Full version: Spinn
lovika
Suck. Upptäckte precis spinnkvalster på ett par krukväxter (gardenia och hibiskus). Trots täta duschar och försök att höja luftfuktigheten kring växterna. Det kan vara presentgardenian som är boven, men jag har granskat den noga med lupp sedan jag fick den för två veckor sedan och har inte sett något lurt förrän idag. Så nu är väl frågan vilken utrotningsmetod jag ska välja:

Provado plus, Ardap eller rovkvalster?

Jag råkar ha Provado + hemma (och Florina för den delen), men tycker att det har funkat sådär tidigare. Det är svårt att få full täckning på täta, buskiga växter som de här och samtidigt hålla avståndet på 30 cm (för att undvika köldskador). Dessutom far många växter illa av det har jag märkt. Känns särskilt trist med gardenian som är full av knoppar som precis har börjat slå ut.

Så jag funderar på att prova rovkvalster. Problemet är bara att växterna har provadopinnar i jorden sedan 2-4 veckor tillbaka. Det kan väl inte vara så nyttigt för rovkvalstren?

Ett alternativ kunde vara att behandla med P+ nu, eftersom det finns till hands, och sedan vänta tills gifterna gått ur systemet och då skaffa rovkvalster. Men hur länge behöver jag vänta då?

Om man nu ändå ska ta till gifter så lär ju Ardap vara effektivt. Men jag drar mig lite för att köpa det, är det inte VÄLDIGT giftigt? Hur handskas man med det rent praktiskt?
Bitta98
Det är inga problem att sätta in rovkvalster efersom de inte suger växtsaft utan livnär sig på spinnet. När spinnet är borta dör kvalstren.
lovika
Aha, det var bra att veta.

Men nu läste jag i ett gammalt inlägg om ett annat medel som var en nyhet för mig: Spidermite Control.

Så nu blev jag ännu mer villrådig. Vad ska man välja?
Bitta98
spider mite har jag provat och det var ett dundermedel använde det till växthuset. Hade ett jätte angrepp av spinn där i somras, var bortrest ett tag och när jag kom hem hade allt spinn. Använde spidermite som "knock-down" sedan satte jag ut rovkvalster, de har gjort ett bra jobb de små liven spinnet är borta.
Susanna
Men hur får man tag på rovkvalster?
lovika
Här till exempel:

www.nyttodjur.se
Bitta98
och här www.econova.se
Åsa, mälardalen zon 2
Det som kan vara problemet med rovkvalster är att de måste ha det varmt och fuktigt för att de ska arbeta bra så har man torr luft inomhus (vilket man brukar ha) så kan man behöva bygga upp något med plast eller liknande så man kan höja upp luftfuktigheten runt växterna så att rovkvalstren trivs.
Bitta98
Funkar lika bra med en sprayflaska för att höja fuktigheten. Spraya bara plantorna ett par ggr om dagen.
Åsa, mälardalen zon 2
En duschflaska några gånger per dag räcker inte det ska vara riktigt hög luftfuktighet hela tiden lite á la risk att tapeterna börjar rulla ner från väggen. Det ska vara över 65% luftfuktighet, de jobbar som bäst när det är 85% luftfuktighet så ju högre luftfuktighet deso bättre. Är det för torrt söker de skydd någonstans där det är fuktigt ex. längst ner på växterna nära jorden och vilar och söker då ingen föda.
lovika
Ajdå.
Då får man alltså ordna något tillfälligt arrangemang för växterna typ terrarium/akvarium m fuktiga lecakulor på bottnen? Det kan jag iofs fixa. Men risken är ju att spinnen kvickt kommer tillbaka så fort de hamnar i fönstret igen. Min tanke var dessutom att sätta ut lite rovkvalster hos alla krukväxter förebyggande, för att undvika att spinnet sprider sig.
Men det är kanske inte lönt då.
Bitta98
Det har funkat för mig inomhus med kvalstren. Citat produktfakatablad "Spinnkvalstren gynnas av en hög luftfuktighet 70%. Resultatet förbättras påtagligt om man duschar plantorna försiktigt med vatten. Observera att rovkvalstren är mest effektiva över 18 grader"
Susanna
Tack för länkarna till rovkvalster!
Katti med torpet
Är det så att det inte är någon idé att skaffa rovkvalster till ett övervintringsväxthus där man håller 5-10 grader?

Om jag förstår Åsa rätt så är optimala temperaturen runt 18 grader.
Störst problem med spinn har jag dock på vintern och då går det ju inte att hålla så varmt. Är det någon som vet om det är idé att försöka ändå?
Bitta98
Har du bara 5-10 grader är det inte någon större ide med rovkvalster eftersom de slutar att äta vid låga tempraturer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon