|
Hur röstade ni till slut? Ni som är röstberättigade i detta valet...
Monica M zon 4
17-09-2006, 10:35
Hade jag fått rösta hade jag valt att rösta "ja".
andersen
17-09-2006, 11:16
Själklart hadde jag om jag fick röstat... röstat ja.
Det är nog skillnad för dem som är direkt påverkade av trängselskatten.
Jag påverkas, fick rösta och röstade ja. Jag har bara sett positiva förändringar iom trängselskatten.
Pendeltågen har aldrig varit 100% pålitliga. Löv på spåret kan sätta en hel linje ur trafik. Det kan man inte skylla trängselskatten för.
T-banan är inte mer pålitlig än pendeltåget. Att ungar saboterar vagnar är knappast trängselskattens fel heller.
Jag kan välja att åka när det inte är rusning, före eller efter, så tågen är sällan fulla när jag åker och jag får oftast sitta hela vägen. Tidplanering helt enkelt.
Bussarna går i tid nu förtiden. Taxi, budbilar och andra yrkesförare kommer fram utan att behöva köra aggressivt och tufft. Tempot på vägarna har sjunkit för alla har inte förbenat bråttom.
Nackdelen är .... hm... kostnaden kanske. Men kostar det så smakar det.
CITAT (LadyG @ 17-09-2006, 14:33) Tempot på vägarna har sjunkit för alla har inte förbenat bråttom.
Nackdelen är .... hm... kostnaden kanske. Men kostar det så smakar det. Ja, trafiktempot lugnade ner sig en del, åtminstone i början av perioden. Och skulle man genom stan så gick det betydligt fortare än innan. Man kan nog se att utan avgift så går samma summa åt i bensinkostander. Fast, å andra sidan så tycker jag synd om dem som måste kuska genom stan varje dag, till och från jobbet, och måste ta bilen - om försöket blir permanent.
jag är skriven i huddinge kommun som inte ens får rösta om saken annars hade jag röstat nej de pengarna kan man satsa på kollektivtrafiken istället så att den funkgerar som den borde göra så att folk vill använda sig av den mer än bilen.
anna_rispan
17-09-2006, 17:43
buhu, jag får ju inte veta hur röstningen går. jag kan ju inte rösta för då blir det ju fel..... men det står väl i tidningen snart!
CITAT (anna_rispan @ 17-09-2006, 18:43) buhu, jag får ju inte veta hur röstningen går. jag kan ju inte rösta för då blir det ju fel..... men det står väl i tidningen snart!  du kan klicka på "se resultat(rösta inte)" knappen som sitter bredvid röstaknappen....
*Molly*
17-09-2006, 17:45
Jag röstade ja
anna_rispan
17-09-2006, 17:45
CITAT (sudden @ 17-09-2006, 18:44) CITAT (anna_rispan @ 17-09-2006, 18:43) buhu, jag får ju inte veta hur röstningen går. jag kan ju inte rösta för då blir det ju fel..... :wacko:
men det står väl i tidningen snart! :) du kan klicka på "se resultat(rösta inte)" knappen som sitter bredvid röstaknappen.... gudars! tack. det första man blir blind på är ögonen ju...
CITAT (anna_rispan @ 17-09-2006, 18:45) CITAT (sudden @ 17-09-2006, 18:44) CITAT (anna_rispan @ 17-09-2006, 18:43) buhu, jag får ju inte veta hur röstningen går. jag kan ju inte rösta för då blir det ju fel..... men det står väl i tidningen snart!  du kan klicka på "se resultat(rösta inte)" knappen som sitter bredvid röstaknappen.... gudars! tack. det första man blir blind på är ögonen ju...  ingen fara det tog ett tag för mig att hitta den oxå
CurlySue
17-09-2006, 19:14
Poängen med trängselskatten skulle va´att skatterna skulle gå till att utvidga kollektivtrafiken...  ....kan man juh tycka är bra. Det va´bara det att det gick så bra så det kostade mer än det smakade, för många tog kollektivtrafiken istället för att passera tullarna och på så sätt uteblev intäkterna som skulle utvidga kollektivtrafiken. Med andra ord så vart det inga extra pengar över
CurlySue
17-09-2006, 20:14
nej, och kollektivtrafiken är ju inte dimensionerad för det antal människor som åker idag. Snart måste de anställa japanska-intryckare för att alla ska komma med. Inför gratis kollektivtrafik..då skulle folk använda det istället för bilen. Och inför samåkningsfiler , typ 3 personer i bilen = man får åka i gräddfilen..
Att bygga nya trafikleder medför bara att några till av de 70 procent som åker kollektivt till arbetet i innerstaden väljer bilen i stället. Det såg man när Södra Länken öppnade. Genast ökade trafiken från Nacka med 10 000 bilar per dygn, och den har fortsatt att öka hela tiden sedan dess. Detta är en viktigare orsak till trängseln på Essingeleden än trängselavgifterna. Så snart det blir en liten smula mindre trångt, exempelvis genom att man flyttar på genomfartstrafiken, så kommer några av dessa 70 procent kollektivresenärer att upptäcka att de nu tjänar litet mer tid på att ta bilen, och alltså göra just det. Nolltaxa i kollektivtrafiken skulle medföra en minskning av biltrafiken med 5 procent, att jämföra med de 20 procents minskning som trängselskatten har gett. I dag betalar de som reser kollektivt bara hälften av vad deras resor faktiskt kostar. Hälften betalas av alla skattebetalare i länet genom landstingsskatten. Hälften av alla bilresor i Stockholm är kortare än 5 km, ett avstånd som i väldigt många fall skulle gå utmärkt att färdas med cykel. Trängselavgifterna medför ökat kollektivresande, det är en stor del av meningen med dem. Totalt sett ökade SL-resandet med 40 000 resenärer per dag, eller 6 procent. I försöket ingick dock också en betydande satsning på kollektivtrafiken. Totalt ökade SL:s trafikutbud med 7 procent, vilket är den största ökningen vid ett och samma tillfälle ”i modern tid”, enligt SL. I genomsnitt blev det alltså färre passagerare per sittplats i SL-trafiken, vilket naturligtvis inte utesluter att det på vissa turer har blivit ökad trängsel. För kollektivtrafiken planeras den nya Citytunneln, en tunnel för pendeltågen från Årstabron/Södra Station till Tomteboda med nya stationer vid Centralen och Odenplan. Detta möjliggör en fördubbling av antalet pendeltåg. Ringleder medför en obetydlig avlastning av centrum. Större delen av trafiken ska nämligen just till centrum, inte förbi. Trafiken ”mellan Ystad och Haparanda” är obetydlig. Mellan Häggvik och Kungens Kurva, den tänkta sträckningen för en Förbifart Stockholm, färdas i dag 10 000 fordon per dygn, mindre än 10 procent av trafiken på Essingeleden. ”Förbifart Stockholm” skulle därför inte minska trafiken på Essingeleden nämnvärt, däremot skulle den totala trafiken mellan regionhalvorna öka avsevärt. Inte heller Österleden skulle minska trafiken, men skulle göra det möjligt att begränsa trafiken genom Gamla Stan. (Tack Björn Abelsson, trafikplanerare, för att du formulerade det jag inte kunde sätta ord på.) Mer om Stockholmsförsöket.
CITAT Genast ökade trafiken från Nacka med 10 000 bilar per dygn, och den har fortsatt att öka hela tiden sedan dess. Kan nog hänga ihop med att Nacka expanderar mycket just nu. Det byggs som aldrig förr i kommunen. Dessutom är det många som gör om sina sommarstugor till permanentboende i Nacka/Värmdö vilket medför en ökning av kommuninvånare.
CurlySue
18-09-2006, 10:30
tycker fortfarande att det är skit att man ska behöva betala för att åka UT ur stan. Samt att man ska betala skatt för att få komma hem.
Orsakar man trängsel ska man väl betala, oavsett vilken rikting man färdas i?
Hannele
18-09-2006, 10:36
Får vi med spårvagn rösta?
CITAT (Hannele @ 18-09-2006, 12:36) Får vi med spårvagn rösta?  Göteborg? Skulle inte Göteborg också införa trängselskatt, tyckte jag att jag läste något om? I så fall blir det nog så att ni för rösta om saken också, kan man hoppas.
emmapemma
18-09-2006, 12:06
Röstade nej till trängselskatt (en kommun utanför Stockholm Stad - men moderaterna skulle ta hänsyn även till kranskommunernas röster).
I början av försöket minskade bilåkandet, så att min arbetsresa blev mycket snabbare (jag jobbar innanför tullarna). Ju längre försöket pågick, desto segare blev det i trafiken, för bilismen ökade UTANFÖR tullarna (där jag vanligtvis åker, av praktiska skäl). Resultatet blev att jag skulle snabbare ta mig IGENOM staden än runt den - vilket leder till ökad trafik inne i staden i förlängningen (betalar man ändå, kan man ju lika gärna utnyttja stans gator).
Det enda som hände med trängselskatten, var att köerna segade sig över flera timmar, istället som innan, köerna var betydliga runt 7.30-8.30 samt 16.30-17.30, och om man åkte innan eller efter, slapp man dem.
Dessutom gynnar det inte någon miljö att köerna flyttar sig några kilometer åt något håll. Jo, kanske innerstads-gatumiljön, men där finna andra sätt att sänka t.ex. partikelhalter.
Jag tror på "morots-tänkandet", bättre kollektivtrafik, men säkrare avgångar och tätare turer, utbyggda linjer osv. kommer leda till ökat kollektivtrafikanvändande. Och jag tycker att korten kan kosta det de kostar nu, för man får otroligt mycket för pengarna!
/Emma
PS. Dessutom tycker jag att namnet på skatten är ganska konstig: "trängselskatt"... vissa miljöbilar behövde inte betala för att trängas, men nog bidrar även de till trängsel...
CurlySue
18-09-2006, 13:00
Dessutom så ökar det bara klassskillnaderna ännu mer, de som är det gott ställt struntar i den extra kostnaden biltullar medför... medan vi vanliga arbetare snällt får svettas och trängas på t-banan.
emmapemma
18-09-2006, 13:15
Hade det på tungan, jag med, sarah68... Barnfamiljer tenderar att bli tvungna att välja bort bilen, och nog tycker jag att det är just denna grupp som framförallt borde har råd med denna lyx! /Emma
CITAT (Reserv @ 17-09-2006, 20:25) Poängen med trängselskatten skulle va´att skatterna skulle gå till att utvidga kollektivtrafiken...  ....kan man juh tycka är bra. Det va´bara det att det gick så bra så det kostade mer än det smakade, för många tog kollektivtrafiken istället för att passera tullarna och på så sätt uteblev intäkterna som skulle utvidga kollektivtrafiken. Med andra ord så vart det inga extra pengar över  Ja det där med kollektivtrafiken blev ju inte speciellt lyckat måste jag ju säga... det blev kattastrof! Hur trångt som hälst på tågen och pga att det var så mycket folk var inte ett enda tåg i tid under hela perioden de testade trängselskatten. Vilket innebar att jag även missade mina bussar och resorna tog dubbelt så lång tid
netaave
18-09-2006, 14:22
Jag tycker dom kan ta ut trängselskatt av dom som har valmöjligheten att åka kommunalt. Vi som kommer "utifrån" ska ha möjlighet att åka ändå de få ggr man behöver. Sen tycker jag också att avgiften ska tas ut bara ena vägen, åker man in är det illa nog att man ska betala, man ska inte behöva göra det för att åka därifrån också. Tyvärr är det så också att avgifterna om dom permanentas kommer och ligga långt över dom under försöket.
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 15:22) Jag tycker dom kan ta ut trängselskatt av dom som har valmöjligheten att åka kommunalt. Vi som kommer "utifrån" ska ha möjlighet att åka ändå de få ggr man behöver. Trängselskatten var precis som det låter, en skatt.Och då gällde den också alla som bor i Sverige  om man körde bil i Sthlm under försöket. Det var ju därför skatten kunde drabba bilister som vare sig bodde i Sthlm eller hade kört bilen i Sthlm. (det blev ju fel vid en del avläsningar)
netaave
18-09-2006, 18:08
Ja men det är väl ingen konst att vara för trängselskatten när man har busshållplatser och T-banestationer runt knuten. Det är väl också orsaken till att 08-orna röstar ja medans kranskommunerna röstar nej. Om jag som endast har 9 mil till Sthlm skulle åka kollektivt så skulle jag först få ta bussen till stan, sen tåg eller buss till Sthlm innan jag hade T-banan runt knuten. Av den orsaken tycker jag att vi som inte är 08-or inte skulle bli drabbade av en skatt. Vi tjänar halva tiden på att ta bilen. Möjligen om jag jobbpendlade dit och på så sätt bidrog till avgaserna i större utsträckning, men om man som vi bara åker dit några ggr om året, så nej jag tycker faktiskt inte jag ska bidra med mina pengar till det.
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 19:08) Av den orsaken tycker jag att vi som inte är 08-or inte skulle bli drabbade av en skatt. Som sagt, eftersom det var en skatt så drabbar den alla, oavsett var man bor i Sthlm eller ej.  Ett politikerbeslut.
anna_rispan
18-09-2006, 18:25
ja varför kan man inte ta den smällen då om man bara åker dit ett par gånger om året??
jag tar tåget o betalar för det....
netaave
18-09-2006, 18:39
CITAT (Scrollan @ 18-09-2006, 19:23) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 19:08) Av den orsaken tycker jag att vi som inte är 08-or inte skulle bli drabbade av en skatt. Som sagt, eftersom det var en skatt så drabbar den alla, oavsett var man bor i Sthlm eller ej.  Ett politikerbeslut. Men det är skattepengar som hamnar i Stockholm, jag bor här och tjänar mina surt förvärvade slantar här. Ska jag betala skatt så ska det komma min region till godo.
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 19:39) CITAT (Scrollan @ 18-09-2006, 19:23) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 19:08) Av den orsaken tycker jag att vi som inte är 08-or inte skulle bli drabbade av en skatt. Som sagt, eftersom det var en skatt så drabbar den alla, oavsett var man bor i Sthlm eller ej.  Ett politikerbeslut. Men det är skattepengar som hamnar i Stockholm, jag bor här och tjänar mina surt förvärvade slantar här. Ska jag betala skatt så ska det komma min region till godo. Ja, jag skulle nog också uppskatta att mina skattepengar var öronmärkta. Nu fungerar inte systemet på det viset.
Ash, det är ju strunt samma nu även om Stockholm sagt ja. M kommer säkert på något sätt att slingra sig. Skylla på kramskommunerna kanske, även om det egentligen inte är deras sak att beluta om. Heder åt Kristina Axén Ohlin för att hon svarade rakt och ärligt i intervjun iaf, att hon skulle lämna en förfrågan åt regeringen. Hon röstade nej men skulle ändå hedra Stockholmarnas önskan och lämna in en begäran så som Stockholmarna röstade. Beslutet är M-regeringens, eftersom det är en skatt. Och de kommer att avskaffa skatten fortare än man hinner säga Borgare, hur Stockholmarna än röstade.
CITAT (Scrollan @ 18-09-2006, 20:40) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 19:39) CITAT (Scrollan @ 18-09-2006, 19:23) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 19:08) Av den orsaken tycker jag att vi som inte är 08-or inte skulle bli drabbade av en skatt. Som sagt, eftersom det var en skatt så drabbar den alla, oavsett var man bor i Sthlm eller ej.  Ett politikerbeslut. Men det är skattepengar som hamnar i Stockholm, jag bor här och tjänar mina surt förvärvade slantar här. Ska jag betala skatt så ska det komma min region till godo. Ja, jag skulle nog också uppskatta att mina skattepengar var öronmärkta. Nu fungerar inte systemet på det viset.  Ok, om man ska hårddra det lite så vill ni slita på Stockholms gator och skita ner Stockholmsluften men ni vill inte betala för det? Jaja, det är ju en egal fråga hur som helst nu. Någon skatt lär det ju inte bli, det kan jag sätta en trehövdad åsna på
netaave
18-09-2006, 18:47
Så du tycker inte det är skillnad på det om man gör det varje dag eller bara 3-4 ggr om året?
anna_rispan
18-09-2006, 18:48
man betalar väl per gång?? kan det var rättvisare??
om det ska betalas ska väl alla som använder det betala??
CITAT (anna_rispan @ 18-09-2006, 19:48) man betalar väl per gång?? kan det var rättvisare??
om det ska betalas ska väl alla som använder det betala?? Bingo.
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 19:44) Ok, om man ska hårddra det lite så vill ni slita på Stockholms gator och skita ner Stockholmsluften men ni vill inte betala för det? Jag vet inte riktigt om citatet är riktat till mig, men jag kan gärna svara. För min del så kvittar det om det blir trängselavgifter eller ej eftersom jag sällan åker in till stan med bil. De gånger jag har varit tvungen att åka med bilen genom stan, så har jag uppskattat att det varit mindre trafik pga trängselskatten. (Åtminstone i början av försöket...) Det jag betalade i trängselskatt hade jag förmodligen annars betalat i bensinåtgång pga köerna. Men, som sagt, jag tvivlar starkt på att det nu kommer bli någon permanent trängselskatt.
CITAT (Scrollan @ 18-09-2006, 20:54) CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 19:44) Ok, om man ska hårddra det lite så vill ni slita på Stockholms gator och skita ner Stockholmsluften men ni vill inte betala för det? Jag vet inte riktigt om citatet är riktat till mig, men jag kan gärna svara. För min del så kvittar det om det blir trängselavgifter eller ej eftersom jag sällan åker in till stan med bil. De gånger jag har varit tvungen att åka med bilen genom stan, så har jag uppskattat att det varit mindre trafik pga trängselskatten. (Åtminstone i början av försöket...) Det jag betalade i trängselskatt hade jag förmodligen annars betalat i bensinåtgång pga köerna. Men, som sagt, jag tvivlar starkt på att det nu kommer bli någon permanent trängselskatt. Nja, det var mest riktat till den breda allmänheten Det är ju strunt samma nu för den delen. Vi får väl försöka en gång till, fast med en röd regering. Om inte annat för att få avslag på hela linjen
netaave
18-09-2006, 20:20
Dom gånger jag varit i Sthlm under försöket har jag inte upplevt att det varit mindre trafik. Jag vet inte om det är för att vi alltid åker igenom stan vid samma tidpunkt, i eftermiddagsrusningen. Köerna har börjat ungefär på samma ställen som innan försöket.
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 21:20) Dom gånger jag varit i Sthlm under försöket har jag inte upplevt att det varit mindre trafik. Jag vet inte om det är för att vi alltid åker igenom stan vid samma tidpunkt, i eftermiddagsrusningen. Köerna har börjat ungefär på samma ställen som innan försöket. Allting är relativt, det beror på vad man jämför med.
netaave
18-09-2006, 20:35
CITAT (Scrollan @ 18-09-2006, 21:22) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 21:20) Dom gånger jag varit i Sthlm under försöket har jag inte upplevt att det varit mindre trafik. Jag vet inte om det är för att vi alltid åker igenom stan vid samma tidpunkt, i eftermiddagsrusningen. Köerna har börjat ungefär på samma ställen som innan försöket. Allting är relativt, det beror på vad man jämför med.  Ja men nu jämför jag faktiskt med att åka från A till B under samma tid på em före och under försöket.
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 21:35) Ja men nu jämför jag faktiskt med att åka från A till B under samma tid på em före och under försöket. Du verkar ha fullständig koll - imponerande. Statistik är inte mitt största intresse.
netaave
18-09-2006, 20:57
CITAT (Scrollan @ 18-09-2006, 21:53) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 21:35) Ja men nu jämför jag faktiskt med att åka från A till B under samma tid på em före och under försöket. Du verkar ha fullständig koll - imponerande. Statistik är inte mitt största intresse. Kalla det gärna en iakttagelse!
netaave
18-09-2006, 21:07
Kul med statistik! Eller hur?
Vore onekligen kul om det gamla moderatförslaget om trängselavgifter nu fälls av...moderaterna, trots att stockholmsmoderaterna lovat att de ska följa folkomröstningsbeslutet. Fast det vore ju trist för miljön och tråkigt med tanke på all kommande trängsel.
Stockhiolm stad kommer att hemstäla om att försöket ska permanentas, lovade Axén Ohlin. Men det är inte staden som äger frågan, det gör regeringen eftersom det är en skatt. Så moderata regeringen kan sätta käppar i hjulet för staden ändå. Precis när tullarna skulle börja betala sig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|