| |
|
  |
Moped- och bilterror |
|
|
|
|
26-05-2003, 14:02
|
Medlem
Antal inlägg: 37
Medlem nr: 934

|
Ett par blomlådor i svårflyttat material på strategiska ställen på cykelbanan kanske? Skulle kommunen gå med på det tro? Skulle iallafall förhindra bilkörning där. Sen finns det ju skyltar med "Levande barn" text, det kan man köpa och sätta upp själv. Frågan är om mopedisterna hinner läsa texten?? Annars får du väl ut med spade och spett nån natt och fabricera "tjälskott"? Inte lika kul att köra fort när det är hål i asfalten...Fast kanske det är lite olagligt
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2003, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 435
Medlem nr: 311

|
Tror inte att någon i moppeåldern tänker på var de kör och var de stör. Det gjorde inte vi ijallafall. Att gå ut och haffa dem kan kanske funka, men risken är nog att man kör extra mycket bara för att jäklas. Det gjorde vi ijallafall. En vägbula på gångvägen manar nog till längdhopp med moppen... Ett svårlöst problem sannerligen! Själv bor vi på landet och har grannungar som kör med crosshojar på åkrar, fält och i skogen. Precis som vi gjorde... och visst fan stör de! Ta reda på var de bor, montera av ljuddämparen på bilen och åk fram och tillbaka där så kanske deras föräldrar reagerar och tar tag i problemet  Socker i tanken?? (Bara liiite olagligt)
--------------------
Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2003, 14:52
|

Medlem
Antal inlägg: 952
Medlem nr: 1 052

|
Utanför mitt hem finns en "jättehäftig" brant backe som mynnar i en korsning med extremt dålig sikt. 30-kilometers fartbegränsning råder, eftersom det är ett tätbebyggt villaområde nästan uteslutande bebott av barnfamiljer, men det har nog aldrig ägt rum att någon har kört så töntigt sakta...
I denna backe tycker ungarna att det är väldigt kul att "raca". Klart de tycker det, det gör väl de flesta barn. Men det är inte bara ungar på cykel , skateboard och inlines, utan även de på moped och i bil verkar tycka att det är jättejobbigt att bromsa ned hastigheten... Slutet på backen går över i en parkväg där det är förbjudet att framföra motorfordon, men det har nog aldrig hänt att det har respekterats heller...Parkvägen är annekterad av allmänheten och har helt sonika gjorts om till vanlig väg. Det är ju dessutom så kul att använda trottoarkanten till freestyle-gupp med moppen(!)
Flera smärre olyckor har skett i denna farliga korsning: alltifrån skrubbsår till arm- och benbrott. Vi grannar är ganska fascinerade över att inget allvarligare har hänt. Bilarna på den korsande vägen kör ju ganska fort, eftersom det är en smitväg undan ett jobbigt fyrvägsstopp, och sikten är som sagt närmast obefintlig. Det hela är som ett slags rysk roulette eller "chicken-race" snarare.
Så hände det. Förra året blev en av dessa unga racercyklister påkörd av en bil som struntade i att se sig för, eller så kom grabben helt enkelt för snabbt nedför backen, eller så var det en kombination...
Killen var 11 år och han transporterades bort från korsningen i gipsvagga. Vi hörde att han hade klarat livet, men att skadorna var omfattande, bland annat spräcktes mjälten och benbrotten var oerhört komplicerade. Men innan hans unga kropp krossades hade han i alla fall en jättehäftig fartupplevelse. Den kan han ju leva länge på, där han ligger i sjukhussängen eller kanske opererar in en ny skruv i höften...
--------------------
Sanna!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2003, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Vi hade en liknande backe när jag var barn. (1800-talet). Vi åkte T-fat resp kälke nerför en brant slänt som korsade en gångväg. Kommun"gubbarna" försökte förhindra att vi åkte över där med hög fart, blev dessutom iskana för de gående. De satte upp ett staket, c:a 30 cm högt.
Självklart blev det sport för oss att försöka träffa rätt mellan stolparna med oförminskad fart, och dessutom att ducka så sent som möjligt.
Killen som vann fick en just begravning!!
Priset var alldeles för högt, men det var aldrig någon som åkte där efter det.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2003, 16:57
|
Medlem
Antal inlägg: 37
Medlem nr: 934

|
CITAT "Annars får du väl ut med spade och spett nån natt och fabricera "tjälskott"? Inte lika kul att köra fort när det är hål i asfalten..." Hur kan en vuxen planera att skada unga inlinesåkare?? Nästa gång kan det vara ditt barn du kör till sjukhus med brutna ben, skallskador, skrapsår... Självklart var detta ett skämt Hannele, därav de lustiga gubbarna (  ) på slutet. Kan tilläggas att här norrut där jag bor är det gott om tjälskott på vägar och cykelbanor men jag har lyckats undvika dem när jag är ute på mina inlines. Men ibland undrar man hur det funkar i våra kommuner egentligen.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2003, 17:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 084
Medlem nr: 933

|
Har nu skickat ett brev till både kommunen och polisen så får vi se om jag får någon reaktion. Föreslog att jag själv kan ställa ut stora blomlådor eller liknande under den snöfria delen av året. Då skulle bilarna stoppas och mopederna tvingas köra sick-sack. Utryckningsfordon skulle ändå nå de två berörda fastigheterna som ligger utmed cykelvägen. Snöröjningen skulle inte beröras alls eftersom tanken är att plocka bort lådorna när snön kommer. Vid den årstiden existerar inte mopedproblemet.
Vi får väl se.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2003, 17:57
|
Medlem
Antal inlägg: 428
Medlem nr: 1 184

|
Är mopedisterna verkligen 15år? Mina föräldrars hade samma problem, men i det fallet var killarna (ja, det var bara pojkar, jag var den enda tjejen med moppe...) inte 15 år än. En granne fick dit polisen som pratade med killarna om konsekvenserna av att köra utan att ha åldern inne. Det fick stopp på kidsen. Men innan dess hade samma granne pratat med pojkarnas föräldrar utan att det hjälpt ett dugg. (Historien slutade med att en av moppekillarna fick sitta i garaget med hjulen på moppen uppmonterade så att den inte skulle kunna åka iväg och gasa och varva tills han fyllde 15 och då var det inte roligt med moped längre...) /Eva
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2003, 18:14
|

Medlem
Antal inlägg: 766
Medlem nr: 108

|
CITAT (Hannele @ 26-05-2003, 13:44) Varför ska småbarnen leka på bilvägar - är trädgårdarna för fina för att småbarnen ska kunna vistas där?? Skaffa mer egen asfalt på tomten så småbarnen kan åka trehjuling, gåvagn, köra dockvagn, mm. Har du aldrig haft små barn?? Oavsett hur bra, spännande och barnvänlig trädgård man har så är "gräset grönare" på andra sidan och det är lockande för ett litet barn. Har ni ingen närpolis som kan snacka med ungdomarna, jag har uppfattningen att de flesta går det att prata med. Ge inte upp!!! Ingegerd
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2003, 20:07
|
Medlem
Antal inlägg: 517
Medlem nr: 1 209

|
Jag hade gjort så här!
Jag hade tagit en promenad, med eller utan hund/barnvagn, vid lagom tid innan raicet skulle ske! Kanske hade jag fått vandra omkring länge på ett litet område. När sedan ungdomarna börgade samlas någonstans inärheten av "racerbanan", så hade jag gått fram till dem och börjat snacka moppe och gamla minnen med dem för att sedan när stämningen är god så hade jag sagt; "Men det är bara så synd att de råkar köra förbi vårt hus precis när lillan har lagt sig och sen somnar ju inte hon om" typ ungefär i alla fall. "Och jag är så rädd att hon ska råka springa ut precis framför en moppe..." kanske till och med
Eftersom du har varit mopedist i dina ungdomsdagar så har du nyckeln in till deras hjärta!
Även om det går bra med jättekrukorna så lär det antagligen ta så lång tid att det är aktuellt först nästa år!
Lycka till
--------------------
Ella
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2003, 20:32
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Ella @ 26-05-2003, 21:07) "Men det är bara så synd att de råkar köra förbi vårt hus precis när lillan har lagt sig och sen somnar ju inte hon om" typ ungefär i alla fall. "Och jag är så rädd att hon ska råka springa ut precis framför en moppe..." När våra yngstas cyklar fick påhälsning och diverse delar togs sönder körde vi med samma taktik. Pratade med killen som vi visste, hade tagit sönder lampor mm. och sade att det var synd att det fanns folk som inte förstod hur ledsen tjejerna var och samtidigt berömde vi honom för att han var så snäll och aldrig gjorde något dumt. Kontentan blev att killen ifråga tog sig an att vakta cyklarna när vi var bortresta och aldrig mer saboterades de. Än idag är vi kompisar, killen och vi. Tror säkert att han vet att vi vet men också att han vet att vi förstod varför han gjorde det och därför förlät honom. Att ta ett snack kan göra under.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2003, 21:43
|

Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 1 016

|
Angående det här med ergonomiska farthinder... Jag kör själv utryckningsfordon, men har aldrig varit med om att farthinder har ställt till någon skada, vare sig på bilen eller mig eller någon av mina kolleger. Vi anpassar farten. Ett gupp smyger man över. I alla fall om det är på en gångväg! Får man skador av att köra över farthinder på gångvägar har man definitivt kört för fort! Oavsett hur bråttom man har.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2003, 22:18
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
"Har du aldrig haft små barn??" frågar Almdalen. Vi har - plus alla barnens kompisar, eftersom vi har den finaste asfalten utanför garaget på vårt område. Efter skolan hade vi alltid minst ett dussin ungar hemma hos oss spelandes basket, rullskridso-bandy, skateboard, styltor, en-hjuling och annat.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
30-05-2003, 12:56
|
Medlem
Antal inlägg: 88
Medlem nr: 1 416

|
Inte en polissak! Det är kommunen som har ansvar för sina vägar. Jag bor i Huddinge och där får man blomlådor utplacerade av kommunen om man säger till. Bor du i en kommun som inte lyssnar, föreslår jag att du kontaktar lokalpressen - då brukar kommungubbarna få eld i baken! Om du inte kan få ungarna att skärpa till sig genom att prata med dem, förstås!
Själv telefonterroriserade jag kommunen för att de skulle laga min trasiga gatlykta i nästan ett halvår. Sedan lokaltidningen skrivit om det hela kom de direkt och lagade lampan.
Har full förståelse för ditt problem - det är inget mysigt ljud det där med mopeder och har man dessutom barn som riskerar att bli påkörda, så...
Lycka till! Charlotte
|
|
|
|
|
|
|
|
30-05-2003, 13:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256

|
Du skriver att de samlas utanför Din fastighet. Som fd ungdomsledare tror jag fortfarande att det går att samtala med ungdomar. Jag tror att om Du talar med dem, på ett trevligt sätt och förklarar för dem att Du och Din familj ogillar deras träffställe. Tryck gärna på Din oro för att yngsta barnet skall råka ut för en olycka.
--------------------
unozon1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
30-05-2003, 16:06
|

Medlem
Antal inlägg: 1 084
Medlem nr: 933

|
Har nu pratat med närpolisen inom vårt område och fått klart för mig att jag pratat med fel avdelning inom kommunen. Man ska inte prata med tekniska kontoret utan med trafikavdelningen...de kan naturligtvis inte förmedla frågor vidare mellan varandra. Enligt denna polismannen så bör jag kunna få blomlådor eller andra trafikhinder utplacerade. Så jag får börja bråka med kommunen nästa vecka.
Snacka med ungdomarna, javisst. Har inga problem med det. När och om jag lyckas haffa någon i farten så ska jag nog snacka med dem. Jag har dock små förhoppningar om några positiva resultat av det. Risken är snarare att jag får mitt staket utmed cykelvägen vandaliserat ytterligare. Och det lär inte stoppa de bilar som ibland helt olagligt svischar förbi på cykelbanan.
Jaja, det löser sig väl så småningom med lite envishet och förtäckta hot riktade mot kommunen.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 01:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256

|
Hej Hasse H
Hur gick det sedan?
--------------------
unozon1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 05:08
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
Jag har liknande problem. Inte att dom samlas utanför oss just (men dock på andra ställen) och tävlar om vem som kan köra fortast utför en backe och korsa en väg Kul lek! Det som jag tycker är ett av dom stora problemen är just ljudnivån. En trimmad moppe i 70-80 knyck kan ju väcka döda!! Men visst är det väl så ändå att det är förbjudet att trimma moppar? Dom får ju bara gå 30 km i timmen, så det borde inte vara nåt problem. Ett alternativ är väl i så fall att be polisen ha en kontoll vid skolan på eftermiddagen.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 07:30
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (AnitaGg @ 04-05-2006, 06:08) Men visst är det väl så ändå att det är förbjudet att trimma moppar? Dom får ju bara gå 30 km i timmen, så det borde inte vara nåt problem. Euro-moppar får man köra 45 km i timmen. Det finns billiga hörselskydd på apoteket. Värre är det med alla motorgräsklippare på tidiga söndagsmorgnar.. När man äntligen har tid att sitta ute och njuta av sin trädgård och fika ute.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|