En grannes katt fick oplanerat ungar i somras. Vi lovade hjälpa till med att ta hand om en. Det blev fyra ungar. Jag proppsade på att de skulle få finnas kvar hos mamma i 12 veckor. Läst att det är bäst så. Och att vi hade första tjing. På så sätt kunde alla få finnas kvar hos mamma tänkte jag. Hela gården avsåg också hjälpa till att finna hem till övriga. (Husse är lite knepig. Ingen får komma in i lgh. Och vi får därmed inte heller möjlighet att kolla kön. En unge fick jag tag på och såg att det är en pojke fast husse "vet" att det är en tjej. Vi ville ta en hona eftersom vi vet de är dyrare och svårare med kastrering.) Idag fick jag veta att vad vi tror är en kattjej givits bort till okänd bekants bekant. Husse vet inte ens var nya ägaren bor. Och att vi bör ta hem "vår" kattunge så fort som möjligt. Så jag ska hämta en på fredag. Annars vet jag ju inte vad som sker. Tror/hoppas att det är en tjej.
Husse påstår att ungarna är 11 veckor. Möjligt. Eller 10. Antagligen ingen katastrof vad gäller åldern? Och katten får det bra hos oss.
Vad jag undrar är. a) Granne/husse har lovat att låta kastrera mammakatten efter detta (det har han vägrat tidigare) - vi grannar hjälper till med betalning och annat. Hur lång tid bör det gå efter födsel/amning? Mammakatten är ung och mycket mycket liten, smal och spenslig.
c) Det blir åtminstone en kattunge kvar (husse vill behålla en som han tror är grabb). Väldigt söt, livlig och glad svart-vit pojke ("Lina" från början, men alltså högst troligen en "Linus"). Ca 10-11 v i dagsläget alltså. Bor i Göteborg. Ngn intresserad? Jag kan försöka ta foto och lägga ut. Alla här i grannskapet som är kattälskare har redan katt. Eller är allergiska.
Eva
|