CITAT (flaxss @ 29-10-2006, 22:24)
CITAT (zine @ 29-10-2006, 22:02)
Flaxss, du har Nerium Oleander på friland eller hur?
Hur skyddar du den? Den ska väl tåla -12 grader eller nåt har jag för mig..
jag har två den ena är i kruka som jag tar upp . det ör frösta vintern med dom här två .
men det beror på vilken hybrid man har . har jag för mig
men neriumen ska vara härdig ca ner till -12c men har man otur så kanske bara -5c elelr har man tur tål den -14c . har hört *läst menar jag* att det finns nerium som har överlevt temp ner till -13c -14c . men ska den tåla det ska det vara i torrt tillstånd så man måste ha väldränerande jord plus sluta vattna den i god tid på hösten *regnar det så hoppas att det förrsvinner snabbt* men tillför inget extra vatten . då brukar den kunna klara även enr till -10c -12c hos oss .
så om du planterar en gör dte på våren sen var försiktig med vattnet på vintern . göda den inte efter sommaren inte äns med höstgödsel och detta som jag skirver nu hör till hur man skyddar den och förberder den inför vintern .
sen vinter skydd
alt 1 . bygg en trälåda . öss på en massa snö över den plus lägg på extra snö så mycket du kan med snö . bara du har trälåda eller frigolit låda . men vatten får inte komma inanför skyddet .
alt 2 . skydda den igenom att vira in växten i grön vinterväv och lägg frigolit på marken eller massa jord och eller löv . sen ös på så mycket snö du kan .
alt 3 . lägg frigolit,jord,löv på marken å lägg på en massa snö å hoppas rötterna eller delar av växten överlever utan skydd .
sen vet jga inte om du har den i marken elelr vilken zon du hadde elelr om du bara undrade .
men jag själv ska göra alternativ 1
Tack för svaret, egentligen undrade jag bara. Jag bor ju i zon 4 så det är ju inte så gynnsamt klimat här men jag gillar att exprimentera med exotiska växter så jag kanske ska försöka med en nerium nästa år..

Då gör jag nog som alternativ 1 och sen kan man ju ha lite julgransbelysning i lådan också så kanske det kan gå här...