| |
|
  |
Moped- och bilterror |
|
|
|
|
04-05-2006, 07:34
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Hasse_h @ 26-05-2003, 09:20) Jag har satt upp grindar får att hålla treåringen innanför tomtgränsen, men han har nu kommit på hur man pillar upp låsen till dessa. CITAT (uno @ 04-05-2006, 02:26) Hej Hasse H
Hur gick det sedan? Nu är väl barnet snart i skolåldern? En 3-åring lämnar man inte ute ensam att leka?!? Han kan ju äta ihjäl sej på alla giftiga växter eller drunkna i en vattenspann.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 07:47
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 08:30) CITAT (AnitaGg @ 04-05-2006, 06:08) Men visst är det väl så ändå att det är förbjudet att trimma moppar? Dom får ju bara gå 30 km i timmen, så det borde inte vara nåt problem. Euro-moppar får man köra 45 km i timmen. Det finns billiga hörselskydd på apoteket. Ja ha, då får man väl tacka för tipset då. Så alla ska köpa hörselskydd för att ungarna ska köra omkring på trimmade moppar i 70 km i timmen på en 30-sträcka?
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 07:47
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Ungar i mopedåldern tänker inte, och har aldrig gjort. Dom tycker bara det är skitkul att köra moppe. Fast man får hjärtat i halsgropen varje år dom kommer igång igen. Återigen nya trafikanter som inte har tillräckliga kunskaper, som kör alldeles för fort och ofta olagligt. Dessutom tror dom att dom är odödliga.. Fast efter varje otäck incident så brukar jag åka ifatt dom. De tror alltid att de skall få tidernas utskällning. VIssa darrar av förskräckelse och andra förbereder sig på strid med kärringdj****n. Dom tror alltid att man som vuxen vill ta ifrån dom nöjet, något annat tänker dom inte på. När man i stället säger: Förstår du hur illa det där hade kunnat gå? FÖrstår du hur ledsen jag hade blivit om du skadat dig trots att det inte var mitt fel utan ditt? Och förstår du hur ledsen dina föräldrar hade blivit om du skadat dig? Och hur tror du dina föräldrar skulle känna sig om de var tvugna att gå på din begravning? Ungar tror fortfarande att de är odödliga, men tanken på att föräldrarna skulle bli ledsna brukar dämpa de allra flesta ungaran. För dom tänker inte i dom banorna. Dom tror bara att vi vuxna vill ta ifrån dom deras roliga
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 08:34
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
De flesta mopedskador inträffar första året (fler än år 2 och 3 tillsammans), så första året bör man vara noga med att barnen kör otrimmade mopeder. De flesta 30-mopeder gör väl uppemot 40 ändå, EU-moppar ligger väl snarare över 50 hela tiden. Moderna moppar kan dessutom chiptrimmas, vilket ju är både farligt och "fusk". Tror man får mer respekt för trimmet om man själv skruvar och inte slår om en knapp första dagen man fått moped.
Själv är jag skeptisk till snabba moppar med små hjul. Visst, de har bättre bromsar än min gamla Dakota, men kör man på en trottoarkant så är det ju framåtvolt direkt.
(Får väl erkänna att jag själv gjorde ungefär tvärtom, körde trimmat i varierande grad från jag var 15 till 16, sen vågade jag inte med tanke på lämplighetsintyget för körkort)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 08:43
|

Medlem

|
Grabbarna här i byn hade haft en tävling om vilken som gick fortast. Sträckan slutade i en skymd korsning där man inte hade uppsikt över annan trafik. "Vinnaren" (??) körde 90 km i timmen
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 08:58
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (AnitaGg @ 04-05-2006, 08:47) CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 08:30) CITAT (AnitaGg @ 04-05-2006, 06:08) Men visst är det väl så ändå att det är förbjudet att trimma moppar? Dom får ju bara gå 30 km i timmen, så det borde inte vara nåt problem. Euro-moppar får man köra 45 km i timmen. Det finns billiga hörselskydd på apoteket. Ja ha, då får man väl tacka för tipset då. Så alla ska köpa hörselskydd för att ungarna ska köra omkring på trimmade moppar i 70 km i timmen på en 30-sträcka? Hannele gnäller ibland att hon så ofta får mothugg men är det så konstigt med såna kommentarer? Skall alla som blir störda av mopeder skaffa öronskydd? Vore det inte bättre om ungdjävlarna körde lagligt och MED ljuddämpare?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 10:44
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Vi har också det där problemet, och dom står utanför oss och varvar tills dottern går ut. Vi har försökt bjuda in dom men det verkar som att dom inte klaarar sig utan moppen mellan benen. Ja ja om ett år eller så är det Epa som gäller då kanske dom åker iväg härifrån.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 10:48
|

Medlem

|
CITAT (Bettson @ 04-05-2006, 08:47) Och förstår du hur ledsen dina föräldrar hade blivit om du skadat dig? Och hur tror du dina föräldrar skulle känna sig om de var tvugna att gå på din begravning? Har ungdomarna inga egna föräldrar, som lär dem vad som gäller?  CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2006, 09:58) Vore det inte bättre om ungdjävlarna körde lagligt och MED ljuddämpare? Värre är det med alla motorgräsklippare tidiga söndagsmorgnar, lugna kvällar... När man äntligen har tid att sitta ute och njuta av sin trädgård och fika ute.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 11:51
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 11:48) CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2006, 09:58) Vore det inte bättre om ungdjävlarna körde lagligt och MED ljuddämpare? Värre är det med alla motorgräsklippare tidiga söndagsmorgnar, lugna kvällar... När man äntligen har tid att sitta ute och njuta av sin trädgård och fika ute. Det finns alltid nåt som är värre. Stridsvagnar låter jävligt illa!! Bara för att det finns nåt som är värre så innebär det ju inte att det inte är ett problem ..?? Fast nog måste det vara ett monster till gräsklippare om den ska överrösta en trimmad moppe.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 14:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Nej jag bor i en liten by på landet, där man trodde lugn och ro härskade, men ack ack..
Hela våren går mototrsågar/vedkapar/vedklyvar.. samtidigt med ungarnas förb..... mopeder. senare på kvällen kör raggarna igånd med att trimma motorere och bränna asfalt..
men, se det såhär! dom knarkar inte, prostituerar sej inte, slår inte in din dörr och snor allt?=)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 14:33
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Är det ingen mer än jag som har problem med TV-bilden när en moppe kör förbi utanför?
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 14:50
|

Medlem

|
CITAT (Ewa L @ 04-05-2006, 15:33) Är det ingen mer än jag som har problem med TV-bilden när en moppe kör förbi utanför?  En elvisp i köket kan förstöra bilden på TV:n.. Det behövs inte mycket.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 15:03
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Jag är nog lite knäpp, men jag GILLAR ljudet från mina grannar på landet. Ljudet av hamrande, gräsklippare, skratt etc.  Fast jag är ju en miljöförstörd stadsbo - lever dygnet runt med ljudet av bussar, bilar, en massa människor etc, så grannarnas ljud är bara hemmaljud för mej. Är det för tyst känns det ödsligt tycker jag! Fast jag gillar INTE envetet moppeljud eller musikdunk!!!! /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 15:04
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 04-05-2006, 15:08) men, se det såhär! dom knarkar inte, prostituerar sej inte, slår inte in din dörr och snor allt?=)[/b] Nä du farbror Blå .. sånt tror jag inte håller dom inte på med här hos oss heller. Men däremot skulle ungdomarna göra ett försök att spränga ihjäl fisken i en närbelägen sjö förra sommaren. Tydligen inspirerade av nån häftig biofilm Det föreföll uppenbarligen mer effektivt än det gamla hederliga metspöt. Det gick ganska illa med hemmagjorda sprängmedel som dom hade kokat ihop av recept från Internet. http://archive.corren.se/archive/2005/5/31...2=1096984640-9&
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 11:48) CITAT (Bettson @ 04-05-2006, 08:47) Och förstår du hur ledsen dina föräldrar hade blivit om du skadat dig? Och hur tror du dina föräldrar skulle känna sig om de var tvugna att gå på din begravning? Har ungdomarna inga egna föräldrar, som lär dem vad som gäller?  Det där var nog en av dom dummaste kommentarerna jag sett ifrån dig Hannele - speciellt vid den här tidpunkten när TV och tidningar inte skriver om mycket annat än barn som mördas, misshandlas och utnyttjas av sina föräldrar! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 21:13
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 04-05-2006, 20:57) Det där var nog en av dom dummaste kommentarerna jag sett ifrån dig Hannele - speciellt vid den här tidpunkten när TV och tidningar inte skriver om mycket annat än barn som mördas, misshandlas och utnyttjas av sina föräldrar! Anki Det där var nog det dummaste jag läst idag! Var har vanlig barnuppfostran och vett med alla dessa extrema fall av misshandel och mord att göra??
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 21:36
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Som boendes några meter från elljusspår där ungdomar testar sina moppars kraftpaket... är jag ganska van vid oljud.. om inte alla fönster är stängda. Likaså swishar skotrar förbi fönstret i rasande fart under den numera korta säsongen.. Men... skulle oljudet fortgå under säsong då vi sitter ute då skulle jag inte tveka att tipsa polisen.. Någon måtta får det väl vara på hänsynslöshet också från ungdomarnas sida. Att jämföra trimmade moppar med gräsklippare
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Johanne Hildebrandt @ 04-05-2006,12:00) Nio sexövergrepp på barn anmäls varje dag, lägg till alla fall av barnmisshandel och bilden av det lyckliga folkhemmet skrumpnar ihop. Det värsta är att ingen tar ansvar för ungarna, varken det sociala, rättssystemet, skolan, grannarna eller någon annan vuxen. Alla skyller ifrån sig, det är alltid någon annans ansvarsområde.
Ändå är det många som har sina aningar när något inte står rätt till. Det är lätt att skvallra, men svårt att våga konfrontera eller anmäla. Man vill ju inte stöta sig med någon, det är så besvärligt och föräldrarna verkade ju så trevliga. Denna motbjudande feghet drabbar dem som är svagast och borde skyddas mest. Så sluta skrika efter lynchmobbar, ta istället ansvar för de barn som finns i din närhet. Hedra Bobbys minne genom att våga lägga dig i och våga fråga hur ungarna egentligen mår. Alltför många av dem lever i ett helvete utan att ha någon att be om hjälp. Och det är faktiskt allas vårt ansvar. Hela krönikan.Det är svårt att komma en sårad och arg ungdom in på livet, och ännu svårare att få dem att prata med dig om något viktigt. I synnerhet om det är något som är fel. Det kräver att man är villig att göra en insats och faktiskt anstränga sig. Men vem har sagt att uppfostran är enkelt, och när upphörde barn och ungdomar att vara allas angelägenhet?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2006, 23:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Vi har också problem med moppar som kör för fort utanför på vår gata. Många barn leker tyvärr på gatan och har alltid gjort det i alla år, typ bandy och fotboll. För gatan är inte mycket trafikerad av bilar så det är relativt lugnt att leka och alla vi som bor här vet om det. Men åter till mopedåkarna. De har då den högsta farten på mopeden och sedan är de 3-5 st och rätt var det är kan ett litet barn dyka upp. En av mina grannar gjorde så här. Gömde sig lite och kastade ut en stor boll mitt framför en av mopedisterna så den fick bromsa in och nästan hamnade i backen. Han som körde blev jätteförb...ad , men ändrade sig när pappan med bollen förklarade att det kunde ha varit ett barn tänk på det. Sedan dess blev det lite lugnare på vår gata, De kör saktare i alla fall. Sedan kan man ju alltid ringa polisen att de kollar upp deras mopeder. Man kanske vet ungefär vilken tid de åker varje dag förbi och det kan man tipsa polisen om. Det har vi också gjort här och de brukar köra runt i vårt område ibland.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 02:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256

|
Visst kan det hända "saker" när man tar upp ett gammalt inlägg.
--------------------
unozon1-2
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|