CITAT (Sommartorparn @ 10-10-2006, 19:43)
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 13:45)
Höst och vårstädning förutom vanlig veckostädning så lyfts alla tunga möbler ut från sina platser och man dammsugen/ torkar golvet under ordentligt. ( Vid veckostädning så får smala munstycket duga) fönstern putsas och man byter textilier. Alla prydnassaker diskas i stället för att bara dammas, lådorna städas och rensas ur. Det är vid dessa storstädningar som golven polischas också eftersom vi flyttar på möblerna.
Jisses!
Ingenting av detta har jag någonsin gjort annat än vid flytt. (OK fönster putsas vid behov, men inte varje år). Inte heller har jag något minne av att mina föräldrar har gjort något av detta, och de har ändå bott 50 år på samma stället. Från 60-talet har jag ett minne av en städtant som kom och dammsög alla böckerna en och en. Har ibland funderat över att det ansågs nödvändigt på den tiden, och hur hon hade tålamod........
Intressant att fundera över hur olika ideer man kan ha om nödvändig städning. Jobbade en gång hos en familj där man torkade golven oftare än vad man torkade av dörrhandtag och ljusknappar. DET tyckte jag var bakvänd hygien. Golv i vanliga rum behöver man väl inte fukttorka heller

Allt är relativt, det beror på vad man jämför med.
Att jag alltid polischat golven en gång per år minst är för att det gåt lättare att städa om man har gamla golv.
Nya golv behöver ju kanske inte sådan behandling.
Gamla ruggiga golv är riktigt jobbiga att torka, de blir smutsiga fortare och allt klibbar liksom kvar.
Så fort man har polischat så glider både dammsugare, golvmopp och annat mycket lättare.
Sedan så beror det väl på om man har ungar och hundar och andra mindre rena familjemedlemmar i huset. Har du inte asfalterat utanför så blir ju allt smutsigare inomhus också.
Så tror jag det har med det kringflygande dammet, hundhåret eller vad det nu kan vara. Ifall man har storstädat så finns det inte så mycket att flyga omkring, men det ändrar sig med tiden.......
Som sagt allt är relativt, det beror på vad man jämför med.