| |
|
  |
Andar, finns dom eller inte? |
|
|
|
|
20-09-2006, 12:02
|

Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440

|
CITAT (anna_rispan @ 19-09-2006, 22:38) men du hade ju inte kunnat rädda honom. förstår att det är starkt för dig....  tack
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
välkommen till min nya blogg!!!!!: min trädgårdsdröm
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 17:40
|

Medlem
Antal inlägg: 563
Medlem nr: 5 607

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2006, 08:03) CITAT (Allis @ 18-09-2006, 22:14) CITAT (Leocarpus @ 18-09-2006, 21:05) CITAT (Allis @ 18-09-2006, 20:30) Det var hemma hos hennes pojkvän det hände , men hon var inte där. En gång hon hälsade på där med sina två katter, blev den ena katten så rädd för något i trappan i hallen att han lade sig ner och såg livrädd ut och stirrade uppåt. Buuuuuu..................... Jag vill inte vara den där "stygge skeptikern" men nog finns det flera aspekter att tänka på i din berättelse. Eftersom din dotter inte var där hur vet hon att pojkvännen var närvarande och att ingen annan var där samtidigt? Finns det andra än andar som kan tända ljus? Är katter bara rädda för andar? Har katten varit rädd innan i främmande miljöer? Nog är det mer sannolikt att någon annan än en ande tände ljusen? Hörrödu! pojkvännen var hemma med sin dotter, och det var bara dom i huset. Det var ingen av dom båda som hade tänt nåt ljus. Han höll på att måla en soffa och flickan kom in i köket till sin pappa och frågade om han tänt ljusen i fönstret. Förklaringen är enkel, det var dottern som tände ljusen. Att hon sen sa att hon inte gjort det var kanske för att skämta med pappan. Barn kan ljuga och bluffa med den mest troskyldiga min. Om pappan sen var lika lättlurad som alla andra som tror på andar och spöken så var resten enkel. Tyvärr finns det människor som så gärna vill att det finns andar och liknande parapsykologiska fenomen att dom går på det mesta. Ligger det tre stenar i rad på tvären på en stig så finns det säkert människor som vänder om, det MÅSTE ju vara nån ande som vill varna. Vi andra mer praktiska undrar bara vilken unge som varit i farten. Allt parapsykologiskt har någon naturlig förklaring eller så är det inbillning. Världen är lika tråkig som den verkar.  Har du nån bra förklaring varför den tunga bordslampan rörde sig då?  och pappan borde väl ha sett om dottern kom in i köket och tände ljusen i fönstret. Jag själv tycker det låter otroligt, men vad ska man tro ? Det verkar ju farligt det där att tända ljus bredvid en gardin.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 19:11
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Tja, Allis. Som jag ser det finns det 3 möjligheter, pappan, dottern eller någon annan. Kanske var dörren olåst så någon kunde smyga in och skämta. Hur skulle fö en ande kunna flytta en tung lampa? Jag har för mig att andar är ickemateriella varelser som kan förflytta sig genom väggar och såna kan väl knappast lyfta eller flytta saker. Fast i en värld utan regler kan det mesta hända. Malins upplevelser är intressanta men jag kan inte närmare kommentera saken. För det krävs en djupare undersökning där alla inblandade får lämna en noggrann redogörelse som sedan jämförs så att man slå fast exakt vad som skett. Framför allt i tidshänseende. Jag undrar dock vem den drunknade var, vän eller släkting? Sen skriver du att såna här drömmar är vanliga hos dig. Då undrar jag om du alltid får en förklaring på vad du drömt om?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 19:36
|

Medlem

|
det var en kille som jag under många år funnits för som stöd sen han var 13 år.... om jag får en förklaring på alla drömmar....ofta men inte alltid, vill nog inte alltid heller. drömmarna som varit jobbiga "slår" ofta in men behöver inte vara direkta om jag nu säger så...tex kan drömma att blod rinner från som min morfar och sa till nära att idag händer det morfar något och samma dag dog han.. vill inte att ni ska få någon konstig uppfattning om mig nu  och jag vill inte få folk att tro men en liten förklaring bara.. en sak jag skrattat åt många gånger var när jag var utomlands med son och min mamma med familj.... jag sprang in till henne på morgonen skit arg och sa att jag ska hem...nu har f-n pojkvännen varit otrogen...nej nej sa dom när jag kom hem låg en lapp hemma-ring mig innnan du pratar med någon  sånt kan jag skratta åt och är kul ibland men inte jobbiga saker som när något hemskt händer jaha nu gjorde jag det igen skulle inte bli långt och jag skulle inte prata om det här på odla men  jaja
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
20-09-2006, 20:02
|
Gäster

|
Drömmar... brukar jag inte försöka tyda vad de betyder Men jag vet att jag många ggr har haft sanna sådana. T.ex så har jag varje gång döttrar och sonhustru väntat barn... drömt om bebisar natt efter natt efter natt och också berättat om drömmarna, frågat om någon väntar smått men.. nej... fast efter några veckor så har de fått bekräftat. Likadant när min brorsa skadades då han jobbade på Volvo i Södertälje (tror jag det var)..berättade för mamma om drömmen... hon sa, såna drömmar kan man ha... inget att bry sig om... tills telefonen ringde på dan och det meddelades att brorsan skadat sig. Drömde under lång tid nästan varje natt samma dröm... att vår mellandotter som då var under året... råkade ut för drunkningsolycka på ett utebad som inte ens fanns, och vid hennes sida gick en lillasyster ... som inte heller fanns. Den drömmen var sååå otäck att nästan hela släkten fick ta del av. Fem- sex år senare... hade hon fått lillasyster och ett utebad hade byggts... då höll hon på att drunkna i en av bassängerna. Då påmindes jag om mina drömmar av en svägerska som när hon hörde om incidenten skärrad ringde och påminde om drömmen jag berättat om så många gånger. Min dröm hade varit spegelvänd visade det sig... men alla byggnader fanns och hade samma röda färg som jag sett i drömmarna. Många fler liknande händelser har jag drömt om strax innan eller lång tid... innan det hänt. Tror faktiskt att det finns mycket som vi och ingen annan kan förklara. Men trots det detta så har jag svårt att tro på att någon "ande" t.ex varit och tänt ett ljus hos någon... sån är jag.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 20:35
|

Medlem

|
Agneta. Det sägs att det finns ett sjätte sinne hos en del men jag anser att det istället är dom vanliga 5 som är ovanligt skärpta och dessutom med en skärpt hjärna. Sen är vi inte alltid medvetna om vad våra sinnen uppfattar utan det går direkt in i vårt minne och lagras där för att kunna bearbetas. Du kanske på något sätt kan uppfatta en graviditet utan att du blir medveten om saken. Eller så är det ett rent önsketänkande, faktiskt så blir dom flesta kvinnor gravida förr eller senare. Beträffande din brors olycka så KAN du hört om en olycka via radion utan att du reagerat och sen malde hjärnan på. Om din bror inte skadats så hade du snart glömt bort saken. Detta var bara lite funderingar för trots allt kan dom flesta s.k. övernaturliga händelser förklaras på något sätt. Jag tror definitivt inte att Malin är mer eller mindre tokig, bara mycket skärpt och analytisk och med stor inlevelseförmåga. Såvida du inte bluffar och ljuger men det verkar otroligt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
20-09-2006, 20:41
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2006, 21:35) Agneta. Det sägs att det finns ett sjätte sinne hos en del men jag anser att det istället är dom vanliga 5 som är ovanligt skärpta och dessutom med en skärpt hjärna. Sen är vi inte alltid medvetna om vad våra sinnen uppfattar utan det går direkt in i vårt minne och lagras där för att kunna bearbetas. Du kanske på något sätt kan uppfatta en graviditet utan att du blir medveten om saken. Eller så är det ett rent önsketänkande, faktiskt så blir dom flesta kvinnor gravida förr eller senare. Beträffande din brors olycka så KAN du hört om en olycka via radion utan att du reagerat och sen malde hjärnan på. Om din bror inte skadats så hade du snart glömt bort saken. Detta var bara lite funderingar för trots allt kan dom flesta s.k. övernaturliga händelser förklaras på något sätt. Jag tror definitivt inte att Malin är mer eller mindre tokig, bara mycket skärpt och analytisk och med stor inlevelseförmåga. Såvida du inte bluffar och ljuger men det verkar otroligt. Beträffande min brors olycka... så hände den på förmiddagen samma dag som jag tidigt på morgonen berättat om drömmen för mamma. Ang döttrars, svärdotters graviditet... Det har visat sig att de just varit gravida i vecka 1-2 då jag hade mina drömmar.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 20:52
|

Medlem

|
Historien med din brors olycka är svårförklarlig. Däremot så tror jag att du på något sätt uppfångade vibbar om graviditeterna. Kanske nån lukt eller utebliven mens eller liknande.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
askar
|
20-09-2006, 20:57
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2006, 21:52) Historien med din brors olycka är svårförklarlig. Däremot så tror jag att du på något sätt uppfångade vibbar om graviditeterna. Kanske nån lukt eller utebliven mens eller liknande. Faktiskt så har jag ingen förklaring till "gravidkänningar" eftersom den ena bodde i Jönköping (inte inom doftavstånd) och den andra i Borås (lite långt härifrån också) Nej jag har ingen förklaring, och kommer nog aldrig att få. Samtidigt måste jag varna för s.k Medier... jag känner en som nu håvar in stora pengar... Bara bluff helt igenom!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 21:35
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2006, 21:35) Jag tror definitivt inte att Malin är mer eller mindre tokig, bara mycket skärpt och analytisk och med stor inlevelseförmåga. Såvida du inte bluffar och ljuger men det verkar otroligt. hm nej det finns ju inget att vinna på det....att välja det för skojjs skull är inte för mig så roligt är det inte... det senaste som hände mig var att jag vaknade kl 03.00 och storgrät...jag drömmde att min mamma åkte ambulans föratt hon hade ont i hjärtat....jag gick upp lugnade ner mig och tänkte att nu var det ju bara en dröm...mamma skulle ju ringa om det var något efter ett tag var jag så pass lugn att jag gick ner och la mig igen...vaknade på morgonen av att telefonen ringde det var mamma.. hon sa bli inte orolig nu Malin men.....då sa jag ja du har varit på sjukhus för att du inatt hade ont ....mamma skrattade och sa jaha du har drömt. berättade att jag vaknat kl 3 då sa hon att hon hade varit uppe på natten mellan 02 och 03 och haft ont och tänkt att hon nog måste ringa ambulans...men hon kände sig lite bättre och väntade till morgonen och gick ner till husläkaren som tog ekg.... så där stämde det ju inte med att hon åkte ambulans men.... ja det finns ju en del historier men ska inte trötta ut er ang detta lite kulatt få berätta bara och nej jag bluffar inte....skulle såra för många runt om mig som är mig kära om det var så och det skulle jag ALDRIG göra
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 22:40
|
Medlem
Antal inlägg: 89
Medlem nr: 8 429

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2006, 21:35) Agneta. Det sägs att det finns ett sjätte sinne hos en del men jag anser att det istället är dom vanliga 5 som är ovanligt skärpta och dessutom med en skärpt hjärna. Sen är vi inte alltid medvetna om vad våra sinnen uppfattar utan det går direkt in i vårt minne och lagras där för att kunna bearbetas. Du kanske på något sätt kan uppfatta en graviditet utan att du blir medveten om saken. Eller så är det ett rent önsketänkande, faktiskt så blir dom flesta kvinnor gravida förr eller senare. Beträffande din brors olycka så KAN du hört om en olycka via radion utan att du reagerat och sen malde hjärnan på. Om din bror inte skadats så hade du snart glömt bort saken. Detta var bara lite funderingar för trots allt kan dom flesta s.k. övernaturliga händelser förklaras på något sätt. Jag tror definitivt inte att Malin är mer eller mindre tokig, bara mycket skärpt och analytisk och med stor inlevelseförmåga. Såvida du inte bluffar och ljuger men det verkar otroligt. Gossen Ruda: Alla har ett sjätte sinne men alla kan inte använda sig av det då det inte är menat att alla inte SKA använda det. Man är kallad att födas med ett utvecklat sjätte sinnet och då tar man plats i den livmoder som passar för just dennes kall här i livet. Det är väldans svårt att skriva om just detta ämne så att även de som inte tror kan förstå vad det är man babblar om.
--------------------
Min stund = helig. 
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2006, 23:21
|

Medlem
Antal inlägg: 310
Medlem nr: 8 387

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2006, 21:52) Historien med din brors olycka är svårförklarlig. Däremot så tror jag att du på något sätt uppfångade vibbar om graviditeterna. Kanske nån lukt eller utebliven mens eller liknande. ursäkta mig men menar du att vårat luktsinne kan jämföras med en hund då då`?.....jag tror inte alls för en sekund att om man på nåt vis har kontakt med någon som har mens eller är gravid drömmer om det....jag tror på det askar (var det hon?)skrev.... Däremot tror jag att man kan lura igång sin egen kropp med andras dofter och egen längtan efter tex barn....
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 00:31
|
Medlem

|
Nu ska jag bara ställa en enkel fråga:
Har DU/NI upplevt då ni kommer till en plats ni aldrig tidigare vart på att ni känner igen platsen?
Har DU/NI gjort saker som ni med säkerhet vet ni inte gjort förut?
*Ett exempel: du gör en sak idag, du hajjar till och vet att detta har du gjort förut.....fast du vet att du ALDRIG gjort det tidigare.*
--------------------
Min stund = helig. 
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 01:27
|
Medlem

|
Ska bara berätta om en av mina Andar.
Detta var år 75 och 76.
Våren 75 flyttade jag och en man ihop, vi bosatte oss ca 60 mil från orten där vi träffats och där han bott länge.
Hans pappa gick bort 74 på hösten.
Vi installerade oss på det nya stället och allt gick bra men...........varje kväll då vi lagt oss så var det en hand som strök min kind ömt. Jag visste vem det var så jag var inte rädd eller så.
Hösten 76 gifte vi oss.
Jag inväntade i vanlig ordning på smekningen men det kom ingen, jag blev orolig i mig själv då inget hände så jag gick upp igen, då jag går genom hallen så ser jag ett välkänt men grönt ansikte i stora spegeln, det var hans pappa, han log och försvann, sedan såg eller kände jag inte honom mer och jag saknade närheten och känslan av honom varje kväll långt efter detta.
Han var nöjd att sonen kommit till ro med fru och en egen son, han kunde gå vidare mot ljuset i trygghet...
--------------------
Min stund = helig. 
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 05:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Finns så mycket konstigt i världen och olika människor så det finns säkert andar med.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 06:15
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Ingen ide att ni försöker övertyga Ruda om att det finns andar och annat konstigt, tror han inte på det så gör han inte.  Huvudsaken är att ni vet vad ni varit med om och tror på.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 19:55
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 21-09-2006, 07:15) Ingen ide att ni försöker övertyga Ruda om att det finns andar och annat konstigt, tror han inte på det så gör han inte.  Huvudsaken är att ni vet vad ni varit med om och tror på. Exactilimento. Vill ni att jag skall tro på andar så får ni be nån komma och hälsa på mig. Tråden börjar flippa ur lite, jag är ingen andejägare eller avslöjare av onormala händelser. Försöker bara peka på att det finns naturliga orsaker, eller kan finnas, till sånt som betraktas som övernaturligt. En skeptiker som jag leter efter naturliga förklaringar till olika fenomen medans andra tar till andeförklaringen så fort något avviker från det vanliga. Hoppas nu inte nån av tidigare skribenter tar åt sig men jag hade en gång en arbetskamrat som varit med om en hel del, enligt henne. Inget övernaturligt men olyckor, sjukdomar, märkliga möten mm. Det gällde både henne, hennes man och dotter. Men när dottern var sommarjobbare hos oss och jag fick tillfälle att prata med henne och jämföra historierna gick det upp för mig att mamman var mytoman. Inte så att hon hittade på allt men hon skarvade rejält. Hon kanske inte gjorde det medvetet, minnet kan spela oss lite spratt ibland. Som t.ex. det som Smuttan nämner, deja vu. På svenska "redan sett". Man upptäcker plötsligt att man har varit på den platsen man är men samtidigt vet man att man aldrig varit där tidigare. Men det har man varit, nämligen nån sekund tidigare. Förklaringen är att det blir ett kort avbrott i medvetandet, dvs det ställe i hjärnan där ögonblicksintrycken spelas upp. När uppspelandet börjar igen jämför medvetandet med det lagrade från sekunderna innan och man upptäcker att man känner igen sig. Trist och tråkig förklaring för alla som tror att ens ande varit där tidigare. Nu tänker jag avsluta min medverkan i denna tråden om ni inte ropar på mig igen. Jag har en del annat att göra, bl.a. klättrar jag på väggarna på huset. Inte för att blivit tokig, orsaken är tilläggsisolering och ny väggpanel.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 20:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (scorpan @ 21-09-2006, 00:21) ursäkta mig men menar du att vårat luktsinne kan jämföras med en hund då då`? Det har väl konstaterats att även människan har ett vomeronasalorgan och därför kan uppfatta feromoner? Fast vi är långt ifrån så avancerade i luktorganen som hundar (eller katter, eller hästar, eller andra djur som brukar flema tydligt)
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 21:55
|
Medlem
Antal inlägg: 509
Medlem nr: 6 855

|
CITAT (Smuttan @ 21-09-2006, 01:31) Nu ska jag bara ställa en enkel fråga:
Har DU/NI upplevt då ni kommer till en plats ni aldrig tidigare vart på att ni känner igen platsen?
Har DU/NI gjort saker som ni med säkerhet vet ni inte gjort förut?
*Ett exempel: du gör en sak idag, du hajjar till och vet att detta har du gjort förut.....fast du vet att du ALDRIG gjort det tidigare.* Jag brukar kalla det där för att en hjärncell dör.  Den måste överföra sin information, och därför upplever man saker igen. Det är ju naturligtvis bara en flumförklaring, och Gossen Ruda har skrivit en mer vetenskaplig högre upp. Om jag tror på andar: Ja, helt klart. Både på gott och ont visserligen. När jag var yngre ville jag alltid att det skulle hända just mig något, men har efterhand accepterat att jag tydligen inte är speciellt mottaglig för "andevibbar". Men, för 4 år sedan dog min farfar (jag var då 13), och det roliga är att vi aldrig har stått varandra speciellt nära. Han var en butter och hård gubbe, och jag var en liten flicka. Nu råkade det dock bli så att jag var den sista som talade med honom när han var vid liv. Han ringde en morgon när jag var ensam vaken och var alldeles andfådd och bad att få prata med någon av mina föräldrar. Jag förstod väl inte stundens allvar utan påpekade att de sov. Men farfar tjatade, så jag gick för att hämta mina föräldrar, men när de väl kom till telefonen (jag stressade dem inte direkt) var det ingen där. Farmor ringde ambulansen eftersom farfar hade trillat ihop, men när de kom hade redan hjärtat stannat, och gick inte att få igång. Jag förstod aldrig att det var något fel på farfar, och hann gå till skolbussen innan någon där hemma fick reda på det också. Men när bussen åkte förbi hans och farmors hus och ambulansen stod utanför föll bitarna på plats. Självklart fick jag dåligt samvete, inte för att han hade dött utan för att jag kanske hade hindrat honom från att prata med sin son för sista gången i livet. För att komma till saken utan att det blir för långt; farfar är här ibland och hittar på hyss.. jag väljer att tro att han vill berätta för mig att han faktiskt tycker/tyckte om mig, bara det att han hade svårt att visa det när han levde. Det är sällan jag plötsligt känner att NU, nu är farfar här, utan det händer oftast saker. Datorn brukar sättas igång av sig själv. Även skärmen tänds och lyser alltid i någon skarp färg, olika varje gång. En grind som farfar har gjort (han var snickare) öppnas jämt och ständigt trots att jag haspar den. Det läskigaste och mest konkreta var när jag stod i badrummet och såg i spegeln att det föll vitt damm från taket precis bakom mig. Jag vänder mig om, och det faller inget, men när jag stryker med fingret på badkarskanten ligger det ett tunt lager vitt mjöl på den. Nästa morgon var det borta, fast jag aldrig torkade bort det. Allting händer alltid på natten, och i 90% av fallen när jag är ensam vaken. Antar att jag är mer mottaglig för spökerier då. Jag har bett farfar att dra ner på det, för även om det inte är hemska saker som händer, skrämmer det mig. Nu har det inte hänt något på hela sommaren, fast nog känns det som att han läser över axeln på mig nu så jag gillar egentligen inte att skriva sånt här.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 05:58
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
CITAT (Smuttan @ 20-09-2006, 23:40) Alla har ett sjätte sinne men alla kan inte använda sig av det då det inte är menat att alla inte SKA använda det. Man är kallad att födas med ett utvecklat sjätte sinnet och då tar man plats i den livmoder som passar för just dennes kall här i livet.
Det är väldans svårt att skriva om just detta ämne så att även de som inte tror kan förstå vad det är man babblar om. Visst har alla ett sjätte sinne... MINST!! forskare räknar numera balans till sinnena. Men jag antar att det är något "övernaturligt" sinne du menar?? Tacksam för ett utlägg om detta. "Dejavu" som tidigare nämnts, har jag hört en annan förklaring på: Att hjärnan (minnet) inte ALLTID är så snabb som man tror: Sinnet (oftast ögat) "SER" en sak- registrerar i hjärnan- efter någon millisekund (iallafall mycket kort tid) när synapserna och dopaminerna har gjort sitt, "kommer hjärnan ihåg": Detta (synintrycket) kommer jag inte ihåg... MEN jag har ändå varit med om detta tidigare... (tiondelens av sekunder innan) En MYCKET vanlig förklaring av DRÖMFORKARE, till att folk ser spöken (även mitt på dagen) är att hjärnan hamnar i ett mellanläge mellan vaken och sömn. Då klarar inte hjärnan av att skilja på dröm och verklighet. Det finns en mängd studier av just detta. Speciellt folk som jobbar oregelbundna tider (skift) "drabbas" av detta. OCH detta kan och HAR ställt till med trafikolyckor inom såväl landsvägstrafiken som järnvägstrafiken. Givetvis förklarar inte detta ALLT, men om vi kan sålla bort 95% så är väl mycket vunnet? ha en skön brittsommarhelg!! b
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|