|
Fulhörn...., det som inte hanns med |
|
|
|
06-11-2006, 18:50
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (ewa zon 3 @ 06-11-2006, 17:37) CITAT (fruberglund @ 06-11-2006, 09:53) Såhär var en annan tanke jag hade. Behålla portalen där den är men flytta staketet en bit, göra ny ingång vid garaget och göra om portalen till ett lusthus Spännande att följa dina tankar kring ingången till er trädgård. Tror du det blir så mycket lust i lusthuset alldeles bredvid vägen och de parkerade bilarna? Känns som att ett lusthus skulle ligga lite mer privat. Tror också det skulle kännas välkommnande med en upphöjd rabatt med rosor som blommar hela säsongen + någon perenn + vårlök som fyller upp kring fötterna på rosorna. Allt behöver ju inte göras nu fulhörnet lär vänta tills du/ni har tid  Man kan lätt bli stressad när det är saker som "sticker" en i ögonen men det kan kännas lite bättre om man tänker på allt man hunnit med istället. /Ewa Nej, känns lite felplacerat fast det beror ju på. Man kan ju plantera buskar mot vägen (är en återvändsgränd så det är bara grannarna som åker så det stör inte så mycket iofs), har planterat roddisar där nu men som sagt, känns lite off med ett lusthus där. Men riva ingången vill vi inte och flytta på den känns som sagt inte roligt. Då måste man ju ha maskiner som lyfter osv. och då hamnar det på orealistiska summor. Tja, får fundera vidare på en rabatt utanför men helst vill jag som sagt ha mer trädgård innanför staketet. Stressad känner jag mig inte över det men det känns ju så tråkigt när det är det första man ser när man kommer hem eller folk kommer på besök. Ja hur det än går och vad vi än bestämmer så måste vi bestämt färdigt till våren, om vi ska göra iordning så kommer det bli i samband med att vi sätter ny järsgård ute vid nya tomtgränsen. Ska försöka komma ihåg att lägga in bilder på hur det blir i så fall Nån som vet nån man skulle kunna kontakta för ideer? Typ nån sorts trädgårdsarkitekt eller nåt sånt? Jag är helt lost på ideer känner jag
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
07-11-2006, 08:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
CITAT (ewa zon 3 @ 06-11-2006, 17:37) Tror du det blir så mycket lust i lusthuset alldeles bredvid vägen och de parkerade bilarna? Känns som att ett lusthus skulle ligga lite mer privat. Kan man inte tänka sig en variant av lusthus med skärmväggar/spaljéer med klängväxter eller liknande mot vägen? Det är ju inget måste att ha fri sikt åt alla håll från ett lusthus. Kul att se hur andra brottas med sina idéer! Själv har jag en förmåga att drabbas av Visioner (brukar följas av en lätt härjad uppsyn hos den oäkta hälften...).... Fick en sådan igår kväll, mellan sömn och vaka, så nu måste jag rita om trädgårdsplaneringen (igen)! Det kan vara så mycket som påverkar - vi fick ta ned en jättestor flerstammig alm i helgen, för den höll på att tippa av sig själv (almsjukan, tror vi). Vilket "hål" det blev! Trädgårdsplaneringen hade ju fått ta ganska stora hänsyn till det där trädet, och nu när det är borta (och man torkat tåren...) så dyker enorma möjligheter upp! (Känner hur Trädgårds-Hyde börjar dyka upp igen, måste gå och PLANERA - mwahhaaaahahaahaha!!!)
|
|
|
|
|
07-11-2006, 09:40
|

Medlem

|
CITAT (Mia @ zon 3,07-11-2006, 08:46) CITAT (ewa zon 3 @ 06-11-2006, 17:37) Tror du det blir så mycket lust i lusthuset alldeles bredvid vägen och de parkerade bilarna? Känns som att ett lusthus skulle ligga lite mer privat. Kan man inte tänka sig en variant av lusthus med skärmväggar/spaljéer med klängväxter eller liknande mot vägen? Det är ju inget måste att ha fri sikt åt alla håll från ett lusthus. Kul att se hur andra brottas med sina idéer! Själv har jag en förmåga att drabbas av Visioner (brukar följas av en lätt härjad uppsyn hos den oäkta hälften...).... Fick en sådan igår kväll, mellan sömn och vaka, så nu måste jag rita om trädgårdsplaneringen (igen)! Det kan vara så mycket som påverkar - vi fick ta ned en jättestor flerstammig alm i helgen, för den höll på att tippa av sig själv (almsjukan, tror vi). Vilket "hål" det blev! Trädgårdsplaneringen hade ju fått ta ganska stora hänsyn till det där trädet, och nu när det är borta (och man torkat tåren...) så dyker enorma möjligheter upp! (Känner hur Trädgårds-Hyde börjar dyka upp igen, måste gå och PLANERA - mwahhaaaahahaahaha!!!) Hihi, känner igen mig där...speciellt mannens så kallade "härjade uppsyn" Fast numera rycker han bara på axlarna, suckar och säger att "du gör ju som du vill ändå" Jag har lärt mig att tänka, tänka om och tänka en extra gång när jag får mina idéer eftersom jag är så ombytlig och har ändrat mig veckan efter. Tycker det är så svårt det här för dels vill jag ha lite öppet så jag ser långt ut över ängarna, dels vill jag har de här jäkla rummen (=lummigt för mig) som är så inne just nu och som dessutom är sååååå snyggt också Angående lusthuset, den sidan som är mot vägen är där ena stolpen är...nä, blir nog inget lusthus, mannen lägger nog in sitt veto  Dessutom kommer det kännas felplacerat det också, kommer typ kännas som det står ivägen  Nä, får flundra vidare...
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
Eva 33c
|
07-11-2006, 10:36
|
Gäster

|
Kul tråd det här, mina egna fulhörn är alltför många för att rymmas i denna tråd! CITAT Ja, göras om ska det men vet inte hur, flytta portalen är för mycket jobb så det blir det nog inte tal om. Mamma tyckte man skulle sätta staket ut från portalen på vänstersidan så det blir lika vinkel som på högersidan som sitter mot garaget. Fast mannen tyckte det skulle kännas som en fårfålla Din mammas förslag var inte så tokigt tycker jag, men om man inte sätter järsgår´n runt om slipper man intrycket av "fårfålla". Eftersom jag är road av att rita och kladda lånade jag ditt foto och kladdade på det. Kanske kan ge några nya ideer i allafall. Planering av nya rabatter är jättekul tycker jag. Precis som du brukar jag ändra mina planer flera gånger innan något blir verklighet. Och det kanske är tur det....
|
|
|
|
|
07-11-2006, 11:36
|

Medlem
Antal inlägg: 508
Medlem nr: 2 423

|
Ewa 33c: Snyggt förlag tycker jag. Ser inbjudande ut pga att man kommer in en bit i trädgården innan man går igenom porten.
Jag tycker kanske man skulle komplittera med en skylt på portalen med familjenamnet alternativt namnet på gården.
--------------------
Magister Mundi sum!
|
|
|
|
|
07-11-2006, 15:34
|

Medlem

|
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 07-11-2006, 11:36) Jag tycker kanske man skulle komplittera med en skylt på portalen med familjenamnet alternativt namnet på gården. Har jag faktiskt tänkt på senast idag, är du tankeläsare Killen med de gröna fingrarna??? Riktigt snyggt Ewa!!! Precis såna förslag jag var ute efter Bara ett problem med ditt förslag, se bild nedan  Så den rabatten går ju bort och då blir det helt plötsligt inte alls lika fint. Kom gärna med mer förslag! Flyttar dörren gör vi inte för vi satte precis in den förra året istället för det gamla sopskåpet som satt där. Nu fick jag en helt crazy idé  Jag vill ju ha en pergola, varför inte här (jadu Ewa, du får hemskt gärna rita om om du har tid och lust för som sagt så ritar jag som en kratta  )  Oj, såg nu att det blev lite dumt, det som ska tas bort är alltså järsgården som står på höger sida nu, det finns en pil ritad där inne nånstans. Gillade verkligen din första idé men det känns som att det inte blir alls lika fint när den högra rabatten inte kan vara där. Har du nåt alternativ?
--------------------
|
|
|
|
|
07-11-2006, 15:34
|

Medlem

|
Nääää, nu såg jag att det såg alldeles för blaffigt ut...hmmmm
--------------------
|
|
|
|
|
07-11-2006, 19:39
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
heja berglund tänk så det knakar -du har hela vintern på dej  Alltså dörren ... är den på sidan av garaget ?
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
07-11-2006, 20:58
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-11-2006, 19:39) heja berglund tänk så det knakar -du har hela vintern på dej  Alltså dörren ... är den på sidan av garaget ? Japp, såhär:
--------------------
|
|
|
|
Eva 33c
|
07-11-2006, 23:02
|
Gäster

|
Hej fruberglund! Vad synd att det var en dörr där. Jag har eventuellt en idé på lösning, men det beror lite på hur måtten är. Men jag hinner inte rita på det ikväll, men kanske imorgon. Jag tycker det är roligt som sagt. Kanske hinner du själv eller någon annan lösa det till dess... På vintern när snön kommit brukar jag gå ut och "rita" nya rabatter/planteringar i snön. Det är inte så tokigt faktiskt, man ser bra vad som får plats osv. Annars är jag ingen stor älskare av snö...
|
|
|
|
|
07-11-2006, 23:17
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
man skulle ju kunna tänka sig att flytta själva portalen till "fronten av din inritade pergola , om du fattar hur jag menar -då kommer i så fall din pergola att börja innanför .... och du kan ha en parad pergola med rosor in mot huset Dörren hamnar bakom gärdesgården som du ritat redan ...och vill du i stället ha parallela rabatter kan du ju ha det i stället ...
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
08-11-2006, 09:55
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-11-2006, 23:17) man skulle ju kunna tänka sig att flytta själva portalen till "fronten av din inritade pergola , om du fattar hur jag menar -då kommer i så fall din pergola att börja innanför .... och du kan ha en parad pergola med rosor in mot huset Dörren hamnar bakom gärdesgården som du ritat redan ...och vill du i stället ha parallela rabatter kan du ju ha det i stället ... Jo...men vill gärna undvika att flytta portalen...det är nog inte så lätt nämligen. De där stockarna är inget man bär omkring på direkt  Men jag får ta upp det med mannen, han var mycket imponerad av Ewas förslag. Ett annat problem med Ewas förslag är att vi nästan måste ha staket runt om så att grisarna inte rymmer, alternativt någon taggig halvstor häck som de inte går igenom. Ewa, rita gärna ditt nya förslag om du har lust, vill du ha mått så kan jag mäta senare idag, ska iväg en sväng sen så då kan jag passa på när jag ändå är ute Vad är det förresten för växter, buskar och träd du ritat in på förra bilden? Så roligt med hjälpsamma människor Äsch, vad tusan, kanske lättare att flytta på garaget istället
--------------------
|
|
|
|
|
08-11-2006, 14:10
|

Medlem

|
Ja, här kommer då några mått, de jag kunde mäta. Inte så lätt ner det är vinklar osv.  Förtydligande: 1,40 längst till höger är alltså mellan järsgård och hörnet på garaget, däremellan sitter dörren. Resten tror jag ni fattar Knåpa på nu Ewa. Mannen var riktigt imponerad av din första ritning och började genast fundera han också på hur man skulle göra med dörren osv. Inte så ofta han blir intresserad av sånt här men får man bara en bra ritning så
--------------------
|
|
|
|
|
08-11-2006, 15:26
|
Medlem
Antal inlägg: 23
Medlem nr: 8 799

|
Kanske Ewas förslag, med bara en liten grusgång längs järsgården till garagedörren?  Hej, förresten.
|
|
|
|
Eva 33c
|
08-11-2006, 18:58
|
Gäster

|
Men spektakelrakel, kan du läsa tankar! Det var precis något sådant jag hade tänkt om det bara finns plats för det! och det verkar det nog finnas enligt dina mått... Men sen dök det ju dessutom upp några grisar som inte var med i beräkningen från början. Hur högt måste ett sånt staket vara? Tvivlar på att en häck ensam kan bli tillräckligt tät för att stoppa en gris. Jag har sett exempel på där man planterat en häck alldeles intill ett trådstaket (typ gunnebo ) och sedan låtit buskarna växa rakt igenom så nätet blivit ett slags "armering" som med tiden helt dolts av buskarna. Det kanske kan vara en ide? Du frågade också vad det var för växter i mitt förslag. Det är inte några bestämda utan mest en tanke. Trädet kan var tex en uppstammad syren, ett litet prydnadsäppelträd eller egentligen vadsomhelst du gillar och inte blir för stort. Kanske en fin solitär buske skulle gå också, beror som sagt på hur mycket plats som finns. Ett träd med stam tar ju mindre utrymme nertill liksom. Det röda på järsgården tänkte jag mig som någon klätter växt, rosor eller klematis eller kaprifol tex. Jag ska skriva in dina mått på ditt flygfoto över tomten så kanske man kan göra en lite skiss utifrån det. Vi får se
|
|
|
|
|
08-11-2006, 19:50
|

Medlem

|
Tack för tipset Spektakelrakel och Välkommen hit! Jag tror dock inte det är nog med plats för att göra så, kommer bli en väldigt liten trekant där och nåt träd får det inte plats med alls. Då får man göra en svängd gång fram till portalen i så fall. Blanda olika sorters staket vill jag helst inte göra. Ja Ewa, du får gärna ta flygfotot och göra nåt med det om du vill
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2006, 18:54
|

Medlem

|
Ja, här kommer senaste förslaget från Ewa...vad tycker ni?  Vi tycker det är skitsnyggt men är fortfarande lite sugna på att flytta ut hela shabraket istället. Men oj vilket jobb det blir. En annan idé är att skaffa ett par till likadana stolpar, sätta dem längre ut, flytta ut taket till dem och bygga nån sorts pergola mellan de i så fall 4 stolparna. Vi (tja, eller jag) får helt enkelt fundera över vintern på hur vi vill ha det Stort tack för ritningarna Ewa, du är en pärla! Tack även till alla andra för tips och råd
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2006, 19:21
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Jag tycker att Ewas förslag inte bara är snyggt utan också spännande. Det blir dynamik, man "sugs" in mot porten. Det finns väl ingenting som hindrar att ni börjar med att flytta gärdsgården och låter portalen stå kvar en eller ett par år... Bara för att känna efter. Fin gård ni har! Mulle
|
|
|
|
|
10-11-2006, 19:32
|

Medlem

|
CITAT (mulle @ 10-11-2006, 19:21) Det finns väl ingenting som hindrar att ni börjar med att flytta gärdsgården och låter portalen stå kvar en eller ett par år... Bara för att känna efter. Fin gård ni har! Mulle Tack! Jo, det pratade vi precis om att göra så, ibland måste man ju känna på saker ett tag innan det känns rätt eller fel.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|