Hej!
Vill förklara lite till..

Rabatten jag grävt upp var helt igenväxt. Eftersom ingen rabattkant fanns hade gräs och ogräs vuxit in. (Ingen har tagit hand om trädgården de senaste 10 åren eller mer.)
Kirskålen tror jag spridit sig ut från rabatten till omkringliggande områden. Jag tror nämligen att föregående ägare någon gång jordförbättrat med kompostjord full med kirskålsfrön.
Så jag hade tänkt ha någon slags rotspärr runt om så det blir ett mindre område att trötta ut. Och senare kanske anlägga gräsmatta runtomkring som kan konkurrera ut kirskålen.
Rotspärren från Söderläge var ju asfaltspapp! Det var något sånt jag hade tänkt men det där kanske var något som var framtaget speciellt för ändamålet.. Jag hade tänkt takpapp. Får kolla runt lite.
Och Ewa, det var precis så jag hade tänkt göra med markväven och barken. Men jag tror det är en dum idé nu faktiskt. Tror det bara funkar mot fröogräs..
Funderar nu på om det bästa inte är att gräva bort all jord och lägga som ett "badkar" av markduk som jag fyller med ny jord. Då kan det ju omöjligt sprida sig in igen hur djupa rötter det än är. Om det är en bra idé hur djupt ner ska jag gräva?