|
Full version: Fulhörn....
kerstin z5-6
20-10-2006, 15:34
I sommar skulle de 5 fulhörnen" åtgärdas, 1 dike -föregående ägarspår-mitt i trädgården -ena halvan åtgärdad-rosrabatt andra -kvarstår i mitten finns en bro. Baksida woodland -gränsar mot skog -nästan helskugga med lite morgonsol, slås nu med trimmer -plan -markduk grus och pallkragar för överblivna perenner , frösådder sticklingar mm , lite fler träd Stort område längs ladugård 10m långt -påbörjad ökengrusodling i storformat -ej klart -plan Rosor och Clematis mot väggen Snutt" gräsmatta bakom gulbladig fläder mot vägen -stor sten o tuija - plan -grus och trågodling Renovering och färdigställande av gångar runt damm, växthus och rosengård skiffer och stenmjöl Arbetsbänkar ute -jättepallkrage -klar Sneglat på Mulles snygga arbetsytor  Av olika skäl , bla dödsfall i närmaste vänkretsen stannade allt av i juni . I juli var det tropikernahett och jag låg i poolen, och likadant i augusti Så nu får detta bestå till nästa vår Vad har ni för planer ?
Jag kan bara säga att det känns lite grann som en tröst att inte vara ensam om att inte ha hunnit med. Suck och pust Vi har arbetat och stått i precis hela sommaren och ändå blev bara en bråkdel av vad vi planerade klart. Vi har ju byggt pool och det i säg ledde ju til en massa mer " runtomkringarbete ". Bredvid och i anslutning till poolen är det meningen att det ska bli en ganska stor dam med lite vattenfall och annat. Dessutom blev det , vilket är myyyycket positivt  , en massa ny rabattplats till mig, sådär runt 40 kvm. Tror ni jag ser fram emot att få planera detta  . Dessutom är jag fortfarande inte klar med "Ekrabatten " som jag bad om hjälp med förra året. Jag kunde helt enkelt inte bestämma mig för hur jag ville ha den. Så halva den har bara varit "fuskplanterad " i år. Fast nu tror jag att jag bestämt mig. Ena halvan är grusrabatt och där planterade jag en massa olika suckluenter, vilket ser ut att bli jättebra. Dessutom har jag satt dit tre st nya Clematiser runt stubben. I den andra halvan blir det samplantering av små rosor tillsammans med nåt vackert marktäckande och lite stenblock. Sen är vi inte klara med Vindruvsrabatten heller, fast vi har byggt en jättespalje som går att kroka av/ner. Jättebra. Så nog sjutton finns att göra alltid. Jag blir ju svett bara jag tänker på det
För mig har det varit en kanonaktiv sommar, vi har fått så mycket gjort denna säsong att det bara bubblar i mig av glädje. Men så har vi också varit utomhus varje ledig timme. Mest nöjd är jag med att projekt som har levt i mina tankar i 4-5 år nu äntligen har förverkligats.
Hela den västra delen av trädgården, som var en trist och ful gräsmatta, svår att klippa, är nu rabatter med små grusgångar som ringlar sig mellan dem. Det började med rosa "rossnåret" förra hösten och har nu vuxit till sig med både perenner och buskar, mera rosor och också en liten barrträdshörna. (Det finns mycket bar mylla kvar så jag räknar med ytterligare en vår med frösådder på matbordet...).
Södra delens stora rabatter har fått en bättre form. Och grusgrångar.
Norra delens "arboretum" (f.d. fulhörn) är klart. Med grusgångar.... (Min man skulle rita ett självporträtt i granntjejens vänbok. Han ritade sig själv med en skottkärra...).
Hönsgården har blivit ett litet eget trädgårdsrum i stora ängen. Där skall jag böka i morgon och på söndag för idag kom nämligen alla mina 37(!) rosor från Flora Linnea.
Jag har fått flyttat allt felplanterat (och det var inte lite... ). Och jag har delat massor av växter.
Jag har kullerstenslagt nästan alla grusytor där skottkärran inte behöver ta sig fram.
Och den gamla stinkande ankdammen är igenfylld...
Min man har byggt en pergola, viltstängsel runt hela trädgården med fem portar, inhägnad runt nya blivande rosariet inklusive en klätterrosport och hundstaket runt köksträdgården. Med inspiration från trädgårdsresan till England i juni har han också byggt en ljuvlig hylla för alla terracottakrukor. Dessutom har han gjort en massa häftiga betongpyntprylar åt mig!
Och trots att vi verkligen har jobbat hårt så har vi också kunna njuta av den här underbara sommaren med sin osannolika blomsterprakt. Vi har kanske inte varit lika mycket ute på sjön som andra somrar men vi har jobbat med många kaffe- och drinkpauser då vi bara har suttit och njutit.
Vi har ännu lite kvar att grusa och stenlägga och jag hoppas att vi hinner få det gjort innan snön kommer så att jag kan börja utan gamla projektrester i vår. De sista åren har alla börjat med en lång lista på saker som absolut borde förverkligas under säsongen, den listan är så gott som tom nu.
Nu har jag tre projekt kvar (känns lite futtigt...):
En ny liten rabatt framför bagarstugan. Rosor! vilka vet jag inte ännu men jag sniffar ivrigt i den nu aktuella tråden med de rosa.... (Den rabatten är inte högst på prioriteringslistan, antingen blir den av nästa sommar eller så inte).
En stenträdgård under de tre gamla plommonträden för att slippa alla rotskott. Markduk och grus är redan på plats och varje gång vi är i skogen eller på havsstränderna har vi stenletarblicken trimmad!
"Röda rummet". Längst bort i trädgårdens sydöstra hörn (definitivt fulhörn) skall jag skapa ett litet rum med uteslutande rödbladiga träd, buskar och perenner. Mitt i det skall det finnas en yta för våra två mintgröna stolar och där ska vi sitta i den glödande aftonsolen nästa sommar och titta ut över hela ängen och trädgården.... Jag var redan på rean och köpte en flikbladig japansk lönn så rummets första träd är planterat! Bara löven faller skall jag ta sticklingar av den rödbladiga flädern 'Black Beauty' för att få en bakgrundshäck. (Om jag lyckas - jag är kass på sticklingar). Hängblodbok, blodlönn, någon berberis,rödbladig perukbuske och smällspirean 'Diabolo' finns på listan och den rödbladiga ormhasseln skall få flytta hit.
Det finns naturligtvis massor av foton som kommer så småningom, jag har inte riktigt haft ro att fotopyssla vid datorn ännu eftersom jag fortfarande inte riktigt har blivit du med den digitala tekniken. Och eftersom jag har varit ganska trött då jag har kommit in på kvällarna...
Mulle
kerstin z5-6
20-10-2006, 20:50
ewa zon 3
21-10-2006, 12:29
Tog äntligen tag med ett fulhörn jag skapat alldeles själv genom att, av någon andledning som jag inte förstår nu, slänga ned vintergröna i en surjordrabatt med vacker torvkant med mossa och vaxter och rhododenron i milda gula nyanser. Två dagar tog det att få upp eländet höll på kväva de andra växterna plus förstöra den vacka rabattkanten. Nu se de väldigt naket ut men aldrig mer spontanplantering av vintergröna, det var dessutom den blåblommiga, hur tänkte jag Ett annat fulhörn som jag också skapat själv genom felplantering löste jag genom att bjuda hit bekanta som fick gräva upp rubbet och ta hem till sin betydligt större trädgård. Nu har jag satsat på en hummlesurr- och fjärilsfladderrabatt istället. Passar bättre i den här varma, soliga, slänten med sandjord och sten/berg i dagen Bara påbörjad men ett gäng självsådda lavendelplantor ca 25 st har kommit på plats tillsammans med reafyndade sedumarter. Sen har jag redan sett ut vilka plantor jag ska dra upp själv. På den här platsen kommer det bli grå-blå-vitt-violett med gula accenter. Clematis, höga allium, bolltistel, gråbladig röllika mm finns redan som stomme och uppstammad idegran mm. Två stolar och ett lite cafébord finns också på plats för fika el drink i eftermiddagssolen Fortfarande ser de ut som fulhörn men hoppas på att göra dem till finhörn nästa säsong Intressant och roligt att få läsa om era projekt /Ewa
Jag har ju mest bara "fulhörn".  Det finns någon "skönhetsfläck" här och där men jag har mycket kvar att göra innan jag kan kalla det trädgård  . Senaste 10 åren har det alltid byggts något litet eller stort hus på tomten så länge har det mest varit byggarbetsplats. Hjärtevännen och jag är fortfarande inte riktigt överens om vilken typ av fritidstomt vi ska ha/har. Han tror fortfarande att vi har en "naturtomt" trots att jag prånglat in lite rosor och en och annan rabatt. Nästa sommar så står ett grusparti på dagordningen.  Hur det ska se ut vet jag inte riktigt ännu men läget är i en svagt sluttande slänt och sol hela dagen. Kanske det kan bli lite blåsigt när det är blåser från öster. Det andra projektet är ett "Surjordsparti". Vi har grävt upp ett antal stora stenar från tomten som "dumpades" i skogsbrynet och här har jag tänkt mig lite "surjordsväxter". Läget är här helt i norr men har förmiddagssol och vällssol från kl18 ungefär  Här har jag helt enkelt tänkt flå bort mossa och bärris och lägga på markduk. Kanterna får bli av torvblock och sedan fyller ja i med torv+ gödsel. Vad jag ska plantera får jag ta reda på under vintern. Tips mottages gärna /Anki
kerstin z5-6
22-10-2006, 10:07
Grus odling är ju jättetrevligt och passar bra där du lagt den Torvrabatten -japansk azalea är fin -få se hur den fixar vintern här
Kerstin, ditt torvparti är ju bara så tjusigt Jag vill gärna veta hur du fått kanterna (torvblocken) så där snygga. Och jag väntar med spänning på att höra hur det går med Azalean. Jag tar också emot tips på härdiga Rododendron (stavning?). Det finns inget så tråkigt som Rododendron med ledsna, hängande blad. Fast jag har förstått att det mer beror på dålig vårtäckning, (eller?) Gruspartiet måsta jag göra för att få plats med alla Levisior och Penstemoner som jag ska så /Anki
kerstin z5-6
22-10-2006, 12:53
rensat ogräs .. ja i blocken alltså . Har du lingon i närheten kommer de att så sig där , men går att transplatera om man vill ha lite snabbare ...likaså ljung kan sättas direkt i torvblocket om det är ordentligt vått,övrigt kommer .. här är några av mina ...alla z5-6 Azalea -alla Northern Hi-lights Rhododendron 'Helsinki University' Rhododendron 'Nova Zembla' Röd Rhododendron camtschaticum Rhododendron catawbiense 'Grandiflorum' Rhododendron luteum guldazalea -doftar starkt! Underbart ! Rhododendron yakushimanum azalea "Satan
Rolig tråd! Vad duktigt ni jobbat i sommar. Speciellt Mulle, jag blir alldeles matt! Ska bli kul att se bilder sen. Jag har bott ett år nu och första året ska man ju mest bara kolla vad som finns. Det har jag gjort plus att jag rensat massor med ogräs. Mina projekt har varit: fixa trädgårdslandet fixa pallkrage gräva en ny rosrabatt beskära alla buskarna (rejäl gallring) lite perennaflytter på höstkanten snygga till entrérabatten lite buskflytter idag! Dagens lilla projekt beskriver jag här: KedjereaktionDet är så mycket jag skulle vilja göra nästa säsong, men vi ska riva och bygga nytt garage så jag tror det kommer bli svårt att ägna sig så mycket som jag vill åt trädgården nästa sommar. Plus att det kommer vara kaos. Ajaj.
Karrolina
23-10-2006, 11:48
Vad duktiga alla är! Jag har ju bara bott i hus i ett år och både huset och trädgården är renoveringsobjekt. Och så har vi småbarn. Och vi är båda studenter och det är ju inte billigt med ett trädgårdsintresse.. Men helt och hållet nödvändigt för själen, så vad gör det att jag har köpt växter så vi inte har råd att göra om dräneringen? Men lite har jag hunnit och mycket har jag lärt mig mycket tack vare er! Dom projekt jag är mest nöjd med är: - planteringen av långa tujahäcken som verkligen vuxit mycket - Vita rabatten. I hörnet av tomten ner mot vägen står vårat enda stora äppelträd. Det vill man ju kunna sitta under men ändå vara lite avskärmad. Så där byggde vi en 12 m lång och två meter hög spaljé i vinkel. (Faluröd) Där har jag planterat diverse klätterrosor, klematis och perenner. Det mesta vitt med vissa blåa och lila inslag. Jag älskar den delen av trädgården nu! Annars har vi planterat 7 träd, 9 buskar och tre buskrosor. Och försökt renovera gamla rabatter. Det var ett misslyckat projekt som får göras om något annat år med markduk i botten. Jag kände inte till åkervindans kraft i våras.. Sen har jag målat hela huset och renoverat nästan alla fönster också. Så jag är ganska nöjd.. Men vi kommer nog aldrig hinna så mycket någon annan sommar som vi har gjort i år. Vi var båda hemma. Lyx!
kerstin z5-6
23-10-2006, 11:55
Jissus vad ni jobbat -renovering är tröttsamt men nödvändigt -Nu har du det roliga kvar !
Mia, zon 3
23-10-2006, 12:52
Jag och hjärtevännen håller (fortfarande....) på och snickrar spjälor, släpar kantsten och kör jord till staketrabatten som ersätter stor ful karaganhäck på framsidan. Skönt att ha kommit igång, men attans vilken tid allting tar! Man trodde väl att man skulle ha varit klar och kunnat plantera av hjärtans lust i nuläget, men de är inte alls klart ännu.... Och de nya stengångarna som skulle till är obefintliga, och hela den nya köksträdgården och kryddlandet som vi skulle börja på - nähädå.... Men nu gör jag sådär som jag sagt att jag INTE ska göra - stirra mig blind på det som inte blev gjort. Fy skäms! Jag har också varit duktig! (*klappar mig själv uppmuntrande på huvudet*) Tröstande att se/läsa att det är fler än jag som inte blev "klara" med allt i sommar....
Nu har jag väl varit duktig... Här är bilder! Först nya lilla rosariet (f.d. hönsgården) då det blev klart i söndags. Bakom syns den fulhörna som ska bli "Röda rummet".   Undrar ni vad som står på podiet? Jo:  Ett loppisfynd från Paris, gissa om säkerhetsvakten var road då han plockade fram denna ur handbagaget... Vi hade grisar i hönsgården en sommar, Piff och Puff, de höll på att knäcka oss helt och detta är ett minnesmärke över dem... Nya pergolan. Stolparna är lodräta, bildoptiken ljuger...  Ny rabatt invid pergolan  Nya rabatterna på gårdens framsida   Nu är det väl mycket sten men så småningom tar marktäckarna över. I albumet 2006 finns bilder av äldre rabatter med lammöron, aubrieta, lysimachia, vinca - det mjukar upp stenarna och gör dem mindre dominanta. Och till sist, pågående kullerstensläggning...  Mulle
Underbara bilder, har just kikat i ditt album, så fint det ska bli i ditt rosarium och grisen inte fick den plats i handbagaget den ser stor ut. Va ni har jobbat, jätteimponerad, det röda gruset ligger det kvar tro så där genom åren eller får man fylla på varje år ? Vad var det nu för rosor du tog ?
Jodå, grisen rymdes i ryggsäcken! -Wat iz tät, frågade säkerhetsvakten med äkta Peters Sellers fransk-engelsk brytning när ryggsäcken gick igenom röntgenmaskinen. -It is a pig with wings, svarade vi Vakten bara tittade på oss och öppnade säcken - Oh la la, you aaarrrr rrrright - it iz ö pig witt wings!
Och gruset, jo det är lagt i ett ganska tjockt lager så det hålls kvar. Vi har det lite överallt i trädgården sedan några år tillbaka.
Rosorna: Agnes, som häck runt det hela och i trianglarna Goldbush, Golden celebration, Graham Thomas och Rhapsody in Blue (tack vare dig!). På porten skall Rosa helenae Hybrida klättra. Som marktäckare i trianglarna blir det den mörk- och smalbladiga ajuga reptans och på utsidan av Agnesrosorna blir det nävor.
Mulle
ewa zon 3
28-10-2006, 17:55
CITAT (mulle @ 27-10-2006, 21:15) Nu har jag väl varit duktig... Här är bilder! Jamän varför har du lagt det här under fulhörn? Snyggt och enhetligt med det röda gruset överallt Kommer bli som en dröm med rosorna nästa år /Ewa
malin72
28-10-2006, 20:35
fruberglund
29-10-2006, 21:52
En sån gris skulle ju vi haft Ser underbart ut Mulle men HUR ORKAR NI??? Jag tycker det är jobbigt bara att gräva en grop och plantera en växt, haha  Jag är väl bara lat antar jag, hur jag ska orka sköta alla rosor jag satt senaste 2 åren och alla andra projekt man vill göra som står halvklara (pallkragelandet halvklart, stenpartiet halvklart osv.) Med en 1 ½-åring nästa år lär man ju få springa efter honom, blir nog inte mycket gjort då. I år har vi målat huset men inte ens det blev klart eftersom dels vädret var som det var och att vi var tvungna att köpa ny panel som självklart inte fanns att få tag på längre = specialbeställning som tog tid mitt i semestrarna. Finns så mycket vi vill göra, nästa år ska vi försöka måla klart huset i första hand + måla allt det vita. Sen måste vi försöka bygga nytt vedförråd för i det gamla ska grisarna bo, deras nuvarande fula nätgård ska bort och där ska det bli grus/sten med en sån där stenfontän, höga gräs och en granitbänk. Sen så har vi ju allt det här att göra nåt med  Jodå, nu är tomtköpet klart, vi har köpt till 1173 extra sköna kvm orörd hage *lycklig*   (de vita strecken gäller, lite ändring sen jag ritade den här men jag hittar inte originalbilden nu). Längst ut mot hagen ska det bli järsgård precis som vi har ut mot vägen, så att det känns mer som en tomt + att jag kan ha massor med klätterväxter som klättrar på staketet och så blir det en fin bakgrund mot eventuella rabatter. Till våren ska jag ta hit en trädgårdsdesigner tror jag som kan hjälpa oss planera vår nya helt tomma yta. Det vi vet är att vi vill ha en ny uteplats eftersom solen stannar kvar mycket längre ute på ängen och så ska vi ha ett förråd nånstans där. Det blev långt det här men konstigt nog så är inspirationen som störst när man sitter och funderar och tittar på era bilder, sen när man kommer ut i trädgården i verkligheten så blir man bara tom i huvet, står och stirrar och har glömt allt man nyss ville göra. Är nog för det känns så överväldigande med allt som man vill och behöver göra Har en till yta jag vill göra om men vet inte rikigt hur. När de ändå kommer hit och gör järsgården skulle jag vilja göra om järsgården som redan finns. Vi har en sned yta som är helt meningslös. Skulle vilja flytta ut järsgården men problemet är vår entréportal som inte är så enkel att flytta + att jag inte vet hur man skulle flytta det för att få det både snyggt och praktiskt. Nån som har några förslag??? Här är bild så ni ser hur det ser ut, vill nog flytta järsgården dit det svarta strecket är, eller alternativt som bild 2, flytta taket på portalen och ha ingången rakt fram istället:   P.S. Hoppas du inte tycker jag snor din tråd Kerstin  D.S.
Det kommer att bli så fint med tiden, ta vara på småbarnsåren dom kommer aldrig igen. Mina ungar pluggar på högskolan och jag har en massa tid över till trädgården nu, egen tid. Med all den marken ni har köpt där kan du skapa en underbar trädgård med åren, det ska ta tid, inte som på TV klart på en ggn. Ta lite rosor i taget och allt annat med
kerstin z5-6
30-10-2006, 09:57
Själva avsikten med tråden var ju att den skulle bli snodd
Mia, zon 3
30-10-2006, 11:28
Håhåhåååå.... ni sätter rent omänskliga standarder för oss andra, ni duktiga människor.... (*med ren och skär beundran  *) Men jag lever på Kajsas kloka råd, det är inte alltid man har små tultingar i sitt liv, får försöka minnas det när tiden känns knapp... Vad gäller att sno tråden så tror jag att jag skulle kunna sänka servern för Odla med bilder på alla mina fulhörn.... Jag besparar er!  Ni ska få se mina finhörn istället, varefter de blir fina. Återkommer följdaktligen när barnen är i gymnasieåldern, tidigast! Höstkram på er!
fruberglund
30-10-2006, 11:28
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2006, 10:57) Själva avsikten med tråden var ju att den skulle bli snodd  Jaså
kerstin z5-6
30-10-2006, 13:21
fast jag tycker inte ni presterat nåt fult än precis ..bara snygga översiktsbilder här är en före o efter bild   och här är vårens projekt-ett påbörjat fulhörn
fruberglund
30-10-2006, 14:36
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2006, 14:21) fast jag tycker inte ni presterat nåt fult än precis ..bara snygga översiktsbilder här är en före o efter bild   Näääääääääää, lägg av vad snyggt! Du är ju en naturbegåvning! Kerstin, kan du inte komma hem till mig och göra likadant? Jag betalar resan och bjuder på fika
kerstin z5-6
30-10-2006, 15:28
 Tack men nej -då blir det inte DIN trädgård utan min -och din kommer att bli annorlunda och jättevacker -behövs tid till de nya markerna bara  Snart är sonen i lumpen -de lena småbarnsfötterna trampar vidare i kängor storlek 45 ...njut medan du kan  sen har du all tid i världen till planteringar
Nu har jag kollat Mulles bilder, himmel vad snyggt!
Och Fru Berglund, så himla roligt det måste vara för dig att fantisera om hur du skulle vilja ha det! Men jag förstår att det känns stort och svårt att veta vart man ska börja. När det gäller din entré så såg jag framför mig en perennarabatt med lite buskar som ger höstfärg och vinterstadga och så en sten eller gruslagd gång fram till entrén. Dvs den fina gärdsgården och porten får vara kvar. Som du själv säger så ger gärdsgården en fin bakgrund.
Om du behöver ytan för snöskottningshögar kanske buskarna kan skippas.
Trädet (ZonV)
03-11-2006, 18:41
Har planterat tre st. Pappersbjörkar, 2st Asklönn, 1 st Magnolia Merrill, 1 st Magnolia sieboldii. 1st Fläder som härstammar från nord Italien Några R. brachycarpum, Några Västamerikansk hemlock. Ja, det är vad som hände i sommar...
Jenny & Vilda
03-11-2006, 19:42
CITAT (Kajsa @ 30-10-2006, 00:21) Det kommer att bli så fint med tiden, ta vara på småbarnsåren dom kommer aldrig igen. Mina ungar pluggar på högskolan och jag har en massa tid över till trädgården nu, egen tid. Med all den marken ni har köpt där kan du skapa en underbar trädgård med åren, det ska ta tid, inte som på TV klart på en ggn. Ta lite rosor i taget och allt annat med  Kloka ord.. måste tänka på det jag också med en busig ettåring hemma Vad fiiiint ni har allihopa.. super inspiration att se era bilder
fruberglund
03-11-2006, 20:51
Det är rätt intressant det där, en sak man tycker är ful tycker nån annan är snygg  Tur att alla har olika smak. Linvik, nån rabatt vill jag inte ha där eftersom jag har en rabatt på andra sidan järsgården också och dessutom har vi en liten dörr in till garaget precis till höger på bilden vid den lilla järsgårdsdelen. Nä, vill nog flytta den, är bara hur man ska få det på ett snyggt sätt och de stora stolparna undviker vi gärna att flytta Jodå, ta vara på småbarnsåren tänker jag göra men tycker inte det ena utesluter det andra  Tar bara lite längre tid...
linnea-maria
04-11-2006, 21:33
vilken kul tråd!! Synd att jag inte har någon digitalkamera och kan förmedla mina förvandlignar. Fru Berglund! Vi har också haft gärdsgård och knotpelar-port, det är ssåå fult. vi rev bort gärdsgården (det behöver ju inte ni göra för vår var fallfärdig) men den där knutpelarporten hör 70talet till och passar inte in bygg ut gärdsgården som ni tänkte och gör en enkel grind som passar gärdsgården i exempelvis naturvirke el dyl. Vi gjorde ett spjälstaket, falurött med vita toppar 1,2 m högt och till det ska vi ha en grind med lagomt snickarglädje.
Min fulhörna (jaa hela tomten är ful) men den som är mest angelägen är där sandlådan står och hammocken. Det blåser så hårt där på våren och försommaren jag måste få till något slags vindskydd eller något som gör att vinden tar en annan väg, så barnen får en behaglig lekvrå.
Vanligaste växten på min tomt är nässlor (gott på våren).
Den här sommaren hade jag inte tänkt att plantera så mycket men det blev värsta planteringsåret. Tre fullvuxna azaleor och lite perenner av min bror. vi var till Zetas i Stockholm och kom hem med mer än vad det var tänkt. Svärmor slutade med kolonilott och jag var tvungen att ta hand om familjeklenoderna osv.
Ett tips till fulhörnor är att använda pallkragemodellen. Ett lager tidningar, nånting som håller jorden på plats och köpejord. Bums är det fixat och så markduk där man inte vill ha något ogräs.
kerstin z5-6
04-11-2006, 21:39
så nu väntar vi bara på dina bilder  Du får fixa ett album Välkommen hit ! K
fruberglund
04-11-2006, 23:12
CITAT (linnea-maria @ 04-11-2006, 21:33) Fru Berglund! Vi har också haft gärdsgård och knotpelar-port, det är ssåå fult. vi rev bort gärdsgården (det behöver ju inte ni göra för vår var fallfärdig) men den där knutpelarporten hör 70talet till och passar inte in bygg ut gärdsgården som ni tänkte och gör en enkel grind som passar gärdsgården i exempelvis naturvirke el dyl. Vi gjorde ett spjälstaket, falurött med vita toppar 1,2 m högt och till det ska vi ha en grind med lagomt snickarglädje. Hehe, ja där ser man att smaken är delad  Vill inte alls ta bort den utan tycker den är snygg...70-tal, hmmm vårt hus är byggt 1991 (inte av oss). Tycker bara hela konstruktionen är felplacerad. Järsgård älskar jag och skulle aldrig drömma om att byta den till staket som måste underhållas Ja, tur att alla inte tycker lika, då skulle det se bra tråkigt ut i alla trädgårdar eller hur... I övrigt säger jag som Kerstin, välkommen hit och se till att skaffa en digitalkamera så vi får se
kerstin z5-6
04-11-2006, 23:14
åhå såg nu att digital saknades ... sorry ..  Berglund -Du ska behålla o flytta tycker jag med :9
Sommartorparn
05-11-2006, 11:41
Fru Berglund, jag skulle ha entrén precis som den är ,
.....möjligtvis om ni nödvändigtvis vill krångla, flytta portalen lite mer till vänster. Jag skulle då inte flytta portalen till höger för det känns inte inbjudande utan inklämt som om man smyger in genom en sido-entré. Portalen som den står nu leder rakt in i trädgården. Det känns bra. Ingången skulle kunna styra lite mera in mot huset, men inte värt besväret att flytta portalen för det. Sedan tycker jag att det avsneddade hörnet på gärsgårn är snyggt det också.
Varför inte fylla upp den tomma ytan framför gärsgårn med rabatter eller blommande buskar och så något som slingrar upp i portalen. Varför inte rosor exempelvis. Jag tycker du ska utnyttja platsen framför gärsgårn till en välkomnande paradrabatt med färg o doft och som helst är snygg året runt.
fruberglund
06-11-2006, 09:53
CITAT (Sommartorparn @ 05-11-2006, 11:41) Varför inte fylla upp den tomma ytan framför gärsgårn med rabatter eller blommande buskar och så något som slingrar upp i portalen. Varför inte rosor exempelvis. Jag tycker du ska utnyttja platsen framför gärsgårn till en välkomnande paradrabatt med färg o doft och som helst är snygg året runt. Har funderat på det men det blir så många rabatter att sköta om, vill ju ha några på den nya ytan också Dessutom vill jag har mer trädgård innanför staketet och inte utanför. Ja, göras om ska det men vet inte hur, flytta portalen är för mycket jobb så det blir det nog inte tal om. Mamma tyckte man skulle sätta staket ut från portalen på vänstersidan så det blir lika vinkel som på högersidan som sitter mot garaget. Fast mannen tyckte det skulle kännas som en fårfålla  Alltså typ såhär  Ytan ser inte så stor ut på bilden men det är rätt mycket utrymme och det känns så meningslöst just nu, har liksom ingen användning för det som det är. Parkering har vi jättemycket och delen innanför staketet på den sidan är minimal och därför vill jag flytta ut staketet för att få trädgården att kännas större. Såhär var en annan tanke jag hade. Behålla portalen där den är men flytta staketet en bit, göra ny ingång vid garaget och göra om portalen till ett lusthus  (ursäkta att jag ritar som en kratta  ) Kerstin, om du tycker det här tar upp för mycket av din tråd så säg till så startar jag en egen
Killensomvillhagrönafingrar
06-11-2006, 11:02
Underbar tråd, mycket inspiration verkligen. Vågar inte visa mina fulhörn för de en ren orgie i ogräs. Jag har tänkt att ta mig an dem och gått med lie över området och kapat ner allt ett antal gånger men varje gång så har jag inte hunnit få det klart vilket innebär att det nu är mer ögräs än någonsin. Till våren blir det andra bullar då skall det baskemej bli klart
kerstin z5-6
06-11-2006, 11:38
Mina (enda) grannar har en liknande grind med ljus under taket " på vintern , ser så välkomnande och trevligt ut  Som sagt -detta är en tråd för allas fulhörn inte bara mina
fruberglund
06-11-2006, 14:34
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-11-2006, 11:38) Mina (enda) grannar har en liknande grind med ljus under taket " på vintern , ser så välkomnande och trevligt ut  Som sagt -detta är en tråd för allas fulhörn inte bara mina  Ja, det har vi också haft och ska nog sätta upp det igen. Jo, men det är ju skillnad på att visa ett fulhörn och stjäla tråden helt  Men har du sagt det så Har fler fulhörn som inte är hörn...ja, det finns ju massor som skulle se bättre ut med rabatter eller liknande men det tar ju sån tid och nu har vi ju lillen också... Det blir gjort när det blir gjort helt enkelt, vi har ju tänkt bo här hela livet om vi har turen att inte råka ut för något som gör att vi måste sälja
ewa zon 3
06-11-2006, 17:37
CITAT (fruberglund @ 06-11-2006, 09:53) Såhär var en annan tanke jag hade. Behålla portalen där den är men flytta staketet en bit, göra ny ingång vid garaget och göra om portalen till ett lusthus Spännande att följa dina tankar kring ingången till er trädgård. Tror du det blir så mycket lust i lusthuset alldeles bredvid vägen och de parkerade bilarna? Känns som att ett lusthus skulle ligga lite mer privat. Tror också det skulle kännas välkommnande med en upphöjd rabatt med rosor som blommar hela säsongen + någon perenn + vårlök som fyller upp kring fötterna på rosorna. Har själv en stor besvärlig slänt ned mot gatan som jag inte vill ägna så mycket tid åt. Den har jag planterat med en vit låg ros som blommar hela sommaren mellan rosorna växer kattmynta så ogräsen har inte så stor chans. Klipper ned alla rosorna på våren rensar lite ogräs och gödslar sen får den klara sig själv. Allt behöver ju inte göras nu fulhörnet lär vänta tills du/ni har tid  Man kan lätt bli stressad när det är saker som "sticker" en i ögonen men det kan kännas lite bättre om man tänker på allt man hunnit med istället. /Ewa
fruberglund
06-11-2006, 18:50
CITAT (ewa zon 3 @ 06-11-2006, 17:37) CITAT (fruberglund @ 06-11-2006, 09:53) Såhär var en annan tanke jag hade. Behålla portalen där den är men flytta staketet en bit, göra ny ingång vid garaget och göra om portalen till ett lusthus Spännande att följa dina tankar kring ingången till er trädgård. Tror du det blir så mycket lust i lusthuset alldeles bredvid vägen och de parkerade bilarna? Känns som att ett lusthus skulle ligga lite mer privat. Tror också det skulle kännas välkommnande med en upphöjd rabatt med rosor som blommar hela säsongen + någon perenn + vårlök som fyller upp kring fötterna på rosorna. Allt behöver ju inte göras nu fulhörnet lär vänta tills du/ni har tid  Man kan lätt bli stressad när det är saker som "sticker" en i ögonen men det kan kännas lite bättre om man tänker på allt man hunnit med istället. /Ewa Nej, känns lite felplacerat fast det beror ju på. Man kan ju plantera buskar mot vägen (är en återvändsgränd så det är bara grannarna som åker så det stör inte så mycket iofs), har planterat roddisar där nu men som sagt, känns lite off med ett lusthus där. Men riva ingången vill vi inte och flytta på den känns som sagt inte roligt. Då måste man ju ha maskiner som lyfter osv. och då hamnar det på orealistiska summor. Tja, får fundera vidare på en rabatt utanför men helst vill jag som sagt ha mer trädgård innanför staketet. Stressad känner jag mig inte över det men det känns ju så tråkigt när det är det första man ser när man kommer hem eller folk kommer på besök. Ja hur det än går och vad vi än bestämmer så måste vi bestämt färdigt till våren, om vi ska göra iordning så kommer det bli i samband med att vi sätter ny järsgård ute vid nya tomtgränsen. Ska försöka komma ihåg att lägga in bilder på hur det blir i så fall Nån som vet nån man skulle kunna kontakta för ideer? Typ nån sorts trädgårdsarkitekt eller nåt sånt? Jag är helt lost på ideer känner jag
Mia, zon 3
07-11-2006, 08:46
CITAT (ewa zon 3 @ 06-11-2006, 17:37) Tror du det blir så mycket lust i lusthuset alldeles bredvid vägen och de parkerade bilarna? Känns som att ett lusthus skulle ligga lite mer privat. Kan man inte tänka sig en variant av lusthus med skärmväggar/spaljéer med klängväxter eller liknande mot vägen? Det är ju inget måste att ha fri sikt åt alla håll från ett lusthus. Kul att se hur andra brottas med sina idéer! Själv har jag en förmåga att drabbas av Visioner (brukar följas av en lätt härjad uppsyn hos den oäkta hälften...).... Fick en sådan igår kväll, mellan sömn och vaka, så nu måste jag rita om trädgårdsplaneringen (igen)! Det kan vara så mycket som påverkar - vi fick ta ned en jättestor flerstammig alm i helgen, för den höll på att tippa av sig själv (almsjukan, tror vi). Vilket "hål" det blev! Trädgårdsplaneringen hade ju fått ta ganska stora hänsyn till det där trädet, och nu när det är borta (och man torkat tåren...) så dyker enorma möjligheter upp! (Känner hur Trädgårds-Hyde börjar dyka upp igen, måste gå och PLANERA - mwahhaaaahahaahaha!!!)
fruberglund
07-11-2006, 09:40
CITAT (Mia @ zon 3,07-11-2006, 08:46) CITAT (ewa zon 3 @ 06-11-2006, 17:37) Tror du det blir så mycket lust i lusthuset alldeles bredvid vägen och de parkerade bilarna? Känns som att ett lusthus skulle ligga lite mer privat. Kan man inte tänka sig en variant av lusthus med skärmväggar/spaljéer med klängväxter eller liknande mot vägen? Det är ju inget måste att ha fri sikt åt alla håll från ett lusthus. Kul att se hur andra brottas med sina idéer! Själv har jag en förmåga att drabbas av Visioner (brukar följas av en lätt härjad uppsyn hos den oäkta hälften...).... Fick en sådan igår kväll, mellan sömn och vaka, så nu måste jag rita om trädgårdsplaneringen (igen)! Det kan vara så mycket som påverkar - vi fick ta ned en jättestor flerstammig alm i helgen, för den höll på att tippa av sig själv (almsjukan, tror vi). Vilket "hål" det blev! Trädgårdsplaneringen hade ju fått ta ganska stora hänsyn till det där trädet, och nu när det är borta (och man torkat tåren...) så dyker enorma möjligheter upp! (Känner hur Trädgårds-Hyde börjar dyka upp igen, måste gå och PLANERA - mwahhaaaahahaahaha!!!) Hihi, känner igen mig där...speciellt mannens så kallade "härjade uppsyn" Fast numera rycker han bara på axlarna, suckar och säger att "du gör ju som du vill ändå" Jag har lärt mig att tänka, tänka om och tänka en extra gång när jag får mina idéer eftersom jag är så ombytlig och har ändrat mig veckan efter. Tycker det är så svårt det här för dels vill jag ha lite öppet så jag ser långt ut över ängarna, dels vill jag har de här jäkla rummen (=lummigt för mig) som är så inne just nu och som dessutom är sååååå snyggt också Angående lusthuset, den sidan som är mot vägen är där ena stolpen är...nä, blir nog inget lusthus, mannen lägger nog in sitt veto  Dessutom kommer det kännas felplacerat det också, kommer typ kännas som det står ivägen  Nä, får flundra vidare...
Eva 33c
07-11-2006, 10:36
Kul tråd det här, mina egna fulhörn är alltför många för att rymmas i denna tråd! CITAT Ja, göras om ska det men vet inte hur, flytta portalen är för mycket jobb så det blir det nog inte tal om. Mamma tyckte man skulle sätta staket ut från portalen på vänstersidan så det blir lika vinkel som på högersidan som sitter mot garaget. Fast mannen tyckte det skulle kännas som en fårfålla Din mammas förslag var inte så tokigt tycker jag, men om man inte sätter järsgår´n runt om slipper man intrycket av "fårfålla". Eftersom jag är road av att rita och kladda lånade jag ditt foto och kladdade på det. Kanske kan ge några nya ideer i allafall. Planering av nya rabatter är jättekul tycker jag. Precis som du brukar jag ändra mina planer flera gånger innan något blir verklighet. Och det kanske är tur det....
Killensomvillhagrönafingrar
07-11-2006, 11:36
Ewa 33c: Snyggt förlag tycker jag. Ser inbjudande ut pga att man kommer in en bit i trädgården innan man går igenom porten.
Jag tycker kanske man skulle komplittera med en skylt på portalen med familjenamnet alternativt namnet på gården.
fruberglund
07-11-2006, 15:34
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 07-11-2006, 11:36) Jag tycker kanske man skulle komplittera med en skylt på portalen med familjenamnet alternativt namnet på gården. Har jag faktiskt tänkt på senast idag, är du tankeläsare Killen med de gröna fingrarna??? Riktigt snyggt Ewa!!! Precis såna förslag jag var ute efter Bara ett problem med ditt förslag, se bild nedan  Så den rabatten går ju bort och då blir det helt plötsligt inte alls lika fint. Kom gärna med mer förslag! Flyttar dörren gör vi inte för vi satte precis in den förra året istället för det gamla sopskåpet som satt där. Nu fick jag en helt crazy idé  Jag vill ju ha en pergola, varför inte här (jadu Ewa, du får hemskt gärna rita om om du har tid och lust för som sagt så ritar jag som en kratta  )  Oj, såg nu att det blev lite dumt, det som ska tas bort är alltså järsgården som står på höger sida nu, det finns en pil ritad där inne nånstans. Gillade verkligen din första idé men det känns som att det inte blir alls lika fint när den högra rabatten inte kan vara där. Har du nåt alternativ?
fruberglund
07-11-2006, 15:34
Nääää, nu såg jag att det såg alldeles för blaffigt ut...hmmmm
kerstin z5-6
07-11-2006, 19:39
heja berglund tänk så det knakar -du har hela vintern på dej  Alltså dörren ... är den på sidan av garaget ?
fruberglund
07-11-2006, 20:58
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-11-2006, 19:39) heja berglund tänk så det knakar -du har hela vintern på dej  Alltså dörren ... är den på sidan av garaget ? Japp, såhär:
Eva 33c
07-11-2006, 23:02
Hej fruberglund! Vad synd att det var en dörr där. Jag har eventuellt en idé på lösning, men det beror lite på hur måtten är. Men jag hinner inte rita på det ikväll, men kanske imorgon. Jag tycker det är roligt som sagt. Kanske hinner du själv eller någon annan lösa det till dess... På vintern när snön kommit brukar jag gå ut och "rita" nya rabatter/planteringar i snön. Det är inte så tokigt faktiskt, man ser bra vad som får plats osv. Annars är jag ingen stor älskare av snö...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|