Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är jag ensam
          Magdis
          Inlägg 21-10-2006, 20:44
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Sommartorparn @ 21-10-2006, 21:31)
          Jämfört med sådana inbodda hem så är det man ser i inredningsreportagen som yta utan själ.

Det är väl ganska sällan det ser ut som i en inredningstidning hos någon...
          Huvudsaken är att man själv trivs i sitt hem. smile.gif För min del får folk ha hur plottrigt de vill hos sig men JAG vill inte ha det.

Feng shui har jag ingen aning om vad det är....jag behöver inga fina ord för att veta vad jag trivs med. biggrin.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 22-10-2006, 07:46
          Länk hit: #62

Gäster

.....

Jag skulle aldrig kunna göra mig av med något som jag har fått/ärvt av någon (förutom om jag ville radera ut minnet av denna person ur mitt liv).

Där håller jag med, även om jag kanske inte har allt framme. Den absoluta smaklösheten är att ge bort sånt man fått i gåva tycker jag. Verkligt föraktfullt mot givaren och mot den som får gåvan i andra hand.
          Birgit Ek

Citera
          Hannele
          Inlägg 22-10-2006, 09:42
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (gammelnalle @ 21-10-2006, 20:51)
          enda invändningen jag har är att vissa av er
          SLÄNGER saker!!

ge bort istället.

Myrorna, Eriskhjälpen, Röda korset mm kan förvandla der "skräp" till nyttiga pengar att hjälpa andra...

Det gör jag alltid, men kommer int ehem tomhänt. tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          pejori
          Inlägg 22-10-2006, 10:49
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 10:42)
          CITAT (gammelnalle @ 21-10-2006, 20:51)
          enda invändningen jag har är att vissa av er
          SLÄNGER saker!!

ge bort istället.

Myrorna, Eriskhjälpen, Röda korset mm kan förvandla der "skräp" till nyttiga pengar att hjälpa andra...

Det gör jag alltid, men kommer int ehem tomhänt. tongue.gif

inte jag heller laugh.gif laugh.gif
          handlar alldeles för mycket på Myrorna och Stadsmissionen här smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          faith
          Inlägg 29-10-2006, 09:35
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (birgitek @ 21-10-2006, 20:58)
          Vad är smaklöst för Dej? För mej är det en massa virkade dukar, [....]

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-10-2006, 21:01)
          Ja det är väl ungefär det jag tänker på också.

Oj! sad.gif

Är detta en allmän uppfattning, att det är smaklöst med virkade dukar?

Inte för att jag tänker plocka bort alla mina virkade dukar som jag älskar, men det kan vara intressant att veta hur andra ser på detta.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 29-10-2006, 09:38
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (faith @ 29-10-2006, 10:35)

Oj! sad.gif

Neej.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-10-2006, 09:55
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Smak får var och en ha som man vill...........

Jag skulle aldrig kunna göra mig av med något som jag har fått/ärvt av någon (förutom om jag ville radera ut minnet av denna person ur mitt liv). Jag omger mig hellre med saker som påminner mig om människor jag tycker om än att jag köper något designat som jag inte har någon relation till. Att spara saker ur sitt tidigare liv är viktigt tycker jag för att man ska kunna påminnas om vem man var och hur man kände sig då..... tongue.gif Så tycker jag på tvärs mot rådande 'total makeover+ rensa i röran - trenden'. tongue.gif

Det där kan jag instämma i. Har ett sybord som inte är så urtjusigt men som jag fick av en god vän som har gått bort. Och ett par väldigt fina kristallljusstakar som inte är i min smak som vi fick i bröllopsgåva av ett par arbetskamrater. Och historian som hör till gör att ljusstakarna är ganska kära för mig.

Så det skulle vara att radera mycket kära minnen. wub.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-10-2006, 10:12
          Länk hit: #68

Medlem

Jag tror det har en del med livsstil att göra.

Maken är en ekorre som nästan får ångest av stt slänga, så är det någon som slänger så är det jag. Svärmor slängde vilt och när svärfar var utskickad att åka till tippen så åkte han till oss i stället och dumpade saker.
          Och järnvägar ifall vi slängde något som de kunde komma ihåg. Karensen var tio år ungefär. Men vad sjutton skulle man med trasiga gummibåtar. Eller en åra, eller malätna sälskinnspälsar storlek 34.

Själv är jag uppvuxen under knappa förhållanden och att laga fixa ta tillvara var en nödvändighet, inget val.

Så allt var i många år ganska tungrott med dels magasinering av svärföräldrarnas skräp och eget fixande och tillvaratagande. Man såg berget växa och hoppades på den där tiden som skulle komma sen....

Fast nu är svärfäräldrarnas makt bruten så allt deras skit är väck. SJälv fixar jag inte och tar tillvara så mycket längre. Dels inser jag att jag inte har tid och att den där bättre tiden inte kommer. Dels är ekonomin bättre än den var tidigare.

Förvaringsutrymmena som förut var obefintliga anpassas nu i visserligen långsam takt till vad jag vill ha. Tvättstugan tex. börjar arta sigriktigt bra.

Jag slänger i garderoberna men kan inte göra några stordåd för då mår maken inte bra. Men när jag kastar i smyg så går det bättre.

Och allt blir så mycket mera lättarbetat. Mindre arbete och bättre ordning.

Vad gäller prylar i hemmet så är jag nog lite mitt emellan. Jag har nog gärna en del prydnadsgrejor men hellre några få som det är något med. Helt kalt vill jag inte ha det.

Likadant med blommor faktistk. Hellre några få blommor som är välskötta.

Citera
          Pirum
          Inlägg 29-10-2006, 10:14
          Länk hit: #69

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Att virka och göra andra saker själv, brodera, slöjda, whatever, är ALLTID coolt smile.gif Att köpa saker och låtsas att man gjort dem själv är dock alltid smaklöst laugh.gif

Jag tycker inte man kan säga att ett hem är smaklöst, åtminstone inte om hemmet har några år på nacken. Sen har man såklart olika preferenser, stora kala vita ytor och 'kliniskt rent' känns väldigt ohemtrevligt enligt mig. Sen kan andra tycka att det är jättefint.

--------------------
          zon2.5

Citera
          pejori
          Inlägg 29-10-2006, 10:20
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (faith @ 29-10-2006, 09:35)

Oj! sad.gif

Inte för att jag tänker plocka bort alla mina virkade dukar som jag älskar, men det kan vara intressant att veta hur andra ser på detta.

nädå....det är inte fel på virkade dukar, smile.gif smile.gif
          jag har det inte, eftersom katterna älskar att ligga på virkade dukar laugh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-10-2006, 10:38
          Länk hit: #71

Medlem

Egentligen är det kanske två frågor.

En del att man slänger eller ger bort överflöd och saker som man inte behöver.

Den andra är kanske inredninsstil. Vilken stil man har, tja smaken är som baken delad och tur är det. Tror / vet att jag inte skulle vilja kalla någon annans hem för smaklöst. Möjligen att det inte var i min smak. För vad är god smak......... det är som att beskriva himlens färg och skiftningar för en blind. Mission impossible.

Och vi har ett fritt land, så var och en är faktist fri att göra som den vill i sitt hem. Jag lägger faktist nästan aldrig märke till hur folk har det hemma, mer än stämningen. Bara stämningen är bra. Sen får de ha det hur de vill. Det som duger åt dom jag gästar, duger åt mig. Sen får de ha det kalt eller ha 64 tomtar i vardagsrummet, spelar roll.

Men om jag skulle säga var min smak ligger. Traditionell. Jag vill kombinera modern bekvämlighet med traditionell stil. Man har olika strategier som vanlig Svenssonmöbelköpare.

1. Man köpte hemmet komplett när man gifte sig och så fick det vara så med utbyte av gardiner och textilier. Det kompetterades kanske med moderna TV-fåtöljer som klart bröt i stil ett antal år senare. Man kunde klart se på möblerna vilket år personerna i fråga gifte sig. tex mellan 1955-1960.Man köpte det som var modernt då och behöll det i alla år. Detta är nog ett klart mera utdöende sätt att inreda sitt hem eftersom dels ofta var den äldre generationen och dels att möblernas kvalite har sjunkit så att inget håller så länge nu.

2. Man är lite trenmedveten och hemmet ändrar stil och karaktär ungefär var tionde år. Är det dags att byta TV-soffa så byter man ofta hela rummet.
          Renoverar man hallen så¨köper man nya möbler också.

3. Man väljer tidlösa möbler en del äldreärvt och annat nytt men i tidlös tappning. Hemmet karaktär är ofta ganska konstant och man kan inte riktigt på kort och annat säga ungeför vilket år det är. Hemmet blir aldrig omodernt men heller aldrig modernt. En del tycker det är tråkigt andra tycker det känns som karaktär och "långvarig " hemkänsla.

MIn önskan/ strävan har alltid varit kategori tre. Fast sedan vi köpte huset så, om man skall kalla en fjärde inredningsstil för byggarbetsplats så............ laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 16:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon