Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Välja äppelträd, Snälla hjälp med förslag
          Katarina H
          Inlägg 18-09-2006, 09:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem nr: 119

Jag har Lobo som ymp på ett av mina träd, gör det någon skillnad för skorven att den är ympad mot om hela trädet är Lobo? Troligen inte, men en undran ... smile.gif

--------------------
          Katarina

Citera
          Pirum
          Inlägg 18-09-2006, 10:13
          Länk hit: #22

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag har (förutom köpt träd) även Lobo inympat på ett frösått äppelträd. Där har Lobo ännu inte fått skorv.

Och vi hade nog Lobo (köpta trädet) i 20 år innan det fick skorv...men nu har det varit sjukt i ca 10 år.

Om trädet får leva under bra betingelser så kan det nog bli friskt. Så Jenny & Vilda, ge inte upp, som du säger är Lobo ett gott äpple. Finns säkert andra här som har goda skötselråd, inte ha gräsmatta under trädet, etc.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Sven Karlsson
          Inlägg 18-09-2006, 11:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 3 902

Spruta med svavel varje vår så går det nog bra och undvik fallfrukt?

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-09-2006, 01:23
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Signe Tillish är ett annat äpple jag vill varna för att sätta hela träd av. Det är också mycket skorvkänsligt. Bättre att använda dessa som ympar, och ta bort ymparna om det år efter år bär frukter som är så skorvansatta att de inte går att äta.

Av de träd jag har hand om och som jag känner sorten på så är Lobo och Signe T de med mest sjuka frukter. Fast i år har de bara lite skorv eftersom det knappt regnat alls under sommaren.

Har man någon av dessa sorter (jag har själv ett Lobo) rekommenderar jag att man
          - på det unga Lobo ser till att det inte bär frukt på alltför unga grenar som det har tendens att göra. Dvs välj uppåtriktade grenar som krongrenar
          - håll träden glesare än andra äppelträd, båda får ofta grenskorv också
          - räfsa bort löven på hösten om frukterna haft skorv
          - beskär inte vuxna Signe Tillish på vårvintern, det är också mycket känsligt för kräfta
          - hoppas på fortsatt torra somrar...

--------------------

Citera
          Näcken
          Inlägg 19-09-2006, 07:55
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem nr: 2 375

Nu har ni inspirerat mig till att köpa helst Rubinola eller så hittade jag ett spännande äpple som hetet Ahrista, men var köper jag dem, kanse även Elstar?

På Flyinge kunde ev. ta hem Elstar, men måste inte de lagras före de äts och jag vill ju kunna äta från trädet?

Vad innebär naturlager? jag har ju bara möjlighet att lagra i vanlig kyl och på Rubinola står det att det blir mjukt i naturlager?

Var hittar jag vilka som pollinerar dessa träd?

Länsstyrelsens info om äppelsorter

--------------------
          Bor med härlig villaträdgård i Skåne zon 1

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-09-2006, 09:56
          Länk hit: #26

Medlem

Kolla med Ebe plant. Om de inte har tala med närmaste Nordiska genbank, på Julitta genbank i Sörmland kan du tala med Håkan Svensson. Om det inte funkar skriv in till www.svepom.com eller ring upp några i Pomologiska sällskapet. Och om du har en bra plantbutik i närheten kan du fråga dem också förstås.

--------------------

Citera
          Jenny & Vilda
          Inlägg 19-09-2006, 18:00
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 619

CITAT (Cilla @ 19-09-2006, 02:23)
          Signe Tillish är ett annat äpple jag vill varna för att sätta hela träd av. Det är också mycket skorvkänsligt. Bättre att använda dessa som ympar, och ta bort ymparna om det år efter år bär frukter som är så skorvansatta att de inte går att äta.

Av de träd jag har hand om och som jag känner sorten på så är Lobo och Signe T de med mest sjuka frukter. Fast i år har de bara lite skorv eftersom det knappt regnat alls under sommaren.

Har man någon av dessa sorter (jag har själv ett Lobo) rekommenderar jag att man
          - på det unga Lobo ser till att det inte bär frukt på alltför unga grenar som det har tendens att göra. Dvs välj uppåtriktade grenar som krongrenar
          - beskär inte vuxna Signe Tillish på vårvintern, det är också mycket känsligt för kräfta

Nej usch vad ledsen jag blir, ja ja, bara att försöka sköta träden så gott det går då huh.gif

Man ser ju att man skulle ha läst på innan och inte efter man planterar nya träd åtminstone. Lite besviken på trädgårdscentret dock som inte varnade för detta när vi ändå gick runt och pratade om alla träden...

--------------------
          ***Trädgårdsnybörjare i zon IV***

Citera
          Monarda
          Inlägg 19-09-2006, 18:50
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Jag är förvånad att ingen nämnt Oranie. Mognar i september, smakrikt, saftigt och tåligt. Absoluta favoriten hos oss. smile.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-09-2006, 22:15
          Länk hit: #29

Medlem

Oranie är ett bra äpple och ett mycket vackert träd, men det är inte rött och det mognar tidigt i september och bland till och med i augusti.

Men ska man ha ett träd för blomningen och för ett vackert växtsätt så tycker jag att Oranie tillhör topp fem på en skala... Mycket röda knoppar som står röda och svällande en lång tid, blommorna slår ut med rosa baksida som de behåller länge också. Aningen tendens till skarpa grenvinklar från stammen men växer i övrigt så väl att man bara behöver putsa lite ibland. De unga grenarna och unga stammen (under 30 år) har ofta en vacker bronsfärg.

Inte helt motståndskraftigt mot någon sjukdom men inte det mest känsliga heller och sällan blir alla frukter förstörda.

--------------------

Citera
          Kat
          Inlägg 19-09-2006, 23:47
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Lobo må vara ett riktigt skorväpple, men ljuvligare frukt finns inte!

I år njuter jag i fulla drag av mitt lilla träd, översållat av syrliga, smarriga (och skorvfira) äpplen! wub.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 20-09-2006, 04:02
          Länk hit: #31

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Oranie är väldigt trevligt ja, fast, för jag vet inte hur många år i rad nu, vi har fått ganska liten skörd på senare tid. Även i år blev det, trots bra blom, klen skörd. Vi har mängder med äppelträd i närheten så det kan inte vara pollineringsproblem tycker jag, de andra träden har dessutom gått ok eller bra.

--------------------
          zon2.5

Citera
          KURT
          Inlägg 20-09-2006, 07:23
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Jenny & Vilda @ 19-09-2006, 19:00)

Nej usch vad ledsen jag blir, ja ja, bara att försöka sköta träden så gott det går då huh.gif

Man ser ju att man skulle ha läst på innan och inte efter man planterar nya träd åtminstone. Lite besviken på trädgårdscentret dock som inte varnade för detta när vi ändå gick runt och pratade om alla träden...

Du har ju också möjligheten att ympa in andra äppelsorter på dina träd.

Citera
          Näcken
          Inlägg 20-09-2006, 08:06
          Länk hit: #33

Medlem

Jag funderar faktiskt på att sätta ett Aroma nu, eller Elstar om de äpplena går att äta direkt och är lika goda, vilket av dessa två väljer ni.

Cilla, vilka är dina andra på topp 5 listan.

Smakade Katja häromdagen och jag tycker inte det var ett fantastiskt gott äpple tyvärr......

Ett Oranie kommer jag att försöka köpa till mamma som bor på landet, det är lite tidigt för vad jag önskar, men verkar ju vara ett toppenträd med god frukt. Tyvärr har de lite dåligt med bin od för pollinering tror jag för de får inte så mycket äpplen där. Vad gör de åt det problemet?

En helt anna fråga, hur gör ni för att lägga in citat, jag fattar inte hur ni gör? wub.gif

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-09-2006, 12:40
          Länk hit: #34

Medlem

"Topplistan" för blomning gör jag varje år på våren, men där finns alltid Oranie som absolut vackraste, och Filippa som en jag varje år lovar att sätta hos mig själv för blommens och blomdoftens skull. Mycket stora, ofta uppåtriktade blommor, länge rosa, härlig doft.

Gravensteiners blyga, stora och rosalilaskimrande knoppar är inte dumma heller. Därefter kommer päronblommen, den med tydliga röda och gula pistiller och blommor som koppar tycker jag mycket om.

Ätäppelträd är underskattade som blommande prydnadsträd. Körsbär är härliga men äpple och päron blommar så mycket längre. Om man inte äter eller lagrar frukten men vill ha kvar sitt äppelträd så föreslår jag ofta at de får växa fritt utan beskärning. Blomning och kronform blir helt underbara då.

För att locka pollinerare kan man plantera sälg som blommar tidigt och gör att de bin och humlor som vaknar tidigt överlever. Och sedan mängder av perenner som bin och humlor tycker om, så att man lockar dem till sin trädgård. Ett stort kryddland, buddleja, fingerborgsblommor och fler som gör att det blommar från tidiga våren till sena hösten. Naturskyddsföreningen har bra recept på sådana växter http://www.snf.se/

Sedan bör man vindskydda sina fruktträd om de inte pollineras. Andra träd och höga buskar en bit ifrån kan hjälpa till med det. Bin jobbar inte när det blåser.

--------------------

Citera
          Jenny & Vilda
          Inlägg 20-09-2006, 19:03
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 619

CITAT (KURT @ 20-09-2006, 08:23)
          CITAT (Jenny & Vilda @ 19-09-2006, 19:00)

Du har ju också möjligheten att ympa in andra äppelsorter på dina träd.

Det är planen faktiskt! Min farfar var skogvaktmästare med intresse för det mesta med natur o trädgård och hans favorit var "edsäpple". Vet inte vad det heter egentligen eller om det är namnet men det är ett sånt tidigt "glasäpple" som kommer från ett av hans hem, det ska vi ympa in iallafall.

Fler kanske det ska bli då så vi får lite fler äpplen...

--------------------
          ***Trädgårdsnybörjare i zon IV***

Citera
          Näcken
          Inlägg 21-09-2006, 06:54
          Länk hit: #36

Medlem

Big Gardener eller någon annan

Har inte fått tag på Ahrista eller Rubinola, men jag lämnar en plats i trädgården till någon av dessa. Finns dansk postorder med äppleträd?

Vilken av Elstar och Aroma är godast, bäst att äta utan lagring, lagringsegenskaper, har vackrast träd? Aroma finns överallt och Flyinge har Elstar för beställning iallafall.

--------------------

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 24-09-2006, 18:45
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Jag ympar i princip alla mina träd med material jag får tag på genom kollegor eller odlare så jag är inte särskilt insatt i postorder eller liknande.

Vill du ha tag i ympmaterial för Rubinola rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon odlare i Kivikstrakten. Det är inte alla som är villiga att lämna ut men med lite god vilja kan det säkert gå.

Har du ett riktigt gott läge i zon 1-2 med lättare jord (d.v.s. ingen tung lerjord) rekommenderar jag absolut Elstar. Jag har inte reflekterat särskilt mycket huruvida den behöver lagras eller inte. Jag tycker i princip alla äpplen är bäst direkt från trädet, medan vissa äpplen har mer eller mindre bra lagringskapacitet. Huruvida Elstar har bra lagringskapacitet vill jag inte uttala mig om eftersom jag inte brukar komma över särskilt stora mängder. Aroma tycker jag personligen inte blir bättre av lagring.

Signe Tillish har jag inga särskilt goda erfarenheter av. Skorvbemängt, mycket kraftigt växande och inte överdrivet gott äpple. Min knapphändiga uppfattning om Oranie är att det är ett gott äpple men blir liksom Åkerö bättre i lite högre zoner än zon 1-2.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Näcken
          Inlägg 25-09-2006, 12:29
          Länk hit: #38

Medlem

Tack för all hjläp.

Inköpet blev ett vanligt Aroma, lite äldra träd, men jag har utsett en plats till ett Rubilnola träd och kanske även ett Elstar. Ett Oranie kommer att få sin plats på landet.

Jag får nog lära mig lite mer om inympning, det verkar spännande att få fler sorter på samma träd, hur gammalt måste trädet vara då det går att genomföra?

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 25-09-2006, 20:21
          Länk hit: #39

Medlem

Man kan ympa på ett alldeles ungt träd. Jag tycker det är bäst att ympa in nya sorter när moderträdet fått utveckla sina krongrenar, dvs de bärande grenarna. Huvudgrenar av olika sorter ser jag många nackdelar med, bl a att försörjningen till en sort kan upphöra när trädet är 30-40 år.

Men man behöver inte ha en ymp för evigt heller, man kan ympa in den på en sidogren och ta bort den när den burit frukt några år.

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 27-09-2006, 10:23
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Näcken @ 21-09-2006, 07:54)
          Har inte fått tag på Ahrista eller Rubinola, men jag lämnar en plats i trädgården till någon av dessa. Finns dansk postorder med äppleträd?

Här har jag hittat en dansk sida som säljer på postorder.
          planteskoler

Det roliga om man köper där är att man kan få tag i någon sort som är ovanlig i Sverige. Nackdelen är att dom inte är e-plantemärkta.

Här är en annan rolig sida om du är intresserad av gamla danska sorter:
          De gamle sorte

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 10:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon