Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Getingar, Hindra bobygge
          Micke
          Inlägg 13-06-2003, 19:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

När det gäller jordgetingar finns det ett enkelt och miljövänligt knep: en eller ett par hinkar med vatten ner i ingångshålet, när de kommer upp är de så groggy att det är enkelt att trampa eller slå ihjäl dem. Funkade alldeles utmärkt ifjol när jag blev förbannad efter tre stick på en gång (råkade tydligen trampa på fel ställe).

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          katti
          Inlägg 15-06-2003, 10:15
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 607

Jag har hört att det endast finns bålgetingar i de södra delarna av landet... stämmer det? Hur som helst, kan vanliga getingar bli hur stora som helst.. de vi har tror jag går på anabola eller nåt... endel av dem är ca 3 centimeter långa. De är iallafall större än vad jag är van vid och envisa är dom. De är nu inne på tredje boet på vårt hus.. de andra två har de övergivit efter att jag och min sambo varit där och stört. Vi har väldigt mycket spindlar, kan det vara därför getingarna tycker om att bo hos oss?

Citera
          yla
          Inlägg 15-06-2003, 10:22
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

CITAT (katti @ 15-06-2003, 11:15)
          De är nu inne på tredje boet på vårt hus.. de andra två har de övergivit efter att jag och min sambo varit där och stört.

jag tror att sålänge du inte tar ihjäl drottningen så kommer hon försöka fixa nytt boställe så då blir det till o ta plastpåsemodellen då får du drottningen o slipper spana efter nya bon
          ja om de nu inte e nya damer som kommer till ditt hus förstås wub.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          katti
          Inlägg 15-06-2003, 10:29
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 607

Problemet är att jag är gode rädd för getingar... men jag kan ju iochförsig skicka min sambo att göra det.... jag får muta honom med lite kladdkaka..
          Min svärfar löste sina getingproblem på ett ganska lustigt sätt. Han hade ett getingbo ovanför deras altan men inte åtkomligt så han tog en gammal dammsugare och satte munstycket där getingarna hade sin ingång. Han lät dammsugaren gå en hel dag och dammsugaren blev förstörd, men getingarna kom aldrig tillbaka dit igen.

Citera
          Berith
          Inlägg 15-06-2003, 10:34
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Joovisst är det drottningarna som är dom där stora.
          Vaknade i går morse av att jag klämde en geting wink.gif
          så nu har jag en stor röd blaffa nästan i armvecket.

Bålgetingen är Smålands landskapsinsekt.

ordbruket.com

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Bettson
          Inlägg 15-06-2003, 14:12
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Om man är harig av sig ellr som jag har respkt för getingstick efter att ha sett flera allvarliga allergiska reaktioner så brukar jag faktiskt inte dra mig för att ta till något giftigt. Kan man hitta en gammal burk med insektsspray så tar jag ett djupt andetag spejar ett moln kring själva boet. Går undan 15 sek tar ett nytt andetag och spayar rakt i i boet underifrån.
          Efter någon minut är alla getingar döda och man kan ta bort boet och bränna det. Att bara göra rent med skrapning sopa med kvast ellr dyligt gör bara att man har getingar kvar där nästa år. Att skura ordentligt med vatten och såpa gör det inte till en attraktiv plats i fortsättningen , för getingarna alltså.
          Kan man inte komma åt boet om det sitter illa till kan dammsugaren var en bra lösning. Dammsug upp rackarna med långa röret. De blir ganska bedövade av suget. Ändå skall man i humanitetns namn bytta dammsugarpåse ofta under arbetet. Bränn påsen eller ännu hellre sänk ner den i en gryta med ordentligt kokande vatten så att de dör direkt.
          God jaktlycka!

Citera
          KURT
          Inlägg 15-06-2003, 14:22
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (katti @ 15-06-2003, 11:29)
          Problemet är att jag är gode rädd för getingar... men jag kan ju iochförsig skicka min sambo att göra det.... jag får muta honom med lite kladdkaka..
          Min svärfar löste sina getingproblem på ett ganska lustigt sätt. Han hade ett getingbo ovanför deras altan men inte åtkomligt så han tog en gammal dammsugare och satte munstycket där getingarna hade sin ingång. Han lät dammsugaren gå en hel dag och dammsugaren blev förstörd, men getingarna kom aldrig tillbaka dit igen.

Jag har sett amerikansk insektsbekämning där de använder sig av en variant av dammsugare, det fungerar nog bra, aven om man inte tar hela boet utan de enskillda getingarna. Där jobbade insektsbekämparen gratis eftersom han sedan i sin tur tappade getingarna (frysta) på gift som användes av läkemedelsbolag (förmodligen för att göra antikroppar).

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 21:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon