|
|
  |
Renrasigkatt vs huskatt |
|
|
|
24-10-2006, 17:03
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (pejori @ 24-10-2006, 17:36) japp...mina katter är inga huskatter, eftersom dom inte ställs ut...  Det där hängde jag inte med på?
|
|
|
|
|
24-10-2006, 17:06
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Scrollan @ 24-10-2006, 18:03) CITAT (pejori @ 24-10-2006, 17:36) japp...mina katter är inga huskatter, eftersom dom inte ställs ut...  Det där hängde jag inte med på?  huskatt är SVERAKs benämning....min benämning är BLANDRAS
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
24-10-2006, 17:14
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 24-10-2006, 18:06) CITAT (Scrollan @ 24-10-2006, 18:03) CITAT (pejori @ 24-10-2006, 17:36) japp...mina katter är inga huskatter, eftersom dom inte ställs ut...  Det där hängde jag inte med på?  huskatt är SVERAKs benämning....min benämning är BLANDRAS  Nu menade jag "eftersom de inte ställs ut". Din tankegång var en aning långsökt... Men, visst kan du ställa ut dina huskatter - om du skulle vilja det. Klass 14 gäller för alla huskatter, äldre än uppskattningsvis 6 månader, utan stamtavla. Är huskatten över 10 månader skall den vara kastrerad för att få ställas ut.  Kan tilläggas att SVERAK använder benämningen "huskatt" på alla katter utan stamtavla, oavsett om de ställs ut eller ej.
|
|
|
|
|
24-10-2006, 17:17
|
Medlem

|
Det börjar bli en viss rundgång i den här diskussionen nu.
|
|
|
|
|
24-10-2006, 18:57
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Själv reagerade jag mest mot att SVERAK eller för den skull SV Kennelklubben skulle vara nån sorts ganranti för att katten eller hunden är så renrasig som står på ett papper. Finns ju inga garantier för att uppfödaren lämnar sanningsenliga uppgifter och då kan ju ingen veta sanningen utom uppfödaren. Hur kan man veta om en uppfödare är seriös och inte ger falska uppgifter till respektive föreningar? Är dom uppfödarna av något sorts särskilt släkte eller? Idag verkar det ju fuskas med det mesta så varför inte på detta område? Det går ju tydligen och tyvärr att tjäna pengar på avel av både hundar och katter så jag är övertygad om att det finns fuskare även inom detta område. Man tror det man vill så även jag. Alla är väl inte roade av att ställa ut sina katter! Mycket märkligt att en katt måste ställas ut för att få räknas som renrasig. Mina bondkatter är lika fina och trevliga även utan utställningsmeriter och dom kommer att förbli bondkatter Att det finns rasklubbar för katter tycker jag är helt ok likväl som för hundar men att det sen finns en fånig överordnad instans som bestämmer över alla vad som är rätt eller fel är ju helt knasigt enligt vad jag tycker. Sen får andra tycka vad dom vill.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-10-2006, 19:23
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Stintan43 @ 24-10-2006, 19:57) Alla är väl inte roade av att ställa ut sina katter! Mycket märkligt att en katt måste ställas ut för att få räknas som renrasig. Inte alls. Man får ställa ut huskatter också. MEN för att få ställa en katt som renrasig måste man ha stamtavla på den. Har man inte det får man ställa den i huskattsklassen även om man vet exakt vad det är för ras på föräldrarna. (och nej, kattavel är inget man tjänar några pengar på)
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
24-10-2006, 19:33
|
Medlem

|
CITAT (Stintan43 @ 24-10-2006, 19:57) Mycket märkligt att en katt måste ställas ut för att få räknas som renrasig. Mina bondkatter är lika fina och trevliga även utan utställningsmeriter och dom kommer att förbli bondkatter Att det finns rasklubbar för katter tycker jag är helt ok likväl som för hundar men att det sen finns en fånig överordnad instans som bestämmer över alla vad som är rätt eller fel är ju helt knasigt enligt vad jag tycker. Sen får andra tycka vad dom vill. Det finns ingen som sagt att en katt måste ställas ut för att få räknas som renrasig. Det finns heller ingen som nedvärderat huskatter/bondkatter heller, för den delen. Många av dessa sk "rasklubbar" som du kallar dem för, har många medlemmar som har huskatter. Man behöver inte ens ha katt för att vara medlem, det räcker bra med att ha ett genuint intresse för katter.
|
|
|
|
|
24-10-2006, 21:14
|
Medlem

|
kopierar min fråga över hit också är det någon som vet? för ett antal år sedan så jag ofta att det annonserades ut chinchilla-perser ,..det eller en coulorpoint har jag funderat på nu, men det verkar inte finnas några uppfödare som har chinchillor kvar längre ni som är på utställningar, och ser....finns dom kvar och hur valiga är dom en kattköpare i nöd
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
25-10-2006, 09:33
|

Medlem
Antal inlägg: 768
Medlem nr: 4 958

|
Visst finns de. Att de inte är så vanliga, kanske beror lite på priset på dem. En bra Chinchilla, med de "rätta" avelslinjerna kan kosta runt 12 - 15.000 SEK. Genom SVERAK kan du få upplysning om var det finns uppfödare.  
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
|
25-10-2006, 11:46
|
Medlem

|
underbart fina katter... får sikta in mej på en chinchilla nästa gång
--------------------
|
|
|
|
|
25-10-2006, 13:30
|

Medlem

|
Visst är de fina. Lycka till!
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
birgitek
|
05-11-2006, 15:23
|
Gäster

|
CITAT (Gertie @ 23-10-2006, 00:38) Som medlem i SVERAK-ansluten kattklubb, har man vissa regler att följa. Man får t.ex. inte ta mer än 4 kullar på 2 år på samma hona. Oregistrerade katter kommer ofta från oseriösa uppfödare, som vill tjäna extra pengar på sina honor genom att ta extra kullar emellan de tillåtna. Naturligtvis mår inte honorna bra av detta. Därför är det inte bra att köpa de oregistrerade kattungarna. SVERAK har också vissa krav på hur katter ska hållas. De som inte registrerar sina kattungar har ofta sina katter under dåliga förhållande. F.ö håller jag med Scrollan om allt hon sagt. Det där stämmer inte riktigt, t.ex. min Skogis har en medfödd mindre deformation på svansen och den seriösa uppfödaren registrerade naturligtvis inte en katt som inte går att ställa ut och inte heller är lämplig som avel. Nu vet jag att en hel del uppfödare både av katt och hund väljer att avliva ungar som har egentligen betydelselösa skönhetsfel och för min del tycker jag att det är mera seriöst att då sälja dem som sällskapshund/katt. Och visst är min Skogis lika mycket Skogis som sina registrerade helsyskon och en liten böj på svansen är helt betydelselöst för mej som inte är ett dugg intresserad av utställning/avel. Birgit Ek
|
|
|
|
|
05-11-2006, 18:05
|

Medlem

|
Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick.
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
|
05-11-2006, 19:38
|
Medlem

|
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 15:23) Och visst är min Skogis lika mycket Skogis som sina registrerade helsyskon och en liten böj på svansen är helt betydelselöst för mej som inte är ett dugg intresserad av utställning/avel. Birgit Ek Var första birmakisse hade både hakfläck och svansknyck - inget av dessa saker är godkända om man ska avla på en birma. Hakfläcken ligger utanför rasstandarden och svansknycken gjorde att det sattes avelsförbud på honom. Hade han bara haft svansknyck så hade han kunnat ställas ut som kastrat. Nu var varken avel eller utställningar aktuellt då. Han blev reggad hos SVERAK, precis som sina kullsyskon.
|
|
|
|
birgitek
|
05-11-2006, 20:14
|
Gäster

|
CITAT (Gertie @ 05-11-2006, 18:05) Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick. Det förklarar ju varför många s.k. seriösa hund- och kattuppfödare väljer att avliva ungar med för djuret obetydliga skönhetsfel. Då har ju de enl. av människor fastställd rasstandard feleaktiga ungarna aldrig funnits och ger m.a.o. inte uppfödaren "en fläck i protokollet". Vilket cyniskt synsätt! Birgit Ek
|
|
|
|
|
05-11-2006, 20:19
|
Medlem

|
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 20:14) CITAT (Gertie @ 05-11-2006, 18:05) Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick. Det förklarar ju varför många s.k. seriösa hund- och kattuppfödare väljer att avliva ungar med för djuret obetydliga skönhetsfel. Då har ju de enl. av människor fastställd rasstandard feleaktiga ungarna aldrig funnits och ger m.a.o. inte uppfödaren "en fläck i protokollet". Vilket cyniskt synsätt! Birgit Ek håller med fullständigt...har man satt ett djur till världen så får man fan ta mej se till att den får ett bra liv också...oavsett om den har ett skönhetsfel
--------------------
|
|
|
|
|
05-11-2006, 20:58
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 19:14) CITAT (Gertie @ 05-11-2006, 18:05) Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick. Det förklarar ju varför många s.k. seriösa hund- och kattuppfödare väljer att avliva ungar med för djuret obetydliga skönhetsfel. Då har ju de enl. av människor fastställd rasstandard feleaktiga ungarna aldrig funnits och ger m.a.o. inte uppfödaren "en fläck i protokollet". Vilket cyniskt synsätt! Birgit Ek Jo, men nog kan man väl registrera även katter som har någon deffekt? Inte behöver man avliva dom för den skull. Sen kanske man säljer den billigare. Så gör man i alla fall med hundvalpar. Men registreras ggör dom även om dom har nåt fel i förhållande till rasstandard. Jag tycker tyvärr att det verkar som om din uppfödare vill dölja något.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
birgitek
|
05-11-2006, 21:21
|
Gäster

|
CITAT (AnitaGg @ 05-11-2006, 20:58) CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 19:14) CITAT (Gertie @ 05-11-2006, 18:05) Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick. Det förklarar ju varför många s.k. seriösa hund- och kattuppfödare väljer att avliva ungar med för djuret obetydliga skönhetsfel. Då har ju de enl. av människor fastställd rasstandard feleaktiga ungarna aldrig funnits och ger m.a.o. inte uppfödaren "en fläck i protokollet". Vilket cyniskt synsätt! Birgit Ek Jo, men nog kan man väl registrera även katter som har någon deffekt? Inte behöver man avliva dom för den skull. Sen kanske man säljer den billigare. Så gör man i alla fall med hundvalpar. Men registreras ggör dom även om dom har nåt fel i förhållande till rasstandard. Jag tycker tyvärr att det verkar som om din uppfödare vill dölja något. Ja, jag är ju inte så himla insatt, vet bara att min katt är en frisk och välmående katt med ett underbart temparament och att uppfödaren i fråga är en verklig djurvän som i första hand ser till sina katters bästa. Birgit Ek
|
|
|
|
|
05-11-2006, 21:23
|
Medlem

|
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 20:14) CITAT (Gertie @ 05-11-2006, 18:05) Måste tyvärr konstatera att det inte är en seriös uppfödare du har köpt katt av. Man är skyldig att registrera ALLA ungar i en kull. Och en seriös uppfödare fortsätter inte att avla på katter som ger knick. Det förklarar ju varför många s.k. seriösa hund- och kattuppfödare väljer att avliva ungar med för djuret obetydliga skönhetsfel. Då har ju de enl. av människor fastställd rasstandard feleaktiga ungarna aldrig funnits och ger m.a.o. inte uppfödaren "en fläck i protokollet". Vilket cyniskt synsätt! Birgit Ek Om du läser mitt inlägg ovanför ditt du skrev, så ser du att jag hade en reggad katt med så kallade skönhetsfel/avvikelser från rasstandarden. Det hela låter, precis som AnitaGg och Gertie skriver, att din uppfödare verkar dölja något för dig. Detta är saxat ifrån SVERAKs hemsida:CITAT Hela kullen skall registreras samtidigt. Uppfödaren får inte undanhålla någon kattunge eller kull från registrering. www.sverak.se
|
|
|
|
birgitek
|
05-11-2006, 21:36
|
Gäster

|
CITAT (Scrollan @ 05-11-2006, 21:23) Detta är saxat ifrån SVERAKs hemsida:CITAT Hela kullen skall registreras samtidigt. Uppfödaren får inte undanhålla någon kattunge eller kull från registrering. www.sverak.se Ja inte vet jag vad uppfödaren skulle dölja, katten är ju frisk och välmående, den lilla böjen på svansen visste jag ju om innan jag köpte honom. Sen det där med SVERAKs regler är ju bra, men verkligheten är nog lite annorlund. Birgit Ek
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|