Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Idag gick en jakthund ur tiden, Blev varg-byte
          Bettson
          Inlägg 25-10-2006, 07:23
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Och nu har det hänt igen, hörde nyss på nyheterna att ytterligare en hund blivit attackerad. Det som upprörde befolkningnen mest var att vargen var så orädd.

Hundägaren rusade mot sin hund för att skrämma vargen och var endast 5-6 meter från vargen innan den sprang iväg. Men den återkom så snart hundägaren började ögna sig åt den skadade hunden fast denna gångn hade den sikte på den kopplade valpen som medföljde. Den var "svag" och kunde tänkas som ett nytt byte. Precis på vargvis så återkom den bakom ryggen.

Visst har jag förståelse för att sådana här situationer kommer att hända i framtiden, VIsst är vargen ätt rovdjur, visst ska den få finnas.

Men allt detta snack om vargens ofarlighet har jag lite svårt för.

Denna höst har vi kunnat konstatera att friska vargar attackerar hundar, att den är så orädd för människor att den utmanar människan på 6 meters avstånd. Detta endast från en ensam varg.

Hur skall det då gå när de når ett antal så att rejäla flockar bildas. Och när övergår jaktbart vilt ut vargens perspektiv till att eventuellt omfatta små människor tex barn.

I Yellowstone förra året så omfattades en forskarstudent av begreppet jaktbart vilt för vargen. Där vågar ingen gå ut obeväpnad längre. Stannar bilen eller att du får en punktering så törs ingen gå ut och byta däcket för att man är rädd att attackeras bakifrån. Man inväntar hjälp helt enkelt. Den utvecklingen ligger ungefär 15 år framåt i tiden hos oss.

Inte är jag rädd för varg nu, men jag är rädd för rovdjurspolitiken och folks naiva inställning. Är tacksam för att jag inte har häst längre. Hade nämligen vargbesök i min hästhage.

Och en sak ska jag bara säga. Hade jag varit tvungen att välja mellan vargen och min fölunge så hade jag valt fölungen. Det hade varit värt att skaka galler för. Jag som aldrig ens en gång parkerat fel, jag har haft vit barntillsyn ( fast jag är fattig) och har betalat TV-licens och mina skatter.

Men nu är mna hästar borta ändå så jag slipper det valet.

Citera
          herkules
          Inlägg 25-10-2006, 08:00
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

Att en ensam varg attackerar och inte är rädd ska ju enligt undersökningar och forskning visa på att vargen inte är frisk eller så uthungrad så den är desperat.

Det verkar ju inte vara fallet nu så vad är det som har hänt med vargen?

Har vi tagit så mycket från naturen så att rovdjuren ej får vara ifred utan måste börja "slåss" med oss människor?

Skrämmande utveckling i sådant fall och jag förmodar att den beror på oss människor - vi får ta på oss ansvaret.

Hur gick det för jakthunden, överlevde den attacken? sad.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Miss Cocker*
          Inlägg 25-10-2006, 10:03
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 8 687

För den enskilda individ som förlorar sin hund på ett sådant sätt förstår jag att det inte var det man önskat åt sin hund, å andra sidan kan jag inte låta bli att förundra mej över hur upprört det blir blir när det handlar om vilda djur som dödar.

Djuren gör det trots allt inte för ro skull som vissa människor verkar göra här på planeten jorden.

Som Herkules skriver så kan jag bara hålla med, människorna tror sig äga det mesta runt omkring sig, bilen är ju en av de ägodelar som vi absolut inte vill avvara i vår moderna tid; trots att den varje dag skördar mängder människoliv. Man räknar med att under jan-juni så har 120 personer mist livet i trafikolycker hur många som skadats för resten av sitt liv förtäljer dock inte statistiken. Sällan har jag sett någon debatt angående en minskning av bilbeståndet.

Under åren 1995-2005 räknar man med att varg gått till angrepp mot c.a 152 hundar.

En rapport jag läste nyligen såg ut som så; vi har cirka 8o vargar i Sverige och de flesta anfall sker under jaktsäsong mot hundar. Hur många bilar finns det i Sverige?

Personligen är jag mer skraj för bilar och människor än vargar huh.gif .

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-10-2006, 21:15
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (herkules @ 25-10-2006, 09:00)
          Att en ensam varg attackerar och inte är rädd ska ju enligt undersökningar och forskning visa på att vargen inte är frisk eller så uthungrad så den är desperat.

Har vi tagit så mycket från naturen så att rovdjuren ej får vara ifred utan måste börja "slåss" med oss människor?

Skrämmande utveckling i sådant fall och jag förmodar att den beror på oss människor - vi får ta på oss ansvaret.

Hur gick det för jakthunden, överlevde den attacken? sad.gif

NEj det tror jag inte alls. Snarare är det så att Vargen inte jagats på så många Varg-generationer att den inte tror den har någon fiende.

Den är varken sjuk eller uthungrad, snarare tvärtom.

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-10-2006, 21:18
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Miss Cocker @ 25-10-2006, 11:03)
          En rapport jag läste nyligen såg ut som så; vi har cirka 8o vargar i Sverige och de flesta anfall sker under jaktsäsong mot hundar. Hur många bilar finns det i Sverige?

Jag väntar också på rapprter, men jag har hört sägas att fyryngringen skulle vara 112 valpar.

Detta är en av orsakerna till att mörkningne av vargarna och den sk vargvarnar-telefonen inte fungerar. Förkningnen har varit så stor att man inte hunnit märka den nya generationen.

Citera
          herkules
          Inlägg 25-10-2006, 21:23
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Bettson @ 25-10-2006, 22:15)

Hur gick det för jakthunden, överlevde den attacken?  :(

NEj det tror jag inte alls. Snarare är det så att Vargen inte jagats på så många Varg-generationer att den inte tror den har någon fiende.

Men hur menar du då? Att den är leklysten? Förbannad?
          Vargen är ju (eller om jag nu ska skriva VAR ju) ett väldigt skyggt djur till sin natur som endast söker sig fram för att få något att äta.

Jag ska leta reda på den forskning som finns - detta är intressant!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-10-2006, 21:43
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (herkules @ 25-10-2006, 22:23)
          CITAT (Bettson @ 25-10-2006, 22:15)

Hur gick det för jakthunden, överlevde den attacken?  sad.gif

Men hur menar du då? Att den är leklysten? Förbannad?
          Vargen är ju (eller om jag nu ska skriva VAR ju) ett väldigt skyggt djur till sin natur som endast söker sig fram för att få något att äta.

Jag ska leta reda på den forskning som finns - detta är intressant!

Vargen har varit skygg för att den har jagats hårt. De lär sig vem de ska akta sig för.

På något sätt så kommunicerar djuren med varandra och lär sig av de äldre. Fast det inte är så , så brukar jag kalla det genetiskt minne. Man kan se det hos många djur. Tex kossro som inte fått slicka sina kalvar på tre generationer har "glömt hur man gör". De kan tom anfalla sin egen kalv av ren rädsla.

Nu har ju Vargen nästan varit utrotad. Den har varit helt fredat och har inte jagats alls. Det gör att den tror att den inga fiender har. Därför blir den orädd. Den saknar helt enkelt dåliga erfarenheter från sin enda fiende, människan.

Vargen har gått så många generationer nu så att den kunskapen är glömd.

Så det är varken fel på den eller att den är hungrig och desperat. Den tar vad den kan, för att den kan, precis som alla andra djur gör.

Citera
          *Miss Cocker*
          Inlägg 25-10-2006, 22:30
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 8 687

Gå in på Svenska Naturskyddsföreningen, där finn bra läsning om vargar. Där har dom räknat lite högre antal vargar än vad jag skrev tidigare, men läsningen därinne är väldigt intressant, enligt mitt tyckande. wub.gif

Citera
          AnitaO
          Inlägg 26-10-2006, 03:43
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Jag tror att vargen är relativt lätt att få tam trots allt.
          Det är ju ändå ursprunget till våra hundar, och det finns väl nåt skäl till att grottfolket hade dom som "husdjur"?
          Den har ju jagats i många generationer, så givetvis har den varit skygg.
          Nu har den ju inga naturliga fiender längre.

Inga vetenskapliga fakta, bara lite tankar smile.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Bettson
          Inlägg 26-10-2006, 08:11
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 26-10-2006, 04:43)
          Det är ju ändå ursprunget till våra hundar, och det finns väl nåt skäl till att grottfolket hade dom som "husdjur"?

Inga vetenskapliga fakta, bara lite tankar  :)

Fast jag känner folk som jobbar på djursjukhus. De träffar varghybrider ibland. Det finns ju några kvarvarande lagliga exemplar kvar.

De säger att det är ganska stor skillnad på hund och varghybrid. Framförallt att de fortfarande har "döda för mateninstinkten kvar" och att nästan allt som rör sig utom husse är potentiell mat.

De upplever ganska stort obehag när husse komer till receptionen med sitt djur och den morrar " på fullt allvar". Personen i fråga som sagt detta har stor hundkunskap och tillhör inte den lättskrämda typen precis.

Och vilda djur skall inte och får inte bli tama. Man får ju inte inneha ett vilt djur utan tillstånd.

Det Herkules jämför med att ett djur måste vara sjukt för att det kommer för nära människor är tex räv. Det förekommer att rävar matas och tämjs i sommarstugeområden osv.

Nu har det ju förekommit rävskabb i ca 35 år i Sverige. Det är ju mycket plågsamt för rävarna. Boten har varit att skjuta alla sjuka rävar och hålla rävstammen nere så att de inte smittar varandra genom att träffa för många artfränder. Det har gett resultat och idag ökar ju rävstammen igen.

Men ett typiskt tecken för en sjuk räv var just att den inte orkade bry sig för att akta sig för människor. Och eftersom man inte får tämja vilda djur så gick den tama räven med bland de som bedömdes som sjuka eftersom rävar inte ska vara tämjda.

Och snacka om konflikter när räven som ätit smörgås i hallen visserligen under ständigt morrande och hot om försvar, gick till de sälla jaktmarkerna för att den troddes vara sjuk.

Citera
          AnitaO
          Inlägg 26-10-2006, 09:06
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Bettson @ 26-10-2006, 09:11)
          CITAT (AnitaGg @ 26-10-2006, 04:43)

Inga vetenskapliga fakta, bara lite tankar  smile.gif

Fast jag känner folk som jobbar på djursjukhus. De träffar varghybrider ibland. Det finns ju några kvarvarande lagliga exemplar kvar.

De säger att det är ganska stor skillnad på hund och varghybrid. Framförallt att de fortfarande har "döda för mateninstinkten kvar" och att nästan allt som rör sig utom husse är potentiell mat.

De upplever ganska stort obehag när husse komer till receptionen med sitt djur och den morrar " på fullt allvar". Personen i fråga som sagt detta har stor hundkunskap och tillhör inte den lättskrämda typen precis.

Och vilda djur skall inte och får inte bli tama. Man får ju inte inneha ett vilt djur utan tillstånd.

Det Herkules jämför med att ett djur måste vara sjukt för att det kommer för nära människor är tex räv. Det förekommer att rävar matas och tämjs i sommarstugeområden osv.

Nu har det ju förekommit rävskabb i ca 35 år i Sverige. Det är ju mycket plågsamt för rävarna. Boten har varit att skjuta alla sjuka rävar och hålla rävstammen nere så att de inte smittar varandra genom att träffa för många artfränder. Det har gett resultat och idag ökar ju rävstammen igen.

Men ett typiskt tecken för en sjuk räv var just att den inte orkade bry sig för att akta sig för människor. Och eftersom man inte får tämja vilda djur så gick den tama räven med bland de som bedömdes som sjuka eftersom rävar inte ska vara tämjda.

Och snacka om konflikter när räven som ätit smörgås i hallen visserligen under ständigt morrande och hot om försvar, gick till de sälla jaktmarkerna för att den troddes vara sjuk.

Jo, visst har vargen helt andra instinkter än våra tamhundar, men deras ursprung är detsamma. Alla hundar härstammar till vargen.
          Varghybrider är olagliga, så om såna dyker upp på ett djursjukhus så borde personalen agera.

Citat från Jordbruksverket:

"Det inte är tillåtet att hålla eller inneha varghybrider i Sverige. Exempel på sådan korsning är Saarlos Wolfhund.
          Med hybrid avses här avkomma i första t o m fjärde generationen efter korsningen mellan vild art och tamhund"

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Bettson
          Inlägg 26-10-2006, 10:03
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 26-10-2006, 10:06)
          [
          Varghybrider är olagliga, så om såna dyker upp på ett djursjukhus så borde personalen agera.

Citat från Jordbruksverket:

"Det inte är tillåtet att hålla eller inneha varghybrider i Sverige. Exempel på sådan korsning är Saarlos Wolfhund.
          Med hybrid avses här avkomma i första t o m fjärde generationen efter korsningen mellan vild art och tamhund"

Det skall visst finnas något datum om individer som fanns före tillkomsten av lagen. Dessa behöver inte avlivas men får inte skaffa avkomma.

Och ju äldre de blir desto sjukare blir dom, desto oftare kommer de till sjukhuset eftersom ägaren har satt som principsak att inneha varghybrid så länge som möjligt, trots lagen.

Har inte kollat det men det har sagt mig så i alla fall.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 20:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon