Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Röstningen om Trängselskatten, Hur röstade ni till slut om trängselskat
          Röstningen om Trängselskatten
          Röstningen om Trängselskatten
          Ja, jag vill ha trängselskatt. [ 16 ] ** [43.24%]
          Nej, jag vill inte ha trängselskatt. [ 21 ] ** [56.76%]
          Totalt antal röster: 58
          Gäster kan inte rösta 
          Ralf
          Inlägg 17-09-2006, 08:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Hur röstade ni till slut? Ni som är röstberättigade i detta valet...

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Monica M zon 4
          Inlägg 17-09-2006, 10:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Hade jag fått rösta hade jag valt att rösta "ja". smile.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 17-09-2006, 11:16
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Själklart hadde jag om jag fick röstat... röstat ja.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Kathy
          Inlägg 17-09-2006, 11:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Det är nog skillnad för dem som är direkt påverkade av trängselskatten.

Citera
          LadyG
          Inlägg 17-09-2006, 13:33
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag påverkas, fick rösta och röstade ja. Jag har bara sett positiva förändringar iom trängselskatten.

Pendeltågen har aldrig varit 100% pålitliga. Löv på spåret kan sätta en hel linje ur trafik. Det kan man inte skylla trängselskatten för.

T-banan är inte mer pålitlig än pendeltåget. Att ungar saboterar vagnar är knappast trängselskattens fel heller.

Jag kan välja att åka när det inte är rusning, före eller efter, så tågen är sällan fulla när jag åker och jag får oftast sitta hela vägen. Tidplanering helt enkelt.

Bussarna går i tid nu förtiden. Taxi, budbilar och andra yrkesförare kommer fram utan att behöva köra aggressivt och tufft. Tempot på vägarna har sjunkit för alla har inte förbenat bråttom.

Nackdelen är .... hm... kostnaden kanske. Men kostar det så smakar det.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Kathy
          Inlägg 17-09-2006, 14:51
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (LadyG @ 17-09-2006, 14:33)
          Tempot på vägarna har sjunkit för alla har inte förbenat bråttom.

Nackdelen är .... hm... kostnaden kanske. Men kostar det så smakar det.

Ja, trafiktempot lugnade ner sig en del, åtminstone i början av perioden.
          Och skulle man genom stan så gick det betydligt fortare än innan. Man kan nog se att utan avgift så går samma summa åt i bensinkostander.

Fast, å andra sidan så tycker jag synd om dem som måste kuska genom stan varje dag, till och från jobbet, och måste ta bilen - om försöket blir permanent.

Citera
          olgak
          Inlägg 17-09-2006, 17:41
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Jag röstade ja.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          sudden
          Inlägg 17-09-2006, 17:42
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 488
          Medlem nr: 8 535

jag är skriven i huddinge kommun som inte ens får rösta om saken mad.gif
          annars hade jag röstat nej

de pengarna kan man satsa på kollektivtrafiken istället så att den funkgerar som den borde göra så att folk vill använda sig av den mer än bilen.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 17-09-2006, 17:43
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

buhu, jag får ju inte veta hur röstningen går. jag kan ju inte rösta för då blir det ju fel..... wacko.gif

men det står väl i tidningen snart! smile.gif

Citera
          sudden
          Inlägg 17-09-2006, 17:44
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 17-09-2006, 18:43)
          buhu, jag får ju inte veta hur röstningen går. jag kan ju inte rösta för då blir det ju fel..... wacko.gif

men det står väl i tidningen snart! smile.gif

du kan klicka på "se resultat(rösta inte)" knappen som sitter bredvid röstaknappen....

Citera
          *Molly*
          Inlägg 17-09-2006, 17:45
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 2 979

Jag röstade ja smile.gif

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 17-09-2006, 17:45
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (sudden @ 17-09-2006, 18:44)
          buhu, jag får ju inte veta hur röstningen går. jag kan ju inte rösta för då blir det ju fel.....  :wacko:

men det står väl i tidningen snart!  :)

du kan klicka på "se resultat(rösta inte)" knappen som sitter bredvid röstaknappen....

gudars! tack. det första man blir blind på är ögonen ju... smile.gif rolleyes.gif

Citera
          sudden
          Inlägg 17-09-2006, 17:48
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 17-09-2006, 18:45)
          CITAT (sudden @ 17-09-2006, 18:44)
          buhu, jag får ju inte veta hur röstningen går. jag kan ju inte rösta för då blir det ju fel.....  wacko.gif

men det står väl i tidningen snart!  smile.gif

gudars! tack. det första man blir blind på är ögonen ju... smile.gif rolleyes.gif

ingen fara det tog ett tag för mig att hitta den oxå biggrin.gif

Citera
          CurlySue
          Inlägg 17-09-2006, 19:14
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 6 885

Eftersom jag bor inne i stan blir jag urförbannad på trängselskatt, för jag måste betala skatt om jag ska åk ut ur stan, och jag måste betala skatt för att få åka hem mad.gif mad.gif mad.gif

--------------------
          Kram
          Miss Curly Sue

Citera
          Reserv
          Inlägg 17-09-2006, 19:25
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Poängen med trängselskatten skulle va´att skatterna skulle gå till att utvidga kollektivtrafiken... smile.gif ....kan man juh tycka är bra. Det va´bara det att det gick så bra så det kostade mer än det smakade, för många tog kollektivtrafiken istället för att passera tullarna och på så sätt uteblev intäkterna som skulle utvidga kollektivtrafiken. Med andra ord så vart det inga extra pengar över rolleyes.gif

Citera
          CurlySue
          Inlägg 17-09-2006, 20:14
          Länk hit: #16

Medlem

nej,
          och kollektivtrafiken är ju inte dimensionerad för det antal människor som åker idag.
          Snart måste de anställa japanska-intryckare för att alla ska komma med. mad.gif mad.gif
          Inför gratis kollektivtrafik..då skulle folk använda det istället för bilen.
          Och inför samåkningsfiler , typ 3 personer i bilen = man får åka i gräddfilen..

--------------------
          Kram
          Miss Curly Sue

Citera
          LadyG
          Inlägg 17-09-2006, 23:26
          Länk hit: #17

Medlem

Att bygga nya trafikleder medför bara att några till av de 70 procent som åker kollektivt till arbetet i innerstaden väljer bilen i stället. Det såg man när Södra Länken öppnade. Genast ökade trafiken från Nacka med 10 000 bilar per dygn, och den har fortsatt att öka hela tiden sedan dess. Detta är en viktigare orsak till trängseln på Essingeleden än trängselavgifterna. Så snart det blir en liten smula mindre trångt, exempelvis genom att man flyttar på genomfartstrafiken, så kommer några av dessa 70 procent kollektivresenärer att upptäcka att de nu tjänar litet mer tid på att ta bilen, och alltså göra just det.

Nolltaxa i kollektivtrafiken skulle medföra en minskning av biltrafiken med 5 procent, att jämföra med de 20 procents minskning som trängselskatten har gett.

I dag betalar de som reser kollektivt bara hälften av vad deras resor faktiskt kostar. Hälften betalas av alla skattebetalare i länet genom landstingsskatten. Hälften av alla bilresor i Stockholm är kortare än 5 km, ett avstånd som i väldigt många fall skulle gå utmärkt att färdas med cykel.

Trängselavgifterna medför ökat kollektivresande, det är en stor del av meningen med dem. Totalt sett ökade SL-resandet med 40 000 resenärer per dag, eller 6 procent. I försöket ingick dock också en betydande satsning på kollektivtrafiken. Totalt ökade SL:s trafikutbud med 7 procent, vilket är den största ökningen vid ett och samma tillfälle ”i modern tid”, enligt SL. I genomsnitt blev det alltså färre passagerare per sittplats i SL-trafiken, vilket naturligtvis inte utesluter att det på vissa turer har blivit ökad trängsel. För kollektivtrafiken planeras den nya Citytunneln, en tunnel för pendeltågen från Årstabron/Södra Station till Tomteboda med nya stationer vid Centralen och Odenplan. Detta möjliggör en fördubbling av antalet pendeltåg.

Ringleder medför en obetydlig avlastning av centrum. Större delen av trafiken ska nämligen just till centrum, inte förbi. Trafiken ”mellan Ystad och Haparanda” är obetydlig. Mellan Häggvik och Kungens Kurva, den tänkta sträckningen för en Förbifart Stockholm, färdas i dag 10 000 fordon per dygn, mindre än 10 procent av trafiken på Essingeleden. ”Förbifart Stockholm” skulle därför inte minska trafiken på Essingeleden nämnvärt, däremot skulle den totala trafiken mellan regionhalvorna öka avsevärt. Inte heller Österleden skulle minska trafiken, men skulle göra det möjligt att begränsa trafiken genom Gamla Stan.

(Tack Björn Abelsson, trafikplanerare, för att du formulerade det jag inte kunde sätta ord på.)

Mer om Stockholmsförsöket.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Kathy
          Inlägg 18-09-2006, 10:00
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT
          Genast ökade trafiken från Nacka med 10 000 bilar per dygn, och den har fortsatt att öka hela tiden sedan dess.

Kan nog hänga ihop med att Nacka expanderar mycket just nu. Det byggs som aldrig förr i kommunen.
          Dessutom är det många som gör om sina sommarstugor till permanentboende i Nacka/Värmdö vilket medför en ökning av kommuninvånare.

Citera
          CurlySue
          Inlägg 18-09-2006, 10:30
          Länk hit: #19

Medlem

tycker fortfarande att det är skit att man ska behöva betala för att åka UT ur stan.
          Samt att man ska betala skatt för att få komma hem.

--------------------
          Kram
          Miss Curly Sue

Citera
          LadyG
          Inlägg 18-09-2006, 10:33
          Länk hit: #20

Medlem

Orsakar man trängsel ska man väl betala, oavsett vilken rikting man färdas i?

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 02:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon