Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Spinn, P+? Ardap? Rovkvalster?
          lovika
          Inlägg 28-09-2006, 14:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 8 509

Suck. Upptäckte precis spinnkvalster på ett par krukväxter (gardenia och hibiskus). Trots täta duschar och försök att höja luftfuktigheten kring växterna. Det kan vara presentgardenian som är boven, men jag har granskat den noga med lupp sedan jag fick den för två veckor sedan och har inte sett något lurt förrän idag. Så nu är väl frågan vilken utrotningsmetod jag ska välja:

Provado plus, Ardap eller rovkvalster?

Jag råkar ha Provado + hemma (och Florina för den delen), men tycker att det har funkat sådär tidigare. Det är svårt att få full täckning på täta, buskiga växter som de här och samtidigt hålla avståndet på 30 cm (för att undvika köldskador). Dessutom far många växter illa av det har jag märkt. Känns särskilt trist med gardenian som är full av knoppar som precis har börjat slå ut.

Så jag funderar på att prova rovkvalster. Problemet är bara att växterna har provadopinnar i jorden sedan 2-4 veckor tillbaka. Det kan väl inte vara så nyttigt för rovkvalstren?

Ett alternativ kunde vara att behandla med P+ nu, eftersom det finns till hands, och sedan vänta tills gifterna gått ur systemet och då skaffa rovkvalster. Men hur länge behöver jag vänta då?

Om man nu ändå ska ta till gifter så lär ju Ardap vara effektivt. Men jag drar mig lite för att köpa det, är det inte VÄLDIGT giftigt? Hur handskas man med det rent praktiskt?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon