Full version: Moped- och bilterror
Sidor: 1, 2
Hasse_h
Först vill jag säga att jag inte missunnar våra tonåringar rätten att köra moped. Inte heller har jag något emot att de använder kommunala cykel- och gångbanor, så länge som det är tillåtet att köra moped där. Jag bryr mig heller inte om de trimmar sina mopeder. Man har väl varit där själv en gång i tiden... rolleyes.gif

Men, när de samlas på den kommunala cykelvägen som löper utmed tomten och varvar ur sin mopeder, tävlar om vem som kan göra längst burn-outer, eller vem som vågar hålla högst fart i 90°-kurvan förbi våran tomt (säkert runt 50 km/h), och dessutom gärna efter kl. 21. när barnfamiljer som vi helst vill ha relativt lugnt omkring oss då småbarn har väääldigt svårt att somna när det hörs spännande motorljus utanför.

Som om inte detta var nog så förekommer det allt som oftast att det passerar bilar på cykelbanan i hög fart!! Helt olagligt givetvis. Tyvärr har jag aldrig hunnit plocka bilnumret på någon.

Jag har satt upp grindar får att hålla treåringen innanför tomtgränsen, men han har nu kommit på hur man pillar upp låsen till dessa. Dessutom känns det inte sjysst att låsa in han på tomten när åttaåriga storasyster får åka kickboard och cykel utanför.

Har pratat med kommunen om att sätta upp farthinder eller någon form av motorfordonsspärrar, men de slår ifrån sig och säger att det är en polissak. Dessutom brukar deras fordonsspärrar vandaliseras och de är ivägen för snöröjning och utryckningsfordon. Polisen kör förbi nån gång emellanåt, men vad kan de göra? De är ju inte där när de behövs. Hej o hå.

Finns det någon med kreativa idéer vad man kan göra åt problemet? Alla tips inom lagens råmärken mottages tacksamt.
Louise i Göteborg
Tonnåringarna i vårt område använder vägen. Fartgupp i nedförsbacke. Vem vågar köra fortast och flyga längst.....Jag blir kall i magen när jag ser dom - tack och lov är det inte mina ungar, men dessa har väl en ängslig mor nån'stans med.

Jag tror inte du kan göra så mycket mer än att hålla treåringen inne på tomten. Jag har också stora åldersskilnnader på mina barn så nån' rättvisa kan det aldrig bli. Vi har alltid haft olika regler för olika barn. Du får gå till kompisar på andra sidan vägen själv när du är sex år, du får ta hål i öronen när du är tio, du får dricka (lite) vin hemma när du är 16 osv osv
Ewa L
Har full förståelse för din oro och frustration.
Grannar till mig (3 hus bort) hade också staket runt hela sin tomt med grind och murade grindstolpar. Dessvärre fick de besök av en Mercedes förra helgen!! Brakade rakt in och mejade ner både stolpar och allt och "parkerade" nedanför trappen!! Rena rama turen att ingen var i vägen. Detta är alltså på en smal villagata utan trottoarer där man inte kan hålla mer än 40 km/h, trodde jag.
Berusade ungdomar? Nej, en medelålders "respekterad" dam. Kan bara gissa vilken hastighet hon hade för att klara av att flytta 2 stenfundament.
wacko.gif huh.gif wink.gif
Wargen
Om det är samma ungdomar som buskör så kanske de fortfarande går i skolan. Om du inte känner för att vädja till dem själva att visa mer hänsyn så kanske du skulle kunna vända dig till deras föräldrar eller skola. Om du kan lista ut var de går såklart. För att stoppa bilar....om inte kommunen vill gå med på farthinder så kanske de kunde sätta upp en låsbar bom över vägen. Som snöröjare o likn. kan låsa upp. Jag vet ju inte hur det ser ut i ditt område, men man ska inte behöva tolerera terror av detta slag.
En bom stoppar ju inte mopedister men den kanske kunde göra något till situationen.... unsure.gif Dessutom borde den vara billigare för kommunen!
Hasse_h
Tack för era svar.

Olika regler för barnen får man givetvis tillämpa, tycker bara att det är tråkigt att barnen inte utan risk för olyckor kan passera en gång- och cykelväg om de vill gå över till andra sidan där vi har spännande skog och bergspartier med just nu mycket vårblommor och senare både smultron och vildhallonsnår. Men det är väl inlåsning som gäller i fortsättningen också, problemet är ju att treåringen kan öppna grindlåset själv. Det får väl bli något hänglås.

Visst är det samma ungdomar som håller på, men jag vet inte var de bor eller vilken skola de går i. Rimligen bor de i närheten, men det finns typ...2-300 villor inom området, och kanske 4-5000 lägenheter lite längre ner i backen...rätt svårt att ha koll på alla.

En bom i all ära, skulle ju stoppa bilar men mopedisterna lär sig garanterat hitta vägar förbi denna. Och kommunen här verkar ha som policy att inte göra något förrän det händer en olycka och problemet hamnar i lokaltidningen. Det har vi sett andra exempel på.

Man har ju haft mer eller mindre elaka funderingar på vad man skulle kunna göra, alltifrån att hälla rullgrus på cykelvägen i kurvan till att fixa egna fordonshinder. Kanske något träd skulle kunna "råka" ramla ner i någon storm, kanske vägskylten som markerar cykelbana kan trilla ut över vägen, etc, etc. Men om någon stackars mopedist skulle skada sig så ligger man ju risigt till... och skulle man göra det svårt för de stackarna så är jag säker på att man får igen det. Har redan haft skadegörelse på staketet i flera omgångar, utan att jag bråkat med någon.

Nä, man får väl gilla läget och vänta ut att 15-åringarna (?) blir äldre och skaffar bil eller flyttar hemifrån.
Louise i Göteborg
Tyvär finns en naturlig tillväxt på 15-åringar. Tom din oskyldiga treåring blir såsmåningom 15.
Placera låset högt!

-fjorton är ingen ålder, det är ett syndrom.
Shyme
På en vanlig väg i ett villaområde i kommunen där jag bor har de som bor där satt upp egna fartdämpande hinder i form av stora blomlådor. Efter som det är en väg står de så bilisterna kan åka igenom men de måste sakta farten betydligt. Om jag inte minns fel var det tre lådor påen a sidan vägem met ett par medet i mellam och den tredje på den andra sidan i mellan de två andra. På så sätt måste bilisterna sakta ner och svänga in mellan dessa blommlådor = ingen raksträcka att accelerea på. Detta borde gå att göra på en cykelbana också men där kan de ju stå närmare varandra eftersom bilisterna inte behöver komma igenom (fastän det var ju utryckningsfordonen då...) JAg vet inte heller om man får göra så här utan tillstånd utav kommunen, men det blir ju billigare för dem om inte annat....
Hannele
Farthinder förstör bilar och man kan få ont i nacken - de har yrkesförare nu. sad.gif

Jag är avundjuk på ungdomen som vågar cykla med sina häftiga bikes och moppar och blades och bräder och kicks och... Fanns inget roligt när jag var ung. wink.gif
Jag vill också kunna sånt! Verkar jättekul!
digitalkarin
Ett hett tips är att försöka haffa kidsen i farten och vänligt men bestämt prata med dem. De har säkerligen inte ens tänkt tanken att de stör. Och förvånansvärt många ungdomar är riktigt medgörliga och trevliga när man kommer nära. tongue.gif

Alternativt kan du binda en genomskinlig plasttråd över vägen i lämplig höjd... laugh.gif
Heh. Nä. wink.gif

Eller flytta ut på landet. Rekommenderas varmt! wub.gif
digitalkarin
CITAT (Hannele @ 26-05-2003, 13:14)
Farthinder förstör bilar och man kan få ont i nacken - de har yrkesförare nu.  :(

:)Desto bättre! Då kanske de inte kör där det är förbjudet i onödan!
Hasse_h
Farthinder förstör bilar och man kan få ont i nacken - de har yrkesförare nu.  :(

Jo, men anpassar man hastigheten får man varken förstörda bilar eller ont i nacken. Eller påkörda barn.
Jag är avundjuk på ungdomen som vågar cykla med sina häftiga bikes och moppar och blades och bräder och kicks och... Fanns inget roligt när jag var ung.  ;)
Jag vill också kunna sånt! Verkar jättekul!

Tycker jag med. Men jag ser inget kul i att styla med moppar sent på kvällarna i barntäta villaområden. huh.gif
Hannele
Det finns ergonomiska farthinder - med inte överallt.
Att man får ont i nacken, har inget med farten att göra.
Hasse_h
CITAT (digitalkarin @ 26-05-2003, 13:26)
Ett hett tips är att försöka haffa kidsen i farten och vänligt men bestämt prata med dem. De har säkerligen inte ens tänkt tanken att de stör. Och förvånansvärt många ungdomar är riktigt medgörliga och trevliga när man kommer nära.  :P

Jodå, är jag bara beredd och hinner ut på cykelbanan i tid så ska jag nog ta ett snack med dem...är dock ingen snabbfotad sprinter....

Alternativt kan du binda en genomskinlig plasttråd över vägen i lämplig höjd...  :lol:
Heh. Nä.  ;)

Just det, nä.... wink.gif
Eller flytta ut på landet. Rekommenderas varmt!  :wub:

Hmm...det är väl en av nackdelarna med att bo i tätort. Att man får acceptera mer störande än annars. Ändå bor vi längst in på en återvändsgata så man kunde ju tro att det skulle vara lugnare. Nä, ingen flytt inte. Alla grannar är avundsjuka på vår relativt stora hörntomt med sol hela dagen och skogen i ryggen (med cykelbanan emellan).
Hannele
":)Desto bättre! Då kanske de inte kör där det är förbjudet i onödan!"

Ambulanser, brandbilar och andra yrkesgrupper kör väl knappast där det är förbjudet...
Jag vill att utryckniongsfordon kan snabbt ta sej fram hos mej!
Varför ska småbarnen leka på bilvägar - är trädgårdarna för fina för att småbarnen ska kunna vistas där?? Skaffa mer egen asfalt på tomten så småbarnen kan åka trehjuling, gåvagn, köra dockvagn, mm.
Hasse_h
CITAT (Hannele @ 26-05-2003, 13:38)
Det finns ergonomiska farthinder - med inte överallt.
Att man får ont i nacken, har inget med farten att göra.

Hur ser ett ergonomiskt farthinder ut? Gupp, avsmalningar, S-kurvor har jag sett. Finns det andra varianter?

Hela grejen med farthinder går ju ut på att man ska vara rädd för att skada sitt fordon eller möjligen sig själv eftersom många tydligen saknar respekt för de som befinner sig vid sidan av fordonen.
Hasse_h
CITAT (Hannele @ 26-05-2003, 13:44)
Varför ska småbarnen leka på bilvägar - är trädgårdarna för fina för att småbarnen ska kunna vistas där?? Skaffa mer egen asfalt på tomten så småbarnen kan åka trehjuling, gåvagn, köra dockvagn, mm.

Är det fel att barnen vistas på gång- och cykelvägar? Det är iaf det jag pratar om. Gatan är strängt förbjuden.
Hannele
"Jag har satt upp grindar får att hålla treåringen innanför tomtgränsen, men han har nu kommit på hur man pillar upp låsen till dessa. Dessutom känns det inte sjysst att låsa in han på tomten när åttaåriga storasyster får åka kickboard och cykel utanför."

Och när åttaåringen ska på skoldisco, ska treåringen med...?
Ska hela världen anpassas för treåringar?

Med bilvägen menade jag bilväg - eftersom du ville sätta upp farthinder... Inte på cykelvägen väl?
Och?? Vad är problemet?
Hasse_h
Ok, jag vill inte att denna diskussionen ska urarta. Vad mitt problem är har jag redogjort för ganska klart o tydligt. För mig är det ett problem, för andra kanske inte.

Jag vet fortfarande inte vad "ergonomiska farthinder" är för något.
Hannele
"Göteborg provar ergonomiska gupp
S k vägbulor har väckt en hel del ilska bland bussförare och bussbolag både från arbetsmiljösynpunkt och på grund av fordonsskador. Därför ska en ny typ av gupp testas i Göteborg.
Det nya guppet är stötfritt när man kör i låg och laglig fart. På Vägverket, uppger man att guppet, som gjuts i betong och sedan grävs ned 30 cm i gatan ska få en bättre precision. De nya guppen sägs dock vara fem gånger så dyra."
[/I]

Vår lilla bilväg till husen trafikeras dagligen av sopbilar, handikappstaxi, färdtjänst, leveranser, reparatörer, nån enstaka ambulans, en brandbil per år ungefär... [I]"Man har gjort tester mellan vanlig vägbula och ergonomisk. För en lastbil blir det 35 procent minskad vertikal maxstöt och skadefaktorn sänks med cirka 90 procent vid körning över den ergonomiska. Man kan ha bulorna lika höga och lika branta, däremot måste man ta bort varje tendens till knixiga kanter och hörn."
Hasse_h
Tackar för den infon.
Cecilia zon 5
Ett par blomlådor i svårflyttat material på strategiska ställen på cykelbanan kanske? Skulle kommunen gå med på det tro? Skulle iallafall förhindra bilkörning där.
Sen finns det ju skyltar med "Levande barn" text, det kan man köpa och sätta upp själv. Frågan är om mopedisterna hinner läsa texten?? huh.gif

Annars får du väl ut med spade och spett nån natt och fabricera "tjälskott"? Inte lika kul att köra fort när det är hål i asfalten...Fast kanske det är lite olagligt tongue.gif tongue.gif
Tommy
Tror inte att någon i moppeåldern tänker på var de kör och var de stör. Det gjorde inte vi ijallafall. wacko.gif

Att gå ut och haffa dem kan kanske funka, men risken är nog att man kör extra mycket bara för att jäklas. Det gjorde vi ijallafall. blink.gif

En vägbula på gångvägen manar nog till längdhopp med moppen... tongue.gif

Ett svårlöst problem sannerligen! Själv bor vi på landet och har grannungar som kör med crosshojar på åkrar, fält och i skogen. Precis som vi gjorde... och visst fan stör de! mad.gif

Ta reda på var de bor, montera av ljuddämparen på bilen och åk fram och tillbaka där så kanske deras föräldrar reagerar och tar tag i problemet smile.gif

Socker i tanken?? (Bara liiite olagligt)
Hannele
"Annars får du väl ut med spade och spett nån natt och fabricera "tjälskott"?
Inte lika kul att köra fort när det är hål i asfalten..."

Hur kan en vuxen planera att skada unga inlinesåkare??
Nästa gång kan det vara ditt barn du kör till sjukhus med brutna ben, skallskador, skrapsår...
wacko.gif
sanna
Utanför mitt hem finns en "jättehäftig" brant backe som mynnar i en korsning med extremt dålig sikt. 30-kilometers fartbegränsning råder, eftersom det är ett tätbebyggt villaområde nästan uteslutande bebott av barnfamiljer, men det har nog aldrig ägt rum att någon har kört så töntigt sakta...

I denna backe tycker ungarna att det är väldigt kul att "raca". Klart de tycker det, det gör väl de flesta barn. Men det är inte bara ungar på cykel , skateboard och inlines, utan även de på moped och i bil verkar tycka att det är jättejobbigt att bromsa ned hastigheten...
Slutet på backen går över i en parkväg där det är förbjudet att framföra motorfordon, men det har nog aldrig hänt att det har respekterats heller...Parkvägen är annekterad av allmänheten och har helt sonika gjorts om till vanlig väg.
Det är ju dessutom så kul att använda trottoarkanten till freestyle-gupp med moppen(!)

Flera smärre olyckor har skett i denna farliga korsning: alltifrån skrubbsår till arm- och benbrott. Vi grannar är ganska fascinerade över att inget allvarligare har hänt. Bilarna på den korsande vägen kör ju ganska fort, eftersom det är en smitväg undan ett jobbigt fyrvägsstopp, och sikten är som sagt närmast obefintlig. Det hela är som ett slags rysk roulette eller "chicken-race" snarare.

Så hände det. Förra året blev en av dessa unga racercyklister påkörd av en bil som struntade i att se sig för, eller så kom grabben helt enkelt för snabbt nedför backen, eller så var det en kombination...

Killen var 11 år och han transporterades bort från korsningen i gipsvagga. Vi hörde att han hade klarat livet, men att skadorna var omfattande, bland annat spräcktes mjälten och benbrotten var oerhört komplicerade.
Men innan hans unga kropp krossades hade han i alla fall en jättehäftig fartupplevelse. Den kan han ju leva länge på, där han ligger i sjukhussängen eller kanske opererar in en ny skruv i höften...
Ewa L
Vi hade en liknande backe när jag var barn. (1800-talet). Vi åkte T-fat resp kälke nerför en brant slänt som korsade en gångväg. Kommun"gubbarna" försökte förhindra att vi åkte över där med hög fart, blev dessutom iskana för de gående. De satte upp ett staket, c:a 30 cm högt.

Självklart blev det sport för oss att försöka träffa rätt mellan stolparna med oförminskad fart, och dessutom att ducka så sent som möjligt.

Killen som vann fick en just begravning!!

Priset var alldeles för högt, men det var aldrig någon som åkte där efter det.
Cecilia zon 5
CITAT
"Annars får du väl ut med spade och spett nån natt och fabricera "tjälskott"?
Inte lika kul att köra fort när det är hål i asfalten..."
Hur kan en vuxen planera att skada unga inlinesåkare??
Nästa gång kan det vara ditt barn du kör till sjukhus med brutna ben, skallskador, skrapsår...

Självklart var detta ett skämt Hannele, därav de lustiga gubbarna ( tongue.gif tongue.gif )
på slutet.

Kan tilläggas att här norrut där jag bor är det gott om tjälskott på vägar och cykelbanor men jag har lyckats undvika dem när jag är ute på mina inlines. Men ibland undrar man hur det funkar i våra kommuner egentligen.
Hasse_h
Har nu skickat ett brev till både kommunen och polisen så får vi se om jag får någon reaktion. Föreslog att jag själv kan ställa ut stora blomlådor eller liknande under den snöfria delen av året. Då skulle bilarna stoppas och mopederna tvingas köra sick-sack. Utryckningsfordon skulle ändå nå de två berörda fastigheterna som ligger utmed cykelvägen. Snöröjningen skulle inte beröras alls eftersom tanken är att plocka bort lådorna när snön kommer. Vid den årstiden existerar inte mopedproblemet.

Vi får väl se.
evarina
Är mopedisterna verkligen 15år? Mina föräldrars hade samma problem, men i det fallet var killarna (ja, det var bara pojkar, jag var den enda tjejen med moppe...) inte 15 år än. En granne fick dit polisen som pratade med killarna om konsekvenserna av att köra utan att ha åldern inne. Det fick stopp på kidsen.
Men innan dess hade samma granne pratat med pojkarnas föräldrar utan att det hjälpt ett dugg.
(Historien slutade med att en av moppekillarna fick sitta i garaget med hjulen på moppen uppmonterade så att den inte skulle kunna åka iväg och gasa och varva tills han fyllde 15 och då var det inte roligt med moped längre...)
/Eva
Almdalen
CITAT (Hannele @ 26-05-2003, 13:44)

Har du aldrig haft små barn?? Oavsett hur bra, spännande och barnvänlig trädgård man har så är "gräset grönare" på andra sidan och det är lockande för ett litet barn.
Har ni ingen närpolis som kan snacka med ungdomarna, jag har uppfattningen att de flesta går det att prata med.
Ge inte upp!!!
unsure.gif
Ingegerd
Ella
Jag hade gjort så här!

Jag hade tagit en promenad, med eller utan hund/barnvagn, vid lagom tid innan raicet skulle ske! Kanske hade jag fått vandra omkring länge på ett litet område. När sedan ungdomarna börgade samlas någonstans inärheten av "racerbanan", så hade jag gått fram till dem och börjat snacka moppe och gamla minnen med dem för att sedan när stämningen är god så hade jag sagt; "Men det är bara så synd att de råkar köra förbi vårt hus precis när lillan har lagt sig och sen somnar ju inte hon om" typ ungefär i alla fall. "Och jag är så rädd att hon ska råka springa ut precis framför en moppe..." kanske till och med

Eftersom du har varit mopedist i dina ungdomsdagar så har du nyckeln in till deras hjärta!

Även om det går bra med jättekrukorna så lär det antagligen ta så lång tid att det är aktuellt först nästa år!

Lycka till
*Felix matte*
CITAT (Ella @ 26-05-2003, 21:07)
"Men det är bara så synd att de råkar köra förbi vårt hus precis när lillan har lagt sig och sen somnar ju inte hon om" typ ungefär i alla fall. "Och jag är så rädd att hon ska råka springa ut precis framför en moppe..."

När våra yngstas cyklar fick påhälsning och diverse delar togs sönder körde vi med samma taktik.
Pratade med killen som vi visste, hade tagit sönder lampor mm. och sade att det var synd att det fanns folk som inte förstod hur ledsen tjejerna var och samtidigt berömde vi honom för att han var så snäll och aldrig gjorde något dumt.
Kontentan blev att killen ifråga tog sig an att vakta cyklarna när vi var bortresta och aldrig mer saboterades de.
Än idag är vi kompisar, killen och vi. Tror säkert att han vet att vi vet men också att han vet att vi förstod varför han gjorde det och därför förlät honom.
Att ta ett snack kan göra under.
digitalkarin
Angående det här med ergonomiska farthinder...
Jag kör själv utryckningsfordon, men har aldrig varit med om att farthinder har ställt till någon skada, vare sig på bilen eller mig eller någon av mina kolleger. Vi anpassar farten. Ett gupp smyger man över. I alla fall om det är på en gångväg! Får man skador av att köra över farthinder på gångvägar har man definitivt kört för fort! Oavsett hur bråttom man har.
Hannele
"Har du aldrig haft små barn??" frågar Almdalen.
Vi har - plus alla barnens kompisar, eftersom vi har den finaste asfalten utanför garaget på vårt område. Efter skolan hade vi alltid minst ett dussin ungar hemma hos oss spelandes
basket, rullskridso-bandy, skateboard, styltor, en-hjuling och annat.
Charlotte V
Inte en polissak! Det är kommunen som har ansvar för sina vägar. Jag bor i Huddinge och där får man blomlådor utplacerade av kommunen om man säger till.
Bor du i en kommun som inte lyssnar, föreslår jag att du kontaktar lokalpressen - då brukar kommungubbarna få eld i baken!
Om du inte kan få ungarna att skärpa till sig genom att prata med dem, förstås!

Själv telefonterroriserade jag kommunen för att de skulle laga min trasiga gatlykta i nästan ett halvår. Sedan lokaltidningen skrivit om det hela kom de direkt och lagade lampan.

Har full förståelse för ditt problem - det är inget mysigt ljud det där med mopeder och har man dessutom barn som riskerar att bli påkörda, så...

Lycka till!
Charlotte
uno
Du skriver att de samlas utanför Din fastighet. Som fd ungdomsledare tror jag fortfarande att det går att samtala med ungdomar. Jag tror att om Du talar med dem, på ett trevligt sätt och förklarar för dem att Du och Din familj ogillar deras träffställe. Tryck gärna på Din oro för att yngsta barnet
skall råka ut för en olycka.
Hasse_h
Har nu pratat med närpolisen inom vårt område och fått klart för mig att jag pratat med fel avdelning inom kommunen. Man ska inte prata med tekniska kontoret utan med trafikavdelningen...de kan naturligtvis inte förmedla frågor vidare mellan varandra. Enligt denna polismannen så bör jag kunna få blomlådor eller andra trafikhinder utplacerade. Så jag får börja bråka med kommunen nästa vecka.

Snacka med ungdomarna, javisst. Har inga problem med det. När och om jag lyckas haffa någon i farten så ska jag nog snacka med dem. Jag har dock små förhoppningar om några positiva resultat av det. Risken är snarare att jag får mitt staket utmed cykelvägen vandaliserat ytterligare. Och det lär inte stoppa de bilar som ibland helt olagligt svischar förbi på cykelbanan.

Jaja, det löser sig väl så småningom med lite envishet och förtäckta hot riktade mot kommunen.
uno
Hej Hasse H

Hur gick det sedan?
AnitaO
Jag har liknande problem.
Inte att dom samlas utanför oss just (men dock på andra ställen) och tävlar om vem som kan köra fortast utför en backe och korsa en väg blink.gif

Kul lek!

Det som jag tycker är ett av dom stora problemen är just ljudnivån.
En trimmad moppe i 70-80 knyck kan ju väcka döda!!

Men visst är det väl så ändå att det är förbjudet att trimma moppar?
Dom får ju bara gå 30 km i timmen, så det borde inte vara nåt problem.

Ett alternativ är väl i så fall att be polisen ha en kontoll vid skolan på eftermiddagen.
AnitaO
Oj ... såg nu att det var en 3 år gammal diskussion rolleyes.gif
Nåja. Lika aktuell fortfarande smile.gif
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 04-05-2006, 06:08)

Euro-moppar får man köra 45 km i timmen.
Det finns billiga hörselskydd på apoteket.

Värre är det med alla motorgräsklippare på tidiga söndagsmorgnar.. wacko.gif
När man äntligen har tid att sitta ute och njuta av sin trädgård och fika ute.
Hannele
CITAT (Hasse_h @ 26-05-2003, 09:20)
Jag har satt upp grindar får att hålla treåringen innanför tomtgränsen,
men han har nu kommit på hur man pillar upp låsen till dessa.

CITAT (uno @ 04-05-2006, 02:26)
Hej Hasse H

Hur gick det sedan?

Nu är väl barnet snart i skolåldern? En 3-åring lämnar man inte ute ensam att leka?!?
Han kan ju äta ihjäl sej på alla giftiga växter eller drunkna i en vattenspann.
AnitaO
CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 08:30)

Ja ha, då får man väl tacka för tipset då. wacko.gif
Så alla ska köpa hörselskydd för att ungarna ska köra omkring på trimmade moppar i 70 km i timmen på en 30-sträcka?
Bettson
Ungar i mopedåldern tänker inte, och har aldrig gjort.

Dom tycker bara det är skitkul att köra moppe.

Fast man får hjärtat i halsgropen varje år dom kommer igång igen. Återigen nya trafikanter som inte har tillräckliga kunskaper, som kör alldeles för fort och ofta olagligt. Dessutom tror dom att dom är odödliga..

Fast efter varje otäck incident så brukar jag åka ifatt dom. De tror alltid att de skall få tidernas utskällning. VIssa darrar av förskräckelse och andra förbereder sig på strid med kärringdj****n.

Dom tror alltid att man som vuxen vill ta ifrån dom nöjet, något annat tänker dom inte på.

När man i stället säger: Förstår du hur illa det där hade kunnat gå? FÖrstår du hur ledsen jag hade blivit om du skadat dig trots att det inte var mitt fel utan ditt? Och förstår du hur ledsen dina föräldrar hade blivit om du skadat dig? Och hur tror du dina föräldrar skulle känna sig om de var tvugna att gå på din begravning?

Ungar tror fortfarande att de är odödliga, men tanken på att föräldrarna skulle bli ledsna brukar dämpa de allra flesta ungaran. För dom tänker inte i dom banorna.

Dom tror bara att vi vuxna vill ta ifrån dom deras roliga wub.gif
Pirum
De flesta mopedskador inträffar första året (fler än år 2 och 3 tillsammans), så första året bör man vara noga med att barnen kör otrimmade mopeder. De flesta 30-mopeder gör väl uppemot 40 ändå, EU-moppar ligger väl snarare över 50 hela tiden. Moderna moppar kan dessutom chiptrimmas, vilket ju är både farligt och "fusk". Tror man får mer respekt för trimmet om man själv skruvar och inte slår om en knapp första dagen man fått moped.

Själv är jag skeptisk till snabba moppar med små hjul. Visst, de har bättre bromsar än min gamla Dakota, men kör man på en trottoarkant så är det ju framåtvolt direkt.

(Får väl erkänna att jag själv gjorde ungefär tvärtom, körde trimmat i varierande grad från jag var 15 till 16, sen vågade jag inte med tanke på lämplighetsintyget för körkort)
AnitaO
Grabbarna här i byn hade haft en tävling om vilken som gick fortast.
Sträckan slutade i en skymd korsning där man inte hade uppsikt över annan trafik.
"Vinnaren" (??) körde 90 km i timmen wacko.gif
Gossen Ruda
CITAT (AnitaGg @ 04-05-2006, 08:47)
CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 08:30)

Ja ha, då får man väl tacka för tipset då. wacko.gif
Så alla ska köpa hörselskydd för att ungarna ska köra omkring på trimmade moppar i 70 km i timmen på en 30-sträcka?

Hannele gnäller ibland att hon så ofta får mothugg men är det så konstigt med såna kommentarer? Skall alla som blir störda av mopeder skaffa öronskydd? Vore det inte bättre om ungdjävlarna körde lagligt och MED ljuddämpare?
netaave
Vi har också det där problemet, och dom står utanför oss och varvar tills dottern går ut. ohmy.gif tongue.gif
Vi har försökt bjuda in dom men det verkar som att dom inte klaarar sig utan moppen mellan benen.
Ja ja om ett år eller så är det Epa som gäller då kanske dom åker iväg härifrån.
Hannele
CITAT (Bettson @ 04-05-2006, 08:47)
Och förstår du hur ledsen dina föräldrar hade blivit om du skadat dig?
Och hur tror du dina föräldrar skulle känna sig om de var tvugna att gå på din begravning?

Har ungdomarna inga egna föräldrar, som lär dem vad som gäller? unsure.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2006, 09:58)
Vore det inte bättre om ungdjävlarna körde lagligt och MED ljuddämpare?

Värre är det med alla motorgräsklippare tidiga söndagsmorgnar, lugna kvällar... wacko.gif
AnitaO
CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 11:48)
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2006, 09:58)
Vore det inte bättre om ungdjävlarna körde lagligt och MED ljuddämpare?

Värre är det med alla motorgräsklippare tidiga söndagsmorgnar, lugna kvällar... wacko.gif

Det finns alltid nåt som är värre.
Stridsvagnar låter jävligt illa!!
Bara för att det finns nåt som är värre så innebär det ju inte att det inte är ett problem ..??

Fast nog måste det vara ett monster till gräsklippare om den ska överrösta en trimmad moppe.
Farbror Blå
Nej jag bor i en liten by på landet, där man trodde lugn och ro härskade, men ack ack..

Hela våren går mototrsågar/vedkapar/vedklyvar.. samtidigt med ungarnas förb..... mopeder. senare på kvällen kör raggarna igånd med att trimma motorere och bränna asfalt..

men, se det såhär!
dom knarkar inte, prostituerar sej inte, slår inte in din dörr och snor allt?=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon