Certifierad Trygg e-handel
✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
      ✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Behöver råd!, om småbarn och sömn...
          netaave
          Inlägg 29-09-2006, 15:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Ditt barn är så litet än så spjälsängen känns säkert stor och otrygg. Det är egentligen bättre att ha en korg eller vagga innan man börjar med spjälsäng.
          Har man nu inte den möjligheten så kan man, om man vill att barnet ska sova i sängen, lägga barnet antingen på rygg eller lite på sida, rulla ett eller två badlakan från långsidan och lägga i en båge runt barnets kropp, sen lägga en mjuk filt lite löst på så den ligger mjukt mot barnets nacke och hals. Då får man en ombonad miljö i sängen som anpassats efter barnets storlek.
          Jag har praktiserat det på mina alla 3 och båda barnbarnen, och det funkar. Gjorde även så i vagga och vagn från början.

--------------------

Citera
          Stussi
          Inlägg 29-09-2006, 15:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 626
          Medlem nr: 8 383

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-09-2006, 15:52)
          Nåt som jag kommer att göra annorlunda med nästa barn är dock att inte amma till sömns, det har jag lärt mig att det blir jobbigt. Men det lät inte som att du gjorde det? Enda sättet att få min dotter att somna var att ge henne bröstet oc då blev det så att hon vande sig vid att somna med bröstet i munnen. Det är inte så bra. wub.gif

Jo, jag har ammat/ammar honom till sömns. unsure.gif Han har alltid somnat efter att han ätit så det har liksom bara blivit så. Fast nu när han åt för en stund sedan så vaknade han när jag skulle lägga honom i vagnen men då fick han nappen och då somnade han igen. Om han inte somnar när han äter så har vi burit honom i bärselen tills han somnat. Vi har inte lyckats få honom att somna själv genom att bara lägga honom i sängen/vagnen. Förutom alldeles nyss men det var kanske bara för att han var så dåsig efter amningen.

Visst är bärselen en underbar uppfinning? wub.gif Det är jättemysigt att kunna ha honom med mig överallt, när jag donar hemma och så. Idag var han med mig ute och plockade in dom sista tomaterna! laugh.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 29-09-2006, 15:47
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Caroline vande sig vid att bröstet skulle vara i munnen och när hon vaknade och det inte var det, så skrek hon. Jag låg ner och ammade också. Nästan alla bebisar somnar väl iofs vid bröstet men det är nog bara en fördel om de vaknar till lite när man lägger ner dem, så de inte tror att bröstet ska sitta i munnen jämt. biggrin.gif

Citera
          Stussi
          Inlägg 29-09-2006, 15:50
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (netaave @ 29-09-2006, 16:20)
          Ditt barn är så litet än så spjälsängen känns säkert stor och otrygg. Det är egentligen bättre att ha en korg eller vagga innan man börjar med spjälsäng.
          Har man nu inte den möjligheten så kan man, om man vill att barnet ska sova i sängen, lägga barnet antingen på rygg eller lite på sida, rulla ett eller två badlakan från långsidan och lägga i en båge runt barnets kropp, sen lägga en mjuk filt lite löst på så den ligger mjukt mot barnets nacke och hals. Då får man en ombonad miljö i sängen som anpassats efter barnets storlek.
          Jag har praktiserat det på mina alla 3 och båda barnbarnen, och det funkar. Gjorde även så i vagga och vagn från början.

Nä, spjälsängen har nog inte känts vidare mysig för honom. Vi provade att lägga honom lite på sidan i vagnen nu efter att han ätit och bäddade in honom ordentligt, och än så länge så sover han!

I kväll efter badet och kvällsmålet när vi lägger honom i sin spjälsäng ska vi prova att rulla badlakan så som du beskrev och göra det riktigt "trångt" och mysigt i sängen så får vi se om han vill sova en liten stund själv.

Citera
          Stussi
          Inlägg 29-09-2006, 15:55
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-09-2006, 16:47)
          Caroline vande sig vid att bröstet skulle vara i munnen och när hon vaknade och det inte var det, så skrek hon. Jag låg ner och ammade också. Nästan alla bebisar somnar väl iofs vid bröstet men det är nog bara en fördel om de vaknar till lite när man lägger ner dem, så de inte tror att bröstet ska sitta i munnen jämt. biggrin.gif

Jo, det är sant! laugh.gif Det är kanske därför Niklas inte vill somna om när han har vaknat till när vi har lagt honom för att han har vant sig att ha bröstet i munnen när han sover!

Citera
          Också Ofelia
          Inlägg 29-09-2006, 16:59
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 7 750

Min första tanke(har fyra halvstora och stora barn) är att krakern är hungrig. Hur mycket mat en liten behöver varierar ju allteftersom de växer och säger till så bra själva laugh.gif när det är dags att öka "given".

Citera
          Stussi
          Inlägg 29-09-2006, 17:13
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Också Ofelia @ 29-09-2006, 17:59)
          Min första tanke(har fyra halvstora och stora barn) är att krakern är hungrig. Hur mycket mat en liten behöver varierar ju allteftersom de växer och säger till så bra själva laugh.gif när det är dags att öka "given".

Nja, jag tror inte att det är det. Han har börjat på att äta oftare och längre nu. Oftast så går det inte mer än två timmar mellan målen nu, speciellt på nätterna.

Fast det kan ju vara så att han inte får i sig tillräckligt ändå, att inte jag "producerar" tillräckligt längre. Vi ska till BVC nästa fredag och väga och mäta så får vi se om han har gått upp i vikt som han ska då.

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 29-09-2006, 18:26
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

Ack ja. Jag vet vilka bekymmer man hade med "ettan", honom fick jag lära mig att diska med en hand med, för han vägrade att ligga för sig själv så länge han var vaken. Sen kom tvåan och då hade man helt enkelt inte tid, och det gick bra det också. Och trean, som är en sladd, kanske beror det på att jag var mycket mer avslappnad då men han har liksom alltid bara hängt med och fasen vet om inte han är den mest frigående av dom alla. Det här var visst inte så mycket svar till dig märker jag men vad du än gör så tror jag nog att det blir bra, lita på dig själv!

Citera
          Björken
          Inlägg 29-09-2006, 19:25
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Kan bara hålla med alla andra här att tryggheten att veta att någon bryr sig om mig när jag är ledsen är så viktig för hela livet framöver så låt inga "proffsmammor" Anna Wahlgren styra dina tankar.

Har själv fyra barn idag vuxna trygga självständiga individer och sex barnbarn som alla har "skämts" bort genom att vi vuxna funnits där när de varit ledsna vare sig det varit i sängen eller någon annanstans.

Min filosofi har alltid varit att jag har bara barnen till låns några år, och de åren ska jag minsann finnas där för dem i ur och skur. biggrin.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 29-09-2006, 21:20
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (netaave @ 29-09-2006, 16:20)

Ja, väldigt små barn vill ha det trångt, likt som i magen.
          Man kan ju bädda med filtar och kuddar runt i spjällsängen, för det är ganska kort tid.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Stussi
          Inlägg 30-09-2006, 07:14
          Länk hit: #31

Medlem

Igår kväll provade vi att bädda upp spjälsängen med filtar och så + att vi lade honom lite på sidan = det fungerade jättebra! Han sov från halv 8 tills vi gick och lade oss strax före 10, då vaknade han och åt sedan sov han med oss resten av natten. wub.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 30-09-2006, 12:43
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Stussi @ 30-09-2006, 08:14)
          Igår kväll provade vi att bädda upp spjälsängen med filtar och så + att vi lade honom lite på sidan = det fungerade jättebra! Han sov från halv 8 tills vi gick och lade oss strax före 10, då vaknade han och åt sedan sov han med oss resten av natten. wub.gif

Så små barn kan ha lite omogen magmun, då kan det kännas bättre att ligga på sida.
          Härligt att han sov så mycket hoppas det fortsätter så mamma och pappa kan få lite egentid också.

--------------------

Citera
          Stussi
          Inlägg 30-09-2006, 14:46
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (netaave @ 30-09-2006, 13:43)
          Så små barn kan ha lite omogen magmun, då kan det kännas bättre att ligga på sida.
          Härligt att han sov så mycket hoppas det fortsätter så mamma och pappa kan få lite egentid också.

Ja, jag tycker att den där tiden på kvällarna är viktig för oss.
          Att bara jag och min man kan vara tillsammans och mysa och ha lite egentid.

Citera
          Margaretha
          Inlägg 06-10-2006, 07:00
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Har själv haft ett kolikbarn - och då gäller inga "regler"- och en som hade en oro i kroppen just på kvällarna. Han fick inte ro helt enkelt. Det räckte ungefär lika länge som tremånaderskolik, så jag tror att han hade en släng av det utan att ha så mycket knip så att han blev ledsen.

Vi vaggade både i famnen och i vagnen under den perioden, han fick ligga i sängen och "buffas" rytmiskt à la Anna Wahlgren o.s.v., men den perioden blev inte lång, några månader. Sedan blev han väldigt lugn och kunde ligga länge i sängen och bara mysa innan han somnade.

Man kan tyvärr inte alltid räkna med att kunna programmera barnen för att mamma och pappa ska ha kvällarna för sig själva. Det bara är så. Njut av den lille tillsammans i stället och se det som en period i livet med varandra. Det kommer många olika slags perioder. Sånt är livet med barn helt enkelt!
          Lycka till! wub.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-10-2026, 11:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon