Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > campande trädgårdsvänner, någon mer än undertecknad
          campande trädgårdsvänner
          campande trädgårdsvänner
          Husvagn [ 4 ] ** [8.89%]
          Husbil [ 6 ] ** [13.33%]
          Combi-camp [ 0 ] ** [0.00%]
          Tält [ 6 ] ** [13.33%]
          Husbuss [ 1 ] ** [2.22%]
          Camper [ 1 ] ** [2.22%]
          Våga-vägra-campingliv [ 27 ] ** [60.00%]
          Totalt antal röster: 48
          Gäster kan inte rösta 
          Klura
          Inlägg 13-09-2006, 18:23
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Det var husbil och husvagnsmässa förra helgen på Elmia.

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          birgitek
          Inlägg 13-09-2006, 18:36
          Länk hit: #42

Gäster

Hade jag råd med en stor och lyxig husbil skulle jag kunna tänka mig åka runt. Men husvagn och trängas på campingplatser, nej tack.
          Birgit Ek

Citera
          Margith
          Inlägg 13-09-2006, 19:40
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

CITAT (Klura @ 13-09-2006, 19:21)
          Jag har vare sig trångt, obekvämt eller opraktiskt i min buss.
          Den är 12 meter lång, 2.50 bred och 4 meter hög.

12 meter bil... jag har inte körkort för att få köra nåt sånt sad.gif
          Vår husbil är nog inte speciellt liten, men om jag står vid spisen måste jag dra in magen om nån vill passera mig och då tycker jag att det är trångt. I ärlighetens namn kan jag väl då erkänna att jag har inte så mycket mage att dra in laugh.gif
          Obekvämt? inte i husbilen men absolut i tält laugh.gif
          Opraktiskt? Ja absolut i både ock biggrin.gif Att laga mat på gasolspis eller trangia och toppa alltihop med att antingen handdiska trangian i en iskall fjällbäck eller handdiska i varmt vatten i husbilen.. nej tack, jag stannar gärna hemma med diskmaskinen laugh.gif

Jag vidhåller: våga vägra camping
          (och då har jag inte ens nämnt hur tvättstugan ser ut efter en veckas camping, inte heller hur lång tid det tar innan du ser golvet i tvättstugan igen)

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Klura
          Inlägg 13-09-2006, 21:54
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Jag kan slänga in både disk och tvättmaskin om jag vill.
          Har utrymmet och klarar det viktmässigt med en maxlast på 2640 kg, har tillräckligt stor vattentank och dubbla avloppstankar (400L + 2x200L/st) men anser inte att jag behöver det.
          Vi hade sommarstuga tidigare med pump på gården så jag står gärna i diskbaljan och pysslar. Riktigt avkopplande ju. tongue.gif

Det är tydligen nya regler på ombyggda fordon numera (har inte full koll än på de) Men.. om jag inte fattar helt fel så:
          Om du köper en buss och bygger om den med fast bostadsinredning, då klassas den som personbilsklass 2 oavsett totalvikt.
          Det innebär att den går som personbil, alltså B-kort.
          Det är helt sjukt egentligen. Här har en annan gått en himla massa bra och dyrbara utbildningar för att lära sig handskas och framföra tunga fordon på ett säkert sätt och så helt plötsligt får min mormor som knappt har åkt vanlig linjebuss ens, ge sig ut och köra hej vilt.
          Nu är iofs min buss reggad som lastbil så det är C-kort på den.

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-09-2006, 07:30
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Klura @ 13-09-2006, 22:54)
          Jag kan slänga in både disk och tvättmaskin om jag vill.
          Har utrymmet och klarar det viktmässigt med en maxlast på 2640 kg, har tillräckligt stor vattentank och dubbla avloppstankar (400L + 2x200L/st) men anser inte att jag behöver det.
          Vi hade sommarstuga tidigare med pump på gården så jag står gärna i diskbaljan och pysslar. Riktigt avkopplande ju. tongue.gif

Det är tydligen nya regler på ombyggda fordon numera (har inte full koll än på de) Men.. om jag inte fattar helt fel så:
          Om du köper en buss och bygger om den med fast bostadsinredning, då klassas den som personbilsklass 2 oavsett totalvikt.
          Det innebär att den går som personbil, alltså B-kort.
          Det är helt sjukt egentligen. Här har en annan gått en himla massa bra och dyrbara utbildningar för att lära sig handskas och framföra tunga fordon på ett säkert sätt och så helt plötsligt får min mormor som knappt har åkt vanlig linjebuss ens, ge sig ut och köra hej vilt.
          Nu är iofs min buss reggad som lastbil så det är C-kort på den.

Klura jag hörde bara att dom höjde vikten, inte att det inte spelar någon roll.

Det var en husbilsförsäljare som pratade om det.

Citera
          netaave
          Inlägg 14-09-2006, 11:48
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag har i mitt liv campat på alla sätt som går jag har varit på cykelsemester med tält, har varit på bilsemester med tält.
          Vi har haft en inredd folkabuss, vi har haft ett stort åbäke till husbil, vi har haft stora husvagnar och har nu en mindre alldeles lagom husvagn för oss.
          Komforten i husvagn/husbil är densamma du har centralvärme, varmvatten, kyl/frys, toa och tvättrum, ja det finns t.o.m. dusch. Den skulle dock aldrig falla mig in att använda.

Vi har campat på campingar och fricampat, vi har haft säsongsplats vilket är att jämföra med vilket sommarstugeområde som helst.

Det jag gillar med husvagnen är friheten och bekvämligheten. Jag får vara ute och fara men ändå sova i min egen säng och ha alla bekvämligheter och mitt eget.
          Vi ligger inte så mycket på campingar längre jag tycker bäst om att hitta egna små mysiga ställen och tack och lov för allemansrätten som gör det möjligt.
          Vi har oftast husvagnen med också när vi hälsar på vänner, återigen det här med att kunna sova i sin egen säng. Dra sig tillbaka om man känner för det samt att det blir mindre besvär för dom man besöker.

Vi har hyrt stugor och campingstugor, men jag tycker oftast det är så ofräscht, vill bo i min egen skit inte andras.

Till slut det här med camping och camping att jämföra camping i tält med det i husvagn/bil är som att jämföra hur det är att bo i en riskoja med att bo i ett hus.
          Jag har lovat mig själv att aldrig mer behöva sova i tält. smile.gif

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-01-2026, 16:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon