Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fulhörn...., det som inte hanns med
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-10-2006, 09:57
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Själva avsikten med tråden var ju att den skulle bli snodd laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 30-10-2006, 11:28
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Håhåhåååå.... ni sätter rent omänskliga standarder för oss andra, ni duktiga människor.... (*med ren och skär beundran wub.gif *)
          Men jag lever på Kajsas kloka råd, det är inte alltid man har små tultingar i sitt liv, får försöka minnas det när tiden känns knapp...
          Vad gäller att sno tråden så tror jag att jag skulle kunna sänka servern för Odla med bilder på alla mina fulhörn.... Jag besparar er! laugh.gif Ni ska få se mina finhörn istället, varefter de blir fina. Återkommer följdaktligen när barnen är i gymnasieåldern, tidigast!
          Höstkram på er!

Citera
          fruberglund
          Inlägg 30-10-2006, 11:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2006, 10:57)
          Själva avsikten med tråden var ju att den skulle bli snodd laugh.gif

Jaså biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-10-2006, 13:21
          Länk hit: #24

Medlem

fast jag tycker inte ni presterat nåt fult än precis ..bara snygga översiktsbilder

här är en före o efter bild

och här är vårens projekt-ett påbörjat fulhörn

smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 30-10-2006, 14:36
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2006, 14:21)
          fast jag tycker inte ni presterat nåt fult än precis ..bara snygga översiktsbilder

här är en före o efter bild

Näääääääääää, lägg av vad snyggt! Du är ju en naturbegåvning!

Kerstin, kan du inte komma hem till mig och göra likadant? Jag betalar resan och bjuder på fika tongue.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-10-2006, 15:28
          Länk hit: #26

Medlem

tongue.gif Tack men nej -då blir det inte DIN trädgård utan min -och din kommer att bli annorlunda och jättevacker -behövs tid till de nya markerna bara smile.gif
          Snart är sonen i lumpen -de lena småbarnsfötterna trampar vidare i kängor storlek 45 ...njut medan du kan smile.gif

sen har du all tid i världen till planteringar smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          linvik
          Inlägg 03-11-2006, 14:39
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 6 919

Nu har jag kollat Mulles bilder, himmel vad snyggt!

Och Fru Berglund, så himla roligt det måste vara för dig att fantisera om hur du skulle vilja ha det! Men jag förstår att det känns stort och svårt att veta vart man ska börja. När det gäller din entré så såg jag framför mig en perennarabatt med lite buskar som ger höstfärg och vinterstadga och så en sten eller gruslagd gång fram till entrén. Dvs den fina gärdsgården och porten får vara kvar. Som du själv säger så ger gärdsgården en fin bakgrund.

Om du behöver ytan för snöskottningshögar kanske buskarna kan skippas.

--------------------

Citera
          Trädet (ZonV)
          Inlägg 03-11-2006, 18:41
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 197
          Medlem nr: 5 634

Har planterat tre st. Pappersbjörkar, 2st Asklönn, 1 st Magnolia Merrill,
          1 st Magnolia sieboldii. 1st Fläder som härstammar från nord Italien
          Några R. brachycarpum, Några Västamerikansk hemlock.
          Ja, det är vad som hände i sommar...

Citera
          Jenny & Vilda
          Inlägg 03-11-2006, 19:42
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 619

CITAT (Kajsa @ 30-10-2006, 00:21)
          Det kommer att bli så fint med tiden, ta vara på småbarnsåren dom kommer aldrig igen. Mina ungar pluggar på högskolan och jag har en massa tid över till trädgården nu, egen tid.
          Med all den marken ni har köpt där kan du skapa en underbar trädgård med åren, det ska ta tid, inte som på TV klart på en ggn.
          Ta lite rosor i taget och allt annat med biggrin.gif

Kloka ord.. måste tänka på det jag också med en busig ettåring hemma wub.gif

Vad fiiiint ni har allihopa.. super inspiration att se era bilder smile.gif

--------------------
          ***Trädgårdsnybörjare i zon IV***

Citera
          fruberglund
          Inlägg 03-11-2006, 20:51
          Länk hit: #30

Medlem

Det är rätt intressant det där, en sak man tycker är ful tycker nån annan är snygg smile.gif Tur att alla har olika smak.

Linvik, nån rabatt vill jag inte ha där eftersom jag har en rabatt på andra sidan järsgården också och dessutom har vi en liten dörr in till garaget precis till höger på bilden vid den lilla järsgårdsdelen.

Nä, vill nog flytta den, är bara hur man ska få det på ett snyggt sätt och de stora stolparna undviker vi gärna att flytta tongue.gif

Jodå, ta vara på småbarnsåren tänker jag göra men tycker inte det ena utesluter det andra wub.gif Tar bara lite längre tid...

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          linnea-maria
          Inlägg 04-11-2006, 21:33
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 8 306

vilken kul tråd!! Synd att jag inte har någon digitalkamera och kan förmedla mina förvandlignar. Fru Berglund! Vi har också haft gärdsgård och knotpelar-port, det är ssåå fult. vi rev bort gärdsgården (det behöver ju inte ni göra för vår var fallfärdig) men den där knutpelarporten hör 70talet till och passar inte in bygg ut gärdsgården som ni tänkte och gör en enkel grind som passar gärdsgården i exempelvis naturvirke el dyl. Vi gjorde ett spjälstaket, falurött med vita toppar 1,2 m högt och till det ska vi ha en grind med lagomt snickarglädje.

Min fulhörna (jaa hela tomten är ful) men den som är mest angelägen är där sandlådan står och hammocken. Det blåser så hårt där på våren och försommaren jag måste få till något slags vindskydd eller något som gör att vinden tar en annan väg, så barnen får en behaglig lekvrå.

Vanligaste växten på min tomt är nässlor (gott på våren).

Den här sommaren hade jag inte tänkt att plantera så mycket men det blev värsta planteringsåret. Tre fullvuxna azaleor och lite perenner av min bror. vi var till Zetas i Stockholm och kom hem med mer än vad det var tänkt. Svärmor slutade med kolonilott och jag var tvungen att ta hand om familjeklenoderna osv.

Ett tips till fulhörnor är att använda pallkragemodellen. Ett lager tidningar, nånting som håller jorden på plats och köpejord. Bums är det fixat och så markduk där man inte vill ha något ogräs.

--------------------
          kan själv

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-11-2006, 21:39
          Länk hit: #32

Medlem

så nu väntar vi bara på dina bilder smile.gif Du får fixa ett album

Välkommen hit !
          K

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 04-11-2006, 23:12
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (linnea-maria @ 04-11-2006, 21:33)
          Fru Berglund! Vi har också haft gärdsgård och knotpelar-port, det är ssåå fult. vi rev bort gärdsgården (det behöver ju inte ni göra för vår var fallfärdig) men den där knutpelarporten hör 70talet till och passar inte in bygg ut gärdsgården som ni tänkte och gör en enkel grind som passar gärdsgården i exempelvis naturvirke el dyl. Vi gjorde ett spjälstaket, falurött med vita toppar 1,2 m högt och till det ska vi ha en grind med lagomt snickarglädje.

Hehe, ja där ser man att smaken är delad rolleyes.gif Vill inte alls ta bort den utan tycker den är snygg...70-tal, hmmm vårt hus är byggt 1991 (inte av oss). Tycker bara hela konstruktionen är felplacerad.

Järsgård älskar jag och skulle aldrig drömma om att byta den till staket som måste underhållas smile.gif

Ja, tur att alla inte tycker lika, då skulle det se bra tråkigt ut i alla trädgårdar eller hur...wub.gif

I övrigt säger jag som Kerstin, välkommen hit och se till att skaffa en digitalkamera så vi får se biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-11-2006, 23:14
          Länk hit: #34

Medlem

åhå såg nu att digital saknades ... sorry ..smile.gif

Berglund -Du ska behålla o flytta tycker jag med :9

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 05-11-2006, 11:41
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Fru Berglund, jag skulle ha entrén precis som den är ,

.....möjligtvis om ni nödvändigtvis vill krångla, flytta portalen lite mer till vänster. Jag skulle då inte flytta portalen till höger för det känns inte inbjudande utan inklämt som om man smyger in genom en sido-entré. Portalen som den står nu leder rakt in i trädgården. Det känns bra. Ingången skulle kunna styra lite mera in mot huset, men inte värt besväret att flytta portalen för det. Sedan tycker jag att det avsneddade hörnet på gärsgårn är snyggt det också.

Varför inte fylla upp den tomma ytan framför gärsgårn med rabatter eller blommande buskar och så något som slingrar upp i portalen. Varför inte rosor exempelvis. Jag tycker du ska utnyttja platsen framför gärsgårn till en välkomnande paradrabatt med färg o doft och som helst är snygg året runt.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          fruberglund
          Inlägg 06-11-2006, 09:53
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 05-11-2006, 11:41)
          Varför inte fylla upp den tomma ytan framför gärsgårn med rabatter eller blommande buskar och så något som slingrar upp i portalen. Varför inte rosor exempelvis. Jag tycker du ska utnyttja platsen framför gärsgårn till en välkomnande paradrabatt med färg o doft och som helst är snygg året runt.

Har funderat på det men det blir så många rabatter att sköta om, vill ju ha några på den nya ytan också smile.gif

Dessutom vill jag har mer trädgård innanför staketet och inte utanför.

Ja, göras om ska det men vet inte hur, flytta portalen är för mycket jobb så det blir det nog inte tal om. Mamma tyckte man skulle sätta staket ut från portalen på vänstersidan så det blir lika vinkel som på högersidan som sitter mot garaget. Fast mannen tyckte det skulle kännas som en fårfålla biggrin.gif Alltså typ såhär

Ytan ser inte så stor ut på bilden men det är rätt mycket utrymme och det känns så meningslöst just nu, har liksom ingen användning för det som det är. Parkering har vi jättemycket och delen innanför staketet på den sidan är minimal och därför vill jag flytta ut staketet för att få trädgården att kännas större.

Såhär var en annan tanke jag hade. Behålla portalen där den är men flytta staketet en bit, göra ny ingång vid garaget och göra om portalen till ett lusthus

(ursäkta att jag ritar som en kratta biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif )

Kerstin, om du tycker det här tar upp för mycket av din tråd så säg till så startar jag en egen wub.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          Killensomvillhag...
          Inlägg 06-11-2006, 11:02
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Underbar tråd, mycket inspiration verkligen.

Vågar inte visa mina fulhörn för de en ren orgie i ogräs.
          Jag har tänkt att ta mig an dem och gått med lie över området och kapat ner allt ett antal gånger men varje gång så har jag inte hunnit få det klart vilket innebär att det nu är mer ögräs än någonsin.

Till våren blir det andra bullar då skall det baskemej bli klart smile.gif

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-11-2006, 11:38
          Länk hit: #38

Medlem

Mina (enda) grannar har en liknande grind med ljus under taket " på vintern , ser så välkomnande och trevligt ut smile.gif

Som sagt -detta är en tråd för allas fulhörn inte bara mina smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 06-11-2006, 14:34
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 06-11-2006, 11:38)
          Mina (enda) grannar har en liknande grind med ljus under taket " på vintern , ser så välkomnande och trevligt ut smile.gif

Som sagt -detta är en tråd för allas fulhörn inte bara mina smile.gif

Ja, det har vi också haft och ska nog sätta upp det igen.

Jo, men det är ju skillnad på att visa ett fulhörn och stjäla tråden helt laugh.gif laugh.gif Men har du sagt det så wub.gif

Har fler fulhörn som inte är hörn...ja, det finns ju massor som skulle se bättre ut med rabatter eller liknande men det tar ju sån tid och nu har vi ju lillen också...

Det blir gjort när det blir gjort helt enkelt, vi har ju tänkt bo här hela livet om vi har turen att inte råka ut för något som gör att vi måste sälja smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 06-11-2006, 17:37
          Länk hit: #40

Gäster

CITAT (fruberglund @ 06-11-2006, 09:53)
          Såhär var en annan tanke jag hade. Behålla portalen där den är men flytta staketet en bit, göra ny ingång vid garaget och göra om portalen till ett lusthus

Spännande att följa dina tankar kring ingången till er trädgård.
          Tror du det blir så mycket lust i lusthuset alldeles bredvid vägen och de parkerade bilarna? Känns som att ett lusthus skulle ligga lite mer privat.
          Tror också det skulle kännas välkommnande med en upphöjd rabatt med rosor som blommar hela säsongen + någon perenn + vårlök som fyller upp kring fötterna på rosorna.
          Har själv en stor besvärlig slänt ned mot gatan som jag inte vill ägna så mycket tid åt. Den har jag planterat med en vit låg ros som blommar hela sommaren mellan rosorna växer kattmynta så ogräsen har inte så stor chans. Klipper ned alla rosorna på våren rensar lite ogräs och gödslar sen får den klara sig själv.
          Allt behöver ju inte göras nu fulhörnet lär vänta tills du/ni har tid tongue.gif Man kan lätt bli stressad när det är saker som "sticker" en i ögonen men det kan kännas lite bättre om man tänker på allt man hunnit med istället.

/Ewa

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 20:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon