Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Använder du reflex?
          Använder du reflex?
          Använder du reflex?
          Ja, varje gång jag går ut i mörker [ 21 ] ** [40.38%]
          Nej, kommer aldrig ihåg reflexen [ 9 ] ** [17.31%]
          I bland, om jag tar jackan med reflexen [ 8 ] ** [15.38%]
          Jag ska förbättra mig och använda oftare [ 7 ] ** [13.46%]
          Nej, och jag vill inte ha reflex [ 7 ] ** [13.46%]
          Totalt antal röster: 54
          Gäster kan inte rösta 
          scorpan
          Inlägg 15-10-2006, 15:49
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 310
          Medlem nr: 8 387

Då man har hundar och är ute med dom nattetid oxå så har det blivit att man automatiskt tar på sig något reflexliknande.
          Inte alltid reflexer,men väst har jag till både mig och hunden. wink.gif

--------------------
          Kram Scorpan

Citera
          Alba
          Inlägg 15-10-2006, 16:16
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag har köpt reflex på Apoteket som rullar ihop sig själv och fäster kring armen. Då kan man ha med den jämt oavsett vilka kläder man har på.
          Suveränt bra.

Apoteket reflex

Citera
          netaave
          Inlägg 15-10-2006, 16:20
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Alba @ 15-10-2006, 17:16)
          Jag har köpt reflex på Apoteket som rullar ihop sig själv och fäster kring armen. Då kan man ha med den jämt oavsett vilka kläder man har på.
          Suveränt bra.

Dom har vi också, dom är kanon sen har jag sådana som dinglar också.

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-10-2006, 16:25
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (anna_rispan @ 15-10-2006, 14:03)
          nej jag vet det.
          men någon annan i tråden nämnde ju att det var vanligast med ljusreglerade övergånsställ i Stockholm. SEdan skrev väl samma person om jag läste rät, at bilisterna var dåliga på att stanna vid övergångställ o släppa över gångare.

en reflex hade kanske hjälpt upp där???

Jag kanske var otydlig, men jag avsåg dagsljus. Stockholmsbilister stannar inte ens i dagsljus för det mesta, så vilken skillnad skulle en reflex göra?

Visst finns det rödljusförare (tyvärr), och då gäller det att man själv är uppmärksam annars blir det (mer än) trist. Men bästa sättet att undvika kollision är ändock ögonkontakt oavsett om det är ett reglerat övergångsställe eller ej och oavsett om det är ljust eller ej.

Som jag också skrev så finns det gångvägar där jag rör mig. Jag undviker medvetet city när det är mörkt fast inte pga bilarna (det finns betydligt farligare saker i city om natten än en bil eller två). Här har kommunen försökt bygga bort allt vad olycksrisker heter, man har till och med byggt broar över och tunnlar under hårt trafikerade vägar. Jag känner till ett enda oövervakat övergångsställe i de områdena jag rör mig och det är i ett industriområde som är ytterst glest trafikerat om kvällarna, och som f ö har två rejäla gatlyktor som lyser upp.

Så därför känns reflex för min del inte särskilt viktigt i dagsläget och det är mitt beslut. (Att man sen kan ha en klämma i fickan, utifall att, är en helt annan sak.) Till och med jag ger mig ut på landet ibland, och vill jag prompt ha en för där syns jag inte alls.

Jag tycker med andra ord att reflex är bra, i synnerhet i oupplysta områden där fotgängare och bilister rör sig på samma väg, men samtidigt lite överflödigt där jag befinner mig nu.

Blev det tydligare nu?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Hannele
          Inlägg 15-10-2006, 16:32
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Whiskuchi @ 15-10-2006, 10:41)
          Apropå reflexväst, i Spanien är det tydligen lag på att du måste ha en reflexväst i bilen

Helt suveränt, lika viktig som triangel - om det skulle hända något.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 15-10-2006, 17:02
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (LadyG @ 15-10-2006, 17:25)
          CITAT (anna_rispan @ 15-10-2006, 14:03)
          nej jag vet det.
          men någon annan i tråden nämnde ju att det var vanligast med ljusreglerade övergånsställ i Stockholm. SEdan skrev väl samma person om jag läste rät, at bilisterna var dåliga på att stanna vid övergångställ o släppa över gångare.

en reflex hade kanske hjälpt upp där???

Jag kanske var otydlig, men jag avsåg dagsljus. Stockholmsbilister stannar inte ens i dagsljus för det mesta, så vilken skillnad skulle en reflex göra?

Visst finns det rödljusförare (tyvärr), och då gäller det att man själv är uppmärksam annars blir det (mer än) trist. Men bästa sättet att undvika kollision är ändock ögonkontakt oavsett om det är ett reglerat övergångsställe eller ej och oavsett om det är ljust eller ej.

Som jag också skrev så finns det gångvägar där jag rör mig. Jag undviker medvetet city när det är mörkt fast inte pga bilarna (det finns betydligt farligare saker i city om natten än en bil eller två). Här har kommunen försökt bygga bort allt vad olycksrisker heter, man har till och med byggt broar över och tunnlar under hårt trafikerade vägar. Jag känner till ett enda oövervakat övergångsställe i de områdena jag rör mig och det är i ett industriområde som är ytterst glest trafikerat om kvällarna, och som f ö har två rejäla gatlyktor som lyser upp.

Så därför känns reflex för min del inte särskilt viktigt i dagsläget och det är mitt beslut. (Att man sen kan ha en klämma i fickan, utifall att, är en helt annan sak.) Till och med jag ger mig ut på landet ibland, och vill jag prompt ha en för där syns jag inte alls.

Jag tycker med andra ord att reflex är bra, i synnerhet i oupplysta områden där fotgängare och bilister rör sig på samma väg, men samtidigt lite överflödigt där jag befinner mig nu.

Blev det tydligare nu?

ja absolut.

vet hur du tänker.

Citera
          cic
          Inlägg 15-10-2006, 17:35
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Tro pelle att man har reflex! Hur ska man annars se till att bilarna ser en? unsure.gif Och hunden har reflexväst, han är ju svart som natten och syns ju inte alls.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 15-10-2006, 21:37
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Apropå reflexer och övergångställen i Stockholm - och andra storstäder. Det finns faktiskt en och annan som inte använder övergångsställena också. Kommer den då i sin svarta kappa utan reflexer och sneddar över gatan kan det vara helt omöjligt att upptäcka människan när man kommer körande!!! Hur välupplyst övergångsstället än är....
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          pejori
          Inlägg 15-10-2006, 23:47
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Anki på Öland @ 15-10-2006, 22:37)
          Apropå reflexer och övergångställen i Stockholm - och andra storstäder. Det finns faktiskt en och annan som inte använder övergångsställena också. Kommer den då i sin svarta kappa utan reflexer och sneddar över gatan kan det vara helt omöjligt att upptäcka människan när man kommer körande!!! Hur välupplyst övergångsstället än är....
          Anki

håller med där smile.gif
          att bo i storstad är ingen garanti för att synas....det är lika viktigt med reflex där smile.gif
          att stå vid ett övergångsställe i svart kappa som anki säger, och just den gatlyktan är söndersparkad...då syns du dåligt. smile.gif
          en trottoar är uppbruten av nått bygge och du tvingas gå i vägen....reflexen kan vara det som gör att du kommer hem den kvällen...hel wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 08:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon