|
Moped- och bilterror |
|
|
|
26-05-2003, 08:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 084
Medlem nr: 933

|
Först vill jag säga att jag inte missunnar våra tonåringar rätten att köra moped. Inte heller har jag något emot att de använder kommunala cykel- och gångbanor, så länge som det är tillåtet att köra moped där. Jag bryr mig heller inte om de trimmar sina mopeder. Man har väl varit där själv en gång i tiden... Men, när de samlas på den kommunala cykelvägen som löper utmed tomten och varvar ur sin mopeder, tävlar om vem som kan göra längst burn-outer, eller vem som vågar hålla högst fart i 90°-kurvan förbi våran tomt (säkert runt 50 km/h), och dessutom gärna efter kl. 21. när barnfamiljer som vi helst vill ha relativt lugnt omkring oss då småbarn har väääldigt svårt att somna när det hörs spännande motorljus utanför. Som om inte detta var nog så förekommer det allt som oftast att det passerar bilar på cykelbanan i hög fart!! Helt olagligt givetvis. Tyvärr har jag aldrig hunnit plocka bilnumret på någon. Jag har satt upp grindar får att hålla treåringen innanför tomtgränsen, men han har nu kommit på hur man pillar upp låsen till dessa. Dessutom känns det inte sjysst att låsa in han på tomten när åttaåriga storasyster får åka kickboard och cykel utanför. Har pratat med kommunen om att sätta upp farthinder eller någon form av motorfordonsspärrar, men de slår ifrån sig och säger att det är en polissak. Dessutom brukar deras fordonsspärrar vandaliseras och de är ivägen för snöröjning och utryckningsfordon. Polisen kör förbi nån gång emellanåt, men vad kan de göra? De är ju inte där när de behövs. Hej o hå. Finns det någon med kreativa idéer vad man kan göra åt problemet? Alla tips inom lagens råmärken mottages tacksamt.
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
26-05-2003, 08:35
|

Medlem
Antal inlägg: 772
Medlem nr: 35

|
Tonnåringarna i vårt område använder vägen. Fartgupp i nedförsbacke. Vem vågar köra fortast och flyga längst.....Jag blir kall i magen när jag ser dom - tack och lov är det inte mina ungar, men dessa har väl en ängslig mor nån'stans med.
Jag tror inte du kan göra så mycket mer än att hålla treåringen inne på tomten. Jag har också stora åldersskilnnader på mina barn så nån' rättvisa kan det aldrig bli. Vi har alltid haft olika regler för olika barn. Du får gå till kompisar på andra sidan vägen själv när du är sex år, du får ta hål i öronen när du är tio, du får dricka (lite) vin hemma när du är 16 osv osv
--------------------
Lev väl, Louise
|
|
|
|
|
26-05-2003, 08:59
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Har full förståelse för din oro och frustration. Grannar till mig (3 hus bort) hade också staket runt hela sin tomt med grind och murade grindstolpar. Dessvärre fick de besök av en Mercedes förra helgen!! Brakade rakt in och mejade ner både stolpar och allt och "parkerade" nedanför trappen!! Rena rama turen att ingen var i vägen. Detta är alltså på en smal villagata utan trottoarer där man inte kan hålla mer än 40 km/h, trodde jag. Berusade ungdomar? Nej, en medelålders "respekterad" dam. Kan bara gissa vilken hastighet hon hade för att klara av att flytta 2 stenfundament.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
26-05-2003, 09:41
|

Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 365

|
Om det är samma ungdomar som buskör så kanske de fortfarande går i skolan. Om du inte känner för att vädja till dem själva att visa mer hänsyn så kanske du skulle kunna vända dig till deras föräldrar eller skola. Om du kan lista ut var de går såklart. För att stoppa bilar....om inte kommunen vill gå med på farthinder så kanske de kunde sätta upp en låsbar bom över vägen. Som snöröjare o likn. kan låsa upp. Jag vet ju inte hur det ser ut i ditt område, men man ska inte behöva tolerera terror av detta slag. En bom stoppar ju inte mopedister men den kanske kunde göra något till situationen....  Dessutom borde den vara billigare för kommunen!
|
|
|
|
|
26-05-2003, 10:14
|

Medlem

|
Tack för era svar.
Olika regler för barnen får man givetvis tillämpa, tycker bara att det är tråkigt att barnen inte utan risk för olyckor kan passera en gång- och cykelväg om de vill gå över till andra sidan där vi har spännande skog och bergspartier med just nu mycket vårblommor och senare både smultron och vildhallonsnår. Men det är väl inlåsning som gäller i fortsättningen också, problemet är ju att treåringen kan öppna grindlåset själv. Det får väl bli något hänglås.
Visst är det samma ungdomar som håller på, men jag vet inte var de bor eller vilken skola de går i. Rimligen bor de i närheten, men det finns typ...2-300 villor inom området, och kanske 4-5000 lägenheter lite längre ner i backen...rätt svårt att ha koll på alla.
En bom i all ära, skulle ju stoppa bilar men mopedisterna lär sig garanterat hitta vägar förbi denna. Och kommunen här verkar ha som policy att inte göra något förrän det händer en olycka och problemet hamnar i lokaltidningen. Det har vi sett andra exempel på.
Man har ju haft mer eller mindre elaka funderingar på vad man skulle kunna göra, alltifrån att hälla rullgrus på cykelvägen i kurvan till att fixa egna fordonshinder. Kanske något träd skulle kunna "råka" ramla ner i någon storm, kanske vägskylten som markerar cykelbana kan trilla ut över vägen, etc, etc. Men om någon stackars mopedist skulle skada sig så ligger man ju risigt till... och skulle man göra det svårt för de stackarna så är jag säker på att man får igen det. Har redan haft skadegörelse på staketet i flera omgångar, utan att jag bråkat med någon.
Nä, man får väl gilla läget och vänta ut att 15-åringarna (?) blir äldre och skaffar bil eller flyttar hemifrån.
|
|
|
|
|
26-05-2003, 10:45
|

Medlem
Antal inlägg: 772
Medlem nr: 35

|
Tyvär finns en naturlig tillväxt på 15-åringar. Tom din oskyldiga treåring blir såsmåningom 15. Placera låset högt!
-fjorton är ingen ålder, det är ett syndrom.
--------------------
Lev väl, Louise
|
|
|
|
|
26-05-2003, 10:51
|

Medlem
Antal inlägg: 59
Medlem nr: 1 283

|
På en vanlig väg i ett villaområde i kommunen där jag bor har de som bor där satt upp egna fartdämpande hinder i form av stora blomlådor. Efter som det är en väg står de så bilisterna kan åka igenom men de måste sakta farten betydligt. Om jag inte minns fel var det tre lådor påen a sidan vägem met ett par medet i mellam och den tredje på den andra sidan i mellan de två andra. På så sätt måste bilisterna sakta ner och svänga in mellan dessa blommlådor = ingen raksträcka att accelerea på. Detta borde gå att göra på en cykelbana också men där kan de ju stå närmare varandra eftersom bilisterna inte behöver komma igenom (fastän det var ju utryckningsfordonen då...) JAg vet inte heller om man får göra så här utan tillstånd utav kommunen, men det blir ju billigare för dem om inte annat....
--------------------
Jenny i södra Dalarna
|
|
|
|
|
26-05-2003, 12:14
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Farthinder förstör bilar och man kan få ont i nacken - de har yrkesförare nu. Jag är avundjuk på ungdomen som vågar cykla med sina häftiga bikes och moppar och blades och bräder och kicks och... Fanns inget roligt när jag var ung. Jag vill också kunna sånt! Verkar jättekul!
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
26-05-2003, 12:26
|

Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 1 016

|
Ett hett tips är att försöka haffa kidsen i farten och vänligt men bestämt prata med dem. De har säkerligen inte ens tänkt tanken att de stör. Och förvånansvärt många ungdomar är riktigt medgörliga och trevliga när man kommer nära. Alternativt kan du binda en genomskinlig plasttråd över vägen i lämplig höjd... Heh. Nä. Eller flytta ut på landet. Rekommenderas varmt!
|
|
|
|
|
26-05-2003, 12:27
|

Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 1 016

|
CITAT (Hannele @ 26-05-2003, 13:14) Farthinder förstör bilar och man kan få ont i nacken - de har yrkesförare nu. :( :)Desto bättre! Då kanske de inte kör där det är förbjudet i onödan!
|
|
|
|
|
26-05-2003, 12:33
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 26-05-2003, 13:14) Farthinder förstör bilar och man kan få ont i nacken - de har yrkesförare nu. :( Jo, men anpassar man hastigheten får man varken förstörda bilar eller ont i nacken. Eller påkörda barn. CITAT (Hannele @ 26-05-2003, 13:14) Jag är avundjuk på ungdomen som vågar cykla med sina häftiga bikes och moppar och blades och bräder och kicks och... Fanns inget roligt när jag var ung. ;) Jag vill också kunna sånt! Verkar jättekul! Tycker jag med. Men jag ser inget kul i att styla med moppar sent på kvällarna i barntäta villaområden.
|
|
|
|
|
26-05-2003, 12:38
|

Medlem

|
Det finns ergonomiska farthinder - med inte överallt. Att man får ont i nacken, har inget med farten att göra.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
26-05-2003, 12:43
|

Medlem

|
CITAT (digitalkarin @ 26-05-2003, 13:26) Ett hett tips är att försöka haffa kidsen i farten och vänligt men bestämt prata med dem. De har säkerligen inte ens tänkt tanken att de stör. Och förvånansvärt många ungdomar är riktigt medgörliga och trevliga när man kommer nära. :P Jodå, är jag bara beredd och hinner ut på cykelbanan i tid så ska jag nog ta ett snack med dem...är dock ingen snabbfotad sprinter.... CITAT (digitalkarin @ 26-05-2003, 13:26) Alternativt kan du binda en genomskinlig plasttråd över vägen i lämplig höjd... :lol: Heh. Nä. ;) Just det, nä.... CITAT (digitalkarin @ 26-05-2003, 13:26) Eller flytta ut på landet. Rekommenderas varmt! :wub: Hmm...det är väl en av nackdelarna med att bo i tätort. Att man får acceptera mer störande än annars. Ändå bor vi längst in på en återvändsgata så man kunde ju tro att det skulle vara lugnare. Nä, ingen flytt inte. Alla grannar är avundsjuka på vår relativt stora hörntomt med sol hela dagen och skogen i ryggen (med cykelbanan emellan).
|
|
|
|
|
26-05-2003, 12:44
|

Medlem

|
":)Desto bättre! Då kanske de inte kör där det är förbjudet i onödan!"
Ambulanser, brandbilar och andra yrkesgrupper kör väl knappast där det är förbjudet... Jag vill att utryckniongsfordon kan snabbt ta sej fram hos mej! Varför ska småbarnen leka på bilvägar - är trädgårdarna för fina för att småbarnen ska kunna vistas där?? Skaffa mer egen asfalt på tomten så småbarnen kan åka trehjuling, gåvagn, köra dockvagn, mm.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
26-05-2003, 12:47
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 26-05-2003, 13:38) Det finns ergonomiska farthinder - med inte överallt. Att man får ont i nacken, har inget med farten att göra. Hur ser ett ergonomiskt farthinder ut? Gupp, avsmalningar, S-kurvor har jag sett. Finns det andra varianter? Hela grejen med farthinder går ju ut på att man ska vara rädd för att skada sitt fordon eller möjligen sig själv eftersom många tydligen saknar respekt för de som befinner sig vid sidan av fordonen.
|
|
|
|
|
26-05-2003, 12:48
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 26-05-2003, 13:44) Varför ska småbarnen leka på bilvägar - är trädgårdarna för fina för att småbarnen ska kunna vistas där?? Skaffa mer egen asfalt på tomten så småbarnen kan åka trehjuling, gåvagn, köra dockvagn, mm. Är det fel att barnen vistas på gång- och cykelvägar? Det är iaf det jag pratar om. Gatan är strängt förbjuden.
|
|
|
|
|
26-05-2003, 12:56
|

Medlem

|
"Jag har satt upp grindar får att hålla treåringen innanför tomtgränsen, men han har nu kommit på hur man pillar upp låsen till dessa. Dessutom känns det inte sjysst att låsa in han på tomten när åttaåriga storasyster får åka kickboard och cykel utanför." Och när åttaåringen ska på skoldisco, ska treåringen med...? Ska hela världen anpassas för treåringar?
Med bilvägen menade jag bilväg - eftersom du ville sätta upp farthinder... Inte på cykelvägen väl? Och?? Vad är problemet?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
26-05-2003, 13:08
|

Medlem

|
Ok, jag vill inte att denna diskussionen ska urarta. Vad mitt problem är har jag redogjort för ganska klart o tydligt. För mig är det ett problem, för andra kanske inte.
Jag vet fortfarande inte vad "ergonomiska farthinder" är för något.
|
|
|
|
|
26-05-2003, 13:35
|

Medlem

|
"Göteborg provar ergonomiska gupp S k vägbulor har väckt en hel del ilska bland bussförare och bussbolag både från arbetsmiljösynpunkt och på grund av fordonsskador. Därför ska en ny typ av gupp testas i Göteborg. Det nya guppet är stötfritt när man kör i låg och laglig fart. På Vägverket, uppger man att guppet, som gjuts i betong och sedan grävs ned 30 cm i gatan ska få en bättre precision. De nya guppen sägs dock vara fem gånger så dyra."[/I]
Vår lilla bilväg till husen trafikeras dagligen av sopbilar, handikappstaxi, färdtjänst, leveranser, reparatörer, nån enstaka ambulans, en brandbil per år ungefär... [I]"Man har gjort tester mellan vanlig vägbula och ergonomisk. För en lastbil blir det 35 procent minskad vertikal maxstöt och skadefaktorn sänks med cirka 90 procent vid körning över den ergonomiska. Man kan ha bulorna lika höga och lika branta, däremot måste man ta bort varje tendens till knixiga kanter och hörn."
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
26-05-2003, 13:43
|

Medlem

|
Tackar för den infon.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|