| |
|
  |
Andar, finns dom eller inte? |
|
|
|
|
19-09-2006, 07:19
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Jaa naturligtvis finns det "andar". Det är jag lika säker på som Ruda är säker på att det inte finns.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 07:50
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Internationellt finns det en belöning på minst 1 miljon dollar till den som kan bevisa att det finns parapsykoloiska fenomen (man behöver alltså inte förklara dem). Och i sverige finns det en belöning på 100000 kr till den som som anser sig ha en övernaturlig förmåga eller kan demonstrera en övernaturlig händelse. Konstigt nog har jag aldrig hört talas om någon som ens försökt visa förekomsten av övernaturliga händelser vetenskapligt i Sverige. Det är ju verkligen förvånande, eftersom det är så många som tror på förekomsten av dem, och dessutom finns det ju många som har förekomsten av övernaturliga fenomen som yrke!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 09:13
|
Medlem
Antal inlägg: 89
Medlem nr: 8 429

|
CITAT (KURT @ 19-09-2006, 08:50) Konstigt nog har jag aldrig hört talas om någon som ens försökt visa förekomsten av övernaturliga händelser vetenskapligt i Sverige. Det är ju verkligen förvånande, eftersom det är så många som tror på förekomsten av dem, och dessutom finns det ju många som har förekomsten av övernaturliga fenomen som yrke! Detta tycker dock jag inte är så konstigt med tanke på vad man kan bli utsatt för då det gäller detta. JAG har fått mycke spott och spe kan jag säga. Man är ingen idiot för att man är född med Gåvan men de flesta väljer att inte träda fram, de som väl mest är framme är väl de som ska rida på "Just det okända" och göra sig en hacka utan att veta vad de pratar om....
--------------------
Min stund = helig. 
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 09:23
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (KURT @ 19-09-2006, 08:50) Internationellt finns det en belöning på minst 1 miljon dollar till den som kan bevisa att det finns parapsykoloiska fenomen (man behöver alltså inte förklara dem). Och i sverige finns det en belöning på 100000 kr till den som som anser sig ha en övernaturlig förmåga eller kan demonstrera en övernaturlig händelse. Konstigt nog har jag aldrig hört talas om någon som ens försökt visa förekomsten av övernaturliga händelser vetenskapligt i Sverige. Det är ju verkligen förvånande, eftersom det är så många som tror på förekomsten av dem, och dessutom finns det ju många som har förekomsten av övernaturliga fenomen som yrke! Ja Rand är en ettrig tiger (han med dollarmiljonen). Direkt saklig eller neutral kan man väl inte kalla honom. Vilket får mig att tänka på en sak som inte är så lätt att mäta men som många påstår finns: kärlek. Vi är många som inte bara påstår utan *vet* att kärlek finns men hur mäter man det? Antal hormoner som finns i kroppen vid ett visst givet tillfälle? Och som saknas vid ett annat? Hur fixar man kontrollgruppen? Nej, det är bara att konstatera: Det finns saker man inte kan varken bevisa eller mäta.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 09:44
|
Medlem

|
CITAT (Bee @ 19-09-2006, 10:23) Ja Rand är en ettrig tiger (han med dollarmiljonen). Direkt saklig eller neutral kan man väl inte kalla honom.
Vilket får mig att tänka på en sak som inte är så lätt att mäta men som många påstår finns: kärlek. Vi är många som inte bara påstår utan *vet* att kärlek finns men hur mäter man det? Antal hormoner som finns i kroppen vid ett visst givet tillfälle? Och som saknas vid ett annat? Hur fixar man kontrollgruppen?
Nej, det är bara att konstatera: Det finns saker man inte kan varken bevisa eller mäta. De flesta fenomen som sker i kroppen går mycket väl att mäta, registrera, inducera och stänga av! Det är ju betydligt mycket svårare att göra det samma med de "utomkroppsliga fenomenen".
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 10:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (KURT @ 19-09-2006, 10:44) CITAT (Bee @ 19-09-2006, 10:23) Ja Rand är en ettrig tiger (han med dollarmiljonen). Direkt saklig eller neutral kan man väl inte kalla honom.
Vilket får mig att tänka på en sak som inte är så lätt att mäta men som många påstår finns: kärlek. Vi är många som inte bara påstår utan *vet* att kärlek finns men hur mäter man det? Antal hormoner som finns i kroppen vid ett visst givet tillfälle? Och som saknas vid ett annat? Hur fixar man kontrollgruppen?
Nej, det är bara att konstatera: Det finns saker man inte kan varken bevisa eller mäta. De flesta fenomen som sker i kroppen går mycket väl att mäta, registrera, inducera och stänga av! Det är ju betydligt mycket svårare att göra det samma med de "utomkroppsliga fenomenen". Visst finns det ett samband. Det man inte kan förklara kärleken med är ju hur det kommer sig att den riktas mot vissa personer och vissa inte alls. Om det inte fanns ett inslag av andevärld inblandat så skulle vi väl älska alla lika mycket? Eller inte över huvud taget; hat är ju ett närbesläktat fenomen. Och vad skulle man kalla likgiltighet för? Hormonbrist  ?
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 10:02
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Dollarmiljonärens ägare heter James Randi. Anledningen till att han gått ut med erbjudandet är att han känner till hur lurendrejeriet ser ut, han har själv varit i branchen. Han vill bara visa att allt är bluff och båg.
Att en del här är övertygade om andars existens kan nog förklaras av psykologerna men jag avstår att skriva mer om det. It´s all in your mind.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 10:50
|
Medlem
Antal inlägg: 89
Medlem nr: 8 429

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2006, 11:02) Att en del här är övertygade om andars existens kan nog förklaras av psykologerna men jag avstår att skriva mer om det. It´s all in your mind. Menar du med det att vi skulle lida av psykoser eller något, eller vi kanske helt enkelt är inbillningssjuka  Men så är det dock inte
--------------------
Min stund = helig. 
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 11:13
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Gossen Ruda @ 18-09-2006, 20:19) Jo, det är nog så att många människor VILL att det skall finnas andar, att döda anhöriga lever vidare mm så man försöker tolka allt man ser och hör som att det stämmer. En objektiv person ser inget av detta. Tyvärr är det som vanligt, det är för det mesta totalt omöjligt att motbevisa saken. Det går inte att bevisa att andar inte finns men så länge det inte heller går att bevisa att dom finns och att det strider mot allt vetenskaplig uppfattning anser jag att det bara är frågan om hjärnspöken. Forskare har fått ändra sig mer än en gång förr... Jag varken kan eller vill hålla med om att "Det som inte går att bevisa vetenskapligt - det finns inte."
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 11:31
|
Medlem

|
CITAT (Betty @ 19-09-2006, 12:13) Forskare har fått ändra sig mer än en gång förr... Jag varken kan eller vill hålla med om att "Det som inte går att bevisa vetenskapligt - det finns inte." Visst har forskare fått ändra sig, och det skall forskare bara vara glada åt om han/hon tvingas ändra sig. Det ingår i veteskapens natur att kritiskt ifrågasätta och då måste man också kunna ändra sina terorier om man man vetenskapligt kan visa att de inte stämmer.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 11:34
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (askar @ 17-09-2006, 23:15) Vad har du för definition på "andar" Ja, det undrar jag också.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 11:36
|

Medlem

|
CITAT (Bee @ 19-09-2006, 11:00) CITAT (KURT @ 19-09-2006, 10:44) CITAT (Bee @ 19-09-2006, 10:23) Ja Rand är en ettrig tiger (han med dollarmiljonen). Direkt saklig eller neutral kan man väl inte kalla honom.
Nej, det är bara att konstatera: Det finns saker man inte kan varken bevisa eller mäta. De flesta fenomen som sker i kroppen går mycket väl att mäta, registrera, inducera och stänga av! Det är ju betydligt mycket svårare att göra det samma med de "utomkroppsliga fenomenen". Visst finns det ett samband. Det man inte kan förklara kärleken med är ju hur det kommer sig att den riktas mot vissa personer och vissa inte alls. Om det inte fanns ett inslag av andevärld inblandat så skulle vi väl älska alla lika mycket? Eller inte över huvud taget; hat är ju ett närbesläktat fenomen. Och vad skulle man kalla likgiltighet för? Hormonbrist  ? Fast man har väl kommit fram till att dofter spelar en viktig roll vid val av partner. Det är bara det att vi inte är medvetna om det själva.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 11:43
|

Medlem
Antal inlägg: 310
Medlem nr: 8 387

|
Till er alla som inte tror på att det finns andar: Kan ni förklara då för mig hur en helt vilt främmande människa som inte vet vilka man känner eller vilka som ingår i släkten,kan tala om saker som ingen annan kan veta?
ex. min farbror (dog innan jag föddes, som jag aldrig träffat) berättade för en vän till mig en sak som jag behövde veta....har frågat de som var med på den tiden och det stämmer.
Den saken jag behövde veta kunde Ingen annan än han veta...hur kommer det sig då?
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 11:49
|

Medlem

|
CITAT (scorpan @ 19-09-2006, 12:43) Till er alla som inte tror på att det finns andar: Kan ni förklara då för mig hur en helt vilt främmande människa som inte vet vilka man känner eller vilka som ingår i släkten,kan tala om saker som ingen annan kan veta?
ex. min farbror (dog innan jag föddes, som jag aldrig träffat) berättade för en vän till mig en sak som jag behövde veta....har frågat de som var med på den tiden och det stämmer.
Den saken jag behövde veta kunde Ingen annan än han veta...hur kommer det sig då? Slumpen. Eller så har du inte all vetskap. När du säger att ingen annan kunde veta så är det vad du tror ... Men det är bara min åsikt.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 11:53
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 19-09-2006, 12:49) Slumpen. Eller så har du inte all vetskap. När du säger att ingen annan kunde veta så är det vad du tror ...
Men det är bara min åsikt. Nej jag vet att ingen annan kunde veta det han sa......
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 12:05
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Föreningen Vetenskap och Folkbildning ger ut tidningen Folkvett; de brukar ofta ta upp diverse mer eller mindre kontroversiella företeelser. Här finns en del att läsa för den intresserade : http://www.vof.se/folkvett/tidigare.html
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 12:58
|

Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2006, 11:02) Att en del här är övertygade om andars existens kan nog förklaras av psykologerna men jag avstår att skriva mer om det. It´s all in your mind. ok om dom nu inte kan förklaras av psykologernas hjälp då???vad gör man då.... hur ska man tex förklara jobbiga förnimmelser man får då utan att man då ska bli inlagd som psyksjuk eller som förr brännas på bål????
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
välkommen till min nya blogg!!!!!: min trädgårdsdröm
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 13:06
|

Medlem

|
CITAT (malin72 @ 19-09-2006, 13:58) ok om dom nu inte kan förklaras av psykologernas hjälp då???vad gör man då.... hur ska man tex förklara jobbiga förnimmelser man får då utan att man då ska bli inlagd som psyksjuk eller som förr brännas på bål???? ja det undrar jag oxå....
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 13:40
|

Medlem

|
CITAT (scorpan @ 19-09-2006, 12:43) Till er alla som inte tror på att det finns andar: Kan ni förklara då för mig hur en helt vilt främmande människa som inte vet vilka man känner eller vilka som ingår i släkten,kan tala om saker som ingen annan kan veta?
Den saken jag behövde veta kunde Ingen annan än han veta...hur kommer det sig då? Lite svårt att säga nånting med så knapphändiga uppgifter som du ger. Det märkliga med andarnas prat är dock att det alltid är frågan om för den enskilda personen kanske viktiga upplysningar men för resten av befolkningen totalt värdelöst vetande. Ofta också saker som inte går att bevisa. Varför har ingen ande sagt vem som sköt Olof Palme t.ex.? Kan det bero på att såna viktiga uppgifter kan kontrolleras?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-09-2006, 13:42
|

Medlem

|
CITAT (malin72 @ 19-09-2006, 13:58) CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2006, 11:02)
Att en del här är övertygade om andars existens kan nog förklaras av psykologerna men jag avstår att skriva mer om det. It´s all in your mind.
ok om dom nu inte kan förklaras av psykologernas hjälp då???vad gör man då.... hur ska man tex förklara jobbiga förnimmelser man får då utan att man då ska bli inlagd som psyksjuk eller som förr brännas på bål???? Förstår inte riktigt vad du menar, kan du precisera?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|