Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är jag ensam
          anna_rispan
          Inlägg 21-10-2006, 13:24
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

men nu innebär inte feng-shui att det ska vara sterilt heller. alla människor får ju sin bostad. det finns ingen mall att så ska det se ut.

Citera
          Hannele
          Inlägg 21-10-2006, 13:35
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (anna_rispan @ 21-10-2006, 14:24)
          men nu innebär inte feng-shui att det ska vara sterilt heller.

Feng shui är inte precis känd för blommiga tapeter och personliga minnesaker,
          det innebär mer tomma ytor och ordning, du förstod nog vad som syftades. sleep.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 21-10-2006, 13:44
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Hannele @ 21-10-2006, 14:35)
          CITAT (anna_rispan @ 21-10-2006, 14:24)
          men nu innebär inte feng-shui att det ska vara sterilt heller.

Feng shui är inte precis känd för blommiga tapeter och personliga minnesaker,
          det innebär mer tomma ytor och ordning, du förstod nog vad som syftades. sleep.gif

ja jag kan sätta mig in i tankegånegn. men jag kan ändå inte hålla med. en blommig tapet kan väl visst finnas i ett hem som har feng-shui. och personliga minnessaker får också finnas. om det verkligen är en personlig minnessak och inte något som man känner att man måste spara bara för att....

en blommig tapet borde ju kunna vara trä eller jord. minns inte riktigt. alla element ska hur som helst finnas i ett rum så jag ser ingen motsättning.

Citera
          pejori
          Inlägg 21-10-2006, 14:46
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (LadyG @ 21-10-2006, 12:01)
          Som varandes ekorre måste jag försvara alla ekorrrar i landet smile.gif

Du får inte slänga...

...några glasflaskor eller PET-plaskor. Det finns massor av saker man kan göra dem dem!

...burken när gurkan är slut. Den kan jag diska och förvara annat i.

...glassbyttan när glassen är slut. Någonstans måste ju alla gurkburklock och kapsyler sparas.

...praktiska lådor, askar och kartonger. Jul, säger det dig något?!?

...gamla tidningar. Om de inte är läsvärda går det alltid att använda dem som fyllning i paket.

...gamla konsertbiljetter, biobiljetter, kvitton eller andra små lappar. De är minnen, och ska hedras - inte kastas!

...barnens urväxta gamla skor, jackor och andra plagg. Man vet aldrig när de kan komma till anvädning igen.

...den trasiga videospelaren från 1984, den går säkert att laga.

...någonting annat heller biggrin.gif
          laugh.gif

Något som känns igen? smile.gif

o ja allt laugh.gif laugh.gif
          så resonerar en riktig korre laugh.gif rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 21-10-2006, 14:52
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Ett hem behöver inte vara själlöst för att det är sparsamt möblerat och inte översållat med smaklösa prydnadssaker. Jag gillar när det är ljust, öppet, fräscht och stilrent. Ett plottrigt, överbelamrat hem med illa komponerade prylar som inte passar ihop med varann är både själlöst och smaklöst tycker jag.

Citera
          pejori
          Inlägg 21-10-2006, 15:22
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-10-2006, 15:52)
          Ett hem behöver inte vara själlöst för att det är sparsamt möblerat och inte översållat med smaklösa prydnadssaker. Jag gillar när det är ljust, öppet, fräscht och stilrent. Ett plottrigt, överbelamrat hem med illa komponerade prylar som inte passar ihop med varann är både själlöst och smaklöst tycker jag.

word

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          ninnisky
          Inlägg 21-10-2006, 15:27
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

En sån´inspiration jag fått av den här tråden......
          Gick ger i syrummet i morse och kom just upp tre Coop-kassar fattigare.
          Synd att jag inte hann ta tvättstugan på vägen innan maken kom hem smile.gif smile.gif han är en riktig ekorre!
          I morgon ges en massa garner och sybehör bort, kanske något hamnar på Blocket också.

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Betty
          Inlägg 21-10-2006, 15:34
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Kunde inte sagt det bättre själv! smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Magdis
          Inlägg 21-10-2006, 15:35
          Länk hit: #49

Medlem

Jag blev också inspirerad...hoppas jag får det där "ilet" man brukar få i slutet av graviditeten snart. biggrin.gif Tänk om jag kunde få ge mig på makens saker också...gamla kläder sedan 80-talet som han aldrig använder, papper och urklipp som bara ligger och samlar damm m.m. biggrin.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 21-10-2006, 16:03
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag genomförde en ganska radikal garderobs- och klädkammarröjning häromdan. Kläder som inte använts på flera herrans år åkte ut, bl.a. makens gamla skjortor,byxor och kavajer från 80-talet - för att inte tala om hopen med skitfula slipsar som inte har använts så länge jag kan minnas...
          Om inte jag städar ur hans garderober så blir det inte gjort över huvud taget...
          Hittade en hel hop gamla blusar och kjolar m.m. som jag säkert vet att jag aldrig mer kommer att ha på mig.
          Så nu finns det plats för nya trevliga inköp! biggrin.gif

Nån dag... rolleyes.gif ska jag ta mig i kragen och röja i förrådet med... wink.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Hannele
          Inlägg 21-10-2006, 16:05
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Berith @ 21-10-2006, 14:23)
          CITAT (ullislerum @ 21-10-2006, 14:08)
          CITAT (Berith @ 21-10-2006, 13:50)
          CITAT (Hannele @ 21-10-2006, 13:30)
          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-10-2006, 22:39)
          CITAT (askar @ 20-10-2006, 22:33)
          plottrigt har alltid fått mig att rysa av obehag. sad.gif
          Huuuu...tänk dig en övermöblerad liten lägenhet, totalt belamrad med smaklösa prydnadssaker och småmönstrade textilier....det måste vara den ultimata mardrömmen! laugh.gif

Tja, själv skulle jag få mer madrömmar i en designad steril feng shui-möblerad tom lägenhet. wacko.gif
          Håller med. blink.gif Finns inget läskigare än att komma hem till nån som bor som i en möbelaffär.
          ABSOLUT! Sen vill jag inte för den sakens skull ha det belamrat heller men jag tycker att det ska synas att det bor människor i huset/lägenheten. Mina grannars hem är som att öppna en elle-interiör-tidning.. man ser inte ens att det finns två barn i familjen som båda är under 10 år.. och man ser inte att dom har några intressen eller fritidsaktiviteter (mer en att maniskt städa då..) Nej tacka vet jag ett hem med själ! wub.gif
          Så himla bra sagt! biggrin.gif

Ett hem med själ - ska komma ihåg det. sleep.gif

Ett hem med själ, så tänkte jag det hela.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          pejori
          Inlägg 21-10-2006, 16:11
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Betty @ 21-10-2006, 16:34)

det gäller att inte ha för mycket saker smile.gif smile.gif
          själen måste ju få plats också rolleyes.gif rolleyes.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          askar
          Inlägg 21-10-2006, 16:59
          Länk hit: #53

Gäster

CITAT (Betty @ 21-10-2006, 16:34)

Instämmer smile.gif

Citera
          askar
          Inlägg 21-10-2006, 17:16
          Länk hit: #54

Gäster

CITAT (Betty @ 21-10-2006, 17:03)
          Jag genomförde en ganska radikal garderobs-  och klädkammarröjning häromdan. Kläder som inte använts på flera herrans år åkte ut, bl.a. makens gamla skjortor,byxor och kavajer från 80-talet - för att inte tala om hopen med skitfula slipsar som inte har använts så länge jag kan minnas...
          Om inte jag städar ur hans garderober så blir det inte gjort över huvud taget...
          Hittade en hel hop gamla blusar och kjolar m.m. som jag säkert vet att jag aldrig mer kommer att ha på mig.
          Så nu finns det plats för nya trevliga inköp! biggrin.gif

Nån dag... rolleyes.gif  ska jag ta mig i kragen och röja i förrådet med... wink.gif

De här gamla slipsarna sparar maken fast de aldrig används huh.gif
          Men... de tar sååå liten plats där de hänger... alla på samma galge laugh.gif

Annars är han noga med att kassera gamla plagg och sånt
          han inte använder. smile.gif
          ................................

Glömde ju bilden laugh.gif

Citera
          Leia
          Inlägg 21-10-2006, 17:33
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (anna_rispan @ 21-10-2006, 14:44)
          en blommig tapet kan väl visst finnas i ett hem som har feng-shui. och personliga minnessaker får också finnas. om det verkligen är en personlig minnessak och inte något som man känner att man måste spara bara för att....

Helt rätt! Min syster är Feng-shui konsulent och hon har en storblommig tapet i köket.
          Feng- shui handlar mycket om att du ska omge dig med saker du verkligen älskar och blir glad av - inte av saker någon gett dig som du behåller för att inte såra den personen.
          Sedan finns det olika grenar av Feng-shui anhängare, en del är mer strikta och har mer "regler"och går stenhårt efter vädersträck osv. Det funkar inte riktigt i svenska hem.

Citera
          Hannele
          Inlägg 21-10-2006, 18:39
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (askar @ 21-10-2006, 18:16)
          De här gamla slipsarna sparar maken fast de aldrig används huh.gif

Det finns mycket man kan göra av slipsar, kanske en festklänning?

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 21-10-2006, 19:51
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

enda invändningen jag har är att vissa av er
          SLÄNGER saker!!

ge bort istället.

Myrorna, Eriskhjälpen, Röda korset mm kan förvandla der "skräp" till nyttiga pengar att hjälpa andra...

däremot kan jag förstå att ni vill "sanera".... önskar bara att jag också kunde...

(lovar: att om jag visste någon som hade nytta av mitt överskott kan han/hon FÅ det... men jag vet att mitt överskott knappast är nå't som "svensson" kan nyttja...)

b

Citera
          birgitek
          Inlägg 21-10-2006, 19:58
          Länk hit: #58

Gäster

Ett hem behöver inte vara själlöst för att det är sparsamt möblerat och inte översållat med smaklösa prydnadssaker.

Vad är smaklöst för Dej? För mej är det en massa virkade dukar, svulstiga gardinuppsättningar och hötorgskonst.
          Sen tycker jag att det ibland kan vara kul med nånting som är riktigt kitschigt, typ snäckskrin eller så, för att göra ett medvetet stilbrott.
          Birgit Ek

Citera
          Magdis
          Inlägg 21-10-2006, 20:01
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (birgitek @ 21-10-2006, 20:58)
          Ett hem behöver inte vara själlöst för att det är sparsamt möblerat och inte översållat med smaklösa prydnadssaker.

Vad är smaklöst för Dej? För mej är det en massa virkade dukar, svulstiga gardinuppsättningar och hötorgskonst.
          Sen tycker jag att det ibland kan vara kul med nånting som är riktigt kitschigt, typ snäckskrin eller så, för att göra ett medvetet stilbrott.
          Birgit Ek

Ja det är väl ungefär det jag tänker på också. Plus fula, billiga prydnadssaker typ såna man får gratis om man äter på en viss restaurang utomlands eller liknande. Sen handlar det mycket om hur saker är komponerade. Kombinationer av mönster och pryttlar som inte alls har nån samklang ser smaklöst ut.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 21-10-2006, 20:31
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Smak får var och en ha som man vill...........

Men jag tycker det är härligt med hem som återspeglar de liv som dess invånare har levt! Det är det som gör att ett hem känns mysigt. Prydnadssakerna må vara fula i mina ögon, men anledningen till att en viss sak står framme är kanske att den påminner om en viss person, en viss händelse eller en viss plats som har varit viktig för hemmets innevånare. Möblerna må vara omoderna, men har följt de här personerna genom livet. Vissa kanske har varit med dom sedan generationer.....

Jämfört med sådana inbodda hem så är det man ser i inredningsreportagen som yta utan själ.

Jag skulle aldrig kunna göra mig av med något som jag har fått/ärvt av någon (förutom om jag ville radera ut minnet av denna person ur mitt liv). Jag omger mig hellre med saker som påminner mig om människor jag tycker om än att jag köper något designat som jag inte har någon relation till. Att spara saker ur sitt tidigare liv är viktigt tycker jag för att man ska kunna påminnas om vem man var och hur man kände sig då..... tongue.gif Så tycker jag på tvärs mot rådande 'total makeover+ rensa i röran - trenden'. tongue.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 15:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon