Att bygga nya trafikleder medför bara att några till av de 70 procent som åker kollektivt till arbetet i innerstaden väljer bilen i stället. Det såg man när Södra Länken öppnade. Genast ökade trafiken från Nacka med 10 000 bilar per dygn, och den har fortsatt att öka hela tiden sedan dess. Detta är en viktigare orsak till trängseln på Essingeleden än trängselavgifterna. Så snart det blir en liten smula mindre trångt, exempelvis genom att man flyttar på genomfartstrafiken, så kommer några av dessa 70 procent kollektivresenärer att upptäcka att de nu tjänar litet mer tid på att ta bilen, och alltså göra just det.
Nolltaxa i kollektivtrafiken skulle medföra en minskning av biltrafiken med 5 procent, att jämföra med de 20 procents minskning som trängselskatten har gett.
I dag betalar de som reser kollektivt bara hälften av vad deras resor faktiskt kostar. Hälften betalas av alla skattebetalare i länet genom landstingsskatten. Hälften av alla bilresor i Stockholm är kortare än 5 km, ett avstånd som i väldigt många fall skulle gå utmärkt att färdas med cykel.
Trängselavgifterna medför ökat kollektivresande, det är en stor del av meningen med dem. Totalt sett ökade SL-resandet med 40 000 resenärer per dag, eller 6 procent. I försöket ingick dock också en betydande satsning på kollektivtrafiken. Totalt ökade SL:s trafikutbud med 7 procent, vilket är den största ökningen vid ett och samma tillfälle ”i modern tid”, enligt SL. I genomsnitt blev det alltså färre passagerare per sittplats i SL-trafiken, vilket naturligtvis inte utesluter att det på vissa turer har blivit ökad trängsel. För kollektivtrafiken planeras den nya Citytunneln, en tunnel för pendeltågen från Årstabron/Södra Station till Tomteboda med nya stationer vid Centralen och Odenplan. Detta möjliggör en fördubbling av antalet pendeltåg.
Ringleder medför en obetydlig avlastning av centrum. Större delen av trafiken ska nämligen just till centrum, inte förbi. Trafiken ”mellan Ystad och Haparanda” är obetydlig. Mellan Häggvik och Kungens Kurva, den tänkta sträckningen för en Förbifart Stockholm, färdas i dag 10 000 fordon per dygn, mindre än 10 procent av trafiken på Essingeleden. ”Förbifart Stockholm” skulle därför inte minska trafiken på Essingeleden nämnvärt, däremot skulle den totala trafiken mellan regionhalvorna öka avsevärt. Inte heller Österleden skulle minska trafiken, men skulle göra det möjligt att begränsa trafiken genom Gamla Stan.
(Tack Björn Abelsson, trafikplanerare, för att du formulerade det jag inte kunde sätta ord på.)
Mer om
Stockholmsförsöket.