. smile.gif
          FEL...du går inte ner ett hekto om du äter för lite heller. smile.gif
          visst...efter ett tag försvinner musklerna, men fettet finns kvar, så när du äter igen går du upp i stället. sad.gif
          det måste finnas en balans i det du äter....ämnen som hjälper varandra.
          om du vill vara lite lat, ta hjälp av komunens dietister istället....dom kan det där wub.gif wub.gif

sen med tanke på din rygg och dina bilringar ester...ett tips...en gammal hederlig ROCKRING ger jätteresultat på hänget och det känns rejält att den gör nytta.
          lycka till

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-09-2006, 10:55
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Kvinnans midja ska inte ha större omkrets än 80 centimeter, män under 94 cm.
          BMI ska hamna under 25, det handlar om hälsan - inte om utseendet, en hjärte-sak.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          LadyG
          Inlägg 08-09-2006, 11:13
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 08:30)
          CITAT (LadyG @ 07-09-2006, 20:57)
          Din vikt är alldeles lagom och du ska inte gå ner mer i vikt för då blir du underviktig.

Håller inte med. Ester har 25,95 i BMI och detta gäller angående vikt när man ligger på Esters BMI:

"25 - 29,9: Övervikt. Du löper en ökad risk att drabbas av överviktsrelaterade sjukdomar, som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. "

För att Ester skulle vara underviktig så skulle hon ha ett BMI som ligger under 19, d.v.s. när Ester väger under 60 kg kan vi prata om att hon är underviktig.

BMI är missvisande och tar inte hänsyn till muskler, och det vet jag att du vet. I esters fall tror jag inte hon skulle må bättre av att gå ner i vikt, fast hon kanske skulle må bra av att träna upp musklerna däremot.

BMI är bara ett smart sätt att racka ner på kvinnor som redan är fina.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Betty
          Inlägg 08-09-2006, 11:15
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 11:55)
          BMI ska hamna under 25, det handlar om hälsan - inte om utseendet, en hjärte-sak.

Jag fattar inte det där riktigt... unsure.gif
          Först skriver du om vilka midjemått man ska ha - och sen skriver du att det inte ska handla om utseendet... tycker det låter motstridigt unsure.gif
          Man kan väl inte bara säga att man ska ha ett visst mått - man måste väl även ta hänsyn till hur lång man är också..?

Jag kollade mitt BMI på den där länken, så här blev svaret: "Ditt BMI är 18,5 och det innebär att du är underviktig."

Mitt midjemått är 79 cm

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          LadyG
          Inlägg 08-09-2006, 11:17
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 12:55)

Det där tror jag inte på, det beror ju på hur man är byggd.

Midja/höft-kvot är åtminstone delvis vetenskapligt underbyggd.

Kvoten fås genom att man mäter midjans omkrets och delar den med höftens omkrets. En kvot > 1,0 för män eller > 0,85 för kvinnor innebär en ökad risk för komplikationer.

Wiki
          konsumentföreningen (MYcket intressant läsning f ö)
          Netdoktor

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Rossi
          Inlägg 08-09-2006, 11:56
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 12:13)
          CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 08:30)
          CITAT (LadyG @ 07-09-2006, 20:57)
          Din vikt är alldeles lagom och du ska inte gå ner mer i vikt för då blir du underviktig.

Håller inte med. Ester har 25,95 i BMI och detta gäller angående vikt när man ligger på Esters BMI:

"25 - 29,9: Övervikt. Du löper en ökad risk att drabbas av överviktsrelaterade sjukdomar, som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. "

För att Ester skulle vara underviktig så skulle hon ha ett BMI som ligger under 19, d.v.s. när Ester väger under 60 kg kan vi prata om att hon är underviktig.

BMI är missvisande och tar inte hänsyn till muskler, och det vet jag att du vet. I esters fall tror jag inte hon skulle må bättre av att gå ner i vikt, fast hon kanske skulle må bra av att träna upp musklerna däremot.

BMI är bara ett smart sätt att racka ner på kvinnor som redan är fina.

Vi kan väl i alla fall vara överens om att vi inte är överens! smile.gif

Det krävs MYCKET träning för att kvinnor ska få muskler som är stora nog att påverka vikten något nämnvärt. Tyvärr använder många just muskler som svepskäl till att inte försöka gå ner i vikt.

Vi hade en hälsoundersökning på jobbet för ett par år sedan där vi bl.a. fick fettmängden i kroppen mätt. Kvinnor skulle ligga på mellan 20 och 25 har jag för mig. Själv låg jag på 16 eller 17 vilket är lågt för kvinnor men normalt för män. Hursomhelst, en arbetskamrat till mig som är ganska rultig fick veta att hon hade 40% fett. Men hon skakade på huvudet och sa "jag styrketränar ju två gånger i veckan så det är nog musklerna som väger". Ack, hade det bara räckt för att få större muskler..... Tyvärr dröjer det väsentligt mycket längre för oss kvinnor att få muskler än vad det gör för män.

Själv är jag ganska vältränad när det gäller styrkebiten och jag har nog större muskler än genomsnittet av kvinnor i varje fall men det ger inte utslag på vågen. Det krävs mycket, mycket mer träning, och korrekt, välavvägd, träning för att skapa muskler som väger om man är kvinna.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Rossi
          Inlägg 08-09-2006, 11:56
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 12:17)
          CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 12:55)

Det där tror jag inte på, det beror ju på hur man är byggd.

Midja/höft-kvot är åtminstone delvis vetenskapligt underbyggd.

Kvoten fås genom att man mäter midjans omkrets och delar den med höftens omkrets. En kvot > 1,0 för män eller > 0,85 för kvinnor innebär en ökad risk för komplikationer.

Wiki
          konsumentföreningen (MYcket intressant läsning f ö)
          Netdoktor

Håller med LadyG. Man kan inte ange ett statiskt mått. Det är förhållandet mellan midja och höft som är det väsentliga.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 08-09-2006, 12:02
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

njae, hur funkar det där. omjag skulle ha måtten 100/140 så blir ju kvoten lägre än den rekomenderade menjag skulle helt klart var för bullig.

ska man gå till en doktor och be dem ta reda på om man har för mycket fett på kroppen kanske??

Citera
          Rossi
          Inlägg 08-09-2006, 12:11
          Länk hit: #30

Medlem

Jag tror faktiskt att det enklaste och bästa är att titta på sig själv i spegeln och ja, varför inte gå och mäta fettmängden och kolesterolhalt m.m. så att man vet hur man ser ut inuti också? Hälsan är viktig! Som Hannele skrev så handlar detta ju faktiskt inte om utseende utan om hälsan.

En kompis till mig är supermager och hon får ofta höra att vad bra hon har det som kan äta precis hur mycket hon vill av vad som helst. Men hon brukar svara att det kan hon ju inte alls eftersom insidan inte mår bra av en massa fett.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          stina
          Inlägg 08-09-2006, 12:16
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Akta dej bara för att gå till dom där stationerna som en gymkedja brukar ställa upp tillfälligt! Jag testade mig där och först fick man svara på om man tränade mer än 5 ggr/v eller inte. Inte svarade jag, eftersom jag tränar 5 ggr/v och då ska man ju svara så.

Sedan mättes min fettprocent och jag var "på gränsen till gravt överviktig betr fettmängd". Jag stirrade på remsan och frågade tjejen: Var sitter det fettet tror du? Hon tittade på mej och svarade: Det vet man inte - det kan sitta inuti din kropp och inte synas. Men om du börjar träna hos oss så ska vi hjälpa dej. Jag bara skakade på huvudet och svarade: Ni är ju fanimej inte kloka - skrämma livet ur folk på det här viset. Och sedan gick jag.

Ni ska veta att jag har väldigt, väldigt lite underhudsfett på kroppen. Fick sedan höra att min tränare gjort samma test och tydligen får alla som svarar nej på frågan om man tränar mer än 5 ggr/v får samma svar - och samma rekommendation att börja träna hos just dom. mad.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 08-09-2006, 12:18
          Länk hit: #32

Medlem

Vilket oseriöst företag, Stina! Sådant borde förbjudas!

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Betty
          Inlägg 08-09-2006, 12:19
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 13:11)
          En kompis till mig är supermager och hon får ofta höra att vad bra hon har det som kan äta precis hur mycket hon vill av vad som helst. Men hon brukar svara att det kan hon ju inte alls eftersom insidan inte mår bra av en massa fett.

Skulle ha kunnat varit jag... Känner igen mig jättemycket i den situationen!
          Det har hänt att jag har fått kommentaren: Men herregud människa, drick grädde! ...eller: Du skulle ju utan vidare kunna äta en prinsesstårta själv!
          Jag brukar svara ungefär: Näe, jag tror inte jag skulle orka en hel tårta själv, dessutom skulle jag nog börja må illa... rolleyes.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 08-09-2006, 12:20
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (stina @ 08-09-2006, 13:16)
          Akta dej bara för att gå till dom där stationerna som en gymkedja brukar ställa upp tillfälligt! Jag testade mig där och först fick man svara på om man tränade mer än 5 ggr/v eller inte. Inte svarade jag, eftersom jag tränar 5 ggr/v och då ska man ju svara så.

Sedan mättes min fettprocent och jag var "på gränsen till gravt överviktig betr fettmängd". Jag stirrade på remsan och frågade tjejen: Var sitter det fettet tror du? Hon tittade på mej och svarade: Det vet man inte - det kan sitta inuti din kropp och inte synas. Men om du börjar träna hos oss så ska vi hjälpa dej. Jag bara skakade på huvudet och svarade: Ni är ju fanimej inte kloka - skrämma livet ur folk på det här viset. Och sedan gick jag.

Ni ska veta att jag har väldigt, väldigt lite underhudsfett på kroppen. Fick sedan höra att min tränare gjort samma test och tydligen får alla som svarar nej på frågan om man tränar mer än 5 ggr/v får samma svar - och samma rekommendation att börja träna hos just dom. mad.gif

shit!! låter helt galet. de borde anmälan för något. fals marknadföring eller bedrägligt beteende.

fettet som inte sitter under huden skyddar ju organen!!!!!

hemst att ha ett jobb när man ska ljuga alternativt ha så lite kunskaper om det man sysslar med

Citera
          Pirum
          Inlägg 08-09-2006, 12:25
          Länk hit: #35

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Hm, alla sådana här diskussioner brukar leda till samma resultat, någon säger att det är sockrets fel, någon annan att man inte kan gå upp om man ligger på energiminus, och den tredje förordar motion smile.gif

Själv har jag, som jag nog sagt tidigare, gått ner några kilo, ett dussin eller så, på ett par månader, genom att främst lägga om kosten. Mindre sötsaker, mindre pasta, mindre kött, men mer grönsaker, mer frukt, mer ris och mer potatis. Men allra främst, färre och mindre portioner. Motionerat har jag inte gjort ett skvatt ungefär, kanske 5 kortare cykelturer senaste månaden. Fast jag promenerar en del.
          Hur som helst, det jag ville säga var att effektivaste sättet att gå ner i vikt är att äta mindre, men det effektivaste sättet att behålla vikten är nog att träna.
          Jag märker att jag, efter viktnedgången, är både klenare och har sämre kondition än för ett par månader sedan. Inte mycket sämre, men en smula. Tror inte jag är hälsosammare nu än när jag satt i soffan och käkade jordnötter till fotbolls-VM smile.gif
          Räknar med att snabbt bättra på kondition/ork igen dock, genom att äta mer (fullkorns)pasta osv samt cykla mer.

Som svar på frågan hur tjocker man får vara så tycker jag att man får vara så tjocker som man vill...utseendemässigt ska folk ge fullständigt fan i andras utseende, och hälsomässigt, ja, då kan ju nära vänner såklart försöka uppmuntra en viktnedgång för den kraftigt överviktige. Huruvida en liten övervikt (enl BMI) är farligt är såvitt jag förstår diskutabelt.

--------------------
          zon2.5

Citera
          LadyG
          Inlägg 08-09-2006, 13:14
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Rossi @ 08-09-2006, 14:18)
          Vilket oseriöst företag, Stina! Sådant borde förbjudas!

Håller med, det är rena bedrägeriet. mad.gif

--------------------

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 08-09-2006, 13:33
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Vilka puckon!
          Såg dej på bild nån gång och du hade väl typ två gram fett kvar mad.gif mad.gif

måste vara ren inkompetens eller hjärn-brist

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 08-09-2006, 14:46
          Länk hit: #38

Medlem

Måste bara få poängtera när det gäller det här med att mäta fett - det är inte bara det synliga fettet som påverkar. När vi gjorde vår undersökning på jobbet så fanns det kvinnor som är lika smala som jag "på ytan" men som ändå hade större procent fetthalt. Så man kan inte riktigt se hur stor procenten är.

Bara en parentes.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 08-09-2006, 14:49
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Du har rätt Rossi, men stina som verkar trådsmal verkar ju löjligt att anmärka på.

När jag undervisar ungdomar pratar jag om att man aldrig kan se utanpå hur man ser utinuti!
          Det farligaste fettet rör sej i mångas blodomlopp!

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 08-09-2006, 14:52
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Betty @ 08-09-2006, 13:19)
          Det har hänt att jag har fått kommentaren: Men herregud människa, drick grädde! ...eller: Du skulle ju utan vidare kunna äta en prinsesstårta själv!
          Jag brukar svara ungefär: Näe, jag tror inte jag skulle orka en hel tårta själv, dessutom skulle jag nog börja må illa... rolleyes.gif

Har vi träffat samma människor eller är alla så där knäppa? blink.gif Varför i hela friden skulle nån vilja dricka grädde.....och varför i så fall för att nån oförskämd människa säger åt en att göra det? wacko.gif

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 20:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon