Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mycket positivt överraskad!
          Posse
          Inlägg 10-06-2003, 19:29
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Jag har funderat mycket på en sak om digitalkameror - det står om dem ofta något i den här stilen:
          "Kameran är skjutklar på ca 1s....", men i själva verket tycks det vara en mängd inställningar som kan göras på elektronisk väg. Är kamerorna faktiskt så minnesgoda att man i förväg kan knappa in inställningar om önskad upplösning m.m., m.m. och sedan timmar, kanske dagar senare plötsligt rycka upp den ur t.ex. fickan och "skjuta" med endast någon sekunds varsel? unsure.gif

Mitt intryck annars är att man måste på med glasögonen eller fram med förstoringsglas (och solparasoll?) och traggla sig igenom en hel massa knepiga menyer och inställningar som presenteras på en pytteliten bildskärm. unsure.gif

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 10-06-2003, 21:30
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

"skjutklar på 1s"
          Det vet jag inte, men inte tar det längre tid att "skjuta" med min digitala kamera än med en vanlig 35 mm systemkamera.

"tycks det vara en mängd inställningar som kan göras på elektronisk väg"
          Precis som med många 35 mm systemkameror. Men du kan naturligtvis köra i autoläge, precis som med vilken annan kamera som helst.

"Är kamerorna faktiskt så minnesgoda att man i förväg kan knappa in inställningar"
          Alla inställningar lagras och finns kvar, t.o.m. efter att batteriet laddats ur eller att man bytt batteri. Inställningar sparas normalt i s.k. EEPROM, ett minne som behåller innehållet även utan spänning.

"Mitt intryck annars är att man måste på med glasögonen eller fram med förstoringsglas (och solparasoll?) och traggla sig igenom en hel massa knepiga menyer och inställningar som presenteras på en pytteliten bildskärm"
          Om man vill kan man det, men det är inget krav. Och det är betydligt svårare att läsa siffrorna på sitt digitala armbandsur. Solljus kan dock vara ett problem, men vadå?

"Driftskostnaderna måste ju också räknas in"
          Javisst, men å andra sidan är kostnaden för den extra strömförbrukningen försvinnande liten i jämförelse med kostnaden för framkallning och kopiering av 35 mm film. Reservbatterier kan däremot kosta en slant om det inte är standardceller, men det börjar dyka upp alternativ till originalbatterier nu som ligger på ca halva priset mot tillverkarens originalfabrikat. Om nu strömförbukningen kan anses vara ett problem så är det kapaciteten i batteriet som oftast är för låg. Men det är ju lösbart som många påpekat.

Digitalt eller inte är mer en fråga om vilket behov man har idag, anser jag. Tar man bilder för att publicera på webben så är digitalkameran ett givet alternativ. Planerar man att dra upp jättekopior på papper så är emulsionsfilm lika given. Sedan finns alla möjliga behov däremellan som ibland avgör åt ena eller andra hållet. Men helt klart är att digitala kameror bara blir bättre o bättre och är idag fullt jämförbara med 35 mm kameror på många områden.

Det var många som också var tveksamma och negativa till GSM-telefoner när de började komma. Hur många idag har inte en GSM-telefon? Samma argument mot fördes på den tiden också. Och utvecklingen kommer gå åt samma håll med digitalkamerorna.

Citera
          yla
          Inlägg 11-06-2003, 00:27
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

hej hopp nu har jag läst den här diskussionen o jag säger bara
          jag älskar min digitala kamera
          jag har den tillomed med mej i drömmarna nuförtiden laugh.gif biggrin.gif
          olympus c-120 me 2.0 megapixel o visst ska det ställas in en hel del men man lär sej en bit i taget o ibörjan körde jag bara med auto men jag har lärt mej en liten grej i taget jag har 4 såna där vanliga små runda batterier som jag har laddare till o har aldrig blivit utan ström
          o framkallat en del bilder via fotolabo o jag är helnöjd
          dessutom så kan man ju kassera dåliga bilder o exprimentera precis hur mycket som helst

ja så kan man ju lägga in bilder här samma dag man tog dom
          jag vill inte vara utan min digitala kamera laugh.gif smile.gif tongue.gif rolleyes.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 04:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon