Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Använder du reflex?
          Använder du reflex?
          Använder du reflex?
          Ja, varje gång jag går ut i mörker [ 21 ] ** [40.38%]
          Nej, kommer aldrig ihåg reflexen [ 9 ] ** [17.31%]
          I bland, om jag tar jackan med reflexen [ 8 ] ** [15.38%]
          Jag ska förbättra mig och använda oftare [ 7 ] ** [13.46%]
          Nej, och jag vill inte ha reflex [ 7 ] ** [13.46%]
          Totalt antal röster: 54
          Gäster kan inte rösta 
          Leia
          Inlägg 15-10-2006, 08:41
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (LadyG @ 15-10-2006, 09:33)
          CITAT (Hannele @ 15-10-2006, 00:53)
          CITAT (LadyG @ 14-10-2006, 22:54)
          Fast i en stad med trottoarer och gatlysen behövs det kanske inte lika mycket, kan man ju hoppas.

Du är fullständigt osynlig i stadstrafiken, i regnet ännu värre, gatubelysningen hjälper inget. blink.gif
          Du borde köra bil nån gång för att inse det.

Reflexväst går lätt att ha till alla jackor. smile.gif

Jag kör ofta, bara inte på trottoarerna.

Fast jag antar att du passer övergångsställen ibland? smile.gif

Personligen svär jag varje kväll jag kör genom stan på väg hem från jobbet över folk som inte har vett att änvända reflexer och ändå går rätt ut på övergångsställen. (oj lång mening blev det...) och Ja, jag vet att jag ska lämna gångtrafikanterna företräde och jag gör det ALLTID. Men använder de inte reflexer är det på sina ställen väldigt svårt att se dem! huh.gif

Citera
          Leia
          Inlägg 15-10-2006, 08:45
          Länk hit: #22

Medlem

Glömde tillägga att själv använder jag alltid orange varseljacka (med mycket reflexer på) när jag är ute med hunden när det är mörkt. Hunden har reflex både på halsband och en "reflex väst" eftersom han har så mycket päls är jag inte säker på att halsbandet syns....

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-10-2006, 08:47
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Leia @ 15-10-2006, 10:41)
          Fast i en stad med trottoarer och gatlysen behövs det kanske inte lika mycket, kan man ju hoppas.

Du är fullständigt osynlig i stadstrafiken, i regnet ännu värre, gatubelysningen hjälper inget. blink.gif

Personligen svär jag varje kväll jag kör genom stan på väg hem från jobbet över folk som inte har vett att änvända reflexer och ändå går rätt ut på övergångsställen. (oj lång mening blev det...) och Ja, jag vet att jag ska lämna gångtrafikanterna företräde och jag gör det ALLTID. Men använder de inte reflexer är det på sina ställen väldigt svårt att se dem! huh.gif

De flesta reglerade med trafikljus, de få som inte är det kan man undvika. Det finns gångbanor också, iaf här i Stockholm. Tanken är väl att bilister och gångtrafkanter inte ska behöva samsas så mycket smile.gif

Fast här i Stockholm stannar minsann inga bilar, om du inte har en polispatrull i närheten. Skulle vilja se fler som du i trafiken smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 15-10-2006, 08:49
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag är sällan ute och går när det är mörkt. Men jag inser ändå att jag borde skärpa mig angående reflex när jag väl är ute. Tidigare, när jag var ute och promenerade hund varje kväll, var jag duktig på att ha reflex, både på mig och vovven (han hade reflexband runt frambenen, de var helt suveräna!)

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Leia
          Inlägg 15-10-2006, 09:13
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (LadyG @ 15-10-2006, 09:47)
          CITAT (Leia @ 15-10-2006, 10:41)

De flesta reglerade med trafikljus, de få som inte är det kan man undvika. Det finns gångbanor också, iaf här i Stockholm. Tanken är väl att bilister och gångtrafkanter inte ska behöva samsas så mycket smile.gif

Fast här i Stockholm stannar minsann inga bilar, om du inte har en polispatrull i närheten. Skulle vilja se fler som du i trafiken smile.gif

Här i Uppsala är flertalet övergångsställen inte med trafikljus. Vilket gör det svårt ibland att låta folk ha företräde när man helt enkelt inte ser dem.

I Uppsala stannar nog de flesta för gångtrafikanter, åtminstonne upplever jag det så (röt ägg finns ju´alltid....men, men....) Men visst är det frustrerande ibland, när man efter jobbet ska hämta på dagis ett par mil utanför stan och man ska stanna vid x antal övergångsställen.....

lite stavfel...

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-10-2006, 09:19
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Leia @ 15-10-2006, 11:13)
          Här i Uppsala är flertalet övergångsställen inte med trafikljus. Vilket gör det svårt ibland att låta folk ha företräde när man helt enkelt inte ser dem.

I Uppsala stannar nog de flesta för gångtrafikanter, åtminstonne upplever jag det så (röt ägg finns ju´alltid....men, men....) Men visst är det frustrerande ibland, när man efter jobbet ska hämta på dagis ett par mil utanför stan och man ska stanna vid x antal övergångsställen.....

lite stavfel...

Det kan jag förstå, att det blir frustrerande. Tyvärr stannar inte stockholmarna ens i dagsljus, men de har väl för bråttom kan tänka smile.gif

Om inte vägarna vore planerade som de är härikring skulle jag nog klämma på en reflex, men det känns inte som att jag befinner mig tillräckligt nära bilar i dagsläget för att behöva det. Gångbanor, tunnlar, bevakade övergångsställen och rejäl belysning... iaf i mitt område känns det som att reflex är lite överflödigt.

Skulle jag spankulera omkring i t ex uppsala om kvällen skulle jag nog fixa en reflex smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Leia
          Inlägg 15-10-2006, 09:22
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (LadyG @ 15-10-2006, 10:19)
          Skulle jag spankulera omkring i t ex uppsala om kvällen skulle jag nog fixa en reflex smile.gif

Bra! Då slipper jag svära över dig då iallafall! biggrin.gif wub.gif

Citera
          Björken
          Inlägg 15-10-2006, 09:28
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Reflex så klart, både till mig och hunden.
          Läser med ett litet leende på läpparna att "jag använder bilen" istället för att gå i mörker, visst det är ju helt ok, men om du får stopp på bilen ute efter vägen i kolmörker, vad gör du då??????? Så snälla ha åtminstone en reflex i bilen om i fall att, du syns inte utan den om du måste promenera en bit eller bara gå ur bilen för att kolla vad som hänt.

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 15-10-2006, 09:37
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Här använder de allra flesta (pensionärer,vuxna,barn o hundar) reflex-västar när de är ute och går efter vägen (vi har knappt någon trottoar eller cykel bana) Och det gäller även cyklisterna/mopedisterna. Tror att här omkring har det blivit mer eller mindre ett "Mode" smile.gif Eller att man skulle vara "avvikande" om man inte har reflexväst. smile.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 15-10-2006, 09:39
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (Björken @ 15-10-2006, 10:28)
          ...Läser med ett litet leende på läpparna att "jag använder bilen" istället för att gå i mörker, visst det är ju helt ok, men om du får stopp på bilen ute efter vägen i kolmörker, vad gör du då??????? Så snälla ha åtminstone en reflex i bilen..............

Eller en reflexväst smile.gif den tar inte mycket plats i bagagutrymmet

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 15-10-2006, 09:41
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Apropå reflexväst, i Spanien är det tydligen lag på att du måste ha en reflexväst i bilen (enligt en kompis föräldrar som brukar spendera vinterhalvåret där). Det skulle inte skada med en sådan lag här också...

edit: googlade, och hittade att Italien, Spanien, Portugal och Österrike har infört en sådan lag senaste året

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Gillan
          Inlägg 15-10-2006, 09:54
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Har såna reflexer som är som en klämma och väldigt lätt att flytta mellan jackorna. Det är sällan jag glömmer reflex, men visst händer det att man missbedömt tiden och det hunnit bli mörkare än väntat innan man ska hem på kvällen. sleep.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          pejori
          Inlägg 15-10-2006, 10:47
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

har reflex om jag kommer ihåg det... wink.gif
          men hundarna har...dom har också lång päls, så dom har en blinkande reflex istället....(så jag ser dom i mörkret) och reflexkoppel smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 15-10-2006, 11:23
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

ja reflexer är färslvara. lite beror det väl så att de slits lite i fickan när de samsas med andra saker.

förra året hittade jag en reflex som ser ut som ett spöke i ett sådant där tunt platt material. o på ikea hade de i olika former. men de från ikea kanske inte är oprimala o godkända men fina är de ialla fall.

Citera
          netaave
          Inlägg 15-10-2006, 11:32
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Tänk på att reflexer precis som Betty också nämner är färskvara och syns sämre efter några år.
          Att det sen inte skulle behövas reflexer i Sthlm eller andra storstäder är väl inte riktigt. Det är inte mer upplyst där än i någon annan stad och det både regnar och snöar där också.
          Fast det är klart befinner man sig enbart i tunnelbanan kanske inte behovet är så stort. Men i Sthlm centrum och förmodligen också i förorterna behövs det lika bra som överallt annars. Jag åker bil där rätt mycket i mörker så det vet jag.

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 15-10-2006, 11:54
          Länk hit: #36

Medlem

o hur går det ihop men att det är vanligt med ljusreglerdaee övergångsställ o att bilister inte stannar???? kankse en reflex hade hjälpt??? smile.gif tongue.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 15-10-2006, 11:56
          Länk hit: #37

Medlem

Ljusreglerade övergångsställen finns väl överallt, men det räcker inte i mörker och regn eller snö

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 15-10-2006, 12:03
          Länk hit: #38

Medlem

nej jag vet det.
          men någon annan i tråden nämnde ju att det var vanligast med ljusreglerade övergånsställ i Stockholm. SEdan skrev väl samma person om jag läste rät, at bilisterna var dåliga på att stanna vid övergångställ o släppa över gångare.

en reflex hade kanske hjälpt upp där???

Citera
          netaave
          Inlägg 15-10-2006, 14:56
          Länk hit: #39

Medlem

Ja jag vet ju förstås inte var det är vanligast men i vår by finns det på alla 5.
          Sen är det naturligtvis så att det alltid finns folk som inte stannar, är nog lika vanligt som dom som cyklar över. Dom är livsfarliga tycker jag, kommer så snabbt så man knappt hinner reagera, konstigt att inte olyckorna är fler egentligen. Där hjälper inte ens reflexer.

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 15-10-2006, 14:58
          Länk hit: #40

Medlem

jaha, här stannar iallafall bilister om de har rött o den är ett övergångsställ. däremot ser jag många som kör mot rött i en korsning. fattar inte hur de tänker. det kan ju tänkas att det ska komma en bil från den del som har grönt just då!!!! ohmy.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 10:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon