Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > när börjar barn prata
          fruberglund
          Inlägg 03-10-2006, 07:52
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Tycker det är svårt att säga när de verkligen pratar. Isak säger mamma, pappa och tack, tack och blir 10 månader idag. Det är först nu jag tycker att han verkligen säger mamma även fast han sagt ma-ma i flera månader. Men det kanske ni räknar som att han säger mamma eller är det först när det är riktigt sammanhängande? Jag räknar det från nu i alla fall för innan tycker jag det mer varit "ordlära" ma-ma, pa-pa, ta-ta osv tycker inte jag är riktiga ord.

Som sagt är det ju väldigt olika, barn är ju lika olika som vi vuxna är. Vissa lär sig fort och andra mer långsamt, vissa är mer teoretiska och vissa mer praktiskt lagda.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Slisan
          Inlägg 03-10-2006, 08:06
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 8 578

CITAT (netaave @ 30-09-2006, 16:28)
          Det kan också bero på hur mycket omgivningen pratar med barnen. Om man pratar "babyspråk" försenas talutvecklingen.
          Många barn tar in, lyssnar och lär, och sen pratar dom mycket på en gång.
          Andra börjar med enstaka ord, det är så olika.
          Jag har varit med om att skola in en 2-åring som inte pratat alls, men när han kom i en barngrupp kom språket direkt, han var nog en sådan som tog in.
          Enstaka ord som mamma, pappa, lampa o.s.v. är nog vanligt att de kommer mellan 7 mån-1,5 år. Så stor skillnad är det och ändå "normalt"

Vad jag vet så är det en efterhängsen myt att om man talar babyspråk med barnet blir det senare i sin talutveckling. Senast jag hörde att det var en myt var på ett föräldramöte på dagis då vi hade en talpedagog som föreläste.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 10:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon