Vet ju att det finns förskolepersonal här. Kanske någon som har koll på kommunens regler?
För ett par månader sedan skolade vi in vår dotter på förskolan. Jag har fram tills nu varit arbetslös/timvikarie och min man jobbar heltid. Dottern, som är 2 år, har gått ca 15 timmar i veckan och de veckor som hon varit tvungen att gå heldag har hon varit så pass van att det gått jättebra. Hon trivs på sin förskola och är jätteglad att få komma dit. Från nästa vecka börjar jag jobba på kontrakt. Har fått halvtid och jobbar mycket kvällstid. Det blir väldigt oregelbundet så jag räknade med att jag fick forsätta att ha min dotter på förskolan 15 timmar. För att hon skulle få lite kontinutet. Det skulle personalen gärna också vilja, men kommunens regler säger att om jag har ett schema får mitt barn bara gå på förskolan då båda föräldrarna arbetar! Vissa veckor går hon tre heldagar på raken, andra veckor går hon inte alls för att jag jobbar så sent eller för att jag jobbar på helgerna. För det mesta behöver vi hjälp 3-6 timmar i veckan och för det får vi fortsätta att betala 1200:-/månad.
Finns det något sätt att kringgå kommunens förskoleregel? Det är inte för att jag vill ha barnfritt hemma utan enbart för min dotters skull. Om hon för det mesta inte är med på matstunder eller under sovtiden på förskolan så tror jag att det kommer att bli väldigt jobbigt för henne de veckor hon ska gå långa dagar. Var 8:e vecka ska hon gå tre dagar i rad á 9 timmar. Om jag får utnyttja upp till 15 timmar som arbetssökande eller föräldraledig så varför inte som deltidsarbetande på skiftjobb? Jag är jättebesviken! Det var jättejobbigt under inskolningen och de första veckorna innan hon vande sig. Nu är jag rädd att vi kommer att få samma kamp igen. Och hur kan man gå till jobbet när man vet att ens barn är ledset när man lämnar det?
|