| |
|
  |
Idrottsrörelsen, vad händer nu? |
|
|
|
|
09-10-2006, 19:30
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Varför läser du inte vad jag skriver? JAG HAR INGA ÅSIKTER OM KAMPSPORTER. Det är boxningen jag är emot och om du anser att det är försvarligt att en så stor procent får allvarliga hjärnskador och många dör, inte av olyckor utan direkt pga sporten, avslutar jag min närvaro här. Jag begriper mig inte på dig.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 19:46
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Du gör en åtskillnad som inte finns.
För att kompletera statistiken ovan, eftersom du frågade tidigare: Den totala skadefrekvensen oavsett typ av skada är enligt tillgänglig statistik från Folksam under åren 1986 - 1990 i många fall högre inom andra idrotter än kampidrotterna.
Förmynderi har aldrig varit en bra idé, är det inte upp till varje enskild individ att välja om de vill riskera att vara en av de tio på hundra som drabbas? De som tävlar är fullständigt medvetna om vad de ger sig in på, som Bräck när han fortfarande körde. Fast nu ger de sig av till Åland, Hollan eller Tyskland för att göra karriär och Sverige har ingen chans att reglera sporten eller stödja sina idrottare.
Ingen är tvingad att ställa upp och ingen är tvingad att titta på.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 19:55
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2006, 21:17) Vet inte riktigt hur du menar. Jag skiljer mellan boxning och kampsporter. Om det senare har jag inga större åsikter, mer än att många oskyldiga medborgare blir skadade och även dödade av karatesparkar och liknande. Jag vet dock att aktiva utövare inte sysslar med sådant. Eller hoppas åtminstone. i media är alla sparkar karatesparkar.. bara för att folk kan sparka högt betyder inte att dom går i en dojo
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 19:57
|

Medlem

|
ps.. kampsort har samma skadestatestik som bowling
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 477
Medlem nr: 8 505

|
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2006, 12:28) Fast skall man vara ärlig så är boxningen den enda "sport" där det går ut på att banka motståndaren medvetslös. Att det händer olyckor i andra sporter är sant men olyckorna är inte huvudsyftet. Andra kampsporter? Tjaa, syftet är detsamma men här håller man tillbaka själva skadandet. Trots allt är grunden att lära sig att tillfoga motståndaren skador. Farligheten är när någon av någon anledning INTE håller tillbaka. Nu känns det som att det behövs en lite större färgpalett. Boxning är boxning och även om jag inte tycker att det är någon speciell kul sport tycker jag att det svenska förbudet mot proffsboxning är larv. Avsikten är visserligen att besegra motståndaren och man kan i kampsportstermer säga att det är en "knock down-sport", det vill säga det är fritt fram att knocka motståndaren. Kampsport är ett samlingsnamn som är ganska olyckligt i det här sammanhanget. Ta Aikido till exempel, det förekommer inte några tävlingar i Aikido eftersom det helt enkelt inte finns några attacker. Det går alltså inte att tävla i det. Man tävlar inte heller i Krav Maga men det är av anledningen att den stilen, när en görs "på riktigt" så att säga, har som avsikt att döda motståndaren och inget annat. Bägge är kampsporter men har egentligen inte ett dugg gemensamt bortsett från att bägge har seriösa och dedikerade utövare. Det är väldigt få kampsporter som är knock down-sporter utan allting handlar om att markera med slag och sparkar. Träffar man för hårt är det poängavdrag eller automatisk förlust beroende på vad man tävlar i. Att bara prata om kampsport är som att slå ihop fotboll, amerikansk fotboll, rugby, pingis och boule, kalla det för "bollsport" och säga att bollsport är förkastligt för att det handlar om att tackla vett och sans ur motståndet (när man egentligen syftar på amerikansk fotboll).
--------------------
It's not the years, honey, it's the mileage.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 19:59
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:01
|

Medlem

|
Egentligen borde man tala om Kampidrott, idrotter som involverar ett visst mått kamp, oavsett om det är Tae Kwon Do, Karate, Boxning eller Judo.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:02
|

Medlem

|
jag tycker man ska kalla det livsstil (men kan man tävla i en livsstil  )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:08
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 09-10-2006, 21:02) jag tycker man ska kalla det livsstil (men kan man tävla i en livsstil  ) Självklart, det är bara att läsa tidningarna för att få de senaste toppresultaten i soffpotatis-SM, kroppsbyggning för inkompetenta (i den mån kroppsbyggande handlar om volymiösa bakdelar, gäddhäng av modellen påslakan plus dopingfallen med impantat här och var) och distriktsmästerskapen i bortförklaringar (jag ska börja banta på måndag eller "jamen, jag var ju full ju").
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:09
|

Medlem

|
CITAT (Fizzgigg @ 09-10-2006, 22:08) CITAT (Rapchic @ 09-10-2006, 21:02) jag tycker man ska kalla det livsstil (men kan man tävla i en livsstil  ) Självklart, det är bara att läsa tidningarna för att få de senaste toppresultaten i soffpotatis-SM, kroppsbyggning för inkompetenta (i den mån kroppsbyggande handlar om volymiösa bakdelar, gäddhäng av modellen påslakan plus dopingfallen med impantat här och var) och distriktsmästerskapen i bortförklaringar (jag ska börja banta på måndag eller "jamen, jag var ju full ju").  "distriktsmästerskapen i bortförklaringar" Jag tror rapchic menade mer sunda och vettiga livsstilar faktiskt, rätta mig om jag har fel
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:10
|

Medlem

|
CITAT (Fizzgigg @ 09-10-2006, 22:08) CITAT (Rapchic @ 09-10-2006, 21:02) jag tycker man ska kalla det livsstil (men kan man tävla i en livsstil  ) Självklart, det är bara att läsa tidningarna för att få de senaste toppresultaten i soffpotatis-SM, kroppsbyggning för inkompetenta (i den mån kroppsbyggande handlar om volymiösa bakdelar, gäddhäng av modellen påslakan plus dopingfallen med impantat här och var) och distriktsmästerskapen i bortförklaringar (jag ska börja banta på måndag eller "jamen, jag var ju full ju").  ok då väljer jag att kalla det livsstil (för det är ju så mkt mer än baraträningen i dojon  )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:11
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 09-10-2006, 22:09) Jag tror rapchic menade mer sunda och vettiga livsstilar faktiskt, rätta mig om jag har fel  för mig ja... men det är ju vad man gör det till
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:12
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 09-10-2006, 22:11) CITAT (LadyG @ 09-10-2006, 22:09) Jag tror rapchic menade mer sunda och vettiga livsstilar faktiskt, rätta mig om jag har fel  för mig ja... men det är ju vad man gör det till Klokt sagt
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:16
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 09-10-2006, 21:09) Sunda och vettiga, du vet väl i sann demokratisk andra vinner majoriteten och det är fler som vräker i sig chips som entusiastiska skördetröskor och ska börja banta på måndag än som spelar korpfotboll.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:19
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 09-10-2006, 21:10) ok då väljer jag att kalla det livsstil (för det är ju så mkt mer än bara träningen i dojon  ) Du har så rätt. Jag tränar inte ju-jutsu för att lära mig slåss utan för att slippa slåss, för att jag mår bra av det (om man bortser från ett och annat blåmärke) och för att det är kul. Och allt det har jag även nytta av utanför träningslokalen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:21
|

Medlem

|
det är därför (vilket många inte fattar) man tränar för att slippa slåss inte för att slå
gossen ruda var är det.... nu kanske du förstår vad vi menar
(tack fizzgigg jag har inte kunnat formulera mig så bra )
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:21
|

Medlem

|
CITAT (Fizzgigg @ 09-10-2006, 22:19) CITAT (Rapchic @ 09-10-2006, 21:10) ok då väljer jag att kalla det livsstil (för det är ju så mkt mer än bara träningen i dojon :wub: ) Du har så rätt. Jag tränar inte ju-jutsu för att lära mig slåss utan för att slippa slåss, för att jag mår bra av det (om man bortser från ett och annat blåmärke) och för att det är kul. Och allt det har jag även nytta av utanför träningslokalen. Håller med Och de moment som är roligast är oftast inte ens kopplat till kamp, mysko nog
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:23
|

Medlem

|
kanske därför många "kamplivsstilar" har ordet väg i sig (typ väg i livet väg) tex kyokushinkai betyder den yttersta sanningens väg
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2006, 20:32
|

Medlem

|
faktum är att kampsport är väldigt läkande... jag är i en deprission men jag hade varit djupare ner utan karaten (har tyvärr inte varit på karaten på ett tag... det sliter på kroppen att va deppad... + man har inte lika stor lust till allt) eller som en kvinna i dojon som hade nack och ryggproblem innan hon kom nu är det bättre eller som en snubbe som är ca 65 (ser ut som max 40) som har starkare tekniker än min pojvän han höll på med shotokan innan kyukoshin och hade typ svart bälte det är vad jag vet... så kampsport skadar inte det helar
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|