|
Idag gick en jakthund ur tiden, Blev varg-byte |
|
|
|
10-10-2006, 18:37
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Idag ringde en bekant till mig och var både upprörd och chockad. En hund i ortens jaktlag hade blivit byte för varg. Vargarna i området skall vara märkta med pejl. Som jägare ringer man en upplysningstelefon för att kunna släppa jakthunden någorlunda säkert. Jakten pågick efter älg. Hunden var utrustad med pejl där man även har möjlighet att lyssna på skallet. Plötsligt hörs hunden skrika. Jägarna befanns sig inte långt bort och de tog sig till platsen där man fick signal av hunden eftersom man trodde den var skadad. Man var framme vid platsen inom fem minuter. Ändå fanns det bara huvudet och hundpejlen kvar. Allt annat var redan uppätet. Eftersom det gick så fort och det fanns gott om vargspår så tror man att det var en mindre flock vargar som samjagade, anföll hunden och sedan blixtsnabbt åt upp den. Denna hund förolyckades bara tio mil från min bostad. I kväll sitter jag lite skärrad och klappar vår egen lilla jycke. Tacksam för att hon finns kvar  och ledsen för den familj som mist sin käraste vän.
|
|
|
|
|
11-10-2006, 07:51
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Jägarna själva skjuter dubbelt så många jakthundar som de som dödas av rovdjur, och dessutom dödas en hel del hundar av annat vilt än rovdjur (älg, vildsvin). Men allra farligast för jakthundarna är ju naturligtvis trafiken. http://www.vargarnas.se/agria.htmSer man totalt på dödsorsakerna för hundar, så dominerar trafiken totalt och rovdjur finns inte med bland de 30 vanligaste dödsorsakerna. Däremot försvinner en hel del hundar under jakt, de fastnar i berg eller i hålor osv.
|
|
|
|
|
11-10-2006, 09:46
|

Medlem
Antal inlägg: 577
Medlem nr: 3 056

|
Så är livet med en jakthund, man vet inte om den alltid följer med en hem
--------------------
/Ewa zon 4-5
|
|
|
|
|
11-10-2006, 12:40
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Tråkigt, men sådant får man nog räkna med när man jagar med hund  men att den skulle bli uppäten så fort
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
11-10-2006, 14:45
|

Medlem
Antal inlägg: 809
Medlem nr: 4 547

|
Ja, släpper man ut hunden i skogen så kan man ju inte kallt räkna med att den kommer tillbaks...
"Den som sig i leken ger" ni vet.
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
11-10-2006, 17:30
|
Medlem

|
CITAT (kristerh @ 11-10-2006, 13:40) Tråkigt, men sådant får man nog räkna med när man jagar med hund  men att den skulle bli uppäten så fort  Just det, så fort. Det innebär att föryngringen av varg har lyckats bra eller vad man skall säga. Så att det finns många omärkta vargar som inte är pejlade. Att de jagar i flock eftersom hunden blev uppäten så fort. Det lite otrevliga med att de jagar i flock är att de blir mycket aggresivare och mera orädda, törs ge sig på större byten eftersom de samjagar och är mera orädda. Att det försvinner en och annan hund, ja det får man nog räkna med. Men det att antalet vargar ökar, att de flockajagar och därmed är ett större hot, det gillar jag inte. En ensam varg skulle jag inte känna obehag inför. Inte två tre stycken heller. Men om de är en flcok på fem eller mera. Då skulle jag bli skitskraj.
|
|
|
|
|
11-10-2006, 17:34
|
Medlem

|
CITAT (KURT @ 11-10-2006, 08:51) Jägarna själva skjuter dubbelt så många jakthundar som de som dödas av rovdjur, och dessutom dödas en hel del hundar av annat vilt än rovdjur (älg, vildsvin). Men allra farligast för jakthundarna är ju naturligtvis trafiken. http://www.vargarnas.se/agria.htmSer man totalt på dödsorsakerna för hundar, så dominerar trafiken totalt och rovdjur finns inte med bland de 30 vanligaste dödsorsakerna. Däremot försvinner en hel del hundar under jakt, de fastnar i berg eller i hålor osv. Ja man kan väl dra den slutledningen att bilar är vanligare än vargar. Men om man nu säger så att man vill låta sin hund ha ett liv där den får utlopp för sina naturliga instinkter dvs i många fall jakt så är det ledsamt. Om du tränar hunden i flera år och sedan får den uppäten på mindre än fem minuter så är det tragiskt. Önnu värre känns det väl för hundägaren som vet att han shund blivit levande sliten i stycken. Men det är klart HUnden kanske inte i allas ögon har något värde. Det har inte ett skit men trafikskador att göra.
|
|
|
|
|
11-10-2006, 17:46
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Bettson @ 11-10-2006, 18:30) En ensam varg skulle jag inte känna obehag inför. Inte två tre stycken heller. Men om de är en flcok på fem eller mera. Då skulle jag bli skitskraj. Samtidigt är det ju vargens naturliga beteende, att leva i flock. Är vargar då okej i större antal så länge de inte hänfaller åt instinktivt flockliv, men inget vidare när de lever så som de är skapta att göra?
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
11-10-2006, 17:50
|
Medlem

|
CITAT (Whiskuchi @ 11-10-2006, 18:46) CITAT (Bettson @ 11-10-2006, 18:30) En ensam varg skulle jag inte känna obehag inför. Inte två tre stycken heller. Men om de är en flcok på fem eller mera. Då skulle jag bli skitskraj. Samtidigt är det ju vargens naturliga beteende, att leva i flock. Är vargar då okej i större antal så länge de inte hänfaller åt instinktivt flockliv, men inget vidare när de lever så som de är skapta att göra? Det är väl snarare så att en ensam varg eller två ungefär är att jämföra med bortsprungen schäfer typ. OCh det är så man vanligtvis brukar tänka på den. OCH visst är det naturligt för vargen att jaga i flock. Men det är lika naturligt att även vargen ska ha en naturlig fiende för annars blir det fort bara vargar. Ska det vara naturligt så ska vargen ingå i kedjan precis som alla andra djur. Dvs den skall vara jaktbar.
|
|
|
|
|
11-10-2006, 23:44
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Bettson @ 11-10-2006, 18:50) CITAT (Whiskuchi @ 11-10-2006, 18:46) CITAT (Bettson @ 11-10-2006, 18:30) En ensam varg skulle jag inte känna obehag inför. Inte två tre stycken heller. Men om de är en flcok på fem eller mera. Då skulle jag bli skitskraj. Samtidigt är det ju vargens naturliga beteende, att leva i flock. Är vargar då okej i större antal så länge de inte hänfaller åt instinktivt flockliv, men inget vidare när de lever så som de är skapta att göra? Det är väl snarare så att en ensam varg eller två ungefär är att jämföra med bortsprungen schäfer typ. OCh det är så man vanligtvis brukar tänka på den. OCH visst är det naturligt för vargen att jaga i flock. Men det är lika naturligt att även vargen ska ha en naturlig fiende för annars blir det fort bara vargar. Ska det vara naturligt så ska vargen ingå i kedjan precis som alla andra djur. Dvs den skall vara jaktbar. nej, varg ska inte få jagas ännu! de måste få föröka sig så att en frisk och välmående stam bildas. det kan de inte göra i dagsläget då varje chans att skjuta en varg tas. stammen är så lite och inaveln så stor, de måste få vandra i fred. ingen frisk varg ger sig på vare sig hund eller människa i skogen. faktum är att jag tycker inte att det låter sant att en eller flera vargar på bara några minuter får i sig en hund. synd på jakthunden i alla fall om det var en familjehund, var det en hundgårdshund så har han det bättre i hundhimmelen.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
12-10-2006, 07:44
|
Medlem

|
CITAT (herkules @ 12-10-2006, 00:44) CITAT (Bettson @ 11-10-2006, 18:50) CITAT (Whiskuchi @ 11-10-2006, 18:46) CITAT (Bettson @ 11-10-2006, 18:30) En ensam varg skulle jag inte känna obehag inför. Inte två tre stycken heller. Men om de är en flcok på fem eller mera. Då skulle jag bli skitskraj. Samtidigt är det ju vargens naturliga beteende, att leva i flock. Är vargar då okej i större antal så länge de inte hänfaller åt instinktivt flockliv, men inget vidare när de lever så som de är skapta att göra? Det är väl snarare så att en ensam varg eller två ungefär är att jämföra med bortsprungen schäfer typ. OCh det är så man vanligtvis brukar tänka på den. OCH visst är det naturligt för vargen att jaga i flock. Men det är lika naturligt att även vargen ska ha en naturlig fiende för annars blir det fort bara vargar. Ska det vara naturligt så ska vargen ingå i kedjan precis som alla andra djur. Dvs den skall vara jaktbar. nej, varg ska inte få jagas ännu! de måste få föröka sig så att en frisk och välmående stam bildas. det kan de inte göra i dagsläget då varje chans att skjuta en varg tas. stammen är så lite och inaveln så stor, de måste få vandra i fred. ingen frisk varg ger sig på vare sig hund eller människa i skogen. faktum är att jag tycker inte att det låter sant att en eller flera vargar på bara några minuter får i sig en hund. synd på jakthunden i alla fall om det var en familjehund, var det en hundgårdshund så har han det bättre i hundhimmelen. Tror nog att de som var där vet. OCh vargarana som åt upp hunden var friska vargar.
|
|
|
|
|
12-10-2006, 08:07
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
Läste på nyheterna i morse att vargstammen har ökat med ca 60% i Sverige och Norge, så man kan nog inte längre lita på att dom är pejlade. CITAT Eftersom 23 vargpar fått valpar i år kan vargbeståndet i Norge och Sverige ha ökat från minst 130 till omkring 230 djur, vilket skulle betyda en ökning av vargstammen med 77 procent.
Om man räknar med en dödlighet på tio procent har vargstammen ökat med knappt 60 procent, enligt norska tidningen Nationen.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
12-10-2006, 08:48
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Jag tycker att rovdjur kontra civilbefolkningen är en såååå svår fråga. Spontant säger jag direkt att rovdjuren bör få finnas men genast då jag tänker mig in i situationen hur det skulle vara att själv ha dem inpå knutarna blir jag betänksam... Vi har nu fått en björn i en av skärgårdskommunerna och diskussionerna går givetvis heta. Jag tyckte det var spännande och kul tills björnen dödade tre får förra veckan och det alldeles nära bebyggelse. Det är lätt att försvara björnen då den inte ställer till det för en själv. Men jag grubblar mycket på om det också är rätt. Jag låter hunden springa fritt då jag vandrar i skogarna och jag skulle definitivt inte tycka om att en hungrig vargflock strök omkring. Svårt, mycket svårt. Mulle
|
|
|
|
|
12-10-2006, 08:51
|

Medlem

|
CITAT (mulle @ 12-10-2006, 09:48) Jag tycker att rovdjur kontra civilbefolkningen är en såååå svår fråga. Spontant säger jag direkt att rovdjuren bör få finnas men genast då jag tänker mig in i situationen hur det skulle vara att själv ha dem inpå knutarna blir jag betänksam... Vi har nu fått en björn i en av skärgårdskommunerna och diskussionerna går givetvis heta. Jag tyckte det var spännande och kul tills björnen dödade tre får förra veckan och det alldeles nära bebyggelse. Det är lätt att försvara björnen då den inte ställer till det för en själv. Men jag grubblar mycket på om det också är rätt. Jag låter hunden springa fritt då jag vandrar i skogarna och jag skulle definitivt inte tycka om att en hungrig vargflock strök omkring. Svårt, mycket svårt. Mulle Håller helt med dig om att det är en svår fråga. Ingen vill ha vargen bakom knuten, men gärna på behörigt avstånd. Men så funkar det ju inte tyvärr.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
12-10-2006, 09:07
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Hunden och vargen är nära släkt så en hund betraktas som en inkräktare i reviret och skall jagas bort eller dödas. En hund saknar dock detta flyktbeteende eller hinner inte undan så därför dödas dom istället. Det är lite märkligt att hunden även äts upp men sånt är livet. Vargarna är alltså fullt friska.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
12-10-2006, 10:06
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Vargjakt eller inte låter jag vara osagt men jag tycker hemskt synd om familjen som förlorade sin hund!!!  Tycker ni låter mycket hårdhjärtade som säger att det är sånt dom får räkna med om dom jagar med hund. Fast jag bor nära vägen skulle jag tycka det vore otroligt sorgligt om någon av mina hundar sprang ut på vägen och blev påkörd! Eller är det bara att rycka på axlarna och säga att det får jag räkna med som bor som jag gör..........?????  Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
12-10-2006, 10:45
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Anki på Öland @ 12-10-2006, 11:06) Vargjakt eller inte låter jag vara osagt men jag tycker hemskt synd om familjen som förlorade sin hund!!!  Tycker ni låter mycket hårdhjärtade som säger att det är sånt dom får räkna med om dom jagar med hund. Fast jag bor nära vägen skulle jag tycka det vore otroligt sorgligt om någon av mina hundar sprang ut på vägen och blev påkörd! Eller är det bara att rycka på axlarna och säga att det får jag räkna med som bor som jag gör..........?????  Anki Om du inte ser till att ha staket för att skydda dina hundar så skulle jag nog anse att du får skylla dig själv. När det gäller jakten med hund så finns det sätt att skydda hunden bättre (pejling av rovdjur, pejling på hunden och skyddsvästar). Dessutom behöver man ju inte jag med hund, åtminstonde inte i södra Sverige där markerna inte är så stora. I många länder är jakt med hund förbjudet, det anses inte vara etiskt korrekt att jaga med hund. Jagar man älg med lösspringande hund så selekterar man också för älgar som springer iväg när hunden kommer (de älgar som stannar skjuts!). För älgen skulle det vara bättre att stanna och slåss när den jagas av hunddjur (d v s varg). I de fall älgen stannar har den mycket större chans att klara sig.
|
|
|
|
birgitek
|
12-10-2006, 11:07
|
Gäster

|
CITAT (AnitaGg @ 11-10-2006, 08:35) Jobbigt att förlora sin hund på det sättet  Alla sätt att förlora sin hund på är jobbiga. Birgit Ek
|
|
|
|
|
12-10-2006, 11:27
|

Medlem

|
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 12:07) CITAT (AnitaGg @ 11-10-2006, 08:35) Jobbigt att förlora sin hund på det sättet :( Alla sätt att förlora sin hund på är jobbiga. Birgit Ek Ja, det har du rätt i förståss. Men det blir ju mer traumatiskt och chockartat i vissa fall än om man jämför med en sjuk och gammal hund som avlider av ålderdom.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|