Sidor: 1, 2, 3
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
kristerh
Ojj vilken lista,
ska bli intressant att se hur det går.
kerstin z5-6
jepp ska bli mycket intressant smile.gif
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
alle
Fruktansvärt svårt att läsa vad du skriver eftersom du stavar så illa. kan du inte försöka att ha lite mindre bråttom när du skriver? Jag gav upp efter hälften.
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
alle
CITAT (flaxss @ 14-10-2006, 22:06)
espero que usted pueda ahora leer la palabra de mierda !?!?!?!!

tror du att det blev mer förståeligt nu???
kristerh
CITAT (alle @ 14-10-2006, 21:34)
Fruktansvärt svårt att läsa vad du skriver eftersom du stavar så illa. kan du inte försöka att ha lite mindre bråttom när du skriver? Jag gav upp efter hälften.

hört talas om att folk kan ha läs o skrivsvårigheter wink.gif inte så mycket att göra åt, (tror jag) jag har inga problem med att läsa flaxss skrift.
Alexander-VG-zon3
a
Bitta98
har heller inga problem att läsa vad flaxss skriver.
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Monica i Nässjö
Min systerson har dyslexi. vet du nåt jag kan göra för att hjälpa honom?
Alexander-VG-zon3
a
Monica i Nässjö
Lite svårt eftersom föräldrarna vägrar acceptera att älskade sonen har ett fel men jag tycker så synd om honom och vill gärna hjälpa till.
Alexander-VG-zon3
a
Monica i Nässjö
Tack för om omtanken.
zaaritha
Inte alls svårt att läsa vad flaxss skriver! rolleyes.gif
andreas i uppsala
intressant..... Fråga, hur pass seriöst tar du på gradtalen?
Läste bara igenom snabbt, men kommer du använda någon artificiell sorts värme i form av t.ex julgransbelysning m.m eller är det bara gravljus som gäller?

ps, håll dig till svenskan du. De som inte kan läsa kan ju strunta i att skriva en massa irrelevant smörja smile.gif
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Pjater
Du flaxss, kan man ha Physalis ute fortfarande?
Har två på försök och resten inne just nu men skulle vara kul och veta?
Alexander-VG-zon3
a
Pjater
Ändan ner till minus grader, den är tåligar än den ser ut som, men jag sår nya nästa år det blir lättare för mina sätter fortfarande frukt därför jag undra biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
a
Killensomvillhagrönafingrar
Kunde bara inte låta bli att kommentera gravljusen.

Om de inte fungerar så fyller de ändå sin funktion smile.gif
Nämligen att lysa upp för en hädangången (planta i detta fallet)
andreas i uppsala
CITAT (flaxss @ 15-10-2006, 23:11)
jag tar gradantalen på allvar .
men därrförr vill jag själv testa så jag få en egen gradantal som sagt har jag mäkt att vissa växter inte alls tål hos mig som dte står på sidor att dom ska tåla m.m. . och har jag själv testat växterna hos mig en vinter så är jag säker på att dom klara det sen så fler vintarr så är man ändå säker efter 5vintrar så har dom kanse fått va med om olika vintaar m.m.
och närr dom testar växter är dte oftast inte svensk miljö som man testar allmänt alla växter .

jag ska förrsöka att inte ge dom för mycket skydd så gravljus kommer jag till att använda dom nätterna det är -20c -22c . det skydd jag tänk dom växter som vissnar ner hoppas jag på snö eller å lägger jag över frigolit öve dom .

de växter som granatäpple,plamer,oliver m.m.
komme till att få ett skydd därr jag llägger frigolit på marken sen virar in dom i tyger . sen för några nätter så kommer alla -10c växter få frigolitlådor elelr trä lådor över sig . sen har jag skyddet på först så kan det ösa ner hur mycket snö som helst . men jag tänker inte låta snön komma nära in på plamens växtpunkt då jag har förmig att den lätt kna rruttna där . lika dant emd agave ska fö trähus så inte snösn å egn komemr åt å ruutnar .

sen då gravljus är om dte skulle bli väldigt kallt som jag sätter över å brevid skydden och som brinner i 60timmar . jag vet inte om dte ger nån extra värrme eller skydd men det skadar ju inte heller .

sen som sagt harr jag fröskt ge dom ett så brramickroklimat jag kan plus jag har naturlig beskydd också som vatten,skkog,berg m.m.

men det är kanske inte så inttresant nu att följa . men när frosten verkligen tar i så bler det mer intresant och tillvåren kommer till att vara det mest inttresanta

jag tänker så här
att en växt som är med om en rejäl vinter men så länge vintern är så dne överlever .när det sen bler vår så blommar dom mer för att få fler och en säker överlevnad och själva moderplantan växer å stärker sig själv för att klara nästa vinter .
men detta är säkert inte vetenskap men dte är så jag tänker

Du vet att om du anväder dig av frigolit och ingen artificiell värme så kan du får en helt motsatt effekt...Det gäller att inte få in något vatten (som fryser) eller snö in under frigoliten.

Det absolut enklaste och mest givande sättet är att dra runt lite julgransljus för utomhusbruk runt palmen/växten och sen klä in den i grön vinterduk (+ ett ev. tak av grovplast) . Det blir inte bara enkelt och billigt utan även snyggt.

Rekomenderar att du kollar in cooltropics. Väldigt användbar sida.
Alexander-VG-zon3
a
andreas i uppsala
om det efter en tid blir mildare väder och du då öppnar upp för att lufta av växterna så det inte ruttnar. Då kan det hända att det ev. kommer in vatten innanför skyddet eller på jorden vid växtens stamm. Fryser det sedan på igen finns möjligheten att frigoliten isolerar vattnet som frusit och skyddar det från att smälta. Isen kommer då påverka sin omgivning och ge en extra djup tjäle. Det blir med andra ord en kylskåpseffekt.
Pernillaheterjag
Flaxss, det ska bli riktigt spännande att följa utvecklingen för dina växter i vinter. (Framför allt tror jag att vi är många som kommer att ha stor glädje av ditt "experiment" inför vintern 2007/2008).
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
zine
Usch.. Första frosten här inatt :S
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon