Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Permission från fängelse..., Varför varför varför?
          askar
          Inlägg 09-09-2006, 19:30
          Länk hit: #41

Gäster

Jag tycker också att det alldeles för sällan hörs protester i media
          mot hur de svaga, som inte kan strejka och visa sitt missnöje, behandlas. mad.gif sad.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 09-09-2006, 19:36
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (askar @ 09-09-2006, 20:30)
          mot hur de svaga, som inte kan strejka och visa sitt missnöje, behandlas. mad.gif sad.gif

Ja de glöms i stort sett bort helt. Verkar inte vara så många som tänker på att de gamla och sjuka behandlas sämre än kriminella och inte blir det ett stort uppbåd för att försvara deras rättigheter inte! mad.gif

Citera
          Smuttan
          Inlägg 09-09-2006, 19:39
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 8 429

Nej de kan till och med ligga döda i sina lägenheter i flera dagar utan att det uppdagas, sådant händer inte i fängelset för om så skulle vara så blev det skriverier utan like och de skyldiga för dennes död får sin beskärda del från ansvarsnämnden.

--------------------
          Min stund = helig.

user posted image

Citera
          scorpan
          Inlägg 09-09-2006, 19:43
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 310
          Medlem nr: 8 387

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-09-2006, 20:36)
          CITAT (askar @ 09-09-2006, 20:30)
          mot hur de svaga, som inte kan strejka och visa sitt missnöje, behandlas. mad.gif  :(

Ja de glöms i stort sett bort helt. Verkar inte vara så många som tänker på att de gamla och sjuka behandlas sämre än kriminella och inte blir det ett stort uppbåd för att försvara deras rättigheter inte! mad.gif

jag pratade med min mormor häromdagen....hon har varit sjuk i stort sett hela tiden i minst 2 månaders tid....jag sa åt henne att be läkaren göra en ordentlig undersökning så det blir ur världen nån gång!
          De har inte tid för det.....
          Blir rassande.
          Ska sjuka (gamla) människor lida för att läkarna inte har tid? de måste ju prioritera de äldsta och de sjukaste tycker jag!

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          Tapio
          Inlägg 09-09-2006, 19:54
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-09-2006, 19:33)
          CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 19:29)
          Halaj!

Vad är det för språk? *nyfiken* smile.gif

Halaj!

Ähh, det är en hälsningsfras som jag hittade på själv nångång i yngre tonåren.
          Nu såhär drygt 25 år senare minns jag inte var jag fick det ifrån.
          Den är ganska praktisk vid telefonsamtal; jag behöver aldrig presentera mig för folk jag känner, det ger sig vid hälsningen, det är bara jag som hälsar så.

Tillbaka till ämnet.
          Det finns två saker med kriminalvården som ställer till elände för samhället.
          1. när en småkriminell människa hamnar på kåken första gången så kommer han i kontakt med tyngre kriminella. Kanske ser han upp till dem och börjar att frotta sig mot dem. Han knyter kontakter som hjälper honom vidare i karriären. Det sägs att våra fängelser är rena yrkesskolorna för yngre kriminella.

2. när han kommer ut väntar en diger skuld. Vid misshandel o.d. skall han ersätta offret för sveda och värk och om det är inbrott el. liknande skall han betala tillbaka allt han stulit och varenda dörr han brutit upp. Jag tror att varenda intern har skulder på flera hundra tusen, minst.

Han har alltså två vägar vid frisläppandet: fortsätta på den inslagna vägen el. leva på existensminimum i 5 år för att få en skuldsanering. Hur många orkar det sistnämnda?

Samhället ger alltså vid problem 1 den kriminelle en puff framåt på den yrkesbrottsliga banan och vid problem 2 försvårar samhället honom att välja den smala vägen.

Jaha, men vad skall man göra då?
          Inte vet jag, jag pekar bara på problemen, men jag anser att stå som ett kötthuve’ och gorma om att låsa in dom inte är ett särskilt konstruktivt inlägg i debatten för problemet är mer invecklat än så.

//T

Citera
          scorpan
          Inlägg 09-09-2006, 20:04
          Länk hit: #46

Medlem

med detta inlägg menade jag :
          om inte internen betalar för sveda och värk tex, så går staten in och betalar...(tror jag iaf) .och med det höjs skatter med mera som gemene man får betala!
          //T[/QUOTE]
          en liten fråga bara....skulle du vilja betala deras skuld?

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          pejori
          Inlägg 09-09-2006, 20:09
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 20:54)
          Halaj!

Halaj!

Den är ganska praktisk vid telefonsamtal; jag behöver aldrig presentera mig för folk jag känner, det ger sig vid hälsningen, det är bara jag som hälsar så.

Tillbaka till ämnet.
          1. när en småkriminell människa hamnar på kåken första gången så kommer han i kontakt med tyngre kriminella. Kanske ser han upp till dem och börjar att frotta sig mot dem. Han knyter kontakter som hjälper honom vidare i karriären. Det sägs att våra fängelser är rena yrkesskolorna för yngre kriminella.

2. när han kommer ut väntar en diger skuld. Vid misshandel o.d. skall han ersätta offret för sveda och värk och om det är inbrott el. liknande skall han betala tillbaka allt han stulit och varenda dörr han brutit upp. Jag tror att varenda intern har skulder på flera hundra tusen, minst.

Han har alltså två vägar vid frisläppandet: fortsätta på den inslagna vägen el. leva på existensminimum i 5 år för att få en skuldsanering. Hur många orkar det sistnämnda?

Samhället ger alltså vid problem 1 den kriminelle en puff framåt på den yrkesbrottsliga banan och vid problem 2 försvårar samhället honom att välja den smala vägen.

Inte vet jag, jag pekar bara på problemen, men jag anser att stå som ett kötthuve’ och gorma om att låsa in dom inte är ett särskilt konstruktivt inlägg i debatten för problemet är mer invecklat än så.

//T

du kan inte få skuldsannering för skulder uppkommna genom brott.
          så det är en skuld för resten av livet wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Björken
          Inlägg 09-09-2006, 20:10
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 20:54)
          Halaj!

Halaj!

Tillbaka till ämnet.

//T

Kanske skulle han/hon använt huvudet redan innan brotten skedde och tänkt sig för vad konsekvenserna blir.

Om vi "vanliga" drar på oss skulder får vi allt se till att betala dem eller tycker du att vi ska välja att ge oss in på den brottsliga banan för att slippa dem.

Citera
          scorpan
          Inlägg 09-09-2006, 20:12
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Björken @ 09-09-2006, 21:10)
          Kanske skulle han/hon använt huvudet redan innan brotten skedde och tänkt sig för vad konsekvenserna blir.

Om vi "vanliga" drar på oss skulder får vi allt se till att betala dem eller tycker du att vi ska välja att ge oss in på den brottsliga banan för att slippa dem.

ja ibland känns det nästan som det är enda utvägen....

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          askar
          Inlägg 09-09-2006, 20:16
          Länk hit: #50

Gäster

Men herregud... Hur många skötsamma medborgare lever inte på existensminimum.
          Inte sjutton är det någon svältgräns heller.

När vi hade barn i skolåldern (3 st) och levde på en inkomst så låg vi en bit
          under socialens existensminimum... det vet jag eftersom vi hade granne
          som separerade och levde ensam med 2 barn och hon fick tillskott av socialen. ohmy.gif

Inte behöver man svälta vill jag påstå... om nu inte normerna ändrats drastiskt.

Känner till en sexualförbrytare (fd granne) som dömdes till fängelse i 2 mån..
          förgrep sig på sambons 12-åriga dotter... dömdes till att ge skadestånd med x antal kronor.... han sket i att betala de flesta månaderna.... hon har nog än idag inte fått hela summan.
          Ingen myndighet grep in och såg till att den lilla flickan fick pengarna. mad.gif mad.gif

Citera
          Tapio
          Inlägg 09-09-2006, 21:02
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (scorpan @ 09-09-2006, 21:04)
          med detta inlägg menade jag :
          om inte internen betalar för sveda och värk tex, så går staten in och betalar...(tror jag iaf) .och med det höjs skatter med mera som gemene man får betala!
          //T

en liten fråga bara....skulle du vilja betala deras skuld?

Halaj!

Precis så tror jag att det är; staten el. försäkringsbolagen går in och betalar varenda bruten näsa och varenda bruten dörr, men sen läggs det som en skuld på brottslingen.
          Skulden blir en torr nuffra på ett papper. Den kommer aldrig att inkasseras och det vet staten likaväl som brottslingen. Det enda den gör är att hindra brottslingen att börja ett hederligt liv.

Om jag skulle vilja betala deras skuld?
          Men det gör jag ju redan! Och du också! Via skattesedeln el. försäkringspremierna.

Jag måste återigen påpeka att jag inte har någon patentlösning på problematiken och tycker inte heller att brottslingarna skall komma undan utan att betala för vad de gjort.

Buggen i detta är att brottslingar inte har några hederligt intjänade pengar.
          Skall de betala en skuld så får de göra fler brott att få in pengarna.

//T

Citera
          zaaritha
          Inlägg 09-09-2006, 21:11
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Två månader---för att ha förgripit sej på ett barn?!..........
          Inte vettigt!

Citera
          askar
          Inlägg 09-09-2006, 21:25
          Länk hit: #53

Gäster

CITAT (zaaritha @ 09-09-2006, 22:11)
          Två månader---för att ha förgripit sej på ett barn?!..........
          Inte vettigt!

Tycker inte jag heller... men tydligen de som styr och bestämmer. sad.gif
          Barnens rätt har ofta skyfflats i skymundan. mad.gif sad.gif

Citera
          Smuttan
          Inlägg 10-09-2006, 03:12
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 8 429

I mitt fall där flickan blev utnyttjad av sin far så fick han endast 8 mån men kom väl ut efter 4 för gott uppförande...........ska det kallas att vara dömd till en viss tid? nej det finns bara ett sätt att göra med dom som nyttjar barn och det är att ta fram kniven och knixa bort bihanget.

--------------------
          Min stund = helig.

user posted image

Citera
          scorpan
          Inlägg 10-09-2006, 10:52
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Smuttan @ 10-09-2006, 04:12)
          I mitt fall där flickan blev utnyttjad av sin far så fick han endast 8 mån men kom väl ut efter 4 för gott uppförande...........ska det kallas att vara dömd till en viss tid? nej det finns bara ett sätt att göra med dom som nyttjar barn och det är att ta fram kniven och knixa bort bihanget.

ja jag tycker det låter för jävligt....vaddå gott uppförande? Klart en sexförbrytare har uppfört sig gott på en anstalt där inga småflickor finns att förgripa sig på!

Jag beklagar att din flicka fått utstå vad hennes far gjort.

ja knixa bort bihanget!
          Fast å andra sidan kanske de går på pojkar istället då!?....nä jag vet inte h ur man ska göra för att få bort allt sådant elände.....det lär ju inte gå! Tar man bort en så kommer ju andra......

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          cic
          Inlägg 10-09-2006, 19:51
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 15:38)
          Det luktar medeltid om den här tråden.

Hear hear.

I tråden som Askar länkade till kan man läsa vad jag tycker och tänker.

Jag förvånas över hur lätt det är för en del att ha väldigt bestämda åsiker om olika fenomen i samället UTAN att ha en susning om vad dom pratar om.. Tex hur straffsatserna ser ut eller hur det fungerar med sluten vård.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          scorpan
          Inlägg 10-09-2006, 19:54
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (cic @ 10-09-2006, 20:51)
          CITAT (Tapio @ 09-09-2006, 15:38)
          Det luktar medeltid om den här tråden.

Hear hear.

I tråden som Askar länkade till kan man läsa vad jag tycker och tänker.

Jag förvånas över hur lätt det är för en del att ha väldigt bestämda åsiker om olika fenomen i samället UTAN att ha en susning om vad dom pratar om.. Tex hur straffsatserna ser ut eller hur det fungerar med sluten vård.

vadå? fungerar sluten vård?!

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          cic
          Inlägg 10-09-2006, 19:59
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (Smuttan @ 09-09-2006, 15:37)
          Nu är det ju också så att många får psykvård för de anses ha gjort grejer då de varit "psykiskt nere" VAD ÄR DET FÖR TYLL.....jag kan ju gå och ta livet av min granne och säga jag var psykiskt sjuk, får vård någon vecka och sen ute igen.....näe vet nån va! (eller åker dom i buren efter vården?)

Så här skrev du.

Tror du att det funkar så? Att man kan springa runt och döda nån, säga att jag är psykiskt sjuk och sen få vård i någon vecka(!). Tror du verkligen på fullste allvar att det är så det funkar?!

Jösses.. blink.gif

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          scorpan
          Inlägg 10-09-2006, 20:02
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (cic @ 10-09-2006, 20:59)
          CITAT (Smuttan @ 09-09-2006, 15:37)
          Nu är det ju också så att många får psykvård för de anses ha gjort grejer då de varit "psykiskt nere" VAD ÄR DET FÖR TYLL.....jag kan ju gå och ta livet av min granne och säga jag var psykiskt sjuk, får vård någon vecka och sen ute igen.....näe vet nån va! (eller åker dom i buren efter vården?)

Så här skrev du.

Tror du att det funkar så? Att man kan springa runt och döda nån, säga att jag är psykiskt sjuk och sen få vård i någon vecka(!). Tror du verkligen på fullste allvar att det är så det funkar?!

Jösses.. blink.gif

jag vet att det funkar så!

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          scorpan
          Inlägg 10-09-2006, 20:04
          Länk hit: #60

Medlem

det spelar ingen roll hur straffsatser mm ser ut.....det som spelar roll är hur de följs!

--------------------
          Kram Scorpan

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 14:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon