Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Majs, hur få många kolvar
          Gurkan
          Inlägg 20-09-2006, 16:47
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-09-2006, 16:00)
          Slänger in en ny fråga här: Måste majskolvarna sitta kvar på plantan för att mogna eller kan man plocka in dem och mogna klart? Nu börjar det vara kallt ute på nätterna.

en annan fråga: förväller ni majskolvarna innan ni fryser in dem?

Dom kommer inte att fortsätta mogna efter att du plockat dem, det enda som händer är att dom kommer att bli mindre söta och mer "träiga" ju längre dom ligger.

Hur vi fryser dom ? Ät upp dom istället ... koka dem en minut eller två och ät med smör direkt.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Magdis
          Inlägg 20-09-2006, 17:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Gurkan @ 20-09-2006, 17:47)
          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-09-2006, 16:00)
          Slänger in en ny fråga här: Måste majskolvarna sitta kvar på plantan för att mogna eller kan man plocka in dem och mogna klart? Nu börjar det vara kallt ute på nätterna.

en annan fråga: förväller ni majskolvarna innan ni fryser in dem?

Dom kommer inte att fortsätta mogna efter att du plockat dem, det enda som händer är att dom kommer att bli mindre söta och mer "träiga" ju längre dom ligger.

Hur vi fryser dom ? Ät upp dom istället ... koka dem en minut eller två och ät med smör direkt.

Ja så kan man ju också göra! biggrin.gif Det var ju inte så många kolvar så det direkt löns att frysa in dem. rolleyes.gif

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 20-09-2006, 19:08
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Ska man spara dem länge bör de förvällas, för frysning ett par månader kan man lägga dem direkt i frysen tongue.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 20-09-2006, 20:56
          Länk hit: #24

Gäster

Enligt vad jag läst mig till så startar omvandlingen av socker till stärkelse omedelbart när man plockat majskolven. Därför sägs det ibland att man ska koka upp vattnet innan man plockar och sedan springa in och kasta dem i kastrullen! Jag förmodar att processen stoppas då. Den kan nog pågå längre om man bara lägger dem i frysen utan att förvälla dem först. Men jag har aldrig gjort någon egen utvärdering av detta och smakat om man verkligen känner någon skillnad. För jag gör som Gurkan, äter upp dem omedelbart! tongue.gif

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 27-03-2007, 19:58
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

jag grubblar på med min majs.
          jag måttade på mitt land i dag. bädden är ca 140 cm bred. men den är upphöjd o sidorna lutar innåt.

hur många plantor får jag då in på den ledden? o hur många kan vara lämpligt på längden då??
          typiskt att jag glömde bort den här tråden iallafall. nu har jag betsällt en sorts majs från Runåbergs. Hur ska jag göra då, tänkte ju löpa Bröderna Nelsons o få tre kolvar per planta som Magdis fick.

Apropå skörd. Ett år kokade jag alla kolvar och skar sedan dän alla majskorn. Så det blev precis som när man köper majs på burk. Jättegott!!!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 05:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon