Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Han FÖRFALSKADE namnteckning, vad nu?
          askar
          Inlägg 08-10-2006, 12:04
          Länk hit: #21

Gäster

Mottagningsbevis är det man hämtar ut
          rekommenderade och värdeförsändelser med....
          inte ett vanligt paketkvitto.

Citera
          sudden
          Inlägg 08-10-2006, 12:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 488
          Medlem nr: 8 535

CITAT (askar @ 08-10-2006, 13:04)

men oavsett så har han ju förfalskat hennes namnteckning för att hämta ut något som hon betalat.
          som sagt - tänk om han gör det på några andra papper...

Citera
          askar
          Inlägg 08-10-2006, 12:18
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (sudden @ 08-10-2006, 13:10)
          CITAT (askar @ 08-10-2006, 13:04)

men oavsett så har han ju förfalskat hennes namnteckning för att hämta ut något som hon betalat.
          som sagt - tänk om han gör det på några andra papper...

Kanske dom har brukat hämta ut varandras/gemensamma paket
          och just därför kassörskan lämnade ut...
          fast det får hon ju ändå inte göra.

Eftersom jag inte känner någon av parterna så är det omöjligt
          att sia om han komer att skriva under med hennes namn på
          andra papper.... men så värst troligt är det väl ändå inte. unsure.gif

Kan tillägga att maken och jag kan kvittera och
          hämta ut varandras försändelser utan att visa leg
          eller fullmakt.
          Det beror på att personalen känner oss och
          vet att vi brukar göra så. smile.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 08-10-2006, 13:05
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (sudden @ 08-10-2006, 12:49)
          CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 09:48)
          Rent juridiskt sett tror jag inte det är frågan om urkundsförfalskning i det här fallet. Som urkund räknas, protokoll, kontrakt, skuldebrev, legitimationshandlingar och mottagningsbevis, inte en vanlig paketavi.
          Körkort , pass och andra officielt registrerade handlingar räknas också som urkund.
          Tror inte ens det betydligt lindrigare brottet urkundsförvanskning är tillämpligt i det här fallet.
          Birgit Ek
          P.s Sen togs väl pengarna om jag förstått det rätt från ett gemensamt konto och då kan det ju inte heller bli frågan om bedrägeri.D.s

urkundsförfalskning är när man förfalskar någons namnteckning och använder det för att hämta ut saker - oavsett det gällr pengar eller post.
          och en avi räknas väl som mottagningsbevis om jag inte tar fel..

Strikt juridiskt är inte urkundsförfalskning samma sak som att förfalska någons namnteckning, det senare kan möjligen klassas som bedrägeri.
          Eftersom personen i det här fallet inte tillskansade sig någon annans egendom utan betalade med pengar från ett gemensamt konto är det väl tveksamt om det är bedrägeri. Naturligtvis inte särskilk snyggt gjort och säkert inte helt lagligt att förfalska sambons namnteckning men säkerligen inte tillräkligt grovt för att bli fälld för.
          Nej en vanlig paket/postavi är inte samma sak som mottagningsbevis.
          Birgit Ek

Citera
          AvalonC
          Inlägg 08-10-2006, 13:13
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 5 121

Förlåt, jag var nog lite otydlig i vissa ämnen. (förlåt)

På avin stod det: Får ENDAST hämtas ut mot uppvisandet av legitimation från BÅDE mottagaren och budet.
          (så där tabbade ju sig affären)

Kontot som hon betalade ifrån står ENBART på henne, men de betalar gemensamma räkningar därifrån.

Hon har i alla fall polisanmält det, men de sa att hon behövde inte polisanmäla butiken för den ingår i utredningen automatiskt.

--------------------
          Marleen: -----> Black_lady17@hotmail.com

user posted image

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 08-10-2006, 15:27
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

En kompis till min dotter när hon var i tonåren stal 2 st utbetalningsavier som stod i mitt namn och gick till posten och förfalskade mitt namn och skrev under med sitt namn som bud.
          Vi polisanmälde detta att de var stulna och att vi misstänkte en viss person, sedan var jag till postkontoret och fick kopia på avierna för att kontrollera min skrivstil.
          Postkassörskan borde inte ha lämnat ut utan att hon som hämtade pengarna skulle haft fullmakt från mig eller mitt leg och även leg till dig själv.
          Så i detta fallet skulle det har blivt kassörskan som hade blivit återbetalningsskyldig till mig men nu fick jag tillbaka pengarna av hon som tog dem via hennes mamma som hade fattat misstanke om varför hon hade så mycket pengar ( drygt 2000,00) och dotterna kunde inte låta bli utan talade om att hon hade tagit dem från mig.
          Polisamälan tog jag tillbaka så jag vet inte vad det skulle ha blivit om jag inte hade gjort det men mamman bad på sina bara knän att jag skulle det och då gjorde jag det eftersom jag fick tillbaka alla pengarna.
          I detta fallet så borde den som lämnat ut paketet ersätta åtminstone halva beloppet till AvalonC´s kompis så hon kan köpa sina cigg. De har gjort fel när de lämnade ut varorna trots att de är bekanta. De måste förvissa sig om att det är de personerna som får paketet är samma som de som skrivit på.
          Så lämna avin till polisen nu när det är anmält och visa upp hennes rätta namnteckning som hon har på sitt leg. så ser de ju om det skiljer sig och då tar de nog ett snack med killen men det blir nog inga följder för det eftersom det inte är en stor grej. Men som sagt man måste ju se upp att han inte gör det med mera saker som kommer i hennes namn. Se till att allt som kan komma i hennes namn flyttar till annan adress och inte till den gemensamma som de förmodligen har kvar ännu. Typ utbetalningar m.m.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          AnitaO
          Inlägg 08-10-2006, 15:35
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (AvalonC @ 08-10-2006, 14:13)

På avin stod det: Får ENDAST hämtas ut mot uppvisandet av legitimation från BÅDE mottagaren och budet.

Kontot som hon betalade ifrån står ENBART på henne, men de betalar gemensamma räkningar därifrån.

Hon har i alla fall polisanmält det, men de sa att hon behövde inte polisanmäla butiken för den ingår i utredningen automatiskt.

Frågade tidigare i tråden om det är skattade och lagliga cigaretter man beställer via postorder?
          Om inte, så kanske hon inte har så mycket att tjäna på en polisanmälan?

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 08-10-2006, 18:45
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (AnitaGg @ 08-10-2006, 16:35)

Frågade tidigare i tråden om det är skattade och lagliga cigaretter man beställer via postorder?
          Om inte, så kanske hon inte har så mycket att tjäna på en polisanmälan?

Ja, det kan man ju undra ... Kanske kan jämföras med att beställa alkohol via internet (som inte har beslagtagits av tullen) wink.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 08-10-2006, 19:12
          Länk hit: #29

Gäster

Jaha, och hur trevligt är det för parets barn? Mamma polisanmäler pappa för tre limpor cigaretters skull. Även om barnen kanske är små nu så lär de så småningom få veta..... Kanske borde Din vännina tänkt till lite. Lite Ricky Lake-stuk över hela historien
          Birgit Ek

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-10-2006, 09:38
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 20:12)

Jaha, och hur trevligt är det för parets barn? Mamma polisanmäler pappa för tre limpor cigaretters skull. Även om barnen kanske är små nu så lär de så småningom få veta..... Kanske borde Din vännina tänkt till lite. Lite Ricky Lake-stuk över hela historien
          Birgit Ek

Det finns två saker jag inte skulle acceptera av någon, oavsett vem det är.

Det ena är att någon skulle slå mig. Det hade straffat sig.

Det andra är att någon skulle förfalska min namnteckning. Det skulle ta hus i helvete.

För mig är min namnteckning något viktigt. Jag skulle aldrig sätta min namnteckning under något som inte var rätt och riktigt. Heder och samvete spelar stor roll för mig som person och det jag skriver under skall var korrekt. Därför är det en självklarhet att det är endast jag själv som skall använda mig av min egen namnteckning. Min namnteckning oavsett vad den används till är min, bara min och ingen annans.

Bara tanken att en annan person skulle använda sig av mitt namn på ett obehörigt sätt får mig att se rött.

Det är inte värdet av tre limpor cigaretter det handlar om . Det är hur man använder sig av någon annas identitet som jag tycker är upprörande.
          Säkerligen finns det andra som inte tycker som jag gör.

Men skulle någon ens försöka använda sig av min namnteckning, som sagt..... hus i helvete skulle vara en västanfläkt.

Citera
          CurlySue
          Inlägg 09-10-2006, 10:08
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 6 885

Polisanmäl sambon genast!
          Detta är urkundsförfalskning och ger allt från böter till fängelse!!

--------------------
          Kram
          Miss Curly Sue

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 11:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon