Först vill jag säga att jag inte missunnar våra tonåringar rätten att köra moped. Inte heller har jag något emot att de använder kommunala cykel- och gångbanor, så länge som det är tillåtet att köra moped där. Jag bryr mig heller inte om de trimmar sina mopeder. Man har väl varit där själv en gång i tiden...
Men, när de samlas på den kommunala cykelvägen som löper utmed tomten och varvar ur sin mopeder, tävlar om vem som kan göra längst burn-outer, eller vem som vågar hålla högst fart i 90°-kurvan förbi våran tomt (säkert runt 50 km/h), och dessutom gärna efter kl. 21. när barnfamiljer som vi helst vill ha relativt lugnt omkring oss då småbarn har väääldigt svårt att somna när det hörs spännande motorljus utanför.
Som om inte detta var nog så förekommer det allt som oftast att det passerar bilar på cykelbanan i hög fart!! Helt olagligt givetvis. Tyvärr har jag aldrig hunnit plocka bilnumret på någon.
Jag har satt upp grindar får att hålla treåringen innanför tomtgränsen, men han har nu kommit på hur man pillar upp låsen till dessa. Dessutom känns det inte sjysst att låsa in han på tomten när åttaåriga storasyster får åka kickboard och cykel utanför.
Har pratat med kommunen om att sätta upp farthinder eller någon form av motorfordonsspärrar, men de slår ifrån sig och säger att det är en polissak. Dessutom brukar deras fordonsspärrar vandaliseras och de är ivägen för snöröjning och utryckningsfordon. Polisen kör förbi nån gång emellanåt, men vad kan de göra? De är ju inte där när de behövs. Hej o hå.
Finns det någon med kreativa idéer vad man kan göra åt problemet? Alla tips inom lagens råmärken mottages tacksamt.