|
|
  |
Fildelning, Trött på larviga ursäkter |
|
|
|
22-10-2006, 16:47
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2006, 17:39) Om du har spelat in låten är det olagligt att skicka den till någon annan, kvittar vem. Man får bara spela in för eget bruk. Du får spela in för vänner utan kommersiellt syfte, din mamma och någon till. Det var någon polis som jag hörde säga det. Intressant diskussion, en av många.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
22-10-2006, 16:48
|

Medlem
Antal inlägg: 477
Medlem nr: 8 505

|
CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2006, 17:39) Om du har spelat in låten är det olagligt att skicka den till någon annan, kvittar vem. Man får bara spela in för eget bruk. Japp, stämmer. Det var för att man skulle få spela in för eget bruk som den så kallade kassettskatten introducerades i slutet på 70-talet har jag för mig, där en del av priset på kassettbanden var en avgift som skulle täcka kostnaderna för inspelning för privat bruk. Den lagen skrotades i början av 90-talet och gjordes om så att det även skulle täcka cd-medier. Den lagen finns faktiskt fortfarande men lagen fungerar inte speciellt bra längre eftersom mycket musik aldrig "spelas in" på kassetter eller cd längre utan ligger i flashminnen i mp3-spelare eller hårddiskar i datorer och mp3-spelare.
--------------------
It's not the years, honey, it's the mileage.
|
|
|
|
|
22-10-2006, 16:48
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 17:39) CITAT (wolkenkrabber @ 22-10-2006, 17:09) Värt vad politiskt korrekt man var här då!  Fizzgigg kanske är en ny ministerkandidat?  Så lågt skulle jag aldrig sjunka.
--------------------
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 18:47) CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2006, 17:39) Om du har spelat in låten är det olagligt att skicka den till någon annan, kvittar vem. Man får bara spela in för eget bruk. Du får spela in för vänner utan kommersiellt syfte, din mamma och någon till. Det var någon polis som jag hörde säga det. Intressant diskussion, en av många. Då bör du anmäla den polisen, för stupiditet om inte annat, för h*n vet inte vad h*n pratar om. Framställning av exemplar för privat bruk 12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk. Första stycket ger inte rätt att1. uppföra byggnadsverk, 2. framställa exemplar av datorprogram, eller 3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form. Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk, 2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller 3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359). UpphovsrättslagenOm inte upphovsrättshavaren gett sitt tillstånd är spridning inte tillåtet. Spridning är inte "för privat bruk", och att ge bort en kopia är spridning oavsett vem du ger den till (om du inte ger dig själv kopian).
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:08
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (LadyG @ 22-10-2006, 18:06) Framställning av exemplar för privat bruk 12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Så, det är inte förbjudet.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:09
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 18:08) CITAT (LadyG @ 22-10-2006, 18:06) Framställning av exemplar för privat bruk 12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Så, det är inte förbjudet. Men du får juh inte ge bort dom, det är förbjudet
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:11
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 19:08) CITAT (LadyG @ 22-10-2006, 18:06) Framställning av exemplar för privat bruk 12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Så, det är inte förbjudet. Till dig själv nej, men du gav ju bort kopian till någon annan - och DET är uttryckligen förbjudet i lagen du klippte ur. Spridning är inte "för privat bruk", och att ge bort en kopia är spridning oavsett vilken annan människa du ger den till.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
askar
|
22-10-2006, 17:13
|
Gäster

|
Då är det inte olagligt att göra som jag hört talas om... folk lånar skivor på Biblioteket... kopierar och skaffar på så vis massor av musik helt gratis. Det trodde jag inte man fick göra.
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:19
|

Medlem

|
Så tolkar jag 42 d § men det vore kul att höra en jurist uttala sig också, för det känns som att den paragrafen lämnar rum för tolkning... Arkivs och biblioteks möjligheter att överföra verk till allmänheten m.m. 42 d § De arkiv och bibliotek som avses i 16 § tredje och fjärde styckena har, om avtalslicens gäller enligt 42 a §, rätt 1. att överföra verk, dock inte datorprogram, till lånesökande såvitt gäller enskilda artiklar, korta avsnitt eller material som av säkerhetsskäl inte bör lämnas ut i original, och 2. att sprida exemplar som framställts med stöd av 16 § första stycket 2 till lånesökande i andra fall än de som avses i 16 § andra stycket. Första stycket gäller inte, om upphovsmannen hos någon av de avtalsslutande parterna har meddelat förbud mot överföringen eller spridningen. Lag (2005:359). Edit: Glömde lägga in paragrafen jag refererade till, det kanske vlir ättare att hänga med på vad jag yrar om om jag gör det
--------------------
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:23
|
Medlem

|
Första ledet ska inte va´olagligt, alltså för eget bruk.......om grannen köpt en bra skiva så kan jag låna den och bränna av, det är för eget bruk. Orkar jag nu inte gå över till grannen utan h*n skickar låtarna på msn...då är det olagligt och filbyte. När h*n la in låtarna på sin dator så hamnade första ledet där.
|
|
|
|
askar
|
22-10-2006, 17:23
|
Gäster

|
Kan det vara möjligt att ingen annan har laddat ner musik eller film Eller som jag... har fått det av någon annan? Men kanske är inte nerladdningen som är olaglig... utan den som delar filer eller?... jag förstår mig inte på såna grejs därför har jag överlåtit till ungdomarna att fixa.
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:25
|
Medlem

|
CITAT (askar @ 22-10-2006, 18:23) Kan det vara möjligt att ingen annan har laddat ner musik eller film Eller som jag... har fått det av någon annan? Men kanske är inte nerladdningen som är olaglig... utan den som delar filer eller?... jag förstår mig inte på såna grejs därför har jag överlåtit till ungdomarna att fixa.   självklart har jag både fått och skickat musik via mail och msn, det har nog dom flesta.
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:25
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 19:23) Första ledet ska inte va´olagligt, alltså för eget bruk.......om grannen köpt en bra skiva så kan jag låna den och bränna av, det är för eget bruk. Orkar jag nu inte gå över till grannen utan h*n skickar låtarna på msn...då är det olagligt och filbyte. När h*n la in låtarna på sin dator så hamnade första ledet där. Nja, inte riktigt, för läser man igenom hela texten står det ju att "Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående 1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk," så det innebär ju att du inte får låna kopian och kopiera den eftersom du är den som avses med utomstående.
--------------------
|
|
|
|
askar
|
22-10-2006, 17:27
|
Gäster

|
CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 18:23) Första ledet ska inte va´olagligt, alltså för eget bruk.......om grannen köpt en bra skiva så kan jag låna den och bränna av, det är för eget bruk. Orkar jag nu inte gå över till grannen utan h*n skickar låtarna på msn...då är det olagligt och filbyte. När h*n la in låtarna på sin dator så hamnade första ledet där. Då har vi varit olagliga i massor Jag brukar få musik från barnen på msn.  Är jag olaglig när jag t.ex köpte 3 st Mora Träsk Cd sedan gjorde jag tre kopior av vardera och skickade/gav till barnbarnen.
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:32
|
Medlem

|
CITAT (askar @ 22-10-2006, 18:27) CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 18:23) Första ledet ska inte va´olagligt, alltså för eget bruk.......om grannen köpt en bra skiva så kan jag låna den och bränna av, det är för eget bruk. Orkar jag nu inte gå över till grannen utan h*n skickar låtarna på msn...då är det olagligt och filbyte. När h*n la in låtarna på sin dator så hamnade första ledet där. Då har vi varit olagliga i massor Jag brukar få musik från barnen på msn.  Är jag olaglig när jag t.ex köpte 3 st Mora Träsk Cd sedan gjorde jag tre kopior av vardera och skickade/gav till barnbarnen. Jajjemensan
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:32
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 18:23) Första ledet ska inte va´olagligt, alltså för eget bruk.......om grannen köpt en bra skiva så kan jag låna den och bränna av, det är för eget bruk. Orkar jag nu inte gå över till grannen utan h*n skickar låtarna på msn...då är det olagligt och filbyte. När h*n la in låtarna på sin dator så hamnade första ledet där. Oj oj...jag blir alltmer snurrig.  Om jag kommer över till dig o lånar en skiva och bränner av åt mig själv, då är det lagligt? Om du bränner av samma skiva och skickar åt mig på posten, då är det olagligt?
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:34
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-10-2006, 19:32) CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 18:23) Första ledet ska inte va´olagligt, alltså för eget bruk.......om grannen köpt en bra skiva så kan jag låna den och bränna av, det är för eget bruk. Orkar jag nu inte gå över till grannen utan h*n skickar låtarna på msn...då är det olagligt och filbyte. När h*n la in låtarna på sin dator så hamnade första ledet där. Oj oj...jag blir alltmer snurrig.  Om jag kommer över till dig o lånar en skiva och bränner av åt mig själv, då är det lagligt? Om du bränner av samma skiva och skickar åt mig på posten, då är det olagligt? Nej, det är olagligt för dig att kopiera hans skiva oavsett hur ni bär er åt.  "Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående 1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk, 2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller 3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359)." Hela texten: Framställning av exemplar för privat bruk 12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk. Första stycket ger inte rätt att1. uppföra byggnadsverk, 2. framställa exemplar av datorprogram, eller 3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form. Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk, 2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller 3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359). Upphovsrättslagen
--------------------
|
|
|
|
askar
|
22-10-2006, 17:36
|
Gäster

|
CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 18:32) CITAT (askar @ 22-10-2006, 18:27) CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 18:23) Första ledet ska inte va´olagligt, alltså för eget bruk.......om grannen köpt en bra skiva så kan jag låna den och bränna av, det är för eget bruk. Orkar jag nu inte gå över till grannen utan h*n skickar låtarna på msn...då är det olagligt och filbyte. När h*n la in låtarna på sin dator så hamnade första ledet där. Då har vi varit olagliga i massor Jag brukar få musik från barnen på msn.  Är jag olaglig när jag t.ex köpte 3 st Mora Träsk Cd sedan gjorde jag tre kopior av vardera och skickade/gav till barnbarnen. Jajjemensan  Oj men jag skäms inte för de För inte tror jag att jag är ensam "bov".. det lär nog finnas en o annan till här på forum men som av olika anledningar inte vill erkänna det. tror jag
|
|
|
|
|
22-10-2006, 17:37
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 22-10-2006, 18:27) CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 18:23) Första ledet ska inte va´olagligt, alltså för eget bruk.......om grannen köpt en bra skiva så kan jag låna den och bränna av, det är för eget bruk. Orkar jag nu inte gå över till grannen utan h*n skickar låtarna på msn...då är det olagligt och filbyte. När h*n la in låtarna på sin dator så hamnade första ledet där. Då har vi varit olagliga i massor Jag brukar få musik från barnen på msn.  Är jag olaglig när jag t.ex köpte 3 st Mora Träsk Cd sedan gjorde jag tre kopior av vardera och skickade/gav till barnbarnen. Du är ett grovt kriminellt elände som vi snarast möjligt ska sänka i Bottenviken med cementpjäxor.  *OBS, ironi* (bara för att vara på den säkra sidan).
--------------------
|
|
|
|
askar
|
22-10-2006, 17:39
|
Gäster

|
CITAT (Fizzgigg @ 22-10-2006, 18:37) CITAT (askar @ 22-10-2006, 18:27) CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 18:23) Första ledet ska inte va´olagligt, alltså för eget bruk.......om grannen köpt en bra skiva så kan jag låna den och bränna av, det är för eget bruk. Orkar jag nu inte gå över till grannen utan h*n skickar låtarna på msn...då är det olagligt och filbyte. När h*n la in låtarna på sin dator så hamnade första ledet där. Då har vi varit olagliga i massor Jag brukar få musik från barnen på msn.  Är jag olaglig när jag t.ex köpte 3 st Mora Träsk Cd sedan gjorde jag tre kopior av vardera och skickade/gav till barnbarnen. Du är ett grovt kriminellt elände som vi snarast möjligt ska sänka i Bottenviken med cementpjäxor.  *OBS, ironi* (bara för att vara på den säkra sidan). Nej usch inte i Bottenviken  jag har djupvattenskräck. Fast å andra sidan skulle ni inte behöva mer än föra mig till stranden så hade hjärtat stannat
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|