Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förskoleregler
          Magdis
          Inlägg 21-10-2006, 20:06
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Björken @ 21-10-2006, 19:09)
          Tyvärr måste jag hålla med Åsa, det finns föräldrar och inte bara undantag, som lämnar sina barn på dagis för att åka och handla, ha egen ledig tid och till och med ha semester i lugn och ro hemma.

Jag har då aldrig hört talas om nåt sånt. Alla föräldrar jag vet är förtvivlade över att de inte har råd att dra ner på arbetstiden så att de kan ha barnen kortare dagar på dagis.

Och om reglerna nu är såna att man inte ens har rätt att ha barnet på dagis efter att man jobbat långt in på natten så förstår jag inte hur någon kan ha möjligheten att utnyttja dagis när man vill åka och handla.

Citera
          Björken
          Inlägg 21-10-2006, 20:23
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Jag förstår att det kan låta konstigt men tyvärr är det rena fakta.
          Tack och lov är de flesta föräldrar inte sådana utan de vill verkligen vara med sina barn så mycket som möjligt.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 21-10-2006, 21:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Men nog kan jag förstå förälder som gör sina matinköp innan barnet hämtas från dagis ... det är nog bäst för båda parter. Visst finns det avarter där föräldrar låter sina barn vara på dagis under semesterdagar mm. ... stackars ungar men de kanske blir bättre omhändertagna där än hemma sad.gif

Verkar rena hispan att inte din lilla tös skall få gå mera regelbundet ... det är ju självklart att du måste få sova ut efter att du jobbat nattskift wacko.gif Tycker du ska följa Netaaves kloka råd ... sån't brukar hjälpa wub.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 21-10-2006, 21:28
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Tänkte först inte ge mig in i den här diskussionen men dagismotståndare har alltid funnits och kommer alltid att finnas, deras motiv brukar också alltid hålla samma låga klass.

Som personal ser jag det så här med vistelsetider med mera.
          Jag arbetar på en förskola som har en öppettid på vanligast 6.30-18. Det finns naturligtvis varianter.
          Jag som personal har schemalagd arbetstid, dom tiderna arbetar jag oavsett om jag har 2 eller 10 barn.
          Familjerna har vistelseavtal från 15-45 timmar i veckan. jag har hittills aldrig upplevt ett barn som verkligen haft full tid d.v.s. 45 timmar.

Nu kommer vi till det viktiga, familjerna har en avgift att betala för den service jag och mina kolleger ska ge dom, det handlar om fruktansvärt mycket pengar för en barnfamilj idag.
          Vem kan då klandra en mamma eller pappa för att dom åker och handlar i lugn och ro direkt efter jobbet i stället för att göra det med en trött grinig unge med blodsockret i tårna.
          Vem kan klandra en mamma som tar ut en semesterdag för att hon behöver storstäda huset, gå till frissa, läkare, tandläkare och allt vad det kan vara och ändå lämnar sitt barn på dagis om det sker inom ramen för familjens vistelsetid.
          Jag kan det inte, för det är mitt jobb att vara där.
          Jag anser också att ingen annan än föräldrarna och förskolan har med det att göra.
          Dom köper en "produkt" och betalar för den.

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 21-10-2006, 21:40
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (netaave @ 21-10-2006, 22:28)
          Nu kommer vi till det viktiga, familjerna har en avgift att betala för den service jag och mina kolleger ska ge dom, det handlar om fruktansvärt mycket pengar för en barnfamilj idag.

Precis, och man betalar lika mycket för att ha barnet där 15 timmar som 45 timmar.

Nu är priset ingenting som jag personligen bryr mig särskilt mycket om. Jag lät henne börja för att jag ansåg att det var viktigt för henne att träffa andra barn och vuxna.

Personalen på min dotters dagis är underbara människor, duktiga kompetenta pedagoger. Det märks så väl hur mycket de bryr sig om alla barnen och hur måna de är om dem. Att nedvärdera deras fantastiska omsorg och verksamhet till nån sorts förvaring som skulle skada barnens psyke får mig att se rött.

Citera
          netaave
          Inlägg 21-10-2006, 21:44
          Länk hit: #26

Medlem

Kan också tillägga att det inte finns en enda förskola i kommunal regi som idag bara sysslar med förvaring.
          Det finns en läroplan för förskolan likväl som för skolan.
          Den är utarbetad för, och anpassad till barnens ålder. Där lär man sig bl.a. begreppsbildning, social kompetens, ansvar och hänsyn. Detta sker naturligtvis mest genom pedagogisk verksamhet, finns lite olika pedagogformer men i stort sätt lärs det ut genom gruppverksamhet i s.k. tvärgrupper (åldersindelning) skapande lek och naturligtvis till stor del genom fri lek.
          Varje avdelning på förskolan har en pedagogisk planering och är man borta för mycket från den dagliga verksamheten misssar man också en del. Därför uppmanar vi ibland om det är möjligt lediga barn att komma 2 timmar och iaf vara med på "gruppen" för att dom ska kunna tillgodogöra sig det och föräldrarna ska få vad dom betalar för.

--------------------

Citera
          askar
          Inlägg 21-10-2006, 21:46
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-10-2006, 22:40)
          CITAT (netaave @ 21-10-2006, 22:28)

Precis, och man betalar lika mycket för att ha barnet där 15 timmar som 45 timmar.

Nu är priset ingenting som jag personligen bryr mig särskilt mycket om. Jag lät henne börja för att jag ansåg att det var viktigt för henne att träffa andra barn och vuxna.

Personalen på min dotters dagis är underbara människor, duktiga kompetenta pedagoger. Det märks så väl hur mycket de bryr sig om alla barnen och hur måna de är om dem. Att nedvärdera deras fantastiska omsorg och verksamhet till nån sorts förvaring som skulle skada barnens psyke får mig att se rött.

Instämmer i varje ord.
          Vi har dotter som nyss påbörjat
          andra året av 3,5... förskollärarutbildning och dottern Emelie
          har just så fantastiskt fina dagisfröknar som jag hoppas
          och önskar att alla barn på dagis har. wub.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 21-10-2006, 21:56
          Länk hit: #28

Medlem

På min dotters dagis är de måna om att barnen ska få vara med om det är något speciellt som händer. Är det t.ex teater en dag då Caroline är ledig så vill de gärna att jag ska komma dit med henne iallafall. När de hade terminens första samling för den äldsta barngruppen bad de mig komma på ledig dag. De tänker på barnen! wub.gif

Det pedagogiska innehållet är imponerande, de har en särskild plan för varje barn med saker som de jobbar med.

Citera
          Anita S
          Inlägg 21-10-2006, 23:39
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 3 536

Alla kommuner tolkar reglerna för avgiftsfri (allmän) förskola, från 4 år och 15 tim i veckan, olika. Även reglerna för övrig förskola tolkas olika från storstad till landsbyggdskommun. När mina barn var var små (för 9år sedan) betalade jag 4200 för att ha två barn inskrivna på "dagis". Och inte hade jag mer lön då än nu... Allmän förskola är en gåva . Vadmin "kommun" säger om skiftarbete, så har du rätt att sova 8 tim efter avslutat arbete.

Citera
          Björken
          Inlägg 21-10-2006, 23:52
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Jag har inte klagat på hur barnen tas omhand på dagis, för det vet jag att i de allra flesta fall så är det bra, även så är det bra för många barn att få denna kontakt med andra barn.
          Det jag reagerar på är att man lämnar sina barn där även när man är ledig, trodde faktiskt att man satte barn till världen för att man ville uppleva tiden med dem så mycket som möjligt. De är trots allt något man bara har till låns några år.

Citera
          Magdis
          Inlägg 22-10-2006, 09:22
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Björken @ 22-10-2006, 00:52)
          Jag har inte klagat på hur barnen tas omhand på dagis, för det vet jag att i de allra flesta fall så är det bra, även så är det bra för många barn att få denna kontakt med andra barn.

Nej jag vet, jag syftade mer på Åsas inlägg. Hon tyckte att det var barnens bästa att vara hemma med föräldrarna jämt och menade att det blev missanpassade tonåringar av dagisbarn.

Och även barn till arbetslösa kan behöva denna sociala kontakt. Jag kan tänka mig att det inte är så uppbyggande för ett barn att vara hemma hela dagarna med en förälder som kanske blir alltmer deppig och uppgiven och dessutom måste lägga ner en hel del tid på att leta arbete. Därför tycker jag det är jättebra att 15 timmars regeln finns. De barn som är helt utanför förskolevärlden får det jobbigt när de börjar skolan.

Citera
          netaave
          Inlägg 22-10-2006, 11:43
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-10-2006, 10:22)
          Jag kan tänka mig att det inte är så uppbyggande för ett barn att vara hemma hela dagarna med en förälder som kanske blir alltmer deppig och uppgiven och dessutom måste lägga ner en hel del tid på att leta arbete.

Tror inte det är så uppbyggande överhuvudtaget för ett barn i förskoleålder (från 3-4 år) att gå hemma med en förälder, om inte den föräldern är väldigt aktiv med att delta i öppna förskolan och andra aktiviteter.
          Man måste vara väldigt på, och medveten som förälder idag för att hemmabarn ska få samma stimulans.

Tyvärr är det så att vårt samhälle är uppbyggt så idag, på gott och ont. Det ultimata tycker jag vore att man hade råd att vara hemma med barnen tills dom är just i 3-4årsåldern, sen behöver dom vara på förskolan.

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 22-10-2006, 11:50
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (netaave @ 22-10-2006, 12:43)
          Tror inte det är så uppbyggande överhuvudtaget för ett barn i förskoleålder (från 3-4 år) att gå hemma med en förälder, om inte den föräldern är väldigt aktiv med att delta i öppna förskolan och andra aktiviteter.
          Man måste vara väldigt på, och medveten som förälder idag för att hemmabarn ska få samma stimulans.

Ja och det vet jag av egen erfarenhet är väldigt svårt. Särskilt om man inte har en stor umgängeskrets med andra föräldrar med barn i samma ålder som också är hemma. Det skulle krävas att man lägger ner ett helhjärtat heltidsjobb på att komma ut på aktiviteter och träffa andra barn. Och hur man än vänder och vrider på sig kan man inte ersätta en kompisgrupp, man kan inte leka med barnet på samma sätt som det skulle göra med ett annat barn.

Citera
          ullislerum
          Inlägg 22-10-2006, 20:02
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 538
          Medlem nr: 7 535

CITAT (Björken @ 22-10-2006, 00:52)
          Det jag reagerar på är att man lämnar sina barn där även när man är ledig, trodde faktiskt att man satte barn till världen för att man ville uppleva tiden med dem så mycket som möjligt. De är trots allt något man bara har till låns några år.

Men ursäkta, jag kan bara inte låta bli att reagera. Det här känns som en lägre nivå än yngsta dotterns "trots-logik".. Om en mamma eller pappa vill och vet sitt barns bästa (och det är ju faktiskt så att föräldern oftast vet sitt barns bästa) och det i detta fallet handlar om att få hjälp som man faktiskt betalar för och behöver så är det väl inte klokt att endel här klankar ner på, och kommer med åsikter som, att man vill lämna in sina barn på någon sorts förvaring och inte vill tillbringa tid med barnen. Jag blir uppriktigt förbannad på sånna påhopp!! Det handlar ju, som jag ser det, snarare om att mamman i fråga vill kunna sova ifred FÖR ATT KUNNA VARA EN BRA MAMMA!!!
          Och ja, jag jobbar oxå på en förskola!
          Stå på dig och ta för all del inte illa vid dig av elaka påståenden att du inte vill ta hand om dina barn!

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 22-10-2006, 20:44
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-10-2006, 00:59)
          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 22:31)
          CITAT (askar @ 20-10-2006, 22:18)
          CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-10-2006, 21:58)
          Är det barnets bästa att vara på någon typ av förvaring och inte med sina föräldrar???? Ska inte förskola/dagis vara ett ställe där man lämnar in ungarna för att ingen är hemma och man absolut inte kan ta hand om barnet/barnen och att detta ska ses som en sista utväg för att klara vardagen?? När man är hemma ska man väl ta hand om ungarna? Den här maxtaxan betalas ju via skattepengar varför ska mina pengar gå till förvaring av barn som har någon förälder som är hemma (som sover, shoppar, har barnfri tid, går till frissan "you name it" jag har hört alla typer av ursäkter till varför man inte tar hand om sina barn trots att man är hemma)???

Nu tycker jag att du är elak. Jag blir ledsen när jag läser ditt inlägg. sad.gif
          Jag har själv varit hemarbetande men för den skull har jag aldrig någonsin
          klagat på att dagis finns för dem som behöver det.

Jag blir också ledsen. Det märks att det är skrivet av någon som inte har den blekaste aning om vad det handlar om. Skulle den fantastiska verksamheten som de håller på med på förskolorna vara någon typ av förvaring liknande fängelser....nä nu blir jag riktigt arg! mad.gif Skulle min dotter tvingas vara ensam vaken hemma medan jag sov efter mitt nattskift däremot...då skulle det kunna kallas förvaring. På dagis har hon massor av kompisar att leka med...ja jag påstår faktiskt att det är hennes bästa att få vara med dem några timmar i veckan! mad.gif

Edit: När man har rätt att ha 15 schemalagda timmar i veckan på dagis om man är arbetslös eller föräldraledig så är det väl ännu sjukare att man helt plötsligt inte ska ha den rätten när man jobbar!? blink.gif Det är väl självklart att det är barnets bästa att ha kontinuitet i dagistiderna!

Jag ser resultatet varje dag, jobbar med 16-18åringar som inte verkar ha någon kontakt med sina föräldrar, de verkar knappt känna dem, de har träffat sina föräldrar någon/några timmar per dag max när de vuxit upp. Och empati och social kompetens är det också dåligt med, den som skriker högst och syns mest i gruppen är ofta den som styr.

Har även träffat förskollärare som stannar hemma med sina barn för att de inte vill utsätta dem för den miljön som finns på förskolorna.

Har en känsla av att Ni talar om helt olika saker men att Ni har rätt alla.

ingrid

Citera
          *Miss Cocker*
          Inlägg 22-10-2006, 21:15
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 8 687

" vill du ha rätt eller vill du vara lycklig ".

Så elak och infekterad denne tråden blev då wink.gif

Jobbar med mellanstadiebarn och alldeles runt hörnet finns ett dagis/förskola. Har också lite åsikter angående de små barnens låååånga dagar där. En del kommer redan klockan halvsju på morgonen och blir sen hämtade runt fem på eftermiddagen. Personligen smärtar det mej och se att " det bästa vi har " och det vi skulle göra allt för" befinner sig absolut inte i vår närhet på så många timmar, fem dagar i veckan. Det är beklagligt, tror inte heller att det är så att vi lämnar våra barn för att dom skall ha en massa lekkamrater varje dag, Vem vill ha lekkamrater tio timmar om dagen, hade barnen kunnat svara; inbillar jag mej att dom skulle tackat nej. Nu var det nog inte det " den unga mamman " funderade på om jag förstått det rätt.

Jobbar man natt har man ganska lång ledighet mellan vad kan det var fyra nätters nattpass, och nog har man rätt till det, stå på dej och låt ingen annan göra det

Citera
          Magdis
          Inlägg 22-10-2006, 21:28
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Miss Cocker @ 22-10-2006, 22:15)
          En del kommer redan klockan halvsju på morgonen och blir sen hämtade runt fem på eftermiddagen. Personligen smärtar det mej och se att " det bästa vi har " och det vi skulle göra allt för" befinner sig absolut inte i vår närhet på så många timmar, fem dagar i veckan. Det är beklagligt, tror inte heller att det är så att vi lämnar våra barn för att dom skall ha en massa lekkamrater varje dag

Nej, lämnar man barnen så långa dagar så är det för att man jobbar heltid! Knappast för att åka och handla. mad.gif

Nu handlade den här tråden om en mamma som ville ha barnet på dagis 15 timmar i veckan för att få lite kontinuitet.

Och du får tro vad du vill om min anledning till att ha min dotter på dagis. sad.gif

Citera
          *Miss Cocker*
          Inlägg 22-10-2006, 22:28
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 8 687

Ja, nu var det inte min tanke att svara på någons inlägg, talade bara om min synpunkt på det hela. Har inte läst alla inlägg så väldigt noga så ursäkta om jag trampa på din tå, hade inte en susning om att du har en dotter på dagis och jag tror inte att det tillhör ovanligheterna idag, hade bara en del synpunkter i största allmänhet.

Eller var meningen med denna tråd direkta personangrepp??

blink.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 22-10-2006, 23:01
          Länk hit: #39

Medlem

För egen del ifrågasätter jag inte andra människors anledningar till att ha barnen på dagis. Tror inte nån har det på pin kiv iallafall. Har man inte barnen på dagis utan är hemmafru så ifrågasätts det istället. Ni anar inte hur suspekt min omgivning har tyckt att jag varit som varit hemmafru i flera år, särskilt eftersom vi inte lyckats bli med barn igen förrän nu när första barnet är 5 år gammalt. Jag var antagligen lat och arbetsskygg enligt många. Vilket ramaskri skulle det inte bli från skattebetalarna om alla småbarnsföräldrar satte sig hemma och lät samhället försörja dem istället? Det är ju så det måste bli då ifall det är så förskräckligt synd om alla dagisbarn.

För övrigt frågade min dotter igår vilken dag hon skulle få gå på dagis igen, hon längtade efter att leka med sin bästis.

Edit: Måste tillägga att det var inte skattebetalarna som försörjde mig när jag var hemmafru utan det var min man. Jag hade ingen inkomst alls.

Citera
          netaave
          Inlägg 23-10-2006, 07:31
          Länk hit: #40

Medlem

Lämnar man sitt barn 10 timmar på dagis så är det för att man måste det. Man måste kanske jobba heltid för att man inte klarar sig annars. Det kan ju vara så att man är ensamstående eller låglönetagare.
          Men 10 timmar/dag är väldigt ovanligt. De flesta barn är där ca 6-7 timmar.

--------------------

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 16:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon